Na de EQS SUV gaat Mercedes een maatje kleiner met de EQE.
Het is misschien een klein beetje verwarrend, maar van zowel de Mercedes EQS als de EQE komen SUV’s. Ze hebben dezelfde naamgeving, maar dan simpelweg met SUV erachteraan geplakt. De EQS SUV kenden we al, maar nu is het de beurt aan de Mercedes EQE SUV om te shinen. En men trekt ook meteen het doek van de Mercedes-AMG.
Dezelfde naamgeving en toch andere afmetingen. De nieuwe Mercedes EQE SUV heeft een wielbasis van drie meter. De wielbasis is negen centimeter korter in vergelijking met de limousine. Verder is de EQE SUV 4,86 meter lang, 1,94 meter breed en 1,68 meter hoog. De elektrische auto komt met zowel achterwiel- als vierwielaandrijving beschikbaar.
Je zit hoog en droog. Maar dat heeft ook weer een negatief effect op de actieradius. Wil je zo ver mogelijk komen dan is het beter om plaats te nemen in de limousine. Mercedes belooft een WLTP-actieradius van maximaal 550 kilometer voor de EQE SUV. De Duitsers willen nog niet zeggen hoe groot het accupakket is. Het is mogelijk de EQE SUV met drie fasen op te laden. Dat gaat met 11 kW, optioneel is 22 kW mogelijk. Snelladen kan met een max van 170 kW.
Net als de EQE en EQS, heb je ook in dit model het optionele hyperscreen. Een enorm scherm ter hoogte van het dashboard met een breedte van 141 centimeter. De bestuurder kijkt naar een 12.3-inch OLED scherm met een geheel eigen interface.
Mercedes-AMG
In tegenstelling tot de EQS SUV, komt de EQE SUV er ook meteen als AMG. Het is daarmee de eerste volledig elektrische SUV van het sportieve merk uit Affalterbach. Over dit model is al meer bekendgemaakt. Zo levert de EV een systeemvermogen van 626 pk en 950 Nm koppel. De Mercedes-AMG EQE SUV beschikt altijd over vierwielaandrijving.
0-100 km/u is al gedaan in 3,5 seconde. Dan moet je wel het AMG DYNAMIC PLUS Package meebestellen om Race Start te ontgrendelen. De topsnelheid ligt op 240 kmu/.
Het accupakket in de AMG is 90,6 kWh groot. Net als de reguliere EQE kun je maximaal 170 kW snelladen. 11 kW thuis of publiek laden is standaard, 22 kW optioneel.
Productiestart
De productie van de nieuwe Mercedes EQE SUV start in december in de Verenigde Staten. Wanneer we de elektrische auto in Nederland mogen verwachten is nog niet bekend. In een later stadium weten we meer, bijvoorbeeld info met betrekking tot de aandrijflijn en beschikbare varianten.
Edge zegt
Hadden ze dit niet beter de EQE MPV kunnen noemen? Het lijkt meer op een soort opgeblazen B-klasse met Mercedes-EQ frontje dan op een SUV.
mashell zegt
Die treeplanken helpen het design inderdaad niet om er uit te zien als een stoere SUV.
kroon zegt
Pfffff… Saai.
Alle EQ hetzelfde. Saai.
rulefollower zegt
Is het MercedesBlog vandaag?
grandmasterb zegt
Die mercedesontwerpers bakken er helemaal niets meer van.
Benny_Weisz zegt
Wat is er precies zo AMG aan deze auto?
mashell zegt
Het logo en het speelhal interieur. Zelfs de voorbumper is hetzelfde.
kadett83 zegt
Grootste vraag die ik altijd heb bij het zien van weer een nieuwe auto. Waar gaan ze die parkeren? 1.94 breed, terwijl de meeste parkeerplekken in Europa daar totaal niet voor ontworpen zijn.
rogier_hentenaar zegt
Wat me opvalt is dat designteams van bestaande Europese merken er vaak een rommeltje van maken als het op ontwerpen van hun volledig elektrische modellen aankomt. Steevast zijn die lelijker en lomper dan de ICE varianten. Alsof ze in een soort stress schieten, of van het hoofdkantoor te horen krijgen dat de elektrische auto’s niet te mooi mogen zijn zodat ze nog tijd hebben om het huidig verdienmodel van hun ICE’s uit te melken.
mashell zegt
Nonsens. Een e-tron is mooier dan een Q5. Naast EQS is oogt de S-klasse ouderwets. De GLS oogt vooral lomp, de EQS SUV oogt netjes. De ID.3 maakt dat de Golf 8 eruit ziet als een oud model. De ID.4 maakt dat de Tiguan er uitziet als een oud model. De BMW iX, is na gewenning eigenlijk een veel sterker ontwerp dan de X5. De nieuwe elektrische Megane is een heel knappe auto, z’n brandstof voorganger vooral meh.
grandmasterb zegt
Het interieur zal vooral kermisklanten erg aanspreken, ronduit vreselijk.