Een elektrische stationwagen, wat gaan we nou krijgen?
De stationwagen is altijd een doodnormale auto geweest. Toch is deze klassieke carrosserievorm niet meer wat het geweest is. De opkomst van de cross-over zorgt ervoor dat je steeds minder stationwagens ziet. Met name de non-premium stations moeten het ontgelden. Voor dikke premium stationwagens lijkt echter nog altijd markt te zijn.
Dat betekent dat er ook nog wel markt moet zijn voor een elektrische premium stationwagen. Die zijn momenteel nog erg dun gezaaid. Sterker nog: er is er eigenlijk maar een. Dat is de Taycan Sport Turismo, die vorige maand onthuld is. Natuurlijk, er was al langer de Cross Turismo, maar dat was toch nog een soort cross-over.
Het lijkt er nu op dat ook Mercedes een elektrische stationwagen in de pijplijn heeft zitten. Dat zegt het Duitse Auto Zeitung. Het is dus nog een onofficieel bericht, maar het zou geen onlogische toevoeging zijn aan het gamma. En Mercedes is normaliter wel een merk dat zoveel mogelijk varianten uitbrengt van auto’s.
Het zou gaan om een stationwagen-variant van de Mercedes EQE. Een EQE Estate dus…? Nee, het zou gaan om een EQE Shooting Brake. Reken er dus op dat deze auto een soortgelijke daklijn krijgt als de CLS en CLA Shooting Brake.
Hoewel de benaming Shooting Brake vooral een marketing-vondst is, was de CLS Shooting Brake wél een erg fraaie auto. Bij de EQE gaat dit waarschijnlijk wat minder goed uitpakken, want deze auto heeft een erg korte neus en een hoge kont. Een stationwagen-versie van de Mercedes EQE zal daarom waarschijnlijk meer op een R-klasse lijken dan op een CLS Shooting Brake.
Volgens Auto Zeitung staat de EQE Shooting Brake pas voor 2023 op de planning. Als hij überhaupt komt. Het lijkt er dus op dat de Taycan Sport Turismo voorlopig het rijk alleen heeft.
Bron: Auto Zeitung
Dutchdriftking zegt
Zal hij best knap van worden.
ty5500 zegt
Eindelijk eens wat breaks
flutterby zegt
Oo de CLA durven ze het ook aan dus zal op een E vast wel lukken. Persoonlijk zou ik wel erg twijfelen om niet iets meer te besteden en voor de Taycan Sport Turismo als daar een goedkoper model van komt.
harrie zegt
Ja doen.
tjorque zegt
Laat maar komen… ik ben van die zeldzame soort. Je weet wel de break rijder.
stekkerkoning zegt
Er is nog een andere elektrische stationcar van een ander kaliber. De MG MG5 Electric, leveringsstart in het eerste kwartaal van het volgende jaar. Goedkoop, 400 kilometer rijbereik (WLTP) en allesbehalve een Mercedes of Porsche.
p993 zegt
@stekkerkoning: bijna niet voor te stellen dat merken als volvo tegen die tijd ook geen E estate hebben
giogiorgio zegt
Hopelijk komt de EQE ook als 7-zitter zoals de reguliere E-klasse break. De elektrische wagen voor de die hard stationwagen rijder met een groot gezin.
smex zegt
Wat blijft dit toch een ontzettend lelijke auto. Die ei vorm ziet er echt niet uit.
mashell zegt
Kwestie van wennen. Ik vind de gladde vormen wel mooi. Het korte achterportier geeft de wagen iets sportiefs en het korte kontje laat de wagen niet al te veel een utilitaire taxi lijken. Onderaan de streep is het gewoon een interessant ontwerp, zeker even wennen maar niet lelijk.
marcomanta zegt
Zal wel 2027 worden, fabrieken zijn in sommige delen dicht gegaan, geen chips meer……