Vanavond stelt Mercedes de EQE officieel aan de wereld voor in München.
Een business Saloon noemt Mercedes de EQE. Het tweede model dat gebaseerd is op de electrische architectuur van het EVA2 platform. De eerste was natuurlijk de Mercedes EQS. Vanavond stellen de Duitsers hem voor bij de onthulling in München waarbij we aanwezig zijn.
Is dit dan de auto die Tesla dwingt om eindelijk die Model S eens echt een design-update te geven?
De EQE zal leverbaar worden vanaf halverwege 2022. Hij wordt in Bremen geproduceerd voor de hele wereld behalve China. Daar krijgen ze exemplaren die in Beijing van de band lopen.
De EQE is compacter dan de nieuwe EQS en heeft een wielbasis die 9 cm korter is, in totaal 3120 mm. Extern zijn de afmetingen vergelijkbaar met een CLS. In het interieur wordt hij ruimer dan een E-klasse. Meer schouderruimte voorin (+27mm), meer lengte in het interieur (+80 mm) en je zit hoger (+ 65 mm). De bagageruimte is 430 liter. Verder is het interieur duidelijk gebaseerd op de EQS qua design en mogelijke leverbare opties. Met zaken als automotische comfort deuren voor en meesturende achteras als mogelijke opties.
Met de 12,3 inch OLED Display kan de passagier voor zichzelf vermaken. Dit betekent dat je zelfs video’s of tv kunt kijken voorin terwijl er gereden wordt. Als een camera die de bestuurder in de gaten houdt detecteert dat hij hier door afgeleid wordt, dan wordt dit door de auto beperkt/gedimd. Dus niet te hard juichen als er tijdens de F1 wedstrijd veel spanning is..
Hoe zit het met de actieradius?
De EQE wordt uitgerust met een batterij van 90 kwh, daar hoort volgens Mercedes een (geschatte) range bij tot 660 km (WLTP). Laden van 10 tot 80% kan in een ruime 30 minuten bij een fastcharger. De auto kan in 15 minuten tot maximaal 250 km actieradius bijladen.
Twee versies!
Bij de marktintroductie wordt de Mercedes EQE leverbaar in 2 versies. Ten eerste de EQE 350 (met een WLTP verbruik tussen 19,3 – 15,7 kWh/100km). Deze versie heeft 215 kW. Daarnaast komt er dus een tweede model waar nog geen specificaties van bekend zijn.
Er komen sowieso ook AMG varianten met vermogens van rond de 500 kW. De vandaag tevens voorgestelde EQS AMG is daar natuurlijk een goede voorbode van!
Alle versies van de EQE hebben elektrische aandrijving op de achteras. Latere 4Matic-versies krijgen ook een motor op de vooras. De EQE 350 kan dus gewoon mee naar de driftcursus!
Er zijn nog geen uitspraken gedaan over mogelijke prijzen of wanneer de auto in Nederland te configureren of bestellen is.
Charles Taycan 4S zegt
Ff wennen, kleintje EQS. Goed dat er meer aanbod komt in het luxury segment!👍
wachma zegt
Elke eq is gewoon lelijk… wat moet ik na mijn c63 nog kopen in het mercedes gamma?? Ik denk dat ik hem gewoon blijf houden.
PunicaOase zegt
@wachma: heel heel zuinig op zijn! Zo lekker als de C63 gaan ze denk ik niet meer gemaakt worden.. helaas :-(
allesmetturbo zegt
@wachma: lekker je huidige houden. Die eqprut zijn allemaal net een prius van buiten
MarcoM zegt
@wachma: zo is dat, wees er maar zuinig op, Benz is de weg kwijt met hun EV.
fejjie zegt
Waarom ziet elke EV er uit als de jongen die de leraar er aan herinnert dat hij vergeten is huiswerk te geven?
flutterby zegt
@fejjie: aerodynamica..
st220 zegt
@fejjie: Ik had min of meer dezelfde gedachte…..
slickrick zegt
Mercedes: we ontwerpen 1 auto en brengen deze uit in 3 formaten: s/m/l oftewel c / e / s
saxoke zegt
Ik neem aan dat met deze auto de gewone E klasse geen opvolger gaat krijgen 🤔
tortuga zegt
Die A stijl wordt wel heeel raar zo met de “motorkap” helemaal tot op het voorwiel en een kleine spatbord voor de deur. Al zeker met de “tankklep”
faalhaas zegt
@tortuga: Mooi schade herstellen zo, hele motorkap vervangen bij een beetje schade op het “spatbord”
Robert zegt
.ik kan alleen maar hopen op een T Modell (EQT?). Daarmee zouden ze pas écht onderscheidend zijn in de markt van EV’s.
michaelras zegt
hahahahaha, nou morgen lees je het bericht van de EQT, want die staat hier inderdaad ook. Is een concept van de bedrijfswagenafdeling van MB en ja dat meen ik serieus!
towi1989 zegt
Hoho, porsche heeft een taycan sport tourismo!
Richmond zegt
@towi1989: dat is net zo sw als de Panamera GT. Een andere kont en doorlopende daklijn maakt het nog geen sw.
moveyourmind zegt
Om positief te beginnen, het interieur oogt erg fraai. Mooi detail ook die typische ronde Mervedes luchtroosters.
Maar van buiten. Net zoals de EQS bij lange na niet de uitstraling heeft die de S-Klasse wel heeft oogt deze EQE ook alsof het een auto uit een segment lager is. Door de vormgeving en de verhoudingen missen ze gewoon het dikke Benz gevoel.
mashell zegt
Vind je? Naast deze oog de E klasse meteen ouderwets. Net als dat de EQS de S-klasse aftroeft in moderniteit.
bischero zegt
@mashell: maar dat heeft een E klasse altijd gedaan, itt de C klasse.
flutterby zegt
Beetje een teleurstelling naast een Model 3.. Met name die touchknoppen snap ik echt niet. Fysieke knoppen of een touchscreen, niet het slechtste van beide werelden zonder de voordelen..
gezondverstand zegt
Weer zo’n banaan silhouet als de CLS en CLA. Bah, net als die grote blink zwarte plaat in het front.
burninrubber zegt
Echt een lelijke auto
bischero zegt
@burninrubber: de meest treffende reactie van allemaal. Man wat een achterlijk front met name 🤢
towi1989 zegt
De belangrijkste vraag; komt er een station?!
JanJansen zegt
MB heeft wel een duidelijke designtaal, of je het nou mooi vindt of niet. Persoonlijk denk ik dat ze wel een goede richting op gaan. Ze durven te innoveren.
probono zegt
Ik vind ‘m geweldig! Ziet er mooi uit, op de foto’s! Mercedes is zeer goed bezig met hun ev’s 👍
MarcoM zegt
@probono: zet eens een bril op, de EV lijn is echt prut v.w.b. design, geen echte Benz look meer.
st220 zegt
Iemand hier met verstand over accu’s? Wat is nu nog het verwchil tussen een Tesla (top of range) en deze EQE met de topmotorisering?
flutterby zegt
@st220: De accu van de EQE is groter en komt iets verder. De Model 3 is dus een stuk efficiënter en laad daarom ook meer bereik per minuut/uur. De Mercedes zal het met name van de luxe en traditionele interieur moeten hebben.
flutterby zegt
@bunkie: Dat is bij Mercedes toch traditioneel? ;)
Edge zegt
Ik vind hem gaaf! Mercedes durft iets anders te doen met hun EQ-modellen en dat zorgt voor toffe, futuristisch ogende auto’s. Kom maar door!
waterisnat zegt
Als er Opel insigna op had gestaan, had ik het ook geloofd. Niet erg mooi qua design/verhoudingen.
remarkable zegt
De voorkant lijkt wel op een kruising tussen een Honda Civic en Zorro. Niet bepaald een geslaagde mix
tjorque zegt
Een E-klasse met maar 430l bagageruimte???
yipikaye zegt
Het meest saaie filmpje van deze week.
Ik hoop dat dit geen voorbode is voor elektrisch rijden.
ozzytrk zegt
Lekker voor op de taxi, laat maar komen
flutterby zegt
@ozzytrk: De hoofdruimte is erg beperkt en de zit achterin is, net als bij de Model 3, wat ongemakkelijk.
Ot92 zegt
Weet iemand toevallig of er zo’n taxi bord op past?
mpgc zegt
Ik vind m wel fraai eigenlijk.
herve11f zegt
Vraag me af aan wie ze dat gaan verkopen in de zuidelijke landen? Zit momenteel in Italië. Wegen zijn om te huilen, laat staan dat ik al één laadpaal heb gezien en zit hier een maand.
mashell zegt
In juli was ik in Turijn, daar waar Fiat de 500e maakt, in heel Turijn is geen (niet Tesla) laadpaal waar de 500e zijn (helemaal niet zo hoge) maximum laadsnelheid van 85kW kan halen. Blijft vreemd, in Wolfsburg zijn zelfs twee iOnity laadstations in de stad.
karhengst zegt
De AMG-line oogt als de reden waarom niemand nog een Honda kocht. Maar als het dan toch elektrisch moet valt er van de reguliere uitvoering wel wat te maken.
mashell zegt
De EQS is vooral een beetje vreemd maar deze is wel lekker.
arnie zegt
430l kofferbak inhoud is wel heel weinig voor 5m auto. Bmw I4 en Tesla 3 zijn kleinere auto’s met meer inhoud.
Inderdaad hopen op een station model.
stekkerkoning zegt
Van de EQS vind ik de proporties beter, door het gestrekte profiel. Maar dit “kleintje EQS” heeft wel een lekker lange wielbasis, dus vermoedelijk veel binnenruimte. Verder is het een excellente keuze van Mercedes om de laatste ev’s aalglad te maken, om de efficiëntie te bevorderen en het stroomgebruik te minimaliseren. Dat is toch echt een stuk belangrijker dan absurde, vaak wat theoretische, laadsnelheden.