De verkopen van de Mercedes EQC kunnen nog wel een zetje gebruiken, dus daarom komt er nu een goedkopere instapper.
De eerste Mercedes die van de grond af als elektrische auto is ontworpen, de EQC, is niet direct een schot in de roos. In Nederland zijn er sinds 2019 nog geen 1.000 stuks verkocht. Wereldwijd zijn er in totaal zo’n 20.000 stuks verkocht. Ter vergelijking: aartsrivaal Audi verkocht alleen in 2020 al meer dan 47.000 e-trons.
De EQC kan dus wel een boost gebruiken. Eind vorig jaar zette Mercedes in ieder geval één ding recht: de EQC kreeg een 11 kW-boordlader. Audi kwam kort daarna overigens met een 22 kW-boordlader voor de e-tron, maar dat terzijde.
Mercedes gaat nu een poging doen om de verkoopcijfers van de EQC wat op te krikken. De Duitsers komen namelijk met een extra goedkope instapper op de proppen. Bij instapper moet je denken aan een zwarte EQC met 19 inch vijfspaaksvelgen en stoffen bekleding (zie headerfoto). Zaken als een achteruitrijcamera, keyless entry en rijhulpsystemen moet je dan ontberen.
De Nederlandse prijs van de kale Mercedes EQC is nog niet bekend, maar in de Duitsland moet de nieuwe instapper €66.069 kosten. Dat is zo’n €5.200 goedkoper dan de huidige instapper. De goedkoopste versie in Nederland kost momenteel €72.495. De nieuwe basisversie zal waarschijnlijk rond dezelfde prijs uitkomen als de instapversie van de Audi e-tron. Die staat voor €67.706 in de prijslijsten.
Aan de andere kant van het spectrum voegt Mercedes ook een versie toe die van alle toeters en bellen voorzien is: de EQC 400 4MATIC AMG Line. De AMG-opties zijn niet nieuw, maar die zijn nu gebundeld in een nieuw pakket. De uitvoering is onder meer te herkennen aan de grille, met een chromen ‘snor’. In het interieur zijn onder meer een afgeplat sportstuur en sportstoelen te vinden.
Zowel de nieuwe instapper als de AMG Line-versie van de Mercedes EQC zullen vanaf mei in de showrooms te vinden zijn.
UPDATE 24-2: de Nederlandse prijs is inmiddels bekend. De nieuwe instapper heeft een vanafprijs van €68.095. De AMG Line is er vanaf €74.095.
ericc zegt
Mercedes-kopers zijn blijkbaar nog niet klaar voor EV-rijden. Ik geef ze dan ook geen ongelijk.
Hoewel je EV’s als handelaar volledig kan inbrengen in je belastingaangifte in België.
towi1989 zegt
Nee, Mercedes is er zelf nog niet klaar voor. Het blijft een dure auto voor wat het is, zeker in vergelijking met de non EV auto’s die ze aanbieden.
pignon zegt
@towi1989: en gewoon een lelijke auto. Ik ben zeker geen Audi-fan, maar in z’n klasse is de e-tron de fraaiste
Pascal zegt
Dit inderdaad. In dit segment is Audi interessanter met gewoon een mooiere auto voor een betere prijs. (al heb ik Mercedes als merk aanzienlijk hoger zitten dan Audi)
Johanneke zegt
Was het Mercedes niet die jaren geleden riep dat ze enkel de ICE motor moesten vervangen, accu erbij en ze zouden Tesla bijgebeend hebben? Ding werd gelanceerd met een 1 fase lader, dan kan je al opdoeken.
DeWitteCondor zegt
Denk niet dat dit de EQC gaat redden. De E-tron is best wel een stukje ruimer (vooral ook de laadruimte), scheelt zo’n 160 liter. De ruimte op de achterbank is ook minder. Voor leaserijders met een gezin niet onbelangrijk. En kanonnen wat een geld voor een auto die maar marginaal meer ruimte biedt dan een hatchback.
mashell zegt
Je doet het een beetje voorkomen alsof een EQC te krap is voor een gezin. Terwijl de meerderheid van de Nederlandse gezinnen in een minder ruime auto rijden. De EQC is bij ons net iets te hoog in de markt gezet. Hoger dan de e-tron terwijl het een kleinere auto is, tja dan wordt het lastig verkopen.
DeWitteCondor zegt
@mashell: dat is ook wat ik bedoel. Deze auto lijkt met name relevant voor leaserijders met een gezin. Dan kies je voor de ruimere auto lijkt mij. En ik vind de binnenruimte afgezet tegen de afmetingen van de auto niet om over naar huis te schrijven nee, maar krap is anders natuurlijk
dalmore zegt
Een Mercedes van 66.000+ euro die nog niet eens de (basis)luxe heeft van een 25k Kia Rio. Tijden veranderen …
vaakbenjetebang zegt
@dalmore: Valt wel mee, met die tijden. Eind jaren ’80 was een W124 ook duurder dan een Corolla, maar om nou te zeggen dat er meer op zat in termen van verwennerij…?
herve11f zegt
@vaakbenjetebang: Die Corolla had je dan ook maar beperkte tijd, hé. Na zes jaar was hij weggeroest. De 124 rijd nog steeds.
993carrera4s zegt
@herve11f: precies, dat was HET argumemt om een dure Mercedes te kopen. Nu zijn er niet echt slechte auto’s meer, en qwa standaard opties doen de koreanen het ook beter. Nu is het vooral het imago.
mashell zegt
Voor een basismodel ziet het er gewoon goed uit.
brera22 zegt
de EQC is totaal geen succes…
Ze moet gauw met andere BEV komen anders missen ze de boot..
Benieuwd hoe snel deze dingen afshrijven…
fanboy zegt
@brera22: Ik hoop dat de EQC en de E-tron hard afschrijven. Dan maak ik over een paar jaar de overstap en dan heb ik lekker een alles in 1 auto, elektrisch en vakantiekar. Ik weet niet hoe goed de EQC offroad is, maar de E-tron kan best wel wat en nog wat hoger op zijn poten staan.
pindakoning zegt
Ik zou blij worden van een EV met actieradius(/techniek) van Tesla, uiterlijk van conventionele Mercedes (E of S) met bouwkwaliteit van BMW ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pindakoning, die auto is er al… bovenaan deze pagina…. daar staat hij niet voor niets!😉
dwfc zegt
Charles, momenteel rij ik een Hybrid plug in ( 745 e ) in de overgangsfase naar EV.
Mijn vrouw een XC60 T8 met dezelfde techniek.
Ik volg op andere kanalen wel eens testen van EV auto’s.
Doch die leggen veel nadruk op , hoe zal ik het noemen, rond de kerktoren rijden aan toegelaten snelheden.
Wat ik nooit lees of zie zijn testen aan bv. snelheden van 120 km – 130 km en zelfs 150 km/ u.
Mijn nieuwsgierigheid heeft een oorzaak, ik bezoek regelmatig Hamburg in Duitsland.
Je zal wel begrijpen dat de uitnodiging om eens door te duwen … onweerstaanbaar is.
Heb jij reeds ervaring met het KWh verbruik van de Taycan tegen zulke snelheden?
Charles Taycan 4S zegt
@dwfc, daar heb ik nog te weinig data van omdat ik de onze pas 1 maand heb. Echter sprak ik afgelopen week een NL Taycan 4S eigenaar en die liet mij een gemiddeld verbruik zien van de afgelopen 10 maanden en 30.000 km van 19 kW/100 km… niet verkeerd voor een auto van deze grootte en 571 pk…👍👍
dwfc zegt
mooi gemiddelde
superfunky zegt
@dwfc: je rijdt een 745e en zit regelmatig in Duitsland. Ff uit nieuwsgierigheid, waarom zou je in hemelsnaam naar een EV swappen?
dwfc zegt
Superfunky, een beetje nieuwsgierig hoe het verbruik is bij hogere snelheden.
Maar ik heb reeds wat meer info gevonden op de site van Autobild.
Daar passen ze bij testen 4 rijmodules toe.
Bij een sportieve rijstijl explodeert het verbruik enorm.
Tussen de 45 en 50 kwh/100 km is geen uitzondering.
Ik ga nu zeker nog niet voor een EV. De BMW doet het vrij aardig met +/- 400 pk en 620 nm. in Duitsland. Ik wacht wel totdat de batterijtechniek in een volgende fase zit.
Komt er heus wel aan.
Pascal zegt
Goede keuze denk ik. Als je regelmatig op de Autobahn zit (en natuurlijk doe je dat met hogere kruissnelheden) word je nog niet vrolijk van de hedendaagse EV’s en zit je helemaal goed met je 745e.
stekkerkoning zegt
@dwfc luchtweerstand stijgt exponentieel bij toenemende snelheid. Een elektromotor is behoorlijk efficiënt en verliest geen energie door interne weerstand. Het verbruik neemt stevig toe als op een hogere snelheid wordt gereden, niet voor niets zijn veel ev’s begrensd. Mijn inschatting is dat het verbruik van een Porsche Taycan bij 120 km/u uitkomt op 20 – 30 kWh/100 km, bij snelheden tussen 130 en 150 km/u zal het liggen op 30 tot 50 kWh/100 km. Doorrijden leidt onherroepelijk tot snelladen, ervan uitgaande dat de af te leggen afstand in dit geval meer dan een paar honderd kilometer is.
Fer-4S zegt
Het verbruik van de Taycan valt reuze mee, zeker op de snelweg (ik ben degene met de >30.000 km Taycan 4S ervaring). Optrekken van 0-100 of verder en stadsverkeer, dat zijn de grote verbruikers. Op de snelweg valt het reuze mee. Met 120km/u verbruik je net aan 20Kwh per 100 afgelegde kilometers. Ook met 150 km/u is het allemaal goed te overzien. (minder dan 30KwH per 100 afgelegde kilometers). Het verbruik neemt natuurlijk wel toe als je in het gebied 170-240 km/u komt. Maar ook in Duitsland is lang 200+ rijden door drukte maar beperkt mogelijk. Verbruik gaat dan vooral omhoog omdat je dan veel afremt en weer accelereert. Maar overall, zeker op lange stukken en door Duitsland zou ik hem voor het verbruik niet laten staan. Ionity heeft prima snellaadstations in Duitsland, als je plant waar je gaat laden (eindbestemming of onderweg), kun je er prima mee uit de voeten.
dwfc zegt
Zo te zien pen je dezelfde cijfers neer als Autobild.
Zie post hierboven aan Superfunky.
Dan ben ik momenteel toch beter af met men PHEV.
Ik zou voor een ritje Hamburg ( 560 km ) wat teveel aan de kant staan.
Nu kan ik je wel mededelen dat mijn woon-werkverkeer steeds volledig elektrisch is.
En ik vind het best leuk op de koop toe, in de ochtend rustig, bijna geluidsarm naar bureel te sjokken.
Maar in DU op de autobahn is het ook leuk dat je aan een cruise van 160 met regelmaat wat tussensprints kan uitvoeren … zonder je te bekommeren voor de range.
Maar als die e-fuel succesvol wordt en ook co² neutraal is zoals de EV aandrijving,
dan kies ik toch voor de e-fuel …. maar das mijn persoonlijke keuze.
stekkerkoning zegt
Eén keer snelladen is te overzien toch? Wellicht dat Porsche een exemplaar te leen heeft voor een praktijktest? En anders is er de Tesla Model S Long Range (663 km rijbereik), die de bestemming zonder opladen of anders met een ultrakorte stop moet halen.
Die e-fuels is natuurlijk pure marketing, die de schijn wekt alsof een verbrandingsmotor ineens van alle uitstoot kan worden verlost. Quod non. Beter volledig elektrisch, vooral als thuis op zonne-energie wordt opgeladen.
Fer-4S zegt
Snap je voorkeur wel. Laden is nog niet zo vanzelfsprekend als tanken, en altijd in 5 minuten weer veel kilometeres hebt. Brandstof geeft op lange stukken wat meer rust omdat je eigenlijk niet naar je range hoeft te kijken. Een niet te onderschatten voordeel. Maar ook 560KM is goed elektrisch te doen. Na 3 uur rijden heb ik sowieso zin om even te stoppen, en dan ben je binnen 30 minuten bij Ionity in Duitsland echt ruim voldoende opgeladen om eindpunt te halen. EV of PHEC of gewoon brandstof is vooral ook een persoonlijke voorkeur. Op de snelweg biedt een EV niet of nauwelijks meer dan brandstof, in dorpen, steden, binnenweg is de souplesse van een EV (zeker in de stad ook voor de omgeving), te verkiezen boven brandstof. En persoonlijk ben ik niet zo’n fan van PHEV. PHEV past goed in de tijd als tussenoplossing, maar vind het onvoldoende logisch. En alle techniek en materialen voor een brandstofauto, en techniek voor elektrisch.
Dedude zegt
@DWFC @stekkerkoning Ik vind het exponentieel gedeelte opzich nog wel meevallen. Geen taycan, wel een Model3 LR AWD. De Taycan heeft een CW waarde van 0.22, de model 3 0.21 dus ontloopt elkaar niet. De eerste heeft wel een tikkeltje meer obesitas.
Mijn wederhelft rijdt 16-17 kw/100km en rijdt 110 km/u op de Rijksweg. Ik rijd altijd wel 130km/u en zit op 19 kw/100km.
imaginenl zegt
Mercedes heeft het nooit moeten hebben vd instappertjes dus dit gaat de EQC ook niet redden. Kom gewoon met een beter model met betere specs.
ghost zegt
Laat ik beginnen met zeggen dat ik de EQC absoluut een mooie wagen vind, en hoewel smaken natuurlijk kunnen verschillen, denk ik niet dat het daar aan ligt dat er weinig van worden verkocht. Het is eerder te verwijten aan de accu’s. Eerste Gen (1) had een 6,5kwh pakket, later kreeg Gen 2 een 11kwh pakket maar ook die was niet echt interessant vergeleken met de concurrentie. Waardoor de Mercedes niet de voor de hand liggende keuze is.
Anderzijds valt het mij op dat Mercedes niet heel veel keuze heeft op deze EQC na. Je hebt natuurlijk de lease topper van jaren terug; de C350e, en er zijn tegenwoordig nog modellen zoals de GLC300e en S560e en qua EQ-modellen vind ik het nogal tegenvallen..alsof Mercedes in de F1 mijlen voor loopt maar in het aanbod lichtjaren achterloopt..
Pordon zegt
@ghost: Van vrijwel elk model van Mercedes is er op dit moment een plug-in variant. De EQC was de eerste EV en kort geleden hebben ze de EQA gelanceerd. De EQS komt binnenkort en ook de EQB, EQE, EQS SUV en EQE SUV moeten voor het einde van 2022 in de showrooms staan.
ghost zegt
@pordon: deels waar maar laten we eerijk zijn, ze zijn zo’n 3-5 jaar te laat ermee. Tegen die tijd is in NL de bijtelling alweer gelijk met een diesel/benzine..
rutgerg zegt
@ghost: tot die tijd kunnen ze nog lekker auto’s met verbrandingsmotoren verkopen om zo de ontwikkelingskosten van die motoren terug te verdienen. Autofabrikanten maken geen ev’s omdat de bijtelling in NL daarop gunstig is/was hoor ;-)
ghost zegt
@rutgerg: nee koek koek, ik neem NL als voorbeeld maar gaat ok algemeen. VW is nu op stoom, bmw heeft al jaren EV’s…Mercedes niet, dus je kan wel lekker alles relatieveren naar geld maar in the end is het vreemd dat van de Duitse 3, Mercedes achteraan loopt..
cossiekiller zegt
Instapper… Ik wacht nog wel een jaartje of 2 om dan een BOMVOLLE FULL OPTION DIE DOOR ZIJN VERING ZAKT VAN DE UITRUSTING modelletje voor 15 à 25k minder.
tortuga zegt
Ben een groot Mercedes fan, maar moet de meesten gelijk geven dat ze met de elektrische overstap beetje “nonchallant” zijn! Echt jammer vind het een mooiere wagen dan de e tron, maar die heeft veel meer aandacht gekregen en een betere naam
mashell zegt
De e-tron is groter, goedkoper en heeft het snelladen beter voor elkaar. En ten tijde van introductie van de EQC was het gewoon laden bij de e-tron ook beter (de EQC heeft daar bij geleerd).
memyselfandi zegt
Ik overweeg om over te stappen naar elektrisch, prive. Rijd nu in een GLE maar de EQC lijkt totaal niet interessant. Ook al rijd ik nu Mercedes spreekt de e-tron meer aan, zowel qua looks en ruimte als prestaties.
Charles zegt
Voor mij persoonlijk zien ze er in het zwart al menteen gedateerd uit…
kevertje zegt
Het zijn politici die ons in dit soort van concepten dwingen. Geen enkel merk heeft echt iets dat kan vervangen wat het moet vervangen. Ook Tesla niet, de grote massa heeft zo’n geen massieve bedragen op het schap liggen voor zo’n atypische wagens. Ik zou het kunnen vergelijken met super-dure, super-geïsoleerde BEN wooneenheden in nieuwbouwprojecten op warmtepompen en met alle technologische snufjes om toch maar zo weinig mogelijk CO2 te genereren. Jan met de pet is niet klaar om hier in te stappen. Nog erger is als je ziet welke monstrueuze ingrepen en bedragen nodig zijn voor vervanging van centrales, uitbreiding netten, het opzetten van voldoende laadcapaciteit, het maken van warmtenetten, batterijstockage enz. – wat allemaal zeer duur via belastingsgeld zal mogen betaald worden. Het is een zeer dunne laag van zeer goedverdienende high tech/groen denkende dertigers en veertigers die in zo’n scenario’s moeiteloos meestroomt. Al de rest heeft het financieel te moeilijk, of dreigt zoveel wat moeizaam opgebouwd te verliezen dat het onhaalbaar is – die hele transitie wordt door velen met argusogen bekeken hoor. En zeker door nogal wat mensen met een technisch of wetenschappelijke achtergrond die begrijpen dat er een stuk illusie en meteen ook een pak onwaarheden verkocht wordt, door groen-opportunistische politici, media en ik vrees ook, de energie-lobbies. Zij zijn de enigen die op wolkjes drijven in dit verhaal – met straks bikkeldure elektriciteit ook nog.
mashell zegt
Je kunt toch met zoveel mooie woorden zulke onzin vertellen. Hoe conservatief je ook bent, de wereld veranderd en je zal mee moeten veranderen. Tenzij je een Amish achtige sekte ergens op de Veluwe wilt stichten natuurlijk. Je hebt het over “Het is een zeer dunne laag van zeer goedverdienende high tech/groen denkende dertigers en veertigers die in zo’n scenario’s moeiteloos meestroomt.” en over “mensen met een technisch of wetenschappelijke achtergrond”. Dat is natuurlijk dezelfde groep! Zij met een technische of wetenschappelijke achtergrond weten dat we moeten veranderen, dat het zo niet verder kan. Juist de conservatieve groep zonder technisch of wetenschappelijk inzicht blijft hangen in de illusie dat alles bij het oude kan blijven. Maar dat is niet zo, was nooit zo en zal ook nooit zo zijn. De tijd van verbrandingsmotoren is voorbij. Geeft niks, het wordt anders maar zeker niet slechter. Ja je zult moet meer pauze’s maken voor je op je vakantie bestemming bent, ja de caravan gaat niet meer mee. Maar dat is een normale evolutie, net als dat we nu geen zwart wit TV meer kijken, geen beeldbuizen meer gebruiken.
superfunky zegt
@mashell: maar je mag toch wel gewoon een mening hebben, of moeten we nu allemaal EV fan worden omdat er zo nodig veranderd moet worden? EV is waardeloos voor de grote meerderheid van de gebruikers en daarnaast vind ik het ook nog eens belabberd rijden. Ik hoef er never ever meer eentje.
Heb me de laatste dagen nav het Porsche bericht eens opnieuw verdiept in synthetische brandstoffen, ook wat rond gebeld en eens onderzocht wat o.a. Shell en Bosch aan het doen zijn. Ik raak er eigenlijk steeds meer van overtuigd dat je mis zit. ICE is helemaal niet voorbij, binnen 5 jaar tanken we allemaal deze brandstof. Bestaande techniek, bestaande infra, alleen ander goedje en nu CO2 neutraal. En EV? Dat is leuk voor rond de kerk en als 2e auto voor een deel van de bevolking dat een oprit heeft, gewoon omdat het lekker makkelijk is, thuis aan de stekker.
Pascal zegt
@superfunky natuurlijk mag iedereen lekker EV-hater blijven alleen gaat het hierboven niet om waar je toevallig wel of geen fan van bent, maar om het al dan niet accepteren van het onvermijdelijke. De gemiddelde Nederlandse auto rijdt overigens 32 kilometer per dag, dus dat een gemiddelde EV met pakweg 300 a 400km range ‘waardeloos’ zou zijn voor de meerderheid IS gewoon feitelijk niet zo. Dat ze belabberd rijden kan je natuurlijk vinden, maar da’s een mening die weinig mensen met je zullen delen omdat de algemene consensus toch veel eerder is dat EV aandrijflijnen juist opvallend prettig en krachtig zijn in de omgang. Wel denk ik dat de EV slechts een tussenstap is, want het klopt niet dat we zo’n bak aan accu’s meezeulen en (aan een normale lader) 5 uur moeten wachten tot de auto weer vol is; maar goed ook daar gaan de ontwikkelingen gelukkig hard. Wat betreft die nieuwe brandstof: Die zie ik graag verschijnen maar if it sounds to good to be true, it usually is.
superfunky zegt
@Pascal:
1: waar gaat “het gros” precies opladen? Precies, het grootste deel van de mensen het geen gelegenheid om te laden en al zouden ze dat al kunnen, dan is in iedere beetje straat het net niet berekend op dit soort mega-verbruikers;
2: wat de gemiddelde auto rijdt is niet relevant. Het gaat niet om het gemiddelde. Ik rijd 80% van mijn kilometers elektrisch, maar aangezien ik gemiddeld 4x per maand 900-1000 km op een dag doe, is en EV ongeschikt. EV’s zijn alleen geschikt als 2e auto en voor mensen die nooit of minder dan 3x per jaar meer dan 800km op een dag rijden. Ook dat zijn er niet zo gek veel. Ik ken in ieder geval helemaal niemand die voor zijn plezier Germania doorkruist met 100-110 km/h, want ojee, ojee, boven de 130 staat het zweet in de naad.
3: ik heb 6 maanden zo’n drama Model S gereden, nooit meer. Ik heb tenminste 20 vrienden met een Tesla of een E-tron. Niet eentje zou weer een EV kiezen als de fiscale voordelen er niet waren. Ik snap wel dat jouw vriendenkring het allemaal fantastisch vindt, maar ik ben ook niet met mijn vrouw getrouwd omdat ze zo lekker kan koken, maar gewoon omdat het een lekker wijf is. Met auto’s is dat ook zo, moet je namelijk ook een paar jaar meer doen.
4: synthetische brandstof. Kan, we gaan het zien. Ik denk dat het niet voor niets is dat Siemens, Shell, Bosch en veel anderen er mega geld in pompen. Zeker voor een Shell is het een triljarden business case, als ze erin slagen (en volgens Porsche zijn we minder dan 12 maanden verwijderd) om al die niet te doseren en niet te storen groene energie en CO2 om te zetten in brandstof die gewoon gedistribueerd kan worden in het huidige netwerk dat al over de hele wereld ligt. En dat sounds not too good, dat is DE oplossing van het hele probleem voor het onderdeel vervoer en laten we aub hopen dat dit ‘m wordt want dan waren die EV’s tenminste een amateuristisch rimpeltje in de geschiedenis. Ik zou zeggen: ga er van het weekend maar een paar uurtjes over lezen, kijken of je met zo enthousiast wordt als over EV’s.
Pascal zegt
@superfunky
1. Ik heb m’n EV gekocht in afwachting van m’n nieuwe huis met eigen parkeerplaats maar ik woon midden in de Randstad en laad ‘m nu 1,5 jaar op de openbare plekken en dat valt me niks tegen. Ik plug ‘m +/- 3x per week in een gemeentepaal en klaar. Wetende dat ik daarnaast ook altijd nog superchargers als backup heb, bestaat range anxiety bij mij 0.0. Ik ken genoeg rijders die soms wel wekelijks Europa doorkruisen met een EV en die dat prima vinden, maar daarvan besef ik volledig dat je daar maar net zin in moet hebben, dit zal per persoon zeker verschillen en alle begrip voor diegenen die daar bij voorbaat niet aan beginnen.
2. ‘EV’s alleen geschikt als 2e auto’, nouja zolang je vooral Nederland doorcrosst heb je echt precies nergens last van met een goeie EV (=400+ km range). Zelf doorkruis ik Europa hooguit 2 of 3x per jaar en dan vind ik een paar keer inpluggen een non-issue. Maar again, da’s zeker persoonlijk en zij die dat niet willen moeten het lekker niet doen.
3. In mijn vriendenkring is men wisselend enthousiast (ik had daar niks over gezegd trouwens). Sommigen willen terug naar brandstof omdat ze veelrijder zijn en gewoon de verkeerde auto hebben uitgezocht bij hun rijgewoontes. Anderen zijn neutraal of willen niet meer anders. Ikzelf ben meer tevreden dan ik had verwacht en zou niet weten wat ik zou moeten missen van m’n brandstofauto, maar zodra er wat leukers/beters langskomt stap ik misschien wel weer over (zeker als BMW ergens mee komt). Over EV’s in het algemeen heb ik niet de illusie dat dat ‘de oplossing’ is. Ik geloof wel dat accu’s het potentieel hebben om nog veel beter te worden en dat zal ook nodig zijn. Wel opvallend/toevallig dat jouw vriendenkring met 20 man sterk unaniem van hun EV af willen. Da’s toch behoorlijk afwijkend van de trend als je bijv. de klanttevredenheidscijfers van Tesla erbij pakt.
4. Zal ik doen, als we straks allemaal CO2 neutraal in BMW M440i’s kunnen rijden sta ik vooraan.
superfunky zegt
Begrijp de haat van velen niet zo goed.
https://eu-evs.com/bestSellers/ALL/Year/2021
Verkopen year to date in deze real-time registratie van 9 EU landen evenveel EQC’s als Taycan’s en 10x zoveel als de Model X.
Best ok toch? Of mis ik iets?