De elektrische Mercedes-Benz EQC kende één groot nadeel en dat had te maken met het opladen.
Hij is mooi, snel en ruim zat. We hebben de Mercedes EQC als zeer prettig ervaren gedurende de duurtest. Maar waar de Duitse autofabrikant met name op tekort schoot was het laden. De concurrentie doet dat gewoon veel beter. Gelukkig heeft Mercedes nu goed nieuws met betrekking tot het opladen van de EQC.
Wie een nieuwe EQC bestelt krijgt deze geleverd met een nieuwe boordlader. De huidige EQC-rijder heeft er weinig aan, want het gaat hier om exemplaren die nieuw bij de dealer of via de leasemaatschappij besteld worden. Mocht je de EQC ooit overwegen als occasion dan is dit wel iets om rekening mee te houden. Een EQC met de nieuwe boordlader ga je meer plezier aan beleven.
Mercedes EQC opladen
De huidige EQC doet er vrij lang over om op te laden. Met de huidige boordlader duurde het 11 uur om de batterij van 10 naar 100% te laden met een laadvermogen van 7,4 kW. Nu de Mercedes EQC uitgerust is met een 11 kW boordlader kun je een klap sneller opladen.
De 80 kWh accu doet er straks geen 11 uur, maar 6 uur en 30 minuten over voor hetzelfde laadproces. Bijna een halvering in de tijd. Als je ’s avonds laat thuis komt en je hebt de EQC de volgende ochtend vroeg weer nodig hoef je niet langer bang te zijn dat de batterij niet vol is dankzij deze nieuwe boordlader. Voor het snelladen maakt de komst van deze boordlader niets uit. Op dat vlak verandert er niets omdat er dan geen gebruik wordt gemaakt van de boordlader.
Mercedes EQ
De in mei 2019 geïntroduceerde EQC was de eerste volledig elektrische Mercedes onder het EQ-label. De komende jaren zullen het aantal EQ-modellen van de Duitse autofabrikant flink uitgebreid gaan worden.
Pascal zegt
Ah zelfde als Tesla nu dan, goede upgrade.
fanboy zegt
Dit is dus van 1 fase naar 3 fase, maar op 3 fase wel op lager ampere. Hoop dat hij dan ook nog steeds wel op 1 fase 7.4KW kan laden, dat is prettiger voor andere landen waar 3 fase minder normaal is dan hier.
Ze hebben meer gedaan dan alleen van 7.4KW naar 11KW, want anders had je slechts 1/3e eraf en niet alleen bijna de helft.
Ik heb zelf ook een auto die maar op 1 fase kan laden, en eerlijk gezegd, het is helamaal geen probleem. Doorgaans is de nacht altijd voldoende om hem op te laden. In het geval van de EQC zou het alleen vervelend kunnen werken als je hem iedere dag tot savonds laat helemaal leeg rijdt.
Maar of het nou 7 of 11 kW is, op het moment dat hij leeg is en je wil door heb je er toch niet veel aan en heb je een snellader nodig.
Desalniettemin toch beter om het wel aanboord te hebben, maar als hierdoor de 1 fase weer terug naar 3.7 kW gegaan is is het jammer. Beter hadden ze doorgestoten naar 22 kW, want dat is echt mooi. Heb je ergens een afspraak of ga je naar een restaurant, voor 2 uurtjes, zit je accu al weer halfvol. Dat schiet echt op.
De rest is van het kaliber, inpluggen en morgenochtend is hij weer vol.
quincy zegt
Alhoewel ik het nog niet heb gemist met een 11kW thuislader en Super Chargers onderweg, maar het had toch mooi geweest als de Model 3 ook 22 kW had gehad. Maar thuis met 11 kW gaat absoluut prima. En zelfs met een stopcontact lader op vakantie bij het hotel (in zo’n type dorp waar ik bang was dat de verlichting uitviel als ik de auto inprikte) was het prima te doen. Je moet er iets bewuster van zijn, maar meer dan dat is het ook nog niet geweest voor mij.
peterdepeer zegt
@quincy: volgens mij (maar ik hoor het graag als dat niet klopt) heb je in Nederland weinig aan 22KW. dit omdat je daarvoor je thuis netwerk moet upgraden naar 32 ampère aansluiting wat gelijkstaat aan een vastrecht verhoging van bijna 1000 euro per jaar.
quincy zegt
Voor thuis heb je helemaal gelijk. Alleen onderweg heb je weleens laadpalen die het ondersteunen en die je tijdens bijvoorbeeld een afspraak of bezoek dan net wat meer sap kunnen geven. Maar ik heb dat zelf nog nooit nodig gehad.
vondick zegt
Nee joh, 7,4 is ongeveer 6.
En 11 is ongeveer 12.
Dus de helft.
Snappie toch wel?
peterdepeer zegt
@fanboy: de EQC kon tot nu toe 2 fase laden dus hij gaat van 2 fase naar 3 fase.
fanboy zegt
@peterdepeer: Maar dat zal niet werkelijk 2 fase zijn. Ik lees het vaker maar kan me er geen voorstelling bij maken. 2 fase komt denk ik van 2 groepen a 16A.
Alle andere elektrische auto’s laden op 1 fase 7.4kW. Dus 32 ampere.
peterdepeer zegt
@fanboy: het is ons bij de Mercedes dealer zo uitgelegd dat je gewoon een 3 fase laadpaal installeert thuis alleen dat de auto daar 2 fase van pakt. veel inductie fornuizen werken ook op 2 fase dus het kan zeker wel.
FB_1269020922 zegt
2 fase is 2 fase. Sluit hem aan op een 3 fase laadpunt en hij gaat over 2 fasen 16A laden, dus 7,4 kW. Bij een eenfase 7,4 kW laadpunt pakt hij op eenfase 32A. Zo simpel is dat.
FB_1269020922 zegt
Dat hoeft niet Mijn BMW i3 laadt op 3 fase 3x16A dus 11 kW. Als ik hem op eenfase aansluit, laadt die max 7,4 kW op een fase. Op een fase kan die dus 32A aan. Op driefase is dat beperkt tot 16A per fase.
admiajfe zegt
mooi dat ze door blijven ontwikkelen aan een bestaand concept. Dat is voor Mercedes wel nieuw denk ik.
Overigens als die EQC savond op je af komt rijden is die lichtbar/lichtstrip tussen de koplampen spuug maar dan ook spuuglelijk, alsof er een goedkoop petjes aftermarket ding aan komt rijden, waarbij er een lichtstrip er matig in geknutseld is
lekbak zegt
@admiajfe: het is al decennia de norm om een auto door te blijven ontwikkelen na introductie. Van kleine schakelaartjes tot complete motoren die plotseling leverbaar worden. Dit is dus helemaal niks nieuws voor Mercedes.
ericc zegt
Met een diesel hoef je je geen zorgen te maken als je laat thuis komt en volgende dag vroeg moet vertrekken!
quincy zegt
Met het aantal uren slaap dat ik nodig heb (5/6 uur), heb ik dat ook nog nooit gehad bij mijn auto. Want in die tijd is de auto alweer vol.
mashell zegt
Maar met een diesel moet je bang zijn dat je ergens binnen de komende twee jaren in de situatie komt dat je het gebied waar je naar toe wilt helemaal niet meer in mag. Met een benzine niet veel later hetzelfde.
fransananas zegt
@ericc: je maakt je alleen zorgen of er nog een morgen is
Pascal zegt
Met een 11KW lader zoals deze Mercedes ook niet. Als m’n Model 3-tje aardig leeg is (<100 km range) istie aan de gemeentepaal binnen 5 a 6 uur helemaal nokkie vol. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat dat voor mij (en ik vermoed 99%+ van de mensen) ruim voldoende is. En voor die ene keer dat ik wel midden in de nacht totaal onverwacht een afstand van 300+ kilometer moet rijden, hang ik m onderweg wel ff een kwartiertje aan de Supercharger. Echt een totale non-issue dus…
karhengst zegt
Nee, maar je maakt je wel zorgen of je op tijd op je werk komt omdat je vergeten bent de wekker een kwartier eerder te zetten, omdat je de avond ervoor geen zin had om bij de pomp langs te gaan.
meetsysteem zegt
Nee hoor, ik deed 1.200 km op een tankje. Altijd tijd genoeg om te plannen.
kevertje zegt
Dat is de reden waarom ik met een heel mooie, perfecte diesel leef, die evenveel emissies heeft als een gemiddelde hond nota bene. Ik vind het prima dat anderen heel veel geld naar EQC’s e.d. gooien, het zal ooit wel eens lukken misschien en met actieradius die behoorlijk genoeg is om geen laadpaal-reiziger te worden. Ik denk eerlijk gezegd, wanneer men eindelijk alle problemen opgelost heeft van toxische metalen en grondstoffen in elektromagneten en batterijen, tot een behoorlijke laadpalen-infra dwars doorheen Europa, tot een adequate netverdeling van de gigantische vermogens die voor deze grote eco-droom nodig zijn tot het drastisch bijbouwen van centrales (dat worden zonder twijfel kerncentrales, met iets anders wordt dit nooit een haalbare kaart) – wel, dan zijn we gerust een decennium verder. Dat is voor mij prima, laat de early adopters maar stoeien en zoals in dit geval, zich bekocht voelen omdat hun speeltje nu al gedemodeerd is. Vergeet even niet dat een diesel gemakkelijk 30 jaar mee kan, en zelfs al is dat niet zonder vervuiling, elke nieuwe auto bouwen en zeker een elektrische is niet zonder een behoorlijke ecologische voetafdruk. Ik wil de eerste EV nog tegenkomen die over 30 jaar verder geraakt dan het einde van de straat?
mcshine zegt
@ericc: maar elke dag een volle tank s morgens is dan ook weer niet waar.. steeds dat rijden naar ene tankstation, pffff.
meetsysteem zegt
Er is nogal wat kritiek op de EQC, op SUV’s in het algemeen, op Duitse auto’s, op Mercedes Benz als symbool daarvan, op het verschijnsel premium, en ook (nog) vaak op electrisch rijden. Soms terecht, vaak onterecht.
Desondanks vind ik die EQC een leuke kar. ?
vaakbenjetebang zegt
Raar rekensommetje. Met 7,4kW laden van 10 naar 100% duurde 11 uur -> dat is 81,4kWh. Dat lijkt meer dan er in de batterij past. Of moet het vermogen een tijdje op- en afbouwen naar het maximum van in dit geval 7,4kW waardoor het gemiddelde lager uitvalt en er dus minder dan 81,4kWh wordt bijgeladen?
Nu, met de nieuwe lader, kun je laden met 11kW, dus dat zou dan voor dezelfde hoeveelheid kWh 7,4 uur duren, toch? Maar kennelijk is dat maar 6,5 uur. En 6,5 uur keer 11 kW is 71,5kWh. Vreemd. Want dan heeft deze lader ook een andere karakteristiek dan de oude. Zou best kunnen, ik ben niet in detail thuis in de materie. Maar apart vind ik het wel.