Wel, dat valt eigenlijk nogal mee..
Vandaag is het eindelijk de tijd dat Mercedes haar teen in het water durft te dopen op het gebied van volledig elektrische auto’s. De Duitsers zetten vanaf vandaag officieel vol de aanval in en volgen daarmee in de voetsporen van -uiteraard- Tesla, maar ook Jaguar en de binnenkort te onthullen EV’s van Porsche en Audi.
Net als Audi heeft Mercedes de afgelopen maanden veelvuldig de nadruk gelegd op haar plannen om elektrische auto’s op de markt te brengen, door middel van verschillende nietszeggende teasers. Gelukkig is het wachten inmiddels voorbij, wat betekent dat we kunnen bepalen hoe de eerste elektrische auto van Mercedes opweegt tegen de directe concurrenten.
Kijken we puur naar de vormen van de auto, dan zitten ze in ieder geval op het juiste spoor. Natuurlijk kijken we bij de presentatie van de auto naar een rijkelijk uitgerust model, maar in de basis ziet de EQC er zeker niet slecht uit. Mercedes zegt met het design te hebben gemikt op een simpele, maar verfrissende uitstraling zonder al teveel poespas. Dat gezegd hebbende is de auto, op de nieuwe neus na, door en door een Mercedes. In andere woorden, onder de radar vliegen doet hij bepaald niet.
“Safe, silent and smooth,” zo omschrijft Mercedes topman Dieter Zetsche de auto tijdens de presentatie. Wel, dat moeten we nog zien.
Technisch niet indrukwekkend
Er staat een vraagteken in de titel. Deze eerste poging van Mercedes om de markt van de elektrische auto’s te doen opschudden is namelijk op z’n zachts gezegd mislukt. Tesla hoeft zich totaal geen zorgen te maken. De EQC krijgt twee elektromotoren op de voor- en achteras en de vierwielaangedreven Mercedes beschikt over een 80 kWh lithium ion batterij. Het gecombineerde vermogen komt uit op 408 pk en 765 Nm koppel. De EQC is echter geen lichtvoetige jongen. De volledige elektrische auto weegt maar liefst 2.425kg. Dit resulteert in een actieradius van 450 kilometer volgens de NEDC en 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Dit betekent in de praktijk dat je op een slechte dag zo’n 300 kilometer kunt rijden. Cijfers waar we niet van achterover vallen. Ter vergelijking: de Jaguar I-PACE (waar deze Mercedes mee gaat concurreren) heeft een actieradius van 480 km (WLTP) en 543 km volgens de oude testmethode (NEDC). De waarden van de EQC zijn ongeveer gelijk met de Tesla Model X 75D, een auto die al enkele jaren op de markt verkrijgbaar is.
De topsnelheid van de Mercedes is elektronisch begrensd op 180 km/u. Een sprintje naar de honderd is in 5,1 seconden gedaan. De EQC is 4.761 mm lang, 1.884 mm breed en 1.624 mm hoog. Daarmee is de EQC bijvoorbeeld 105 mm langer in vergelijking met GLC. Dit resulteert in 79 liter meer bagageruimte in vergelijking met dat model. De totale ruimte bedraagt 500 liter, wat wel ruim is in dit segment. Qua interieur is de EQC vergelijkbaar met de huidige A-klasse.
De EQC heeft een watergekoeld oplaadsysteem (OBC) met een capaciteit van 7,4 kW. DC-laden is tevens mogelijk. Afhankelijk van het oplaadniveau kan de auto worden opgeladen met een vermogen tot 110 kW. Het duurt 40 minuten om de accu van 10% naar 80% te krijgen.
De presentatie van de Mercedes EQC is op de Autoshow van Parijs over enkele weken. Volgend jaar gaat de productie van start. Prijzen en beschikbaarheid volgen in een later stadium. Rijbeelden van de EQC check je op Autojunk.
maarten156 zegt
Achterlichten van de volgende 911?
cpp1 zegt
@maarten156: zeg maar gewoon Cayenne…
gekketurbo zegt
@cpp1: Waarschijnlijk ook nog eens in dezelfde prijsklasse aka FAAL…
fabian159 zegt
Waarom moeten automerken altijd een nieuw model uitbrengen als ze iets elektrisch doen? Gwn ff de nieuwe a klasse voorzien van wat batterijen was ook goed geweest.
europeancar1997 zegt
@fabian159: Omdat door het missen van een verbrandingsmotor en dergelijke onderdelen, zeer veel ruimte vrijkomt hierdoor kan je accu’s op zeer veel plekken kwijt, waardoor vormen anders mogelijk zijn. Ik denk ook dat men die elektrisch rijdt ook wel kunnen laten zien dat ze elektrisch rijden en dat werkt natuurlijk het beste met een apart model.
fejjie zegt
@fabian159: Dat is de Prius strategie. Toen Toyota als eerste met een EV uitkwam was deze technologie beschikbaar zowel in de Prius als in het reeds bestaande model Auris. Maar bijna iedereen koos voor de Prius, want wat bleek: mensen willen dat anderen kunnen zien dat je in iets ‘speciaal’ rijd. Het is een vorm van status.
henkhupelschoten zegt
@fejjie: dat was 15 jaar geleden. Nu is de VW e-Golf een van de best verkopende elektrische auto’s. En wat blijkt, de consument wil niet geassocieerd worden met geitenwollen GroenLinks stemmers…
fejjie zegt
@henkhupelschoten: In NL is dat inderdaad de best verkopende, maar als je europees kijkt zal je zien dat de golf net niet in de top 10 komt en dat het ook het enige ’traditionele’ model is in die reeks. Alle anderen zijn modellen die enkel leverbaar zijn als EV. Geitenwollen groenlinks stemmers zijn blijkbaar ook consumenten :-) .
mercedesclsfan zegt
@henkhupelschoten: ff andere inlognaam maar Inderdaad dit was 15 jaar geleden, het succes van de audi A3 e-tron spreekt boekdelen, daarvan staan er 3 in mijn straat. Gwn je modellen aanbieden als diesel, benzine en elektro/ hybride. lijkt me de makkelijkste stap tenzij je natuurlijk wilt opscheppen over hoe groen je bent.
pramm zegt
@henkhupelschoten: hoezo best verkopende ev in Nederland?
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
toyotaprius zegt
@fejjie: ik wilde het gewoon even horen.. Toyota Prius = status!
harrie zegt
@fabian159:
BMW volgt straks wel de strategie van 1 model voor de ICE+hybride+EV variant.
Het kostenbesparende effect begrijp ik, maar lijkt me eigenlijk een doodlopende weg zo’n compromis, zeker omdat alle concurrentie wel met dedicated EV’s komen met alle voordelen van dien.
lekkerlinksrijden zegt
@harrie: en Hyundai dan?
HzR zegt
@harrie: ik geloof dat het eerder gedaan is om snel op alle situaties in de markt te reageren. Het is op het moment nog erg onduidelijk in welke richting en hoe snel zich het elektrisch rijden ontwikkelen. Als het snel richting EV gaat zijn ze natuurlijk in het nadeel. Maar die vision efficient electric sustainable concept, of hoe het ding ook heet, is al gepresenteerd en komt over niet al te lange tijd.
mashell zegt
@fabian159: dat hebben ze gedaan met de B-klasse, ondanks de Tesla techniek geen succes. Dus dan maar een meer aangepast zelfstandig model, naar voorbeeld van de Zoë, een succesmodel naast de Clio.
dees zegt
@fabian159: Omdat het niet zo eenvoudig is. Je moet een volledig nieuwe aandrijflijn ontwerpen (tenminste als je het goed wilt doen).
Je moet bij het ontwerp rekening houden met dat je veel accu’s nodig hebt en zorgen dat deze niet voor een ruk wegligging zorgen etc.
HzR zegt
@fabian159: zo’n accu onder de vloer heeft nogal invloed op de ruimte in het interieur en tijdens een crash. De meeste elektrische auto’s hebben verstevigingen nodig bij het schutbord omdat die accu van ettelijke honderden kiloos in geval van een front crash gewoon onder je voortrein doorschiet. Ook voor de zijdelijkse paaltest moet de structuur aangepast en zodoende heb je al een halve nieuwe auto.
gilettelubbers zegt
Met een Cayenne achterkant, netjes hoor
snuif zegt
Nou nou, nog niet eens op de markt en die voorkant heeft nu al een facelift nodig.
kroon zegt
@snuif: Inderdaad zeg. Kunnen die Duitsers dan echt geen nette auto’s meer ontwerpen?
Zo’n gedrocht van een gril op nota bene een elektrische auto.
Actieradius is veel slechter dan de I-Pace.
Deze eerste EQ van Mercedes is nu al mislukt.
bmwe46m3balling zegt
@kroon: hebben ze expres gedaan. Ze kunnen allang een mooie gril en lampen erin zetten.
Net als telefoons, ze hebben in principe iPhone 12 al.
henk_he zegt
@snuif: ik dacht dat ik naar de nieuwe Mitsubishi PHEV zat te kijken. Wat een lelijke neus zeg.
baklava zegt
Panamierda achterlichten
dwfc zegt
Idd is de aanval begonnen ….https://www.telegraaf.nl/financieel/2516716/goldman-sachs-zegt-verkoop-tesla
granlusso zegt
Mercedes-Benz brengt in ieder geval wel een auto op de markt die qua looks veel toegankelijk is dan zijn concurrenten.
Daarnaast denk ik dat de prestaties prima in orde zijn, ruim voldoende in ieder geval.
De actieradius valt wellicht wat tegen, maar de accu’s kunnen in 10 minuten van 10% naar 80% opgeladen worden. Volgens mij maakt hem dat tot een van de snelst ladende elektrische auto’s van het moment, toch?
crepito zegt
@granlusso: 40 minuten staat er, DC laadsnelheid is dan ook 110kW max. Tesla deed in 2012 120kW max. Wachten op Porsche voor snelst ladende EV
granlusso zegt
@crepito: Ah, ik zie dat ik dat verkeerd gelezen heb, dan neem ik dat terug. Dank voor de scherpheidz
crepito zegt
Het is inderdaad geen aanval. Tenzij je een interieur- en afwerking fetisj hebt. De specificaties zijn wel pijnlijk, helaas. Dat gewicht, performance, laadsnelheid… Eind volgend jaar op de markt. Gaat helaas nog lang duren voordat we een C-klasse krijgen met goede range (zoals Model 3).
eklasse zegt
Zou Dieter die bumper zelf ontworpen hebben? ??
Enfin, zwaar ding. Specs zijn bij introductie misschien niet echt spectaculair of zelfs niet overtuigend. Mercedes heeft natuurlijk wel al een vaste clientèle die hier gewoon op zat te wachten.
lecomte zegt
Poeh, niet de mooiste zo op de foto’s.
tvklarenbosch zegt
Hmm denk dat Goldman Sachs iets te vroeg juicht met het bericht van vandaag. Tot op heden heeft geen enkele fabrikant een auto weten te ontwikkelen met specificaties die vergelijkbaar zijn met die van een Tesla.
arnie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekkerlinksrijden zegt
Wat een gedrocht zeg, of moet ik Mammoet zeggen met z’n 2500kg. Actieradius niet goed genoeg, ik had van Mercedes wel wat beters verwacht
quinn zegt
@lekkerlinksrijden: tesla x is ruim 2500kg, kennelijk normaal in dit segment??
pramm zegt
@quinn: Tesla model x is wel een ruim maatje groter dan deze auto.
jeroenwz zegt
Is dit het? Valt tegen.
stfu zegt
Niet te vergeten (net als bij de i-Pace): hoe wil je ermee op vakantie? Al die Tesla-killers zijn leuke eerste pogingen, maar zonder een laadnetwerk heb je er nog weinig aan. In het geval van de i-Pace: dat ding laadt enorm sloom op en heeft ook een matig bereik tov de S en de X.
lekkerlinksrijden zegt
@stfu: het bereik was toch juist wel goed, tenminste dat dacht ik. Alleen dat laden is een probleem omdat je niet kan snel laden.
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: opgezocht, de wltp is 480km
pramm zegt
@lekkerlinksrijden: tsja… De wltp…480… Een auto met een 80 kWh batterij tegen een 100 in de Tesla. Een luchtweerstand waar je u tegen zegt en dan een grotere range.
Het vermelde verbruik ligt zelfs hoger dan de ipace. Ik schat in dat de werkelijke range van deze Mercedes niet boven de 300 uit zal komen.
nautique206 zegt
@lekkerlinksrijden: zat net een test te kijken, in de praktijk kwamen ze tot 330 km
lekkerlinksrijden zegt
@nautique206: groot verschil, dacht dat het met de wltp toch wat dichter bij elkaar zou liggen, ongeveer 400 km. Dit is wel erg veel
nautique206 zegt
@lekkerlinksrijden: ja en de model s 75d zat in dezelfde test, kwam tot 380km
lekkerlinksrijden zegt
@nautique206: dat is dan duidelijk, bedankt voor de info
kruij zegt
@lekkerlinksrijden: en bij de tesla kun je in heel Europa laden, zonder pasjes per land of ander gezeur. Met 100kwh
PunicaOase zegt
Strakke wagen, maar de specs vallen wel wat tegen helaas.
lompey zegt
En het geschiedde dat de taxis elektrisch worden
mashell zegt
De GLC zou dit interieur ook wel kunnen gebruiken.
Esprit_de_Flandre zegt
Ja, de aanval is begonnen. Dat ie mss niet zo ver geraakt als een Tesla doet er niet toe. Dit is een product dat gekocht (of liever geleased) wordt door een publiek dat toch over genoeg middelen beschikt. Met een elektrische B-klasse zoals ze hadden moesten ze de concurrentie aangaan met Nissan, Renault en wat later VW, wat niet lukte. Mensen met genoeg middelen willen geen B-klasse, ook niet als ie elektrisch is.
Een EQC daarentegen, dat is een heel ander verhaal. Dit is tenminste een statussymbool, met een deftig grote ster. Al wie zich nog niet aan Tesla heeft gewaagd, is potentieel koper. En dit ding zal natuurlijk veel beter afgewerkt zijn.
Wel jammer dat ze het ontwerp zo afgezwakt hebben. Net nog eens vergeleken met het concept, en natuurlijk wordt er altijd wat aan geschuurd, maar de oorspronkelijke grille – die eerder een scherm dan een grille is – vond ik veel beter. MB is blijkbaar bang geworden dat het te hip zou zijn…
technofreak zegt
Wie heeft de keiharde cijfers?
Worden Tesla’s gekocht/geleased vanwege de range, of vanwege het iPhone-effect: “kijk mij eens met m’n Tesla, jonguh!”
(Ik ben nog niet veel Tesla’s op gele platen in zuid-Europa tegengekomen ;-) )
bigbrabo zegt
@technofreak: hier in Spanje al 3 Tesla’s op gele platen zien rijden, in 2 dagen tijd.
laptom zegt
@technofreak: Niet? Ik stond afgelopen vakantie met 16 Tesla’s met gele platen tegelijk aan het laden in Italië . Was eigenlijk best gezellig moet ik zeggen.
pramm zegt
@technofreak: voor mij de belangrijkste reden om duurzaam te rijden in een auto met voldoende range. Auto wordt opgeladen met eigen zonne energie.
En rij er erg graag mee naar zuid Europa. Mijn vriendin heeft lang getwijfeld. Want werkt dat wel, elektrisch rijden. Nu wil ze niets anders meer.
Persoonlijk vind ik juist de aandacht minder prettig. In bepaalde situaties kies ik er bewust voor om de 2e auto mee te nemen.
Yzord zegt
Zag video op Telegraaf en ben ik niet kapot van. Beetje standaard met een radius van 400km. 4 wiel die niet met elkaar verbonden zijn. Nee, ik wacht wel even.
SimonMc zegt
@yzord: Waarom moet die 4-wiel met elkaar verbonden zijn? Deze heeft een motor per wiel, kun je elk wiel afzonderlijk aansturen…
dwfc zegt
Heren, de Duitse premium merken positioneren deze innovatie producten eerst in het hogere segment van de markt. Hierna dalen ze af naar het middensegment om uiteindelijk te landen in het lagere segment.
Dit is nu éénmaal hun businessmodel. Goldman S. heeft het niet zozeer over de spurt van 0 naar 100 of de actieradius die 100 km verder reikt maar eerder over de kwalitatieve keuzemogelijkheden die weldra aangeboden worden door gerenommeerde autobouwers. Vele Tesla rijders met een P 85 hebben in BE nog wel een andere bolide in de garage staan waar ze hun trip mee naar het zuiden van Frankrijk rijden …het hogere segment ! Vraag in BE maar eens aan een Tesla rijder ( meestal zakelijke leasing ) of hij bij een aanbod van de Duitse drie nog een Tesla zou aanschaffen, wel 8 op de 10 Tesla van mijn clubgenoten gaan weldra voor een Duitser….
laptom zegt
@dwfc: Maar niet voor deze Duitse. Met de Tesla kan ik perfect naar het zuiden rijden zonder teveel tijd te verliezen (10-15%). Met deze ben je uren aan het laden.
dwfc zegt
@laptom: Je snapt het plaatje niet Laptom, het gaat hier niet over dat A vijf meter verder kan rijden dan B !
Lees dan ook het artikel van de Tijd eens …het geheel moet je bekijken, niet de prestaties of de rijafstand.
Ikzelf laat mijn P 85 nu wel staan, zoals deze zomer, ik ga aan de super chargers geen 1.5 uur aanschuiven daar er nog 5 wachtenden voor me zijn zoals in Macon in 2017!
pramm zegt
@dwfc: grootste kolder. Kijk maar op het Tesla forum voor nld en België. Legio Nederlanders en Belgen die heerlijk met hun Tesla met dank aan de Superchargers naar zuid Europa rijden.
Sterker nog, het merendeel wil niet meer terug naar een conventionele verbrandingsmotor. Als een ander merk mij een auto met vergelijkbare performance, range maar vooral gebruiksgemak door de superchargers kan aanbieden wil ik echt wel weer een ander merk overwegen. Ben niet gebonden aan tesla.
Maar er is nu geen enkel alternatief dat dat biedt. Het is mooi dat alle merken met ev’s komen. Dat zijn voorlopig vooral concurrentie voor hun conventionele modellen. Vooralsnog niet voor de Tesla’s.
stfu zegt
@dwfc: Belgen zijn dan ook de raarste Tesla kopers. In dat kleine land zeuren ze alsnog om het bereik, terwijl juist het gros van de mensen met hun Tesla gewoon op vakantie gaat. Ik heb deze zomer ook een leuke reis op zitten. Na elke 2 a 3 uur even pauzeren is niks mis mee. Plus ik krijg toch vaak honger en dorst, dus dan ga ik ff knabbelen en slurpen en voor ik het weet zit m’n accu alweer vol (genoeg). Meest relaxte trip die ik ooit heb gehad. Plus met AP totaal niet vermoeid. Je moet het eerst eens doen, voor je gewoon wat roept.
gregorius zegt
@dwfc: wat nou ‘hogere segment’? Dit is gewoon weer een B-klasse (met A-klasse interieur) en een luxe dat misschien net aan de GLC komt. m.a.w. MB vindt zelf dat het ongeveer 4 klasses heeft en deze zitten tussen 1 en 2 in.
dwfc zegt
@gregorius: met de prijs ! hiervoor zal 80 % van de bevolking niet in aanmerking komen!
dwfc zegt
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/strijd-om-elektrische-premiumwagen-barst-helemaal-los/10046133.html
ikweethet zegt
79 liter meer dan de GLC ? Wat zit er onder de ‘motorkap’, daar kun je ook genoeg in kwijt lijkt mij.
clubbtraxx zegt
Waarom moeten bijna alle auto die electrisch zijn er zo lelijk uitzien?
Dat valt me op, begon al bij de hybrides. Wat een gedrocht ook weer deze electrische Merc.
stfu zegt
@clubbtraxx: aerodynamica!
steelboy zegt
Kansloos geval: weinig indrukwekkende range, onbetaalbaar voor 2x Jan Modaal en 2400 kg… kom op zeg!!
janmetdelangeachternaam zegt
Ik vind m wel echt zeer vet ogen. Alleen dat logo aan de achterkant zit een beetje op een aparte plek
allesmetturbo zegt
Ook al van die unibrow achterlichten.. staat niet bij deze auto.
Verder wel een keurig ding maar wel heel saai
frank2b zegt
Lijkt me een prima wagen. Had iets scherper gelijnd mogen worden, is een beetje lomp-bollig nu.
Maar de afwerking van deze Merc zal zonder twijfel beter zijn dan van de Tesla. Dat de Tesla wat verder komt of sneller optrekt zal voor menigeen minder belangrijk zijn dan de dagelijkse ergenis van rammels en niet sluitende panelen. In het dagelijks gebruik spelen deze laatste problemen permanent op. De lol van ff de snelste te zijn is er snel vanaf. In 5.1 sec naar de 100 is ook geen kattenpis….
Daarnaast verwacht ik dat VW en Mercedes gewoon vanaf dag één gewoon vol in productie kunnen gaan, zonder hoge uitval of gekunstelde productielijnen in een tent….
SimonMc zegt
@frank2b: “Daarnaast verwacht ik dat VW en Mercedes gewoon vanaf dag één gewoon vol in productie kunnen gaan, zonder hoge uitval of gekunstelde productielijnen in een tent….”
Mercedes bestaat uiteraard exact even lang als Tesla…
frank2b zegt
@simonmc: Inderdaad. Ziedaar het probleem wat Tesla nu heeft: de grote fabrikanten komen online. En zij kunnen wel snel grote aantallen met hoge kwaliteit leveren, want zij hebben decennialange ervaringen en een groot toeleveranciersnetwerk en servicenetwerk. Voor Tesla een probleem. De laatste troeven die Tesla nu heeft is het bereik van zijn wagens en een grote schare trouwe fans – maar of dat opweegt tegen snelle levering bij hoge kwaliteit en goede beschikbaarheid van servicecentra is de grote vraag.
Elon zal overigens de champagne wel ontkurken nu, want het was juist zijn doelstelling de oerconservatieve automotive flink op te schudden. Hij heeft zijn doel bereikt lijkt het!
dwfc zegt
@frank2b: Hier valt weinig aan toe te voegen!
Edge zegt
Ik ben groot fan van Mercedes’ designfilosofie, maar deze EQC vind ik niet bepaald mooi. Die zwarte balk die onder de grille door de koplampen met elkaar verbindt lijkt nogal random, en de grille zelf lijkt alsof ‘ie er achteraf opgeplakt is. Dat kun je alleen verbloemen als je een zwarte EQC bestelt en had wat mij betreft echt beter gekund. De achterlichten vind ik ook al niet mooi. Kijk, dat je mee wil met de trend van de doorlopende achterlichten vind ik prima, maar dan kun je toch wel iets anders bedenken dan dit? Dit lijkt zo bij Porsche uit de schappen te komen. Ik hoop dat dit zo’n geval is waar je hem in het echt moet zien om de schoonheid te kunnen waarderen.
Ik moet wel zeggen dat het interieur weer geweldig is, en dat ik ook de velgen op het witte exemplaar zéér fraai vind.
bloemhof010 zegt
Je gaat toch niet elektrisch rijden man
dirkv zegt
@RubenPriest:
Bij veel nieuwere laptops gaat de batterij zo’n 1000 laadcyclus mee, hoe zit dat bij deze Benz of een Tesla?
En als de batterij versleten is hoe zou het vervangen dan gaan? Zo te zien zit die batterij in de bodem van de auto, lijkt me niet dat je die er “even” uit haalt.
SimonMc zegt
@dirkv: “The current battery in a Tesla is built to last at least 500,000 miles (800,000km) before it needs to be replaced, currently most batteries look like they will last a lot longer than this.
Hopefully you can see that even after 200,000km of driving, the battery has only degraded up to 6%, the trend then levels out which makes it seem that you would have to drive for many times that distance to lose another few percent of charge capacity.
Tesla CEO Elon Musk says that “the company had simulated over 500,000 miles on it and that it was still operating at over 80% of its original capacity”, thats about 40 years worth of driving for the average driver.
Plus they also have battery swap guarantee which if your battery degrades by more than 20% in 8 years, they’ll replace it.”
SimonMc zegt
@dirkv: “Zo te zien zit die batterij in de bodem van de auto, lijkt me niet dat je die er “even” uit haalt.”
Juist wel, Tesla speelde enkele jaren geleden met het idee, waarbij het mogelijk was bij een soort tankstation de batterij in een aantal minuten te vervangen. De batterij is dus zo ontworpen dat deze vrij eenvoudig kan verwisseld worden.
Maar ook omstreeks die periode, is er een geval breed uitgesmeerd in de media van een man die over een betonnen paal ( of iets dergelijks ) was gereden en die had de batterij dusdanig beschadigd, dat de hele auto in brand is geschoten.
Vanaf dat moment heeft men een extra beschermende plaat onder de auto aangebracht, die dus ook het automatisch verwisselen van de batterij sterk vertraagde. De beschermende plaat moest er namelijk ook eerst af. Ik weet dat men in ieder geval 1 zo’n tankstation heeft gemaakt, maar omdat je de gebruikte batterij dus ook weer moest inleveren, zal het niet zo’n succes geweest zijn.
kobus1967 zegt
@dirkv: 4 schroeven en 1 stekker.
Tesla heeft zelfs geexperimenteerd met een automatisch accuwisselstation.
kruij zegt
Dit betekent niet het einde van Tesla maar het einde van fossiele brandstof!
saffie89 zegt
Uiterlijk 10x better dan de Tesla Model X.
alfapeter zegt
@saffie89: Niet moeilijk! Innerlijk/onderhuids is het echter precies andersom.
Pordon zegt
Ook bij deze EQC lijkt het er op dat je kunt kiezen voor verschillende exterieur pakketjes. De header foto heeft een andere bumper en grille dan op aantal andere foto’s.
fapfap zegt
Dit bericht is net een advertentie voor Mercedes….
“Kijken we puur naar de vormen van de auto, dan zitten ze in ieder geval op het juiste spoor. …, maar in de basis ziet de EQC er zeker niet slecht uit. … Dat gezegd hebbende is de auto, op de nieuwe neus na, door en door een Mercedes. In andere woorden, onder de radar vliegen doet hij bepaald niet.”
Om te kotsen.
De vormen zitten “op het juiste spoor”, basis ziet er “niet slecht” uit??? Normaal wordt een SUV (en vooral het doel vs gebruik ervan) afgebrand op Autoblog. Hoe kun je nou zoiets schrijven over dit lelijk hok, dat zich totaal niet onderscheidt ten opzichte van andere Mercedes modellen?
alfapeter zegt
Wie hiervoor kiest moet zich bewust zijn van de beperkingen en de nodige discipline aan de dag leggen inzake rijstijl en gebruik. Sportief rijden trekt je batterij in no time leeg en zomaar willekeurig rijden kan je in België wel eens zuur opbreken bij gebrek aan laadpalen.
gregorius zegt
Nee Mercedes:
– Design van buiten: net niet; raar bij elkaar raapsel van design elementen en proporties die het ook net niet zijn.
– Range? Te laag. Verbruik te hoog en accu’s niet groot genoeg. Leuk voor 2012, niet voor 2020.
– Snelheid? Te laag. Concurrentie kan het beter doen.
– Laadsnelheid? 2012.
– Interieur: A/C-klasse. Terwijl het sws een E-klasse prijs gaat worden.
– Ruimte? Te klein om het te kunnen verkopen als ‘veel meer ruimte dan een i-pace of model x. Jammer.
Kortom: net niet. Hiervoor ga ik niet over…. en ik wil erg graag over naar elektrisch.
superfunky zegt
@gregorius: en waarom wil je dat heel graag?
gregorius zegt
@superfunky:
– Omdat het heel snel KAN (Tesla)
– Omdat, als je het goed doet, je een hele luxe rij-ervaring kan creeren voor de bestuurder (geen diesel of benzine geluid).
– Omdat ik thuis zou kunnen laden.
– Omdat (in Zwitserland) stroom nog veel goedkoper is dan in NL, en dus veel goedkoper dan diesel-benzine.
– Omdat ik het verloren tijd vind om bij een benzine station te staan wachten om er vloeistof in te mikken.
– Omdat ik het zat ben elke keer 800-1600 chf te betalen voor een kleine/grote beurt, waar met typische motor-dingetjes zoals olie filters gaat vervangen.
– Omdat in Zwi een hoop energie daadwerkelijk groen is (itt NL waar men hout uit de USA verbandt en dat groen mag noemen).
– Omdat ik een M3 heb voor het cruisen op een mooie dag en de elektrische auto een daily wordt waarin ik 80-100 km per dag doe.
– En ik ga toch vrijwel altijd op vakantie met het vliegtuig en als mijn kid(s) straks wat groter zijn, vind ik het prima om een uurtje met ze te kaarten terwijl mijn auto staat te laden.
superfunky zegt
@gregorius: aha, grappig een landgenoot!
Ik ben juist terug van plugin en EV naar M550d omdat ik niks meer zie in EV techniek. Fatsoenlijke actieradius is alleen haalbaar met een fluwelen voet. Snelladen kun je alleen als de aandeelhouder je (zoals bij Tesla) 8 jaar lang nieuwe batterijen cadeau doet (want het ding smelt weg waar je bij staat) en 4 pauzes van een uur om van CH naar NL te komen slaat ook nergens op (als je het al haalt, want er is wel eens een station naar oma).
Zeker in CH snap ik je argument van de kosten niet echt. Het bezit van een dikke diesel is voordelig en met een beetje slim tanken over de grens, kom best een eind. Neem je in je kostenplaatje ook ff je nieuwe batterij mee die je naar verloop van tijd mag vervangen? En ook al eens naar de prijs van een elektromotor gekeken? Snelle acceleratie comes at a price :)
Nou, ik ben benieuwd hoe het je bevalt 2 jaar na je overstap. Wie weet komen we elkaar nog eens tegen (ZG).
dwfc zegt
@superfunky: En dan mag je nog geen tegenslag hebben dat er aan elke laadpaal er 2 of 3 voor u staan.
Dat vergeten de EV rijders die lange reizen maken met hun auto even te melden! De range is met 400 of 500 km nog steeds niet comfortabel genoeg om lange afstanden te overbruggen. Maar das mijn persoonlijke visie. Voor woon werk verkeer en een een tochtje naar zee , perfect hoor ! Maar als men naar 1000 km zal evolueren met een redelijke oplaadtijd en voldoende laadpalen zonder wachttijden … dan zijn we vertrokken!
gregorius zegt
@superfunky: ik heb eigenlijk nooit iemand gehoord over de batterijen die in de soep lopen vanwege snelladen. Je zou zeggen dat dit soort dingen duidelijk aangeprezen moeten worden in de advertenties.
Aan de andere kant, bij de Leaf en de Zoe, daar huur je toch de accu? Dus tegen de tijd die aan vervanging toe is, zou je een nieuwe moeten krijgen. Of niet?
En hoe zit zoiets in elkaar bij Jag vraag ik me dan af.
Anyway, zit zelf nog aan de diesel voor de dagelijkse km’s en benzine voor de leuk; in dat geval ben ik dus iets langzamer met proberen over te stappen. Deze MB laat me niet overstappen en die Jag ook niet. Op 1 en 2 staan nu de Aviator (als die naar Europa te halen is en die is dus wel hybride) en de Genesis SUV als die eindelijk uit zou komen.
superfunky zegt
@gregorius: wat is de grootste issue voor EV rijders? Range icm met laadtijd. Dat snelladen de batterij opvreet wordt dus gebagatelliseerd en niet benoemd. Dit is ook de reden dat Tesla (op kosten van de aandeelhouder) 8 jaar garantie geeft. Volgens een US onderzoek van 2 jaar geleden was hun vervangprecentage in de eerst 50k km’s 26%, da’s extreem en zonder twijfel het gevolg van snelladen. Als je je echter verdiept in accu techniek, dan kom je hier snel achter. Om deze reden laat Volvo bijvoorbeeld ook de hybrides niet laden op meer dan 13kw en krijgen berijders het advies om zoveel mogelijk op 6kw te laden. Vanwege deze mogelijke schade worden de accu’s uitgerust met koelsystemen om de schade te beperken (dat is het blazen dat je hoort).
Geloof dat een Tesla ook een beperking heeft op het aantal keren dat je achter elkaar kunt snelladen. Hetzelfde geldt voor voluit accelereren, is allemaal warmte en de electromotor smelt weg, dus ook daar zitten beperkingen op. De grote slijtagedelen van een EV zijn batterij en electromotor en dat zijn meteen de duurste delen en om deze reden zijn de fabrikanten hier zo coulant mee, anders was het gauw klaar.
Kan nog wel ff doorgaan. Zo kun je beter niet laden boven 30 graden en in volle zon, niet als het vriest (lekker in CH, binnen laden dus), niet te lang laten staan met een lege batterij, maar ook niet met een volle. Ga je op vakantie, dan bij voorkeur 50% lading. Vertellen ze je allemaal niet, want het publiek mag alleen maar de voordelen van EV zien, maar er is genoeg over te vinden.
En tenslotte, verkijk je ook niet op de range. De opgegeven range is bij gemiddeld 30 km/h en daalt vrijwel lineair en voor een EV met 100k km’s mag je er ongeveer 15-20% aftrekken.
Voor mij weegt na 5 jaar ervaring met plugin en EV de totale propositie niet op tegen een sterke, schone diesel wat euro6 met adblue gewoon is. Wat je zegt, als 2e auto misschien, maar mijn vrouw rijdt weer zo weinig dat het aanhouden van 2 mid/hoog segment auto’s financieel niet loont.
superfunky zegt
@gregorius: maar je argument van de 2e auto voor vast woon-werk snap ik, dat zou (als het kostenplaatje interessant zou zijn) voor mij een overweging kunnen zijn en lijkt me ook voorlopig het hoogst haalbare voor de EV; de vervanging van de 2e auto in het gezin voor de korte en/of vaste ritte n.
volvaudi zegt
@RubenPriest: Gaat €70.000 kosten in Duitsland zie autobild of AutomobilWoche. Stuk meer value for money als je het mij vraagt. Een Tesla Model X kost al snel €110.000 als 75d. Daar kom je minder ver mee en de kwaliteit van het interieur is vast een stuk minder.
audirijder zegt
@volvaudi: zal ongeveer evenveel kosten in Nederland afgezien van 2% btw verschil. Of ze verkopen de Mercedes extra scherp aangezien Nederland een tesla land is als het aankomt op elektrische auto’s.
dwfc zegt
@volvaudi: En de Audi e-tron Quattro die ze in Brussel produceren kost 82.000 € met een bereik van 400 km.
Leuk dat er wat competitie in deze nieuwe markt komt! Tesla zal een prijsverlaging mogen doorvoeren op termijn of voor hetzelfde geld hun ‘range’ zwaar moeten verhogen, wat ze wel kunnen … het interieur van deze e-tron is 3 niveaus hoger dan Tesla.
superfunky zegt
Artikel mist de kern van waar het om gaat in EV land. Wat belangrijk is dat Audi/Mercedes/BMW/Volvo en Jaguar nu achter elkaar de EV markt betreden met serieuze Tesla killers. Kiezen tussen een Model X/S en een Mercedes of Audi? Da’s een eenvoudige keuze toch?
We gaan nu zien of het hogere segment aantallen wil opnemen of dat het blijft bij een paar innovators en fiscale drijfveren. Aangezien in veel landen waar Tesla een succes was vanwege de subsidies, deze subsidies grotendeels weg zijn, gaan we nu zien of er wel echt een markt is.
Het goedkopere EV segment laat in ieder geval zien dat het allemaal wel meevalt met die populariteit van EV. De 4% houdt de boel nog een beetje aan de gang, maar zodra dit klaar is lijkt me de keus tussen een Golf-E en een TSI gauw gemaakt.
bumperklevert zegt
Auto zal vooral gekocht worden door Mercedes rijders en daarmee dus meer met andere modellen van Mercedes concurreren dan met Tesla.
dwfc zegt
@bumperklevert: In BE is 95 % van de Tesla rijders zakelijk. Als bestuurder van een onderneming kon je de wagen afschrijven aan 120 % ipv 75 of 50% voor een 911 ! Geen eenmalige BIV, het laagste VAA tarief ( +/- 1150 € p.j. ) en een geen of heel lage rijtaks per jaar. Het is nu éénmaal zo in BE dat vele bestuurders van vennootschappen voor deze fiscale gunstmaatregel gekozen hebben daar het zowel privé als bedrijfsmatig gunstige fiscale resultaten opleverde. ( bron De Tijd ) Vermits er geen alternatief was voor Tesla in het hogere prijssegment was de keuze voor laatste een feit. Maar de Belgische vennootschappenbestuurder heeft een grote liefde voor de Duitse brands. Dus kan je de bui voor Tesla in BE al zien hangen …..of ze moeten de markt bestormen met hun model model 3 tegen de oorspronkelijk prijs voor de middenklasse …