De nieuwe Mercedes EQB gaat absoluut een verkoophit worden. Handig om de aandacht te halen van de F1-resultaten.
Op het moment van schrijven van dit artikel is de GP van Emilia Romagna bezig. Net op het moment dat Hamilton zich van de baan rijdt en Bottas met Russell crasht, vindt Mercedes het wel genoeg geweest met het slechte nieuws. Want precies op het moment dat de race is stopgezet, komt ineens hier de gloednieuwe Mercedes EQB!
Dan kunnen weer even goed de aandacht halen van de GP van Emilia Romagna. De EQB is een compacte crossover. Natuurlijk is het een auto die je voornamelijk op het asfalt gaat gebruiken.
Maar mocht je per ongeluk terecht komen in een Italiaanse grindbak, dan kun je ‘m gemakkelijk in zijn achteruit zetten om weer het asfalt op te rijden met een ronde achterstand.
Mercedes EQB
In principe lijkt Mercedes-Benz EQB gebouwd te zijn volgens hetzelfde recept als dfe EQC. De EQC is een GLC, maar dan elektrisch met een afwijkende styling. De EQB is overduidelijk een GLB, maar dan met een wat opvallender uiterlijk.
De dichte neus in het hoogglans zwart en de aan elkaar verbonden achterlichten aan de achterzijde geven aan dat je niet zomaar een GLB tot je beschikking hebt. Het appraat is 4,684 meter lang, 1,834 meter breed en 1,667 meter hoog. Bijzonder is dat het een relatief compacte crossover is met plaats voor zeven zitplaatsen.
Meer dan 272 pk
Qua motoren is Mercedes een beetje onduidelijk. Het topmodel in China is de Mercedes EQB 350 AMG Line met 292 pk. In Nederland komen er enkele varianten met ‘meer dan 272 pk’. De accucapaciteit is 66,6 kWh. De sterkste versie moet 419 km op een volle lading halen, aldus de WLTP. Of je die range ook haalt met de optionele 22″ wielen (ja, echt waar), lijkt onwaarschijnlijk. Er komen versies met voorwielaandrijving of aandrijving op alle wielen.
Uiteraard zijn er ook al bewergende beelden van een niet in de grindbak verkerende Mercedes EQB:
De Mercedes EQB maakt zijn debuut op de Shanghai Motor Show 2021. Deze wordt gehouden van 21 tot 28 april. Aan het einde van 2021 staat ‘ie bij de Nederlandse dealers.
Gabriel Lozano-Moran zegt
Wat een lelijke auto zeg.
maussieknip zegt
@Gabriel Lozano-Moran: bijzonder lelijk idd
baf07 zegt
@maussieknip: is er al gezegd dat die heel erg bijzonder lelijk is?
vingers zegt
Een lelijk hok is het. Het een auto noemen is auto-onwaardig.
zoomzoom zegt
Sanngyong Rodius 2.0 idd
Johanneke zegt
Aan de ene kant compact voor 7 zitplaatsen, maar, bij elektrische auto’s is de ruimte toch net wat anders in de delen. De ID3 is ook verassend ruim van binnen.
Overigens ben ik opgegroeid met een 2002 Mitsubishi Space Wagon, 4.6 meter lang, 7 zitplaatsen. Achter de voorstoelen zit je super ruim, de achterste rij is wel enigszins moeilijk als je langer dan 1.80 bent.
berlinetta zegt
Vind het maar een pausmobiel.
harrie zegt
Nog geen dedicated EV platform, dus meer een tussenpaus mobiel.
camber24 zegt
Ik vind de GLB veel mooier en frisser dan de GLC. Dus ook deze mooier dan de EQC.
Vraag me wel af of er van de GLB ook een hybride versie komt of dat deze voor dit model wordt overgeslagen.
renskuhh zegt
@camber24: Die komt er niet
Donstil zegt
Ik wacht nog even op de EQG. Dat lijkt mij helemaal baas.
dromedaris zegt
Damn wat lelijk, lijkt op zo’n oude Amerikaanse family van de jaren ‘90
sel777 zegt
Och wat een misbaksel.. achterkant en zij kant achter boehoe
caprio zegt
Wat een lelijk busje, zelfs voor een 7 zitter. Jammer dat Mercedes maar blijft voortborduren op bestaande vormen. Kijk eens naar Hyundai en Kia Mercedes
denniyo zegt
@caprio: haha laat me niet lachen kijk eens kia en hyundai zegt hij, Kia heeft het design Proceed compleet gejat van de Mercedes CLA Shooting break en Hyundai? Heb je de Nieuwe Tucson en Santafe gezien? Ziet er naar mijn mening niet uit, kun je beter Tonka op zetten en als ik eerlijk ben verdienen auto’s als de Kona en Ioniq nou ook niet echt de schoonheidsprijs. Of deze EQB mooi is weet ik ook nog niet helemaal zeker, maar ik verwacht dat het in het echt reuze meevalt met het design, in eerste instantie had ik ook mijn vraagtekens bij het origineel de GLB, maar inmiddels al een jaar gelukkige GLB rijder hoe langer je er naar kijkt hoe mooier hij wordt. Daarnaast is de GLB echt een ruimte wonder met een stoere uitstraling, maar tegelijkertijd zonder patserig over te komen en overal waar ik er mee kom zegt iedereen wat een prachtige auto dus absoluut geen spijt gehad van mijn keuze en dan heb ik het nog niet eens gehad over het interieur daar kan natuurlijk geen enkel ander merk tegenop.
harrie zegt
Heb je bevestiging nodig?
moveyourmind zegt
Waarom die enorme frontoverhang, is bij een electrische auto totaal niet nodig. Maar het past ook helemaal niet bij Mercedes-Benz, dat van oudsher juist een vooras heeft die relatief ver naar voren staat.
Ook de grille is een misser en Benz-onwaardig. En de achterkant ziet eruit alsof het ontwerp al af was toen ze besloten dat er nog een zevenzitter moest komen en ze er toen maar een paar centimeter bij gesmokkeld hebben door de achterruit iets meer rechtop te zetten.
Richmond zegt
@moveyourmind: omdat het in de basis nog steeds de glb is. Het heeft geen eigen ev platform zoals de eqs
jaleukhoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekkerdwars zegt
Gedrocht. Die front overhang doet idd vermoeden dat er ook nog brandstofversies komen…
mashell zegt
@lekkerdwars: dat denk ik niet, dat weet ik! Want die zijn er al.
pramm zegt
Vrij ongeloofwaardig. Een range van boven de 400km voor een auto met de aerodynamica van een baksteen en een 66 kWh batterij. Ik schat in dat je op de snelweg in de winter erg blij moet zijn als je 140 km weet te halen. Heb een wat oudere Tesla 85 en daarmee haal je bij snelweg gebruik ca 350 a 370, in de winter 340 (het scheelt dat de winterbanden een maatje kleiner zijn).
1320nl zegt
Oja, omdat jouw oude Tesla 6% rijbereik verliest in de winter, verlies de EQB 65%.. heb je een poster van Musk boven je bed?
mcshine zegt
Oei… jaloers much?
Honda NSX zegt
Dit is niet de toekomst. Met 5,3 miljoen verkochte auto’s in 2019 staat Honda fier in de top-10 van grootste fabrikanten ter wereld. De Japanners maken bovendien een flinke groei door, want zes jaar geleden werden nog maar 4 miljoen auto’s op jaarbasis verkocht. Honda lijkt dus goed weten waar het mee bezig is, en daarom is het interessant om te kijken hoe het merk naar de toekomst kijkt. Waar de meeste automerken de elektrische auto de hemel in prijzen, daar is Takahiro Hachigo, de topman van Honda, een stuk realistischer rondom elektrisch rijden. “Elektrificatie is een middel en geen doel”, klinkt het vanuit Japan. Hachigo vindt volledig elektrische auto’s niet erg praktisch. “Bestaan er klanten die ze écht willen? Ik ben daar niet zo zeker van, omdat er heel veel vraagstukken zijn rondom infrastructuur en hardware. Ik geloof niet dat er een dramatische stijging in de vraag naar batterijvoertuigen zal zijn.”
doublechevron65 zegt
@Honda NSX: inderdaad net zoals Akio Toyoda d‘r over denkt. En geen slechte gedachten.
LaLancia zegt
@Honda NSX: voor Honda gaat dit wel op ja. Die doen nauwelijks nog zaken in Europa. Voor concurrenten die wel noemenswaardige aantallen in Europa (willen) afzetten gaat dit echter niet op. Als je in Europa überhaupt auto’s wil kunnen verkopen móet je wel elektrificeren.
invictus66 zegt
“Bestaan er klanten die ze écht willen?”
Dat denk ik wel. Het klinkt voor sommige misschien als vloeken, maar een electrische wagen rijdt mijn inziens toch comfortabler dan een ICE.
Er zijn uiteraard veel vragen rond de infrastructuur, maar indien goed aangepakt zou het volgens mij zelf een voordeel kunnen zijn voor het energie beheer. De hele vloot elektrische voertuigen zou voor een gigantische buffer kunnen zorgen, waardoor we optimaal gebruik kunnen maken van de onvoorspelbare natuurlijke energie bronnen (zon, wind, water).
wachma zegt
Braak…. blij dat ik een c 63 heb :)
993carrera4s zegt
@wachma: dan heb je recht van spreken haha! Top auto, laatste v8 ooit in die klasse, nooit meer wegdoen.
vacano zegt
Die elektrische auto’s is net als diarree. Die voortdurende twijfel of je het wel haalt tot thuis!
invictus66 zegt
Als je elke ochtend thuis kan vertrekken met een beschikbare range van 400km, zal er voor 90% van de bevolking niet veel imodium nodig zijn.
1320nl zegt
Wat een hoop negativiteit. Zeker is het geen auto waar de gemiddelde petrolhead warm voor loopt, maar als gezinsauto toch prima. Nette afwerking, voor het formaat praktisch en ziet er ok uit.
mpgc zegt
Vind deze beter geslaagd dan de EQA. Maar vraag me af of het een succes wordt. Ik zie de GLB ook nooit rijden.
993carrera4s zegt
Heb er al een paar gezien in het echt. Ik vind het een mooie auto! Niet zo’n suv die eruit wil zien als sportauto of coupe, maar gewoon lekker vierkant, zoals het heurt.