Was gebrek aan keiharde kracht de reden dat je de Mercedes EQA overslaat? Dan is de kleine elektrische SUV misschien nu wél interessant.
Voordat de Mercedes EQS als unieke elektrische auto zijn werk gaat doen voor Mercedes, heeft het merk eerst een ABC-tje aan elektrische SUV’s. Deze zijn alle drie gebaseerd op een bestaand model van het merk en het is trouwens letterlijk een ABC-tje. Het gaat namelijk om de EQA, EQB en EQC.
De kleinste
De benjamin van het drietal is dus de Mercedes EQA. Deze kregen we begin dit jaar voor het eerst te zien. Voor alle technische details moet je dus vooral ons bericht van toen nogmaals doornemen. De EQA was toen letterlijk de kleinste, want de onthulling ging alleen over de EQA 250. Dat is de versie met voorwielaandrijving. Voor de beeldvorming: deze produceert 140 kW (191 pk) en sprint van 0 naar 100 km/u in 8,9 seconden. Zoals collega @RubenPriest toen al zei: de EQA 250 koop je niet voor de sprintjes.
Sprintversie
Gelukkig voor de liefhebbers van sprintjes wordt het gamma van de Mercedes EQA uitgebreid met twee nieuwe modellen. Het gaat om de EQA 300 4MATIC en de EQA 350 4MATIC. Deze leveren respectievelijk 168 kW (228 pk) en 215 kW (292 pk). De naam 4MATIC geeft al een hint naar waar die extra kracht vandaan komt: de EQA 300 en 350 krijgen een extra motor op de achteras. Ook het koppel van het nieuwe tweetal is met respectievelijk 390 en 520 Nm een aardige stijging. We zeiden al dat je prima kan sprinten met de nieuwe versies: de EQA 300 snoept al een volle seconde van de tijd van de EQA 250 af (7,7 seconden naar de 100) en de EQA 350 is welhaast rap te noemen: 6,0 seconden naar de 100.
Actieradius
Mercedes beloofde een versie van de EQA met meer actieradius. Toegegeven, de EQA heeft nu meer actieradius, maar het verschil met de 250 is nihil. Sterker nog: de maximale actieradius van de EQA 300 4MATIC is 424 km: twee kilometer minder dan de EQA 250. De EQA 350 zit er wel boven, maar met 430 km is dit niet de hoofdreden om voor één van de nieuwelingen te gaan. Waarom zo weinig verschil? Omdat het accupakket identiek is met een grootte van 66,5 kWh. Ook de maximale laadcapaciteit (DC) daarmee identiek aan de EQA 250 (max. 100 kW) en ook levert het nog steeds een laadtijd van 30 minuten op.
Prijzen
De nieuwe versies van de Mercedes EQA zijn in ieder geval wel vriendelijk geprijsd. Wederom voor de beeldvorming: de standaard EQA 250 kost 49.995 euro. De EQA 300 4MATIC mag voor 55.440 euro mee en de EQA 350 4MATIC moet 58.163 euro kosten. Daarmee lijkt de EQA 300 gelijk niet eens zo interessant meer, maar goed, keuzevrijheid is ook een belangrijk aspect. De EQA 300 en 350 zijn vanaf nu te bestellen en zoals gezegd zitten er nog versies met hogere actieradius in het verschiet. Daarvoor moet je nog even geduld hebben.
lekkerdwars zegt
Prestaties nog steeds niet eens in de buurt van Kia/Hyundai, Polestar en Tesla. Range zet ook al geen maatstaf. Wil je EVs in grote volumes afzetten in Duitsland dan helpt nog meer power en range wel..
87sandyd zegt
@lekkerdwars: Ik zou oprecht niet weten waarom je harder zou moeten rijden in een EQA. Van mij part doen ze er een elektromotor in van 130 pk. Als de range maar 600km of meer is. Dat vind ik veel belangrijker
MarcoM zegt
@87sandyd: van zo een merk welke ooit met kop en schouders de toon aanvoerde mag je dat wel verwachten, nu is het een dertien in een dozijn wagen.
renskuhh zegt
@lekkerdwars: maar in vergelijking met de opgenoemde merken (buiten de polestar) wel een fatsoenlijk interieur, daarvoor is de polestar van buiten dan weer een gedrocht op wielen.
Johanneke zegt
@renskuhh: heb in een Polestar gezeten. Prachtig. Totdat je uitstapt. Alsof ze een lelijke sedan af hadden en dachten: ohnee iedereen is aan de crossover en noemt het SUV, laten we de auto maar 10cm hoger op de wielen zetten.
california zegt
Waarom meer pk’s in deze auto? Een verbrandingsmotor in dit segment met ong 150pk is al meer dan genoeg.
kennone zegt
@california: omdat het lekker is wat meer kracht onder je rechter voet? Ik rijd nu een klerine hatchback met bijna het dubbele aan vermogen, niet omdat het nodig is maar het maakt het rijden wel stukken leuker
erind zegt
De taycan 4s is de betere auto.
ablogjunk zegt
@erind: appels – peren
sleurhut zegt
@erind: en gelukkig maar 3,5 keer zo duur…
rwdftw zegt
Ik snap iets niet. Ieder merk wat met een electrisch platform komt (Tesla, Hyundai, VAG) heeft achterwielaandrijving of 4WD. Het lijkt me ook eenvoudiger om de motor onder de achterbank weg te werken, in plaats van in de neus te leggen met een FWD constructie.
Mercedes echter, kiest ervoor om hun goedkoopste aan te bieden met FWD.
MarcoM zegt
@rwdftw: en juist dat is een verkeerde gedachte. Je eigen onderscheiden, dat was Mercedes altijd.
MarcoM zegt
Waarom lukt het Mercedes niet om eens wat moois te bouwen als EV, en ook het rijbereik van zo een merk moet er uitknallen. Het lijkt wel een opgeblazen Tiguan. Kom op Mercedes, dat moet toch beter om weer de “ster” te worden, zeker nu EV land een compleet nieuwe markt is geworden. Kijk eens naar Hyundai met de Ionic5 bijvoorbeeld of eerste schetsen van de Opel GSe Elektromod.
vreekfonk zegt
Bijzonder dat de “oude” merken met jaren ervaring nog steeds niets kunnen produceren dat kan concurreren met Tesla. Ja, ze werken het interieur mooi af maar daar rijd je geen km verder door. Kom op Mercedes! (&Audi, BMW,VW,Volvo enz) we zijn nu bijna 10 jaar verder sinds de introductie van de Model S dan mag je verwachten dat zo’n merk verpulverd wordt.
Variomatic zegt
@vreekfonk: dat kunnen ze prima, maar het loont niet.. dat zou namelijk teveel kannibaliseren op hun modellen met verbrandingsmotor waar ze nu nog honderd keer meer mee kunnen verdienen..
boxergt zegt
@vreekfonk: Mercedes-Benz EQS ?
vreekfonk zegt
@boxergt: wellicht wel. Ga ervan uit dat deze minimaal dezelfde prestaties gaat leveren (m.n op het gebied van actieradius) als de nieuwe S-Plaid