De komst van de Mercedes EQA laat langer op zich wachten. Nog even geduld voor de tweede elektrische Mercedes EQ.
Met de Mercedes EQC hebben de Duitsers een aardige eerste poging gedaan. De elektrische auto is comfortabel en snel, maar er zijn ook de nodige tekortkomingen. Je hebt niet de mogelijkheid tot 3-fase laden en de SUV is simpelweg flink aan de prijs. De tweede elektrische auto van het Mercedes EQ label is de EQA.
Waar de EQC een elektrische GLC betreft, is de EQA een elektrische GLA. Het was de bedoeling dat het model eind dit jaar gepresenteerd zou worden. In aanloop naar de onthulling deelde Mercedes al wat foto’s van het model in een gecamoufleerde pyjama. Volgens Autocar is de komst van de Mercedes EQA uitgesteld naar volgend jaar.
Er zouden logistieke problemen zijn waardoor de EQA niet op tijd klaar is. Leveranciers van batterijcellen kunnen de boel door de pandemie niet op tijd leveren. Ook het verplaatsen van de productie van de EQB heeft volgens bronnen meegespeeld. De EQB zou in eerste instantie in Frankrijk gebouwd worden. Door de verhuizing is de productie straks in dezelfde Duitse fabriek als de EQA. De komst van de elektrische crossover zou zes maanden zijn verschoven. Dat betekent geen presentatie eind 2020, maar een onthulling in de eerste helft van 2021.
Qua prijskaartje en concept moet de Mercedes EQA gaan concurreren met een auto als de Volkswagen ID.3. Dit nieuws is gunstig voor Volkswagen, want de ID.3 is nu al te koop.
Breinstein zegt
“De tweede elektrische auto van het Mercedes EQ label is de EQA.” – Volgens mij vergeten jullie de EQV
eelco74 zegt
En de electrische B klasse…algoewel die niet formeel onder het eq label valt
En ik twijfel even of de smart eq er ook al was voor de Eqc
viertakt zegt
B-klasse viel niet onder EQ. EQV zijn ze inderdaad vergeten. Smart is smart.
Robert zegt
Dit soort berichten gaan we nog wel veel vaker horen. Als alleen al een conglomeraat als VAG al hun EV-plannen realiseerbaar weet te maken in de komende twee, drie jaar, dan komt de productie van accu’s (en dan met name de toelevering van grondstoffen en halffabricaten) echt enorm onder druk te staan. Als in: vraag overstijgt aanbod, schaarste en prijsopdrijvingen…
Het is ook niet dat dit een nieuw probleem is of zo, zowel autofabrikanten als overheden weten dit al jaren. Maar ja, maak van die hele energietransitie naar ‘Alles Elektrisch’ één grote politieke en economische one trick pony en dan weet je wel dat struisvogelgedrag de enige juiste reactie is op de problemen die daarbij komen kijken. [/sarcasme]
fanboy zegt
@rrrobert: Volgens mij hebben de grote Duitse merken wel samen een plan opgezet om aan grote accufabrieken te werken. Die zijn volgens mij nog niet operationeel, dus ze leveren volgens mij veel met accu’s uit Azie (Zuid-Korea denk ik)
Het komt wel goed, het heeft alleen tijd nodig. Hier hadden ze inderdaad veel eerder op moeten handelen, want dan hadden ze niet van die leveringsproblemen gehad.
Robert zegt
@fanboy: ja, maar productiecapaciteit is één ding, voldoende grondstoffen hebben is een heel ander verhaal. De totale wereldproductie van bijvoorbeeld kobalt is nog niet de helft van wat benodigd is, indien alle grote automerken hun EV-plannen daadwerkelijk tot uitvoer gaan brengen.
De politiek zou z’n kop uit het zand moeten trekken en eens hardop durven na te denken over alternatieven. Want die zijn er genoeg:
– waterstof
– synthetische diesel
– ethanol
– lpg (ja, is fossiel, maar wordt nu vooral met miljarden kubieke meters afgefakkeld)
grasvreter zegt
Dat we niet meer met lpg doen is mij al decennia een raadsel. Heb zelf het idee dat de oliemaatschappijen het niet willen, omdat ze dan de vraag naar olie verminderen.
Robert zegt
@grasvreter: aan de oliemaatschappijen ligt het zeker niet. In de landen om ons heen heeft de beschikbaarheid en het gebruik van lpg de afgelopen 20, 25 jaar een enorme vlucht genomen. That says it all…
mashell zegt
Waterstof is te inefficiënt en te gevaarlijk voor tankstations, synthetische diesel is te duur, ethanol vergt teveel landbouwgrond, lpg das war einmall. En batterijen hebben juist steeds minder kobalt nodig.
Conclusie: het probleem dat je wilt oplossen bestaat eigenlijk niet en de oplossingen zijn weer nieuwe problemen. Komt nog bij, we zijn al voorbij het keuze moment. Het wordt elektrisch, dat is het enige waar nog serieus aan ontwikkeld wordt.
Robert zegt
@mashell: waterstof brengt risico’s met zich mee, volledig mee eens. Maar er is niets wat deze technologie niet veiliger kan maken. En die techniek is er al (ik heb er 8 jaar in gewerkt). Daarnaast kun je tijdelijke overschotten aan stroom (bij extreme opbrengsten van zonne- en windenergie) prima gebruiken om deze energie in op te slaan.
Synthetische diesel hoeft helemaal niet duur te zijn; de grondstoffen zijn velerlei beschikbaar en kunnen zelfs uit (grotendeels) afvalstromen bestaan. Sowieso is het argument ‘kosten’ eigenlijk een non-issue (voor elk van de genoemde alternatieven) als je eens zou optellen welke bedragen aan subsidie er decennia lang in zonne- en windenergie zijn gestopt.
Dat ethanol veel landbouwgrond (en dus voedsel resources) opslokt is een argument waarin ik wel wil meegaan, maar het is wel simpele, goedkope techniek die alleen daarom zeker niet op voorhand moet worden afgeschreven.
Dat de technologie van accu’s telkenmale beter wordt ontken ik ook niet, maar het tempo waarin dit ontwikkelt houdt geen tred met de vraag. Solid state accu’s? Accutechnologie op silicium en/of koolstofbasis? Het wordt ons al jaren voorgehouden, maar het blijft vooralsnog toekomstmuziek – en een brede commerciële toepassing is zeker nog niet in zicht.
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: Inderdaad, LPG (het is voorradig, we fakkelen het af, dus gebruik het dan maar) véél schoner dan benzine. en ‘blauwe’ diesel. Als we dat laatste weten te maken van onze plastic soep in de oceaan dan zijn we écht goed bezig.
fanboy zegt
@rrrobert
Cobalt vraag zal verminderd worden door betere accu’s, heeft wat tijd nodig.
Wat mij betreft werken we vol op tegelijk aan alternatieven.
Echter geloof ik niet in alles.
LPG affakkelen is inderdaad al jaren zonde.
Waterstof heeft meer dan genoeg nadelen. Opslag is een voordeel, voor de rest alleen maar nadelen.
Blauwe diesel is wel aardig, zou wat mij betreft gestimuleerd mogen worden dat je dat voor zelfde prijs tankt als gewone diesel. Ik heb het wel eens in mijn camper getankt, maar het is toch wel erg duur. Het idee is echter mooi, en werkt wel. Vooral voor vrachtverkeer een uitkomst lijkt me.
Ethanol en methanol weet ik weinig vanaf, maar biobrandstoffen die verbouwt worden op land kent helaas ook genoeg nadelen, zoals opdrijven voedselprijzen e.d., en komt soms alsnog van ver weg.
Ik geloof er verder in dat een goed werkend systeem vanzelf goedkoper wordt om te draaien, en daardoor zijn eigen marktaandeel zal verwerven.
Een elektrische auto rijdt ook zoveel goedkoper, als de aanschafprijs okee is, dan komt het vanzelf wel goed. Net als dat er nu windmolenparken zonder subsidie worden neergezet.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: Heb je hier meer informatie over? We zijn nu afhankelijk van Russisch gas en olie, en natuurlijk van olie uit de Arabische wereld. Als we straks afhankelijk zijn van accufabrieken in Azië en kobaltmijnen in Afrika schiet het natuurlijk nóg niet op. Liever afhankelijk van een Europese accufabriek welke zo min mogelijk cobalt gebruikt.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Er wordt sowieso gewerkt aan minder Cobalt, dat is sowieso goed.
Productie kunnen we wel hier heen halen, is men ook mee bezig.
Er blijft wel een afhankelijkheid naar lithium, dat wel.
Wel is het zo dat een Europa dat draait op elektriciteit voor transport en verwarmen van huizen veel onafhankelijker zou kunnen opereren. Vooral op zon en wind energie, maar de rest is flexibeler op te vullen met allerlei brandstoffen. Nu leunen we als Nederland heel hard op gas, benzine of diesel. En dan stoppen we ook nog met gas winnen, dus zal alles geimporteerd moeten worden.
crepito zegt
@dutchdriftking: In wat zijn we niet afhankelijk dan? ‘We’ kijken gewoon net zo lang de kat uit de boom totdat er een probleem is.
mashell zegt
De verwachting is juist dat de prijzen van accu’s zullen dalen. Er komt meer vraag waardoor het interessant wordt te gaan produceren en dan ontstaat er een aanbod dat de prijs naar beneden laat bewegen.
grasvreter zegt
Was het niet Mercedes die ooit over Tesla zei: wij hebben alle fabrieken en auto’s al, we hoeven enkel de aandrijving aan te passen.
Oh man het is best wel sneu dat er eigenlijk nog geen model S concurent is die op dezelfde schaal gemaakt kan worden. 8 jaar na introductie. En de model 3 concurrentie komt ook maar moeizaam op gang.
Ik ben absoluut geen Tesla fanboi, heb er nog nooit ook maar 1 aangeraakt, maar wat die gasten tot nu toe gedaan hebben is echt heel bijzonder.
crepito zegt
@grasvreter: Wacht nog eventjes tot vanavond…
mashell zegt
Je maakt me niet wijs dat een Mercedes EQA met een ID.3 gaat concurreren. Eerder met de ID.4 en zal dan, het blijft natuurlijk wel een Mercedes, een flink stuk duurder zijn.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Is een A-klasse daadwerkelijk veel duurder dan een Golf?
Dutchdriftking zegt
Het kost nu vooral veel tijd, nu maar hopen dat ze tijdig winstgevend elektrische auto’s voor de massa kunnen maken. Zo niet kon het wel eens erg spannend worden in autoland.
MarcoM zegt
Wat is er toch met die Duitse auto industrie op gebied van EV. De Koreanen en Amerikanen bouwen gewoon hun EeVeetjes als zoete broodjes terwijl vlak over de grens het lijkt of men 2 passen achter loopt, waarom!