Benieuwd hoe de Mercedes G-Klasse eruit zou kunnen zien in 2025? Nou, ongeveer zo dus! Een enorm bakbeest, maar wel eentje die loopt op waterstof wat wordt gewonnen uit tanks op het dak. Daarmee zou je dan 800 kilometer kunnen rijden. Geen verkeerd idee toch?
Gisteren liet Mercedes al schetsen zien van de politievariant van de Ener-G-Force die ze hadden ontworpen voor de Los Angeles Design Challenge 2012, maar daar heeft Mercedes het niet bij gelaten. Ze hebben ook daadwerkelijk een schaalmodel gebouwd van deze Ener-G-Force. Dit is echter wel de burgervariant, vandaar dat we geen zwaailichten en politie stickers zien.
De aandrijving van deze auto werkt als volgt:
The Ener-G-Force stores recycled water in tanks on the roof, and transfers it
to the “hydro-tech converter,” where natural and renewable resources are converted into hydrogen for operating the fuel cells.
Mercedes begint het persbericht overigens met een leuke vraag:
Is it possible that the Mercedes-Benz G-Class will still be around in 2025?
Wat zou jij liever zien in 2025? Een doorontwikkeling van de huidige G-Klasse of deze Ener-G-Force?
straatpiraat zegt
Dit zou best nog wel eens realistisch kunnen zijn. Liever waterstof dan elektro meuk. Ik vind het nog eens zo’n heel verkeerd project dit..
gedwongenleaser zegt
@straatpiraat: en hoe dacht jij dat die bak überhaupt vooruit kwam dan? Juist, electromeuk…
lamborgfan zegt
@gedwongenleaser: hoeft niet.. Zijn meer wegen naar Rome.
gedwongenleaser zegt
@lamborgfan: ja maat in dit geval dus niet. Lees het stukje nog eens. Ding gebruikt een fuel cell en die produceert elektriciteit!
gedwongenleaser zegt
@gedwongenleaser: maat=maar.
straatpiraat zegt
@gedwongenleaser: Brandstofcel?
Jochempie zegt
@straatpiraat: Verbrandingsmotoren op waterstof…
http://www.autoblog.nl/de-nederlandse-subaru-impreza-op-waterstof-is-stuk
straatpiraat zegt
@Jochempie: Kan ook. Alleen in het kader van anti-verbrandingsmotoren vanwege dat milieu geblaat……
gedwongenleaser zegt
@straatpiraat: ga anders ff Googlen wat een fuel cell precies doet.
straatpiraat zegt
@gedwongenleaser: Waarom zeg je dat? Ik heb namelijk al meerdere presentaties gegeven over de brandstofcel voor ’t werk. Wat wil je weten?
gedwongenleaser zegt
@straatpiraat: waarom reageer je dan op mij met ‘brandstofcel?’…
straatpiraat zegt
@gedwongenleaser: Met elektromeuk bedoel ik dat wanneer elektriciteit als brandstof word gebruikt het niet praktisch is. Bij een brandstofcel word waterstof als brandstof gebruikt. Dat het vervolgens in elektriciteit word omgezet zal me verder een worst zijn als ik maar niet aan een laadpaal hoef te hangen en een kleine actieradius heb.
gedwongenleaser zegt
@straatpiraat: dan was er sprake van miscommunicatie. Ik doelde enkel op het feit dat, ongeacht je een batterij of brandstofcel gebruikt, de output elektriciteit is waarmee elektromotoren worden aangedreven dus er altijd sprake is van enige vorm van ‘elektromeuk’. :)
straatpiraat zegt
@gedwongenleaser: Ja precies, dat vermoeden had ik al ;) Het enige wat we nu nog te zeiken hebben hierover is dat de huistuner AMG geen intresse zal hebben voor de Mercedes Ener-G-Force vanwege het ver te zoeken V8 gebrul haha!
kaasboerin zegt
Zeker teveel Halo gespeeld..
mightymike zegt
@kaasboerin: maar goed in halo kon die wagen ook alles dus wat dat betreft zit die aardig goed
Jesper zegt
Doe maar gewoon waterstof in de G-klasse stoppen! Da’s met de Defender en de LandCruiser wel de laatste der dinosaurussen…
StijnB zegt
De SUV van gisteren ja
http://www.autoblog.nl/l-a-design-challenge-de-politieauto-van-2025#post-54996
robbie zegt
@StijnB: anders lees je het artikel even.
StijnB zegt
@robbie:
Dat heb ik uiteraard gedaan. Je gevoel voor humor is op vrijdag ver te zoeken?
flippert zegt
Echt zo’n auto voor van die Groen Links types, bah..
Design_Driven zegt
Het is toch geen schaal model? Op de laatste foto lijkt hij aardig groot voor een schaal model.
robbie zegt
@sketcher: De schaal is 1:1, maar het gaat dus niet om een echte auto. Slechts een mockup.
RuVi zegt
@robbie: dus geen schaalmodel….
robbie zegt
@RudyV: wel een schaalmodel. De schaal van iets kan ook 1:1 zijn. Bij een schaalmodel draait het erom dat het een dus geen “echt” iets is.
Dit is géén echte auto. Het is een model met een schaal van 1:1.
Als jij een vliegtuig nabouwt op ware grote dan is dat ook een schaalmodel met als schaal 1:1 en geen echt vliegtuig. Dit is precies hetzelfde.
RuVi zegt
@robbie: ik zou dit eerder een studiemodel of conceptcar noemen. Een schaalmodel impliceert dat het ding een duplicaat is van een andere g-force.
robbie zegt
@RudyV: dat doe jij, maar dat doe ik niet. Daarnaast noemt Mercedes dit zelf ook een 1:1 schaalmodel.
shrike zegt
@robbie: misschien is Mercedes dan fout. Schaal verwijst naar iets dat ofwel groter of kleiner is dan het origineel (met dezelfde verhoudingen) En of het nu echt is of niet is niet echt relevant volgens mij
gedwongenleaser zegt
Ik hoop eigenlijk dat die lelijke hokken rond die tijd uit het straatbeeld zijn verdwenen. Deze ziet er overigens best aardig uit!
tarrel zegt
Als ik eerlijk ben vind ik hem eigenlijk wel harstikke mooi. Die banden zijn alleen wel een beetje uit de hand gelopen en het ding is sowieso een beeeeeetje lomp groot
roberto zegt
Zelfs de koplampen zijn in een ‘G’ uitgevoerd :D, toen ik net voor het eerst de foto’s zag dacht ik echt dat het om een bestuurbare auto ging.. maar hoe langer ik bleef kijken, hoe meer ik de lijnen begon te waarderen!
dotternetta zegt
Belachelijk ontwerp!
lamborgfan zegt
Ik vind hem eigenlijk best wel gaaf!
Houd normaal helemaal niet van concepts..
notsobig zegt
Het is toch helemaal niet efficient als zeecontainers ronde hoeken hebben?
glashelder zegt
Grappig dat dit “aandrijvingsconcept” door sommigen serieus genomen wordt.
Dus gewoon een paar liter rioolwater op je dak meezeulen en daarmee kom je de hele wereld rond.
xilver zegt
@glashelder: Zo kan het dus ook, lekker multifunctioneel
xilver zegt
Een G voor de G-roenen… wat een absurde en paradoxale gedachte.
Simpson zegt
Waar komen die designers vandaan? toys-r-us?
hebben ze dit vroeger als trapauto gehad?
ErikkNL zegt
Waarschijnlijk de eerste en laatste keer mocht deze SUV in productie worden genomen dat hij off-road gaat.
pieter-jan_catteeuw zegt
Zoals ik dat lees word net het restproduct (water) opgeslaan in de tanks op het dak (wat niet zo leuk is voor het zwaartepunt). Word het dan als damp weggestuurd? Ik me inbeelden dat premature condensatie dan een probleem is.
Het interresante bij deze voertuigen is of ze een viabele brandstofcel hebben in combinatie met electrische aandrijving – ipv een verbrandingsmotor motor.
doezel1997 zegt
Wat de fak
betonstaal zegt
@doezel1997: ik heb geen idee. Ik zie het al voor me dat je de hele dag als een soort eend rondloopt: Fak, fak, fak, fak, fak.
gast zegt
ben ik de enige die een Toyota zie ?
doezel1997 zegt
@gast: nee
stanny zegt
In 2025 bestaan er geen SUV’s meer…
SimonMc zegt
@stanny: men kan alleen maar hopen.
betonstaal zegt
Waterstof maken lukt ze niet zomaar. Dat kost meer energie dan het oplevert.
kickass zegt
@betonstaal: En je hebt er nogal dure platina voor nodig.
Bartholomeo zegt
Zo kan ieder merk wel iets maken.
Concept auto met stoere looks met als bijschrift : “Rijd op waterstof, en dankzij de flux-capacitor 100% milieuvriendelijk”. Lulverhalen maken is 1 ding, het doen wat anders…
MJB zegt
Dus dat ding zeult water mee waar ter plekke waterstof uit gevormd wordt. Waar komt de energie dan vandaan om dat te produceren? Puur uit zonlicht gaat dat echt niet lukken…
Hupke zegt
Dit is precies hoe de G-klasse eruit zal zien in 2050.
Waarom veranderen?
Deze vind ik een belachelijk ding. Ziet er wel uit als kinder speelgoed. Leuk voor action man of GI Joe. Iets minder voor boer Theun of boswachter Jef.