Concurrenten Mercedes en Volvo gaan samen vrachtwagens bouwen die erg goed zijn voor het milieu. Hoezee!
We zitten een beetje aan het begin van het einde als aankomt op auto’s met een verbrandingsmotor. Ondanks de vele voordelen, is de uitstoot natuurlijk een dingetje. Voor velen en Elon Musk is duidelijk dat elektrische auto’s met een enorme accu de oplossing zijn.
Energiedichtheid
De energiedichtheid is echter een uitdaging bij een accu, dus voor een klein beetje range heb je enorm veel accu’s nodig. Nu wordt het natuurlijk met de tijd beter, maar de stappen zijn te klein en dan nog zit je met nadelen als laadtijden en weinig actieradius. Voor een personenauto in een klein en dichtbevolkt land als Nederland is er wel mee te leven, maar als je met zwaardere voertuigen door Europa moet doorkruisen, is de ‘BEV’ geen prettige oplossing.
Waterstof
Denk aan zware bedrijfswagens en vrachtwagens. Voor hen is elektrisch rijden simpelweg geen optie, de Tesla Semi ten spijt. De accu’s voegen veel te veel gewicht toe, nemen bovendien te veel plaats in en zijn veel te snel leeg. Een goede oplossing lijkt waterstof te zijn. Ook waterstof heeft zijn nadelen, maar voor zwaarder transport lijkt het sowieso de betere optie te zijn. Ook een waterstof-auto heeft een elektromotor. Het verschil zit ‘m in het feit dat je niet zo afhankelijk bent van die gekke accu’s.
Volvo en Mercedes
Zo denken Volvo en Mercedes er ook over. Omdat nieuwe techniek ontwikkelen nogal duur is, hebben Daimler Trucks en Volvo Trucks de handen ineen geslagen om waterstof-techniek te gaan ontwikkelen. Eigenlijk is Mercedes al begonnen en koopt Volvo zich voor 600.000.000 euro in, zodat er nu sprake is van een heuse joint venture.
Zweeds-Duitse formatie
Alle details over de samenwerking worden nu op elkaar afgestemd. De definitieve handtekeningen moeten dan gezet worden. Alles moet in de spreekwoordelijke kannen en kruiken zijn voor het einde van dit jaar. Dan moet de Zweeds-Duitse formatie een feit zijn. Volvo Trucks is onderdeel van de Zweedse Volvo Group, niet het Chinese Geely, zoals de autodivisie dat nu wél is.
Fotocredit: de dikke auto’s van @e320cdi, via Autojunk.
flutterby zegt
Mooie ontwikkeling! Deze giganten zullen samen zeker de energie transitie kunnen versnellen. Helemaal als ze autonoom rijden ook samen gaan doen.
In hoeverre is Volvo Trucks eigenlijk onderdeel van Geely?
willeme zegt
@flutterby: niet.
tmenges zegt
@flutterby: totaal niet, Volvo trucks en de Volvo auto’s delen behalve de naam en logo niks meer
Hubert zegt
VTC (Volvo Truck Corporation) en VCC (Volvo Car Corporation) zijn lang geleden gescheiden.
1999 geloof ik
basman147 zegt
Niet zoals Volvo Cars (Zijn 2 aparte bedrijven sinds Volvo de personenauto’s verkocht aan Ford begin 2000), maar Geely heeft wel een belang van 8,2 % in Volvo Trucks, net zoals ze ook een aanmerkelijk belang (15? %) in Daimler hebben. Zou goed kunnen dat Geely op de achtergrond als smeerolie heeft gediend.
flutterby zegt
@basman147: interessant, genoeg om te leren van hun elektromotoren in bijv bussen, maar niet genoeg invloed om de waterstof ontwikkelingen terug naar China te halen.
basman147 zegt
Ze leveren ook al brandstof-cel bussen in china voor de langere afstanden, dus het zou me niet verbazen als Geely zelf zich ook nog eens aansluit, bij dit verbond.
Uiteindelijk is het grootste probleem van waterstof altijd de infrastructuur geweest, maar als dit soort spelers de krachten gaan bundelen zou het nog eens wat kunnen worden. Ter illustratie, het gezamenlijk marktaandeel in Europa voor Mercedes + Volvo + Renault Trucks (onderdeel van Volvo) zal rond de 40% liggen en in de VS zelfs boven de 50% met Freightliner, Western Star, Mack en Volvo. Dat soort volumes heb je nodig om een infrastructuur te bouwen.
tjorque zegt
Mooi…. tijd om binnen Europa terug wat knowhow op te bouwen.
Het is pijnlijk duidelijk geworden tijdens deze pandemie dat het ieder voor zich is.
En dat we belachelijk afhankelijk geworden zijn van oa China en de states.
Misschien kunnen we als Europeanen wat meer in eigen huis gaan ontwikkelen en produceren, om samen terug een sterk Europa opbouwen…
vopo zegt
@tjorque: ik ben voor.
luuktb zegt
@tjorque: waar heb ik dit eerder gelezen …
flutterby zegt
@luuktb: Europe first!
tjorque zegt
Neen, Europe independent!
Europa in sterke schoenen tov de rest van de plareet.
Europa neutraal en zelfvoorzienend qua basisbehoeftes.
En Europa intern solidair zou ook goed zijn.
tjorque zegt
Ik weet het niet.
Ik bedoel niet dat we met belachelijke handelsoorlogen moeten beginnen, bullshit op Twitter beginnen verkondigen en de steenkoolmijnen ter moeten openen he.
Maar volop investeren in een qua basisbehoeften zo goed mogelijk zelfbedruipend Europa. (Lees energie, voeding, veiligheid en gezondheidszorg)
Daar is een hele hoop R&D voor nodig en een paar forse politieke kloten. Maar als onze vrijheden (en sociale vangnetten) ons lief zijn, zou ik proberen onafhankelijker te worden van het Midden-Oosten en Rusland qua energie, van China, Taiwan, … qua productie capaciteiten voor essentiële zaken. (En verre van Amerikaanse toestanden qua sociale voorzieningen en ziekezorg)
Ik ben geen econoom, noch politicus. Maar zelfs het kleinste kind kan bedenken dat zonder de goodwill van bvb. China we aardig wat dieper in de shit zouden zitten.
Noem me doemdenker, maar de volgende pandemie is een kwestie van tijd en dan zouden er wel eens wat meer dan alleen centen naar het oosten kunnen moeten sturen om aan de spullen te geraken die we zelf niet meer afdoende produceren.
piebepost zegt
Alleen deze beredenatie vind ik genoeg om vol overtuiging in de energietransitie-boot te stappen. We moeten weer onze eigen boontjes kunnen doppen. Ooit waren we daar heel goed in en nog steeds hebben we daar onze welvaart aan te danken.
appeltaartislekker zegt
@tjorque: mee eens, zeg maar een Europese alternatief op SpaceX (die nu bezig is om wereldwijde internet aan te leggen waar wij ook gebruik van gaan maken als er geen alternatief komt). Een Europese alternatief voor communicatie dienst WhatsApp, telefonie (make nokia great again) en uiteraard een Europese alternatief voor Google/andriod/Apple en Windows. Voornamelijk dat laatste vind ik belachelijk. Heel Nederland inclusief de overheid maakt gebruikt van de software Windows. Zuid Korea begrijpt het tenminste, zij stappen over naar Linux.
MetalLaires zegt
Ik vind deze samenwerking geweldig nieuws!!
Zeker omdat de Nikola dit met de “Nikola One”vrachtwagen in de USA probeert te doen.
Ze hebben ook al een Europese versie, de “Nikola Tre”.
Met wat ‘laadstations’ in Rotterdaam, Hamburg en het Ruhr-gebied zouden ze al heel erg snel aantrekkelijk kunnen maken voor vele transportbedrijven.
dawwg zegt
Vergeet ook niet dat Duitsland al 25+ jaar pilot projecten met waterstof auto’s doet; ze hebben daar best wat know-how opgebouwd dat tot nu toe een beetje ondergesneeuwd is …
E320cdi zegt
Leuk om deze foto weer eens te zien? De S55 en 850 mis ik soms wel hoor!
Dutchdriftking zegt
Tja, met dit soort ontwikkelingen is de Scania V8 eindig, en dat kon wel eens het einde voor het merk betekenen. Want waarom zou je er anders nog een willen?
dawwg zegt
Omdat de Scania V12 met 830pk nog bestaat ?
bbfix zegt
@dawwg: grapje?
vaakbenjetebang zegt
De laatste V12-truckmotor op de Europese wegen is al wel even geleden hoor… uit het hoofd zal dat dan iets met een 2-takt Detroit-diesel zijn geweest. Een FTF dan, misschien? Jaren ’70, misschien begin jaren ’80? En dan twijfel ik nog enigszins of die voor civiel gebruik geleverd zijn. Het Nederlandse leger had er in ieder geval een aantal lopen als trekker voor tanktransporten, volgens mij destijds vervangen door de Mercedes-Benz SK met 480pk V8en die op zijn beurt weer door de DAF XF ‘Tropco’ met zes-in-lijn.
MAN en Mercedes-benz hebben een 18-ish liter V10 gedeeld, in de jaren ’70 nog lekker atmosferisch. Mercedes is vrij snel met die motor gestopt ten favuere van hun eigen V8 maar MAN heeft hem voor de F90 weer opgegraven en er een turbo op gezet… 460pk. Scania schrok zoch wel een hoedje, want uit die hoek zagen ze de concurrentie op dat gebied toch niet echt aankomen. Uiteindelijk is die V10 nog tot 600pk gekomen in de F2000 en F2000 Evo, maar toen was het Schluss en heeft MAN nog even een eigen V8 gebouwd met 680 ponies. Nu is alles op de markt in de zware categorie een zes-in-lijn met uitzondering van de Scania-V8.
basman147 zegt
Tata T815 was leverbaar met een eigen 19 liter luchtgekoelde v12 tot 2003, maar goed, die zag je idd niet veel in West Europa.
vaakbenjetebang zegt
Ja, daar zeg je wat. Nebim (toch?) importeerde op papier nog Tatra’s tot diep in de jaren ’90, maar als ze er al een verkochten was het een V8. Kan me niet herinneren ooit een V12 (of zelfs maar V10) Tatra te hebben gezien. Het waren technisch heel interessante trucks en zeker in het terrein heel capabel, maar daar kreeg je een Westerse chauffeur toch nauwelijks met een knuppel in geslagen.
MetalLaires zegt
Omdat bijvoorbeeld de MB Antos een verschrikkelijke draaicirkel heeft, of omdat de computer daarvan te lang nadenkt.
Brandstof en vermogen zijn niet de enige dingen die nodig zijn voor rijplezier. Dus einde merk denk ik niet gelijk.
Zjonnie zegt
@dutchdriftking: ben je gek, hoort gewoon bij Traton de overkoepelende truck divisie van Volkswagen
driftkicker zegt
Goed voor het milieu of minder slecht voor het milieu?