Red Bull lijkt nu echt in te zetten op Colton Herta. Maar Mercedes en F1 honcho Domenicali zijn tegen.
Nog niks is officieel bevestigd, maar bij Red Bull maken ze er inmiddels amper nog een geheim van dat Pierre Gasly met een voet buiten de deur staat. Hoewel de Fransman eerder dit jaar nog officieel aangekondigd is als Alpha Tauri coureur voor 2023, is het inmiddels bijna een publiek geheim dat PG10 op weg is naar Alpine. Dat betekent dat er een zitje vrijkomt bij het ‘juniorteam’ van Red Bull.
Red Bull wil Herta
Daar de Red Bull junioren in de F2 en F3 de wereld niet in vuur en vlam zetten dit jaar, is het oog van Helmut Marko gevallen op Colton Herta. Dit bevestigt de markante Oostenrijker nu ook gewoon in een interview met Motorsport:
I think we can prove that he eligible for it. Let’s see. It’s not yet done, the deal. But we will go for it. We are Red Bull and we are brave, and we will hopefully be successful with him.
Helmut Marko, heeft een Amerikaanse droom
Het enige probleem is dat Herta geen FIA superlicentie heeft. Je moet daarvoor namelijk 40 puntjes verzamelen door het goed te doen in andere klasses. Herta heeft op basis van zijn IndyCar resultaten ‘slechts’ 32 punten achter zijn naam staan.
Uitermate ingewikkeld puntensysteem
Nou zitten daar een aantal haken en ogen aan. De hoeveelheid punten die je per kampioenschap kan verzamelen, is redelijk arbitrair. De FIA heeft daar een heel puntensysteem voor opgetuigd, met behulp van mannen (m/v/i) in grijze pakken. Nu wil het geval echter dat er voor het IndyCar-kampioenschap, vrij weinig punten worden toegekend. Minder nog zelfs dan voor het F3 kampioenschap.
Daarbij komt nog dat Coltons tweede plek in het Indy Lights kampioenschap niet telt. Normaal zou je daar ook nog een paar puntjes voor kunnen sprokkelen. Doch er zijn nog een paar meer regeltjes. De FIA kent bijvoorbeeld alleen punten toe voor kampioenschappen waar er bij elke race minimaal 12 auto’s aan de start stonden. Dat was in de Indy Lights niet altijd het geval. Eerder heeft dat al Pato O’Ward opgebroken, dus het zou een beetje raar zijn voor de FIA om daar nu iets anders mee te doen.
Is het doel voorbij geschoten?
Toch het wringt het gevoelsmatig enigszins dat Herta op deze manier buiten de boot dreigt te vallen. Het hele puntensysteem is in theorie opgetuigd om te voorkomen dat coureurs met weinig talent en een bak geld de F1 halen. Het was echter ook een reactie op MV1, die als 17-jarige met een jaar F3 achter de rug liet zien dat F1 coureurs nou ook weer niet zo heel speciaal zijn. Zeker onder de huidige budgetcap-regels, lijkt de tijd van betalende coureurs toch al een beetje voorbij.
In theorie zou Colton nog een paar extra puntjes kunnen sprokkelen door op de vrijdagen tijdens F1 weekends honderd kilometer te maken. Dat levert nog een puntje op per keer tot een maximum van 10 punten. Maar zelfs als Herta dat vanaf nu elk weekend doet, komt hij net niet aan die 40 puntjes. Is dit nu een geval waar moet gelden regels zijn regels, of moet hier gemarchandeerd worden?
Mercedes en anderen tegen marchanderen
De meningen zijn daarover in de paddock, zoals wel vaker, verdeeld. Bij McLaren bijvoorbeeld, toevallig een team dat ook wat doet in de IndyCars, vindt men het stom dat Colton geen kans zou krijgen hierdoor. ‘Toevallig’ testte Herta eerder dit jaar voor McLaren, waar hij naar verluidt een goede indruk maakte. Eerder al werd hij in verband gebracht met de pogingen van de Andretti’s om de F1 te bestormen. Echter, er zijn ook naysayers.
Toto Wolff van Mercedes, Günther Steiner van Haas F1 en Fred Vasseur van Alfa Romeo lieten zich al eerder negatief uit over de regels een beetje buigen voor Herta. Je zou wellicht verwachten dat Stefano Domenicali, honcho van Liberty Media, staat te springen om een Amerikaan in de F1. Doch ook Stefano heeft nu laten weten dat hij vindt dat de regels nageleefd moeten worden:
The sport needs to respect the rules. And, of course, American drivers or other drivers are very important. If he is eligible to come in F1 because he has the points, it’s fantastic news. But there is a ladder to follow, there is a protocol to respect, and that is the situation. So it’s really what I believe is right to do.
Stefano Domenicali, keurige nette man
Wat denk jij, zal er gemarchandeerd worden? Móet er gemarchandeerd worden? Moet het hele systeem op de schop? Laat het weten, in de comments!
Richmond zegt
Het systeem mag best geëvalueerd worden, maar niet eerst de uitzondering maken
Robert zegt
Tja, omgekeerd laten of lieten jongens als Latifi en Mazepin zien dat het wél bezitten van zo’n superlicentie geenszins het bewijs is dat je ook het talent bezit om mee te kunnen in het Formule 1 circus.
Onder de streep denk ik dat het toekennen van punten voor zo’n superlicentie vooral gebeurt doordat er met een Europese bril op naar de race resultaten van andere raceklassen wordt gekeken.
gregorius zegt
Er is toch niks mis met Latifi? Hij creeert toch niet zo veel gevaarlijke situaties? Hij is niet snel genoeg, dat is waar; maar hij heeft het gewoon ok gedaan in de lagere klasses. En nu met geld in de F1 gekomen: dat is ook de charme van F1.
Mazepin is het voorbeeld dat het system op zich prima werkt, maar ook maar simpele puntjes is. Mazepin heeft ook gewoon zn hele leven zn best gedaan om een goede coureur te worden en is op bepaalde moment ook gewoon snel genoeg om zich aan de F1 te meten. Maar dat hij af en toe gekke dingen doet en verder moreel gezien niet echt aan de goede kant zit; tja.
flyerbunch zegt
Mja, het is nu aan de FIA om te bekijken wat ze kunnen doen. Maar als Herta niet kan dan blijft Gasly Irak zegt Marko. https://www.gpblog.com/nl/nieuws/132301/marko-en-herta-akkoord-over-contract-fia-is-nu-aan-zet.html
mashell zegt
Als we er Russen uit kunnen kinkelen omdat ze Rus zijn dan moeten we ook Amerikanen toelaten omdat ze Amerikaan zijn, is toch the greatest country in the world…
Frankypanky zegt
Volslagen onzinnig, dit puntensysteem van de FIA on een superlicentie te bemachtigen.
Een gevolg van de steeds gevoeligere Beta-mannetjes binnen de FIA, die alles in cijfers of regels willen vatten. How Cares dat Max 17 jaar was en in een F1 zat?
Als hij het niet had gered, dan wisten we dat ook weer.
Dan moet ik denken aan een jonge Senna die meteen overstapte van een 200pk sterke F3 naar een 800pk krachtige Turbo-bom van een Toleman in 1984!
Mijn visie/mening… Talent redt zich wel en als deze Herta over genoeg talent beschikt (ken de naam, maar heb hem niet zien rijden), dan laat je hem gewoon rijden.
De Formule 1 mag wel wat meer ballen tonen ipv dat eeuwige kunstmatig gedoe van de laatste 10 / 12 jaar!
mustang750supersnake zegt
hear hear!
mustang750supersnake zegt
hij zal zoiezo wel te groot en te zwaar zijn voor f1😂
mc96 zegt
Ik zou geen uitzondering op de regels maken maar wel, met terugwerkende kracht, deelname aan Indycar races meer waarde toekennen. Minimaal op niveau F2. indy Car lights ook minimaal waarderen op F3 niveau en de regel van minimaal 12 auto’s voor somminge kampioenschappen laten varen (wel voor nationale/regionale kampioenschappen maar niet voor werel-, Europeese- of Amerikaanse kampioenschappen).
gregorius zegt
Het is ook weer niet zo dat Herta er bovenuit steekt; hij staat 8e in het kampioenschap (2 punten afstand van de 10e plaats).
Ok, als je de oval-punten weg zou strepen, dan zou hij dichter bij staan, maar nog altijd niet aan de leiding.
En zijn team-maat Ericsson: toch ook te licht bevonden in de F1, staat meet een aardige afstand (op Herta) 4e in het kampioenschap.
Overigens is dit ook als zn 4e seizoen in de Indycar; dus je kan ook wel zeggen dat hij, ondanks hij 22 is, toch wel gewend moet zijn aan de Indycar.
Aan de andere kant: iemand die al 4 jaar achter elkaar zn overwinningen meepakt in de Indycar, zou in principe toch gewoon F1 moeten kunnen racen (tov een 18 jarige die 1 seizoen F3 en 1 seizoen F2 domineert).