De Mercedes eActros is een toekomst voor de vrachtwagenbranche. Maar is het ook dé toekomst?
Een van de meest levendige discussies is welk type aandrijflijn nu daadwerkelijk het schoonst is: fossiele brandstoffen, elektrische met accu, waterstof of gaan synthetische brandstoffen het verschil maken? Op dit moment lijkt elektrische aandrijving de voorkeur te genieten. De techniek is behoorlijk ver geëvolueerd en de fabrikant moeten érg snel schakelen: in sommige landen zijn auto’s met verbrandingsmotor niet meer welkom vanaf 2030.
Ook voor bedrijfswagens en vrachtwagens is duidelijk dat de toekomst iets anders is dan diesel. Nu heeft diesel twee enorme voordelen. De energiedichtheid is enorm en voor een verbrandingsmotor is het rendement relatief hoog. Met een paar honderd liter diesel kun je enorme vrachtwagens door Europa laten kruisen. kan dat ook met de nieuwe Mercedes eActros?
Specificaties Mercedes eActross
De specificaties zijn in elk geval erg bijzonder. Zoals je kan verwachten heeft de elektrische vrachtauto van Das Haus twee elektromotoren. Deze worden gevoed door drie of vier accupakketten. In het eerste geval heb je 315 kWh tot je beschikking. In het tweede geval zelfs 420 kWh. Als je kiest voor die laatste, heb je een actieradius van 400 km. Het apparaat is voorzien van een versnellingsbak met twee verzetten. Je kant tot 160 kW snelladen, een perfect moment om even een dutje te doen. Als je ‘m aan een 400V-lader zet, kost het per accupakket ongeveer een uur om ‘m van 20% naar 80% te laden.
Mercedes geeft aan dat de auto niet alleen stiller is, maar ook veel comfortabeler. Er is immers geen enorme ronkende zes-in-lijn motor die je wakker houdt. Daarnaast moeten de rijeigenschappen beter zijn dan de diesel-Actros. Dat komt door de kleinere motoren en de zware laaggeplaatste accu’s. Hoeveel je maximaal mag meenemen met de Mercedes eActros is niet duidelijk.
Inmiddels zijn er meer dan een half miljard testkilometers mee afgelegd en is het tijd om de vrachtauto te verkopen aan het grote publiek. Daarmee lijkt Mercedes de race gewonnen te hebben van Tesla. De Tesla Semi is weliswaar onthuld, maar van serieproductie is nog altijd geen sprake. Dus ondanks de specificaties die de Tesla Semi moet gaan krijgen (ooit), kun je nu al bij Mercedes terecht.
De Mercedes eActross loopt in september dit jaar van de band. Nederland behoort tot de groep landen waar de vrachtwagen voor het eerst leverbaar gaat worden.
tinnemans zegt
En alweer een hoge EV.
Echt, ik word knettergek van al die busjes. En dan maakt het niet uit of ze ‘SUV’, ‘crossover’ of wat dan ook zijn. En ja, dit zal wel practisch zijn en een lekkere hoge instap etc etc, maar ik ga hier echt niet mee op pad.
rrfm zegt
Heb je je reactie wel goed geplaatst?
Dit is namelijk een vrachtwagen.
En er staan ook sedans op de planning bij Mercedes.
De eqs, eqe en zeer waarschijnlijk zal de eqc ook een sedan worden
1000bochten zegt
Dat is het mooie aan echt goede ironie; sommige mensen trappen er gewoonweg in…
ericd zegt
Nooit wordt vermeld wat die accupakketen wegen. Op het moment is vuistregel (op het Tesla forum) dat iedere kWh 6 kg vergt. Dus een 420 kWh accupakket weegt zo’n 2,5 ton. Dat is dus voordat je er maar één donzen dekbed mee hebt getransporteerd. In vrachtvervoer zou veel meer ingezet moeten worden op H2, wel uit renewables.
5cilinder zegt
@ericd: Dan kan je net zo goed op diesel blijven rijden.
laptom zegt
@ericd: Dat valt dus toch wel mee voor een vrachtauto?
arthur zegt
De beste accu’s wegen zo’n 5 kg per kWh en dat is nog aan het verbeteren. Dat is voldoende voor vrachtwagens met aerodynamische vorm voor lagere luchtweerstand. Daarvoor moet EU wetgeving nog worden aangepast.
flutterby zegt
@ericd: Elon Musk claimed dat de Semi waarschijnlijk hetzelfde, hooguit een ton meer weegt dan een dieseltractor. Dat gewichtsverschil wordt wel gecompenseerd in energiekosten en onderhoud.
Dit is grotendeels te danken aan grotere cellen (4680) en dat de batterij onderdeel uit maakt van de stevigheid van het carrosserie. Op de Model Y zou deze techniek een besparing van 200-250kg opleveren (terwijl de concurrentie van Tesla vaak al zwaarder zijn).
SimonMc zegt
De vraag is ook hoeveel je uitspaart? Geen verbrandingsmotor, geen versnellingsbak ( of toch zo geen zware ), geen differentieel, geen zware aandrijfas,…Terugwinnen van elektriciteit, bij het afremmen, zal ook wel wat zijn, maar een vrachtwagen remt doorgaans niet zo veel als een personenwagen.
Iedereen zegt
Maar je bespaard toch weer een paar 100 liter diesel die je mee zeult? En de motor weegt veel minder dan de dieselmotor uit een vrachtwagen, dus per saldo is er eigenlijk helemaal niet zoveel gewichtsverschil. Een Tesla model S plaid weegt zo een 10% meer dan een Audi A8. Waterstofauto’s wegen over het algemeen meer dan vergelijkbare Tesla’s.
rrfm zegt
Een tesla model s is de tegenhanger van een a6.
De a8 is groter, ruimer een veel luxer.
De a6 is ook luxer (zwaarder door betere isolatie en zwaardere materialen) maar het gewichtsverlies is dan ook een stuk groter.
En waterstof auto’s wegen minder dan vergelijkbare teslas.
De Toyota mirai weegt 1895kg rijklaar.
Johanneke zegt
Ligt volledig aan het gebruik of zo’n wagen geschikt is. Maar van mij is vrachtwagenchauffeur, begint om 8 uur aan zijn ronde, en om een uur of 4 is ie klaar met spullen ophalen bij klanten (voornamelijk metaal). Hij zou elektrisch kunnen rijden. Maar ga je van hier naar Parma om daar je varkens te laten slachten omdat het anders geen Parmaham is, dan wordt het een nog debielere, dieronvriendelijkere, en vooral langere trip.
vondick zegt
Je zegt het juist, je voorbeeld van veetransport was al debiel. Ten eerste dat het nodig is om dat in Parma te doen en ten tweede het op zulke grote schaal opvreten van dieren. Dat zal sowieso gaan veranderen (hoe lekker ook ik dat vlees vind).
Anyway er zijn inderdaad genoeg usecases waar bovenstaande spec nog niet rendabel is. Maar voor veel transport is dit nu al gewoon een dikke stap vooruit.
probono zegt
@Johanneke: gewoon Parmaham verbieden, nog veel milieu en diervriendelijker ;)
flutterby zegt
@probono: permaban voor parmaham
MetalLaires zegt
Ik ben een vrachtwagen chauffeur. Ja zo een auto is geschikt voor distributie, In vele gevallen, zoals voor de stad, is hij zelfs misschien meer dan geschikt (behalve het ontbreken van geluid, wat vaak wel wilt helpen in een drukke stad).
Distributie aan cafe en restaurants gebeurt immers met deze vrachtwagens en daarbij gaat het voornamelijk om het volume (meer klanten tegelijk mee), en niet het aantal kilometers dat er gereden wordt (Alles is in de stad). 3-5 minuten rijden en 10-25 minuten lossen. Dit soort voertuigbestuurders zijn vaker meer sjouwfeur dan chauffeur.
Trouwens, deze distributie wagens hebben vaak een koelmotor aan boord. Komt de stroom ervan ook door het accupakket?
Persoonlijk vond ik de MB-Antos (dus niet deze actros) verschrikkelijk rijden als het om schakelen ging. Er zit/zat een erg trage computer in. Dat zal hopelijk wel opgelost zijn.
ericc zegt
Begrijp niet waarom Tesla geen samenwerking aangaat met bv. Mack -trucks. Hebben ze een productielijn en personeel. Aan de andere kant. Als je ziet hoeveel vrachtwagens er rondrijden, hoeveel laadstations dienen er niet bijgebouwd te worden? Plus het gewicht? Telt ook mee bij het totale rijgewicht. Minder laden dan nu??? Niet echt rendabel.
dees zegt
Dan vergeet je nog dat het netwerk een upgrade nodig heeft om zoveel laadstations te kunnen voorzien
melcon zegt
Mack trucks is in bezit van Renault trucks wat weer onderdeel is van Volvo trucks. Die hebben dus geen samenwerking nodig –> Renault Trucks D Z.E., rijdt al rond in tegenstelling tot deze Mercedes en de Volvo F.E. Electric en die rijdt ook al rond. En als laatste de Mack LR Electric en guess what, die rijdt ook al rond. Dat Tesla waarschijnlijk wel die samenwerking nodig heeft lijkt me evident ja, gezien de hoeveelheid volledig elektrische trucks die al op de markt zijn.
pomoek zegt
Sorry @willeme: maar die discussie is zo levendig als een platgeslagen mug.
sonnybonds zegt
400km range. In praktijk is dat zo 300km. Dat houd niet over
AbdelJabbar zegt
@sonnybonds: ik heb voor DHL gewerkt als vrachtwagenchauffeur. Ik reed een daf van emoss. De actieradius was 250 km en ik praktijk kon ik er 260 of 270 uit halen
lebeaunl zegt
Gewoon een laadunit per accupakket maken zodat je half uur kunt ‘tanken’.
Charles Taycan 4S zegt
Dit is Super voor distributievervoer en transport in de Benelux. Daarnaast leverbaar via het vertrouwde dealernetwerk worldwide! Top!👍😉
dees zegt
Denk dat dit model sowieso al meer succes zal hebben in Europa dan die van Tesla. Simpelweg vanwege de neus van de Tesla waardoor je minder laadvolume overhoud vanwege de max lengte.
flutterby zegt
@dees: naast laadvolume speelt laadgewicht ook een grote rol. Daarnaast is de EU bezig met een uitzondering voor betere aërodynamica op vrachtwagens.
Curacars.com zegt
Wat een bullshit story.
Wat gaat die MB kosten?
Hoeveel gaan ze er überhaupt maken in het eerste jaar?
Telsa heeft er al meer verkocht dan ze kunnen maken daarom moeten ze wachten op de batterijen.
Range van de Tesla is 500km short range en 800km long range.
Het is in ieder geval geen waterstof, dat wordt helemaal niks.
blackeye zegt
@Curacars.com: Dat is wel een beetje gelul. Je kan de Semi niet kopen, alleen reserveren. Hij is in 2017 al geïntroduceerd maar zo lang hij niet leverbaar is, is het gebakken lucht. En dat van de accu’s is ook een fabeltje. Productie is weer uitgesteld, natuurlijk met de reactie dat de accu’s nog beter zijn.
Kortom, de productontwikkeling was niet op orde, Elon strooit wat tweets rond, maar Mercedes kan gewoon leveren.
arta zegt
Ik vind vooral het snelladen tegenvallen. Als een personenauto al met 220kW laadt op bij een 75kWh batterij. Ik zou hier 350kW verwachtingen bij een dergelijke grote batterij.
cossiekiller zegt
Die kabels moeten ze nog uitvinden.
Nee, serieus, dat is echt wel veel vermogen om door een stekker te sturen.