In China tel je niet mee als je je zakensedan niet met extra beenruimte uitrust. BMW en Audi doen het met de 5 Serie en A6, en Mercedes gaat nu ook door in dit segment met deze Longcat E-Klasse.
Gisteren lekten de eerste foto’s al uit maar nu hebben we alle informatie binnen. De toename in lengte (en dus beenruimte) bedraagt geen 11, maar 14 centimeter.
De lange E meet 5.019 millimeter, met een wielbasis van 3.014 mm. S-Klasse-proporties in een E dus. Om de zakenman achterin extra te pleasen kan de voorste passagiersstoel vanaf de achterbank versteld worden. Leuk als je je vervelende Chinese schoonmoeder wilt pesten.
Het model komt in China op de markt als E 260 L (4-cil), E 300 L en E 400 L (V6). Deze varianten leveren respectievelijk 150 kW (204 pk), 180 kW (245 pk) en 245 kW (333 pk).
Later volgen nog meer motoriseringen, zoals de E 400 L HYBRID (die ze meteen voor de persafbeeldingen hebben gekozen), voor de milieubewuste Chinees. Deze kan zijn chauffeur nu al zijn steentje laten bijdragen, dankzij een start/stop-systeem.
Met de facelift is de extra lange E-Klasse weer helemaal fris. Uiteraard een goede zet als imagobouwer voor Mercedes in China. Het merk raakt steeds verder achterop bij de Duitse concurrentie in China, dus het is zaak de rijke klant goed te blijven bedienen op deze belangrijke markt.
norge zegt
De Nederlandse taxichauffeur krijgt hier een harde van.
jrk68 zegt
@norge:
Anders zijn passagiers wel…, kan je eindelijk den beentjes een beetje strekken nadat je uren dubbelgevouwen hebt gezet in zo’n luchtbus.
kaeser zegt
@norge: en waarom niet? Scheelt hem de aanschaf van een duurdere S.
norge zegt
@kaeser: Dat bedoel ik, of zou dat de bedoeling van MB zijn?
Kvgorp zegt
@norge: yup ik denk dat heel wat taxibedrijven staan te springen om deze versie. En dan in de speciale taxi helemaal doorgelaste uitvoering. Ideaal.
kapiteinaudi zegt
Heel mooi! Jammer dat ze hem alleen in China verkopen.
Freewarefreak zegt
@kapiteinaudi: Ja dat snap ik ook niet.. waarom eigenlijk? Zou hier toch ook best een markt voor zijn?
kapiteinaudi zegt
@Freewarefreak: Inderdaad, er zou zeker een markt voor zijn in Europa denk ik. Zeker en vast wel in de VS.
MLTB zegt
Ouwe lullen imago lijkt de laatste tijd weer snel terug te keren bij Mercedes.
lambo4all zegt
@MLTB: ja die nieuwe sls black, a klasse, cla en de c63 507 edition zijn echt voor opa’s. Hoezo? Omdat ze een verlenge versie maken van een E? Hebben ze daar ook van de a6 en 5 serie.
Freewarefreak zegt
Nou Rob, ik vind hem er toch goed uit zien.. die extra lengte is netjes geïntegreerd.. ik vind het er niet gekunsteld uit zien. Chique auto.
ronaldddvos zegt
Amg??
agera zegt
Als je dan toch zo comfortabel wil rijden neem dan een 7-serie of een S-Klasse, ik bedoel als je een verlengde auto koopt doe je dat om achterin plaats te nemen.
Heeft iemand een indicatie van de prijzen daar? Als het verschil groot is tussen een verlengde E en een S-Klasse kan ik het begrijpen, maar als het op hetzelfde neerkomt kun je net zo goed een S kopen.
mjs34 zegt
Ik snap het ook niet helemaal waarom dit niet zou kunnen werken in Europa. ik bedoel: wij Nederlanders zijn bijvoorbeeld een van de langste volkeren ter wereld!
Je zult misschien zeggen: de Europese limousine markt stort in zodra dit soort verlengde auto’s op de markt komen. maar waarom gebeurt dit dan niet in China? daar verkopen ze verlengde 3series naast verlengde 7series als een tiet!
Misschien dat BMW het in heeft gezien met de GT-serie; die zich meer focust op de niet-aso, praktisch nut zoekende potentiële klant richt. deze klant zou waarschijnlijk meer waarde hechten aan een dergelijke verlengde versie van een 3 serie (of on topic: verlengde E-klasse)
en om de beste man meer geld uit zijn zak te laten stromen komt de duitse autobouwer met een auto die weliswaar deze behoeften beantwoordt tegen een nog meer verpremiumde prijs
bmwpowerm5 zegt
hebben die chinezen echt nodig die extra been ruimte de grootste chinees is 1 meter 10
@ut0 zegt
Chinezen hebben helemaal geen extra beenruimte nodig, die zijn toch allemaal klein…
JamesBond007 zegt
Doet me een beetje hieraan denken. Mooi!
martijn1970 zegt
Dit soort autos kunnen volgens mij ook prima in NL op de markt gebracht worden. Wie durft: Audi A6L, BMW 5Li of mercedes E Lang
mout zegt
Meter overhang voor, meter overhang achter.
Wordt dus vervoer voor wie een ‘hangover’ heeft.
nooffence zegt
In NL leven gemiddeld de langste mensen en chinezen zijn vaak de kleinste waarom hebben ze beenruimte nodig? :s
TimoBac zegt
Geen foto van achterbank ruimte?
daandaan zegt
@TimoBac: dat snap ik dus ook niet, als dat je usp van de auto is zet je die foto er bij lijkt mij…
bozewolf zegt
Toch bizar dat er zo’n enorme markt voor LWB’s is in een land waar de gemiddelde chinees niet groter is dan mijn heuphoogte.
Volgens mij is het allemaal voor status daar in Chinaland. Die beenruimte kunnen ze echt niet nodig hebben.
rycemasta zegt
@bozewolf: Toch bizar dat er geen markt voor LWB’s is in een land met gemiddeld de langste mensen ter wereld.
Oh ja, het mag tegenwoordig niet te veel kosten, schaamteloos kruipen we elke dag in onze koekblikken.
Tommy2 zegt
Netjes gedaan, het valt niet heel erg op dat er een stuk tussen zit en dat is positief.