Waarom zou je een korte S-klasse kiezen als je voordeliger in een Mercedes E-Klasse Lang kunt rijden?
De Mercedes-Benz S-Klasse is onlangs onthuld. Het is waarschijnlijk weer een van de beste auto’s ter wereld. Dat kunnen we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen, want de vorige S-Klasse behoorde daar ook al toe. En dan te bedenken dat de vorige S-Klasse stiekem een generatie ouder was dan dat deze zich voordeed.
Mercedes E-Klasse Lang
Een van de redenen om voor een S-Klasse te kiezen, is het genereuze ruimteaanbod. Het is een bijzonder prettige auto om in te vertoeven, ook op de achterbank. Dus als je vaak gereden wordt (en niet omdat je weer eens gearresteerd bent), dan is deze Mercedes E-Klasse Lang (V213) misschien een goed alternatief.
Grotere wielbasis
De auto is precies wat de naam aangeeft: een langere E-Klasse. De wielbasis groeide van deze Mercedes met 14 centimeter ten opzichte van het ‘korte’ model. De totale lengte bedraagt 5,05 meter. Nog niet zo lang was een lengte van meer dan vijf meter alleen voorbehouden aan auto’s als de S-Klasse.
Nog langer
Van het pre-facelift model was er al een lange uitvoering, maar dit post-facelift model is nog langer, 2,2 centimeter om precies te zijn. Verder krijgt de gefacelifte Mercedes E-Klasse lang dezelfde wijzigingen als de korte variant. Dus een nieuw front met rondere grille en kleinere koplampen.
Aan de achterzijde zien we platte en brede koplampen. Hopelijk worden aspirant E-Klasse rijders door deze auto geïnspireerd om een leuke combinatie te configureren, want het donkerrood met beige interieur ziet er prachtig uit.
Mercedes E-Klasse Lang Niet voor Europa
De Mercedes E-Klasse Lang wordt gebouwd door BBAC, wat staat voor Beijing Benz Automotive Co., een joint venture van Daimler in China. Daarmee komen we direct met het slechte nieuws: de auto komt niet naar Europa. De welgestelde Europeanen die groot van stuk is, zal harder moeten werken en door moeten sparen voor een korte S-Klasse.
mashell zegt
Door niet simpelweg het achterportier te verlengen maar een extra ruitje te plaatsen krijgt de wagen een Maybach uitstraling.
arias zegt
Ook in India wordt de E klasse lang geleverd. Gek genoeg zag ik hem redelijk vaak in India, zal wel goed verkopen daar.
sprankel zegt
Azië is competitief tot op het bot, zo is de verhouding man vs vrouw in China totaal scheef wat deels door de 1 kind politiek te verklaren maar het gaat in hun cultuur al 2000 jaar terug. Ze willen een zoon die de familienaam verder zet en voor de familie zorgt, geen dochter die eenmaal getrouwd weg is. Hoe ze dat doen gaat van geen zorg voor meisjes geven (want meisje = ongewenst) wat leid tot hogere kindersterfte tot het moedwillig doden van baby’s.
De druk is dus enorm, zeker als man of als enigste kind, je moet presteren, je moet leveren, als individu ben je niets. India begint in die cijfers ook meer en meer die kant op te gaan waarbij buiten Indonesie & Japan er abnormaal veel mannen zijn in geheel Azië.
Om terug te komen naar lange auto’s, in dat soort compitieve samenleving is het fake gehalte nog veel erger dan hier waarbij een Westerse auto rijden een heel hoog status gehalte heeft, met name ook omdat de import taxen vaak heel hoog zijn door nationalistische marktwering.
Echter net zoals ik en vermoedelijk de meeste hier niets kennen van al die wagens die in Azië lokaal verkocht worden uitzondering daar gelaten, kennen ze daar het verschil niet tussen al die Europese modellen. Let wel, het gaat niet om wie er mee rijd maar om het aanzien van de andere.
Gevolg, het moet een Westerse auto zijn met een Westerse naam en hij moet zo lang mogelijk zijn, dan heeft zelfs de ongeschoolde bevolking door dat je het “gemaakt” hebt en ben je een “voorbeeld” voor de rest.
Of je dan beter de E klasse als de S klasse koopt slaagt ook nergens op want de S bestaat er uiteraard ook in long versie, net zoals de C klasse overigens net zoals heel veel Westerse autos, hij moet lang zijn of ze kopen hem niet, hun imago hangt ervan af, triestig als je het mij vraagt.
arias zegt
@sprankel: Dat status in die beide landen een grote rol speelt dat zeker. Ik ben in New Delhi geweest, gezien de staat van het land verbaasde mij het aantal E-Klasses L die ik daar zag. Vaak wel meer dan andere normalere auto’s. En nog wel meer dan ik in Nederland de E-Klasse zie. Vrijwel allemaal werden bestuurt door privé-chauffeurs en zag je achterin vaak de eigenaars aan de telefoon. Van jonge kerels tot oudere mannen en vrouwen. Overigens vond ik de E-Klasse L zeker geen lelijke wagen maar in Nederland zal er geen markt voor zijn. In Europa zou die alleen in landen als Duitsland, Zwitserland en het oostblok nog enigzins goed kunnen verkopen.
Dutchdriftking zegt
Ideaal voor taxi´s. Al zijn die in de huidige tijd redelijk overbodig.
ttr6 zegt
@ willeme: wat zijn koplampen aan de achterkant??
iz_person zegt
Mijn nederige excuses ik zal er in het vervolg op letten. Mercedes auto kan de pot op wiedewiedewiedie….
theblazerunner zegt
Kun je dat ding niet gewoon importeren?
karhengst zegt
En waarom een E-klasse Lang rijden als je ook een Vito / V-Klasse kunt rijden?
Is het overigens toegestaan je speciale versie voor de Chinese markt “Lang” te noemen?
mashell zegt
Zo’n Vito / V-klasse is geen serieus alternatief. Tuurlijk je komt er ook mee van A naar B maar qua veercomfort en geluidsdemping is het onvergelijkbaar met een E-klasse. En dan heb je nog de klusjesman uitstraling die je als Chinese directeur natuurlijk ook niet wilt.
406_v6 zegt
@karhengst: omdat je een sedan prefereert boven een busje??
Waschischi zegt
Lijkt wel een beetje op de gecamoufleerde Mercedes van deze foto’s:
https://www.facebook.com/groups/318478445210617/permalink/1333916187000166/
406_v6 zegt
Aan de achterzijde platte brede koplampen?? ??
bmwfe zegt
Het blijft een E klasse!!
chills zegt
Ik krijg er een Audi gevoel van: geen idee naar welk type ik nu aan het kijken ben. On-topic: poah wat een dikke C-klasse !