Het uiterlijk konden we dankzij een lek al beoordelen, maar uiteraard valt er ook veel te melden over de nieuwe technologie die hagelverse E-klasse aan boord heeft. Ga er gerust even voor zitten.
Zoals niet ongewoon is, groeide de nieuwe E-klasse qua wielbasis (+65mm) en lengte (+43 mm). Uiteraard valt in het persbericht ook het bingowoord coupéachtig, maar gelukkig zijn er ook nog verrassende zaken te lezen. Over de achterlichten met “stardust-effect” bijvoorbeeld, optioneel krijgen deze een oppervlaktestructuur waardoor de verlichting doet denken aan sterrenstof, de Melkweg of het gloeien van een straalmotor. Compleet nutteloos, maar oh zo leuk en ik wil het ook hebben.
Swipen en schermen
Net als in de S-klasse kan de E-klasse (optioneel) worden uitgerust met twee 12,3 inch schermen die gezamenlijk een “widescreen cockpit” vormen. Het infotainment systeem wordt daarbij bedienbaar via touch controle knoppen op het stuur, voortaan dus ook swipen zonder de handen van het stuur te halen. Spraakbediening en een touchpad controller in de middenconsole moeten de bediening nog makkelijker maken om bijvoorbeeld de één van de 64 kleuren sfeerverlichting voor onder andere sierdelen, portiergrepen, beenruimtes en dakconsole in te stellen.
Motoren
Twee diesels en de instap-benzinemotor zijn direct leverbaar, de plug-in hybride E350e volgt snel. Later wordt het rijtje nog uitgebreid met sterkere benzinemotoren, waaronder een viercilinder met 245 pk en de E400 4MATIC met een 333 pk sterke zescilinder benzinemotor.
E 200 | E 220 d | E 350 d | E 350 e | |
---|---|---|---|---|
Inhoud | 1.991cc | 1.950cc | 2.987cc | 1.991cc |
Vermogen | 135kw/184pk | 143kW/195pk | 190kW/258pk | 205kW/279pk |
Koppel | 300 Nm | 400 Nm | 620 Nm | 600 Nm |
0-100 | 7,7s | 7,3s | 5,9s | 6,2s |
L/100km | 5,9 | 3,9 | 5,1 | 2,1 |
CO2 g/km | 132 | 102 | 133 | 49 |
Bijtelling | 25% | 21% | 25% | 15% |
Cijferfreaks als jullie zijn, hadden jullie direct door welk groots nieuws in de tabel verstopt zat. De E220d (formerly known as E220CDI) krijgt er niet alleen 25 pk bij, maar de cilinderinhoud is ook gekrompen. Het is een compleet nieuwe viercilinder diesel die de geboorte markeert van een compleet nieuwe motorenfamilie van Mercedes-Benz.
Het blok met motorcode OM654 is compacter en korter dan zijn voorganger en is uiteraard ook weer efficiënter geworden. In de E220d en de E200d (110kW/150pk) is er één turbo met variabele geometrie, maar er volgen ongetwijfeld versies met meer turbo’s en extra pk’s.
Alle E-klasses krijgen voorlopig standaard een negentraps (ja 9 ja) 9G-tronic automatische transmissie mee, een handbak komt later voor sommige instapmotoren. Niet getreurd, want er zijn wel vier onderstellen om uit te kiezen: het comfortonderstel, het 15mm verlaagde Avantgarde onderstel, het 15mm verlaagde sportonderstel met adaptief verstelbare demping of het luchtveringssysteem Air Body Control.
Nog maar even zelf rijden
Voor diegenen die al die ondersteuning haten: de nieuwe E-klasse krijgt ook een knop om veel van de assistentie uit te zetten. Voor alle andere mensen is er goed nieuws, alle systemen hebben weer een forse update gekregen ten opzichte van de S-klasse. De Distronic (adaptieve cruisecontrol) kan nu autonoom een voorgang volgen tot 210 km/u en de actieve rijbaanwisselassistent werkt tot 190 km/u. Als je zelf stuurt, helpt de Actieve remassistent met kruispuntfunctie je. Bij snelheden tot 100 km/u (!) moet het systeem aanrijdingen geheel kunnen voorkomen, bijvoorbeeld door ook kruisend verkeer op kruispunten te identificeren.
Helpen bij uitwijken doet de E-klasse ook en de Benz laat zich straks ook parkeren via een smartphone app. Dezelfde smartphone kan, indien uitgerust met NFC, worden gebruikt als autosleutel. Filmpje!
turbo20vt zegt
Wouter, gaat alles wel goed met je? Om 2:57 en nog steeds wakker… :o
Als u uw hart wilt luchten, ik ben er voor u. (Alleen na een ritje, in uw prachtige S4!)
Houdoe
mrrallycross zegt
@turbo20vt: hij zit natuurlijk live in Detroit
ootooblog zegt
@turbo20vt: ha wat grappig man
golbotua zegt
Kon je niet slapen, Wouter?
Pordon zegt
@golbotua: ik denk dat Wouter in Detroit zit waar het 6 uur vroeger is.
Dimglor zegt
@pordon: *later
goreano zegt
@dimglor: vroeger*
Dimglor zegt
@goreano: Bedoelde later dat ze achter komen op onze tijd, maar in die zin klopte het inderdaad wel ;-)
Men excuses, was net uit men bed gerold ;-)
phaeton zegt
@dimglor: vroeger
n0zem zegt
@phaeton: was alles beter
87sandyd zegt
@dimglor: zeker vroeger
mstiic zegt
Nee hoor, lijkt helemaal niet op de S-klasse of C-klasse!
kimholland zegt
Leuk en aardig maar de 5 serie is absoluut de vedette van deze klasse! Een harde feit voor de haters!
Breinstein zegt
@kimholland: qua wat? Goed beargumenteerd ook met ‘keiharde’ feiten.
granlusso zegt
@breinstein: Alles wat Kim Holland beargumenteert is keihard.
phaeton zegt
@breinstein: Harde feit jwz
hollandsemarokkaan zegt
@kimholland: Duidelijk en lekker kort verhaal.
terminator zegt
@kimholland: a6 zul je bedoelen…
smoothoperator zegt
@kimholland: model 5 serie loopt al vanaf 2010. Vind het speciale er wel een beetje vanaf raken nu en wat ouderwets worden. Zal vast prima rijden enzo… Deze e vind ik een mooie verschijning, vernieuwender dan de 5serie. Hebbon!!
87sandyd zegt
@kimholland: dit soort kinderen en fanboys lopen er tegenwoordig rond hier. Die zijn net 18 en vinden bmw/mb/audi echt helemaal de shizzle ofzoiets….
eelco74 zegt
@kimholland: ik denk dat je omgekeerde petje een beetje knelt, de 5 serie loopt al de nodige jaren en kan wel een update gebruiken.
FelixF zegt
@eelco74: De G30 zit er ook al aan te komen. Maar deze zal op het gebied van Fahrerassistenzsystemen niet helemaal up to par zijn met de nieuwe E. Ook al zullen ze nu de E ermee komt misschien in paniek nog wat dingen naar voren proberen te trekken.
9000cse zegt
“Uiteraard valt in het persbericht ook het bingowoord coupéachtig”. WHUT??? Zijn ze nou helemaal des pots gerukt? Wie hierin een coupé kan zien, heeft niet alleen Hans Anders nodig voor exceptionele gevallen, maar ook een psychiater. Dit is echt niets meer dan een regelrechte sedan. Punt! En (imo) qua design niet eens een mooie of chique of bijzondere. Ik vraag u af meneer Mister Benz, na een 5-deurs stationcar met aflopend dak een shootingbrake te noemen en deze coupéachtig te noemen, is het taalbarbarisme toch echt compleet! Het moet echt niet gekker worden!
Natuurlijk zal deze nieuwe E-klasse tot de beste in zijn klasse behoren en zijn er gadgets verkrijgbaar, die leuk zijn, maar nodig? En betaalbaar? Mercedes ist een top-kunstenaar in het ontwerpen van technische vernuftigheden, maar zijn ze ook haalbaar voor de gemiddelde Mercedes E-klasse koper? Ja! Maar alleen als die bereid is de zakken van Mercedes te vullen met leukigheden, die niet nodig zijn. Mensen! Laat je het stuur toch niet voor veel geld uit handen nemen! Ik rijd nu al meer dan 4.500.000 km (vier-en-een-half-miljoen!) schadevrij. Door heel Europa, met een gewone personenauto. Zonder deze “Spielereien”. Zijn ze daarom nodig? Ik vind van niet.
Breinstein zegt
@9000cse: het gaat er niet om of jij de techniek nodig vindt maar om de moordende concurrentie voor te blijven. F we het leuk vinden of niet maar de zelfrijdende auto komt er gewoon aan en dit is een nieuwe stap in die richting. Jij mag het zinloos noemen, maar ik weet zeker dat er genoeg kopers zijn die deze optie aan vinken. Al is het alleen maar om uit de hoogte te kunnen doen op de golfbaan.
scottishcarspotter2000 zegt
@9000cse: jammer genoeg rijden er ook een hoop mensen rond (sorry oma) die zeker wel baat hebben bij die spielereien.
parker zegt
@scottishcarspotter2000: laat maar, 9000CSE had weer eens wat te diep in zijn whiskeyfles gekeken, resulterend in dit soort midden in de nacht uitgebraakte wartaal..
87sandyd zegt
@9000cse: Ik vind gadgets nou wel eenmaal mooi. Het is ook vooruitgang imo. Ik word van kleine dingetjes nou eenmaal blij: als ik in mijn auto stap en mijn telefoon connect gelijk en mijn spotify playlist wordt geladen, dan vind ik dat fijn. Ga ik er beter van rijden? Neuh. Ook als ik de auto open met de afstandsbediening en de lampjes gaan aan dan vind ik dan mooi. En zo kan ik in het geval van de E-Klasse nog wel ff doorgaan. Als ik het geld had zou ik ze echt niet allemaal aanvinken maar ik ben nou eenmaal gek op zulke dingen. En ik denk veel mensen met mij. Tevens zijn al die dingen bedoelt om de concurentie af te troeven.
Trouwens: 64 verschillende kleuren sfeerverlichting, dat is wel erg veel :’)
Pordon zegt
Ik vond de S en de C-klasse beide al mooi maar dit is toch wel de mooiste van het trio geworden zeg. Ook ik vind het jammer dat het wel veel copy/paste is maar alles pakt precies goed uit op deze E-klasse.
sydney zegt
‘Voortaan dus ook swipen zonder je handen van het stuur te halen’ Ik vind het maar knap.
toyotafortuner zegt
Kortom: heel wat nieuwe techniek en gadgets in een saaie verpakking. Ik ben net een uur wakker en ik heb nou weer slaap.
norge zegt
Ziet er goed uit die E, is weer een Benz..
Leuk al die speeltjes,maar hoe zit de achterbank is het belangrijkste bij deze auto..
lekbak zegt
@norge: juist. Woorden zoals coupé noemen in het persbericht van een taxi… Ik hoop dat de hoofdruimte nu wel goed is.
Breinstein zegt
Een benz zoals een echte benz moet wezen. Technologisch weer grote stappen gemaakt die de inzittende moeten helpen zo comfortabel mogelijk te reizen.
agera zegt
Vaarwel onderscheidende modellen
aJackie zegt
Volgens mij zie je in foto 30/30 al het silhouet van de T-uitvoering!?
eelco74 zegt
@ajackie: dat was ook mijn eerste gedachte
smex zegt
Jammer dat ze ook hier weer een te grote grill, en te ver uit elkaar staande koplampen hebben toegepast.
gregorius zegt
Met de 3.0 diesel lopen ze nog steeds achter bij MB; wordt ook wel eens tijd om die te vervangen.
Verder vind ik de safety stuff best indrukwekkend. Heb t graag op mijn auto; heb 1 auto met en 1 zonder collision-warning-assistant en als ik in de gene zonder rijd denk ik toch af en toe: o ja, meer oppassen, zeker in de avond-spits.
granlusso zegt
@gregorius: Valt mee, qua pk’s heeft ie minder dan se concurrentie. Maar dat blok heeft bereveel koppel. Dat is wat telt. En aangezien Mercedes-Benz toch de voorkeur geeft aan comfort is 620nm veel relevanter dan 265pk
gregorius zegt
@granlusso: BMW doet nog altijd 740 nm met zn 3.0 topper. Audi heeft er 650nm, maar dan dus ook een stuk meer pk’s.
lekbak zegt
@granlusso: zowel de bmw als de Audi hebben bij elk toerental meer vermogen en koppel dan de Mercedes. Wel kan ik me voorstellen dat de Mercedes iets soepeler is omdat die minder piekerig is in vermogen. Aan de andere kant heb je toch altijd een automaat en die filtert dat soort dingen altijd vakkundig weg.
Dutchdriftking zegt
Nu kan ik natuurlijk gaan zeiken over de overeenkomsten met de S en C-klasse. Een feit is wel dat deze auto er gewoon heel goed uit ziet. en het design nog beter klopt op de E dan op de S en de C. Kortom, het is een dikke taxi geworden.
87sandyd zegt
@dutchdriftking: iets is een feit als het wetenschappelijk bewezen is ;)
lekbak zegt
@87sandyd: iets is wetenschappelijk bewezen totdat een andere wetenschapper het weer ontkracht…
clarkson zegt
@dutchdriftking: Van binnen ziet hij er goed uit ja. Maar vooral de achterkant is goed mislukt.
celicatwincam zegt
Meh, beetje jammer die ver-audificiëring van Mercedes, de vorige E-klasse had ondanks zijn milde taxi look wel meer class.
Kvgorp zegt
Ik volg hem ff niet.
de 200d heeft 184pk, 300Nm (weinig) en 132 CO2 g/km. Valt in de 25% klasse
de 220d heeft 195pk (amper verschil) en 400Nm (lijkt er meer op) en 102 CO2 g/km valt in de 21% klasse
Wie koopt er dan in hemels naar die 200d nog??
Kvgorp zegt
@Kvgorp: naar = naam
eelco74 zegt
@Kvgorp: de E200 in de tabel met 184 pk is een 2.0 benzine en geen diesel. Dit blok vind je ook in de C-klasse.
Kvgorp zegt
@eelco74: Och! verrek je hebt gelijk. Sorry….
Sir_Vmax zegt
Je zal wel niet perse Nfc op telefoon nodig hebben. Gewoon blauwetanden (of wifi??) is goed. Het enige is dat je dan zelf in het menuutje even moet zoeken naar de sleutel. Nfc is puur een middel om 2 apparaten te herkennen, maar er kan geen data worden overgebracht.
Foramen zegt
Op de app zijn tabellen niet goed te lezen, normaal valt hooguit de laatste kolom weg maar nu zijn er voor zover ik weet maar twee motoren beschikbaar.
zeevink zegt
Mooie S klasse. Oh wacht een facelift C klasse. Oh wacht het is een E. Blijft toch de vraag staan, is het een te heet gewassen S of een C met groeistuipen. ?
clarkson zegt
Schitterend van binnen! En qua technologie en andere mooie snufjes zitten ze volgens mij helemaal goed hoor. Alleen waarom niet de achterkant van de S gebruiken? Ik vind dit zo saai.
87sandyd zegt
Het is fijn dat die cdi met pensioen mag. Was toch niet meer de meest geraffineerde van het stel. In de C is die behoorlijk luidruchtig en niet echt vrij van trillingen. Dat verwacht je niet van een MB…
thezwart zegt
Icm AMG exterieur zeer fraai. Naar mijn mening veel mooier dan de S of C. Toppie Mercedes, zeker met het interieur zijn ze de rest ver voorbij.
reistje zegt
Geen 6 cilinder benzine tot dat de nieuwe motor komt? Zonder is het geen echte E.
praag zegt
Mooi!
insomnia zegt
Zover ben ik dus inmiddels, zie ik E400 achterop staan, denk ik hé sportieve look die Hybrid…
mathieus zegt
Ik heb er gisteren ingezeten op het autosalon alsook in de S coupé AMG en moet zeggen dat ze er beide toch wel fantastisch uitzagen. De touchscreen is wel een mooie aanvulling. En wat zitten ze zaaaalig!