De E 43 AMG staat nog maar koud bij de dealer of Mercedes heeft alweer een hetere instap-AMG in de startblokken staan.
Het recept van de AMG *43-modellen mogen bekend zijn: geen V8, maar een V6 met twee turbo’s (goed voor 401 pk), standaard gekoppeld aan 4MATIC-vierwielaandrijving. Het blok is in diverse modellen leverbaar, zoals de GLC, C-Klasse en sinds dit jaar ook als E 43. Hoewel de zespitters in de W213 E-Klasse (rijtest) momenteel nog allemaal V6’en zijn, kun je je wellicht ook nog herinneren dat Mercedes deze generatie zou gebruiken voor de herintrede van de zes-in-lijn. Tot aan de W210 stonden de zes cilinders bij Mercedes namelijk ook altijd al in lijn. In 1997 – 1998 werden deze vervangen door V6 motoren.
Deze lijnmotor, codenaam M256, zal vermoedelijk voor het eerst leverbaar worden in de E-Klasse Coupé. Deze staat voor begin 2017 op de planning, al moeten we op deze E 50 4MATIC met zijn l6 vermoedelijk nog tot de tweede helft van 2017 wachten. Nog even nagelbijten dus, al is deze versie volgens het Britse Autocar een auto om naar uit te kijken.
Het slagvolume bedraagt 3 liter en dankzij een elektrische turbo zou het vermogen op 410 pk moeten uitkomen. Het koppel komt rond een koninklijke 500Nm uit. Hoewel we toch al weinig te klagen hebben over het geluid van AMG-modellen, is een zes-in-lijn waarbij het uitlaatgeluid niet gedempt wordt door een conventionele turbo een prettig vooruitzicht. Later zullen overigens ook minder potente versies van de zes-in-lijn hun weg vinden naar de E-Klasse. Grote kans dat een facelift tegen die tijd wordt aangegrepen om ook onder de kap het nodige te veranderen.
En voor wie het wil weten, er was al eens een E 50 AMG, een W210 met een 5.0 V8 om precies te zijn.
gregorius zegt
Van 43 naar 50 door 9pk meer? Het is nauwelijks een E44 AMG waard!
Dimglor zegt
@gregorius:
Ja, inderdaad.
En uit kostenbesparend standpunt vind ik het ook raar.
Ik zou gewoon hetzelfde blok nemen zoals in de C43 variant…
Want op die 9pk gaat het niet komen denk ikww
Dimglor zegt
@dimglor:
Die laatste ww moet .. zijn.
Al 5u wakker en nog niet deftig kunnen typen..
Tijd dat het weekend is voor deze jongen..
racerx zegt
@gregorius: ach jawel joh, 6 in lijn altijd +7 ;)
reistje zegt
@gregorius: Het is 2016. Je moet altijd overdrijven met je modelnamen [blijkbaar].
wpgt zegt
Als de kompressor niet wordt aangedreven door uitlaatgassen, is het toch geen turbo maar een supercharger? Ik haal het ook niet uit het artikel uit 2014 over elektrische turbo’s.
ab1963 zegt
@wpgt: lijkt mij dat het hier gaat om een turbo die electrisch op toeren gebracht wordt om turbogat weg te nemen. Anders idd supercharger. Ik geloof niet dat de ‘gratis’ uitlaatgassen ongebruikt zullen verdwijnen.
moondustfocus zegt
Wist niet eens dat de nieuwe E coupe al was onthult, artikeltje gemist?
Dizono zegt
@moondustfocus: nee hoor, ik heb even een snel photoshopje op basis van de vierdeurs E 43 AMG gemaakt ;)
mashell zegt
@dizono: best een goed photoshopje want ik was er ook ingetuind.
w0o0dy zegt
@dizono: ah, dacht al… ” Zo die is mislukt zeg!” Maar ik snap het. Nice try.
lekbak zegt
@Dizono: even snel zegt ie… Even snel is een kenteken wel poetsen in paint (ok, als ik dat doe ben ik alsnog een half uur en een zeemanswoordenboek aan vloekwoorden verder…) maar dit ziet gewoon best netjes uit.
Dizono zegt
@lekbak: nou, tien minuten en dan is het wel gebeurd ja. Naadje clonen, oude wegpoetsen, beetje met liquify het dak kleiner maken en dan ben je er wel. Nu verdien ik ook de kost met Photoshop (en foto’s vooral) dus het is maar goed dat het een beetje rap gaat ;)
viezefreddyw zegt
Ik weet niet, maar ik vind bovenstaande Mercedes absoluut niet mooi. Ik hoop dat hij er anders uit komt te zien.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Volgens mij is het een shopje. Die lijn op de flank ziet er niet erg sierlijk uit.
Verder ben ik wel erg benieuwd. Zal wel een statige en comfortabele coupe worden met een soepele laufkultur.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Gelukkig is het wel een shopje ja. Mercedes kennende gaan ze er weer wat moois van bouwen. Een mooie coupé met fraaie lijnen moet wel lukken met de huidige E-klasse.
martinus zegt
Een zes-in-lijn is [b]fijn.[/b]
misterdrogba zegt
Laat maar komen Mercedes! Ik kijk wel uit naar zo’n 3liter zes-in-lijn diesel met elektrische turbo/supercharger in een E-klasse, klinkt als een leuke kilometervreter.
niekie1999 zegt
15 pk en 50 nm meer in een M3
SimonMc zegt
@niekie1999: Goede vergelijking. De sterkste versie van een model vergelijken met niet de sterkste versie van een andere.
marvin1608 zegt
@simonmc: het gaat hier om de 6 inlijn toch?
Heeft mercedes een sterkere 6inlijn?
berlinetta zegt
@niekie1999: Naar mijn weten heeft een M3 21 pk meer dan deze E coupe en hetzelfde aantal Nm’s.
kniesoor zegt
@berlinetta:
De F80 M3 heeft 431 pk inderdaad, maar wel degelijk 550 Nm koppel.
berlinetta zegt
@amghans: Je hebt helemaal gelijk. Mijn fout.
3246cm252kw zegt
Krijgt nou een 6 in lijn? Ipv V6?
reistje zegt
@3246cm252kw: Ja.
dare2think zegt
Mooi dat de 6-in lijn terugkomt, hopen dat het zaakje net zo betrouwbaar is als de W124 (dat is niet zo eenvoudig met al die elektronische aansturing erbij), dan is het over 25 jaar in ieder geval nog mogelijk om een 6-in-lijn te rijden voor een instapprijsje.
Als er dan nog benzine is.
jorden zegt
Ik hoop wel dat de E-coupe wat meer franje heeft dan de bovenstaande shop!
jobberns zegt
Komt er dan ook nog een E63 AMG Coupe?
berlinetta zegt
@jobberns: Waarschijnlijk wel.
leaper035t zegt
Ze weten het in Das Haus niet zo goed meer heb ik de indruk. Eerst de C450 lanceren om hem enkele maanden later de C43 AMG te herdopen. Nu opnieuw met de E 43. Lijen me geen goede communicatie/ marketing skills. Nu OT: dit zijn wel dikke en betaalbare wagens hoor. Een lekkere 6-cilinder met veel power die (in BE), in vergelijking met een V8, fiscaal niet al te erg wordt afgestraft. Doe er mij maar eentje!
mzonneveld zegt
Leuk concept om die 6 in lijn weer terug te brengen maar ik snap de toevoeging niet helemaal… 9pk meer?!
sr20det zegt
Ze maken de boel nu wel heel onduidelijk
kennone zegt
Jammer dat ze er geen v8 meer van maken met deze naam. Maar altijd beter dan een 4pitter in deze klasse (als schrale troost dan..)
taxime zegt
“Zum konventionellen Abgasturbolader gesellt sich ein elektrischer Turbo von Borg Warner, der unabhängig vom Lastzustand des Motors nahezu verzögerungsfrei Ladedruck aufbaut: binnen 300 Millisekunden kommt der Verdichter auf 70.000/min.”
taxime zegt
@taxime: met andere woorden, wel een conventionele turbo in het uitlaattraject
Dutchdriftking zegt
@Dizono een e43 heeft toch 367pk?
gregorius zegt
@dutchdriftking: alles op basis van de C krijgt in 43-trim 367 pk. Zelf de GLE 450 die ze hebben hernoemt naar 43 AMG heeft 367, ook omdat er nog een GLE500 boven zit.
De E43 heeft er echter 410 gekregen.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: aha, duidelijk.
kempenaer zegt
Das Haus is weer goed bezig. Terugkeer van de L6 is sowieso goed nieuws, zeker als er een MB carrosserie omheen zit.
T5Power zegt
…dan doet mijn tien jaar oude “gewone” E500 W211 (met 5.5 liter V8) het helemáál niet slecht met zijn 388 pk en 530 nm:-) En ik wed dat hij beter klinkt dan deze V6.
SimonMc zegt
@t5power: Hoezo? 5.5 V8 tegen een 3.0 L6?
reistje zegt
Ja de 6 in-lijn terug! Persoonlijk vind ik de 6 in-lijn veel mooiere motoren dan de V6, dus ik word hier enthousiast van.
Wel erg vroeg aangekondigd trouwens. De E43 is er pas net op de markt en er is nu al een opvolg-versie aangekondigd. Dat lijkt mij marketing technisch eigenlijk niet heel handig maar goed.
kilum zegt
AMG weglaten, E500 badge er op plakken En je hebt weer het beste in het segment. Veel comfort en veel snelheid. Dat is beter dan er nu een E50 AMG van maken met 9 hele PK’s meer.
thomasthomas zegt
Ken wel iemand die een nieuwe E50 had in 1997 dat ding vrat meer banden als benzine.
sdsaro zegt
Elektrische turbo, Yess please, we gaan een nieuwe era in. Daaaaaggg Turbo Lagggg
raoulkroes zegt
Standaard gekoppeld aan 4MATIC-vierwielaandrijving?? Kan met niet herinneren dat de SLC 43 AMG standaard de kracht over alle 4 de wielen moet verdelen. Voor zover ik weet gaat alles rechtstreeks naar achteren.