Danger danger. Low Voltage.
Gisteren stipten we al aan dat de trotse Duitse autofabrikanten er nog niet in slagen enorme hoeveelheden EV’s de fabriek uit te jassen. De bottleneck lijkt de hoeveelheid accu’s te zijn die de Duitsers van hun voornamelijk Chinese en Koreaanse toeleveranciers krijgen. Daardoor ligt de productielijn soms ongewild stil.
Hoewel de ‘problemen’ veelal tegengesproken worden, is deze ontwikkeling natuurlijk niet onopgemerkt gebleven in de hogere regionen van de Duitse concerns. Hoge Mercedes-pief Michael Brecht luidt in Manager Magazin alvast voorzichtig de noodklok over de prangende kwestie:
De Duitse autofabrikanten maken zichzelf gevaarlijk afhankelijk van accuproducenten uit Azië. Bedrijven als CATL en LG Chem hebben handig een machtig oligopolie voor zichzelf geregeld. Ze kunnen zo het aanbod en de prijzen van accu’s sturen. Het zal zeker krapte en prijsverhogingen geven.
Brecht is ook kritisch op het officiële standpunt van zijn broodheer, die aan heeft gegeven geen problemen te verwachten met het betrekken van accu’s:
Dat kan je bijna wel naïef noemen. De accufabrikanten hebben momenteel niet eens de capaciteit om aan hun contracten te voldoen.
Volgens Michael moet ‘Europa’ dan ook zorgen dat het minder afhankelijk wordt van de Aziatische accu’s. Deels door bij de bedrijven zelf meer know-how te vergaren over accuprodictie, maar ook middels politieke inmeninging van de EU. Deze bureaucratische moloch zou er voor moeten zorgen dat Europese bedrijven de controle houden over de accu’s die ze nodig hebben. Meer accufabrieken binnen de Europese grenzen zouden ook puik zijn. Ook al omdat er bij elke fabriek zo’n 2.000 mensen kunnen werken.
Waarvan akte.
indy zegt
Dit hadden ze veel eerder moeten zien aankomen. Niet afschuiven op politiek.
lekkerlinksrijden zegt
Achter de feiten aanlopen noemt men dat, oude economie die de nieuwe niet kan bijhouden. Aber, wir schaffen das Jungs
fanboy zegt
Zijn dit dan de jaren waarin de grote Duitse drie van hun hoge troon af gaan vallen?
Altijd maar zo met hunzelf bezig en de rest is niet goed genoeg.
Als je dan niet innoveert, dan kunnen dit soort dingen dus gebeuren.
Hopelijk schalen ze de boel nog op voordat het te laat is.
Maar de grondstoffen hebben we sowieso niet.
moveyourmind zegt
Bij BMW zullen ze toch nog wel weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat er genoeg accu’s gemaakt worden…
laptom zegt
@moveyourmind: Hoe dan? Tot nu toe heeft bmw ook altijd accu’s ingekocht.
moveyourmind zegt
@laptom: Zoek maar eens op de AFA fabriek van de Quandts.
Dickie zegt
@moveyourmind: dat is toch zelfde bedrijf als Varta? Dat is al jaren niet meer van de Quandts?
raoufff zegt
Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende jaren, net ff lekker een stukje vleermuizen saté naar binnen gewerkt en nu weer snel mn mondkapje weer op!
tttijn zegt
Solid state accu. Duurt geen 15 jaar meer.
mashell zegt
@tttijn: tja, dat zeggen ze ook al decennia over koude kernfusie.
tttijn zegt
@mashell: dat is no wel.een stapje complexer. Zolang we niet eens weten wat zwaartekracht is gaat het met fusie helemaal niets worden. Zelf denk ik dat we nooit zelf.fusie gaan maken en we heel ergens anders energie vandaan halen bv vacuüm energie.
pramm zegt
LG en Samsung wilden 4 jaar geleden in Polen al een aantal grote productie locaties gaan realiseren die medio 2019 operationeel zouden moeten zijn. De grond was al aangekocht het traject voor vergunningen al gestart. Maar…. De Europese auto industrie wilde geen contracten sluiten met volume garanties. Dus lg en Samsung hebben afgezien van de miljarden investeringen in de EU. En nu roepen dat het alsnog nodig is, tsja Das wel erg kortzichtig.
lekbak zegt
De hele economie is veel te afhankelijk van China. We exporteren onze welvaart als we Chinese goederen importeren. Dat mogen burger, bedrijven maar vooral politici zich wel wat meer realiseren.
De Chinese overheid subsidieert bepaalde markten en zaken zoals transport naar Europa. False concurrentie zouden wij dat noemen. Maar ondertussen gaat de eu dat niet tegen door aan de grens extra belastingen te heffen. We laten ons kapot maken door China. Als dit zo doorgaat hebben onze kinderen niet meer dat luxe leven wat wij kennen. Volgens mij is dit het grootste economische gevaar van dit moment.
lekkaah zegt
@lekbak: well said!
*bestelt weer voor de 5e keer dat goedkope kabeltje die een week meegaat op ali-express*
lekbak zegt
@lekkaah: dat doe ik dus niet. Het kost wat, maar als je een grote bek hebt (zoals ik) moet je het ook waarmaken. Wij letten er altijd op waar iets vandaan komt. Van voedsel tot kleren tot prulletjes en speelgoed.
gwnbmw zegt
@lekbak: ik moet eerlijk zeggen, volgens mij wordt het tegenwoordig vrij lastig om iets te kopen wat niet uit china komt. Zelfs merk kleding komt ervandaan, dure technologie, luxe auto onderdelen, alles komt uit dat gigantische land.
lekbak zegt
@gwnbmw: dat is ook zo, en zelfs als iets niet uit China komt zit het nog vol componenten die er wel vandaan komen.
Maar als er twee vergelijkbare producten zijn waarvan 1 uit China komt en de ander niet dan kopen wij dus diegene die niet uit China komt.
crepito zegt
@lekkaah: Ook de dure kabeltjes komen uit China… alleen dan via een omweg.
lekkaah zegt
ja, maar daar wordt dan of garantie op gegeven, of er hangen bepaalde labels/eisen aan waar de verkoper zich dus aan moet verplichten, vergelijk het met een TCA taxi die netjes zijn vergunning betaalt en een reputatie te verdedigen heeft t.o.v. bijv een Uber
dwfc zegt
@lekbak: Ik ben geen Trump adept maar hij is wel de enige die een vuist maakt.
Bijkomend is het handelsoverschot wel weggesmolten maar hoofdzakelijk door diensten … toerisme ! Veel leesplezier.
https://www.chinasquare.be/overschot-op-chinese-betalingsbalans-weggesmolten/
vondick zegt
@dwfc: Dat Trump een vuist maakt is op zich goed. Hij doet het alleen verkeerd. Hij gooit eigen glazen in door de manier waarop. De samenwerking van het westen als geheel is nodig om op de lange termijn weerstand te bieden tegen de enorme ontwikkeling in China. Nu speelt Trump Amerika en Europa een beetje uit elkaar en de Navo verzwakt ook. Dat is killing. Als we nu nog een kans willen maken (het is eigenlijk 10 jaar te laat), moeten we vooral samenwerken en één vuist maken. EU is dus ook hard nodig, maar China en Rusland hebben er baat bij als wij ons niet verenigen, geen Europees leger hebben. Die proberen ons dus uit elkaar te drijven, Trump gaat daar in mee! Die ziet ons als een concurrent. En daarmee maakt hij een misrekening.
vondick zegt
@lekbak: Kijk es! Hulde. Ik moest drie keer kijken of ik niet per ongeluk mijn eigen post aan het teruglezen was… Maar gelukkig, ik ben niet meer alleen. Hopelijk worden er snel meer mensen wakker, en hopelijk is het niet al veel te laat…
mark383 zegt
Hoe kan het dat Tesla hier geen last ban heeft? Althans, een stuk minder in elk geval. Zij maken toch ook niet hun eigen batterijen?
Off topic: bizar hoe de publieke opinie kan keren in een half jaartje. Zes maanden geleden was Musk nog een joint smokende debiel en speculeerde genoeg mensen op de ondergang van Tesla. Half jaar later is de Duitse autoindustrie ineens de nieuwe Nokia…
mark383 zegt
@mark383: *van
lekkerlinksrijden zegt
@mark383: Duitsland loopt sowieso heel erg achter met automatisering zeker de overheden. Tesla is ook bezig met zijn eigen accu fabrieken om minder afhankelijk te zijn van derden
shalomleon zegt
@mark383: tesla heeft iets heel slims gedaan voordat ze met auto’s kwamen. Ze hebben een mega laadnetwerk en een mega accucapaciteit opgebouwd en toen pas auto’s op de markt gebracht. Toeleverancier is Panasonic
crepito zegt
@mark383: De cellen door Panasonic (al is dit alleenrecht met ingang van Giga Shanghai niet meer van toepassing), de accupakketten maken ze zelf. Al vroeg begonnen met intensieve samenwerking met dito capaciteit, in Giga Nevada. Musk heeft iets meer visie, zullen we maar zeggen.
mashell zegt
@crepito: Tesla is er ook iets meer van afhankelijk natuurlijk. Als bijvoorbeeld Mercedes geen cellen voor accu’s voor de EQC krijgt dan verkopen ze je net zo lief een GLC diesel. Dat maakt de noodzaak minder dringend en de wil om te investeren ook minder groot. Minder geld uitgeven is nou eenmaal direct meer winst. Maar als de balans omslaat naar elektrisch is dat wel een gevaarlijke strategie.
fastforward zegt
Headerfoto +1000
John Connor: We’re playing that most American of games.
Web Smith: Which is what?
John Connor: Catch-up.
speedie zegt
Zo’n vaart gaat het niet lopen. We zijn ook altijd al afhankelijk geweest voor petroleum producten. Anderzijds is er de concurentie tussen de aziatische landen dus van een monopolie is hier ook geen sprake. De echte doorbraak van EV’s gaat er pas komen bij solid state batterijen: compacter, sneller opladen en zonder brandgevaar. Dit zijn overgangsjaren en daartegen is de Duitse en EU industie op dit gebied bijgebeent. Wir schaffen das gaat misschien voor 1 keer wel op. Verschil met Tesla is dat andere merken niet ENKEL afhankelijk zijn van batterijen.
lekbak zegt
@speedie: olie kopen is geld exporteren. Dat heeft verder niet zoveel effect op de welvaart hier. Het verschil met de situatie met China is dat we werk naar China verschuiven. We zijn afhankelijk geworden van werk van China. Dat heeft wel degelijk een hele grote invloed op onze economie en de welvaart hier.
auto62 zegt
Regeren is vooruitzien ?
subzero079 zegt
Arrogante Duitsers zijn totaal verrast door het doorzetten van de EV markt en het rap naderende einde van het tijdperk van de dikke ice’s.
Moet je nagaan hoe comfortabel die lui waren met hun eigen dominantie. Volkomen blind voor de wereldproblematiek dachten ze de politiek onder de duim te hebben en de regels naar hun hand te kunnen zetten.
Nu lopen ze achter de feiten aan en gaan ze janken dat de politiek ze moet helpen.
Altijd de boel chanteren met het argument van werkgelegenheid. Zulke bedrijven verdienen gewoon Der Untergang. Dat is gewoon een kapitalistische wetmatigheid.
Dutchdriftking zegt
Na een kleine 100 jaar afhankelijk te zijn geweest van de olie van de Arabieren en het gas van de Russen gaan we ons nu dus afhankelijk maken van productielanden…. Hebben we dan niets geleerd?!
Hubert zegt
Ik snap niet dat er mensen zijn die er naar uit zien en zitten te gniffelen als de Duitse / Europese (auto) industrie op z’n bek gaat.
Denk dat ze niet realiseren dat dan heel west Europa diep in de shit komt te zitten. En we vervolgens 100 jaar teruggeworpen worden in onze welvaart.
Dus er is niet mis mee om trots te zijn op wat we hier maken en hebben. Ondanks dat het misschien niet zo goedkoop is als die Aziatische rommel.
Lijkt me dus verstandig
mashell zegt
@hubert: de kleine man vindt het nou eenmaal leuk om de groten te zien falen. Die kleine man ziet het grote plaatje helemaal niet.
Dutchcarwizard zegt
Maak ze dan lekker zelf, die accu’s. Stelletje druiloren.
barry355gtb zegt
Gewoon een revolutie inzetten op waterstof, dan worden we niet meer het speelballetje van China.
ty5500 zegt
@barry355gtb: Nee, dan blijven we lekker het speelballetje van alle uitbaters van tankstations.
ronnys zegt
Liever geen waterstof. De kost prijs per kilometer ligt een factor 3 tot 4 hoger. De auto’s zijn complexer om te maken en dus ook duurder in onderhoud. Tevens zit er nog steeds een redelijk accu in. En ten slotte moeten we dan weer naar de verrekte tank stations om de auto vol te gooien. Met bij behorende verleidingen van snoep en tabak.
Nee geef mij maar gewoon een Full EV.