Het wordt steeds gezelliger in de DTM.
Na de naaistreek die Audi Mercedes vorige week op de Oostenrijkse Red Bull Ring leverde (video en duiding HIER) lijkt de gezelligheid in de paddock ver te zoeken. Mercedes-coureur en slachtoffer in het hele verhaal Pascal Wehrlein zal voorlopig nog niet in het huwelijksbootje stappen, want hij kan voorlopig geen ringen meer zien.
Werhlein liet optekenen dat hij hoopt dat voorlopig niemand een Audi koopt. Het moge dan ook duidelijk zijn dat het oorlog is in het Duitse toerwagenkampioenschap. Overigens kon de aanstichter van de hele vete tussen de merken, Timo Scheider, rekenen op diskwalificatie. Z’n team werd niet gestraft voor de hoogst onsportieve call vanuit de pitstraat.
Bartholomeo zegt
Wat een click-bait titel weer….
ronaldddvos zegt
Audi is gewoon kut. Mercedes en bmw zijn goed.
dutchcourage86 zegt
@ronaldddvos: De intelligentie straalt gewoon van je opmerking af, bravo!
hondar zegt
@dutchcourage86: Alleen al die titel vraagt om intelligente reacties…. :s
gtwillem zegt
@ronaldddvos: het is alledrie bijna exact hetzelfde. Geneuzel in de marge voor fanboys en badge-fetisjisten.
mashell zegt
@gtwillem: geneuzel in de marge? Die merken hanteren juist enorme marges!
donvincenzo zegt
@mashell: Genoeg ruimte voor dat geneuzel dus…
eklasse zegt
@gtwillem: onverstandige taal voor een doorgaans zo verstandige jongen. Iets met benchmark
gtwillem zegt
@eklasse: hoezo onverstandig? Als er drie merken zijn waar nauwelijks verschil tussen is, zijn het Audi, BMW en Mercedes-Benz wel. Hun modellenportfolio is bijna een blauwdruk op een enkele uitzondering na. Dat vele modellen een benchmark zijn, is logisch, alle drie maken ze topauto’s.
wildbeest zegt
@gtwillem: duidelijk geen ervaring met bwm en benz.
gtwillem zegt
@wildbeest: yup. Heb ze nog verkocht. En ik rijd zakelijk een E91.
wildbeest zegt
@gtwillem: dan heb je nooit audi gereden.
wildbeest zegt
@gtwillem: zal het kort houden:
Audi: qua bouwkwaliteit niet sterk genoeg, motoren en versnellingsbakken zijn van inferieure kwaliteit. Heb ervaring met de multitronic en de 6 cilinder diesel. De bak is er 2x uitgegaan, de motor liep nog maar op 5 cilinders. Dit bij 3 ton.
BMW: luxemerk, rijden is een feest. Je moet wel een dikke portemonnee hebben. Onderdelen over het algemeen topkwaliteit
Mecedes: oersterk, gaat werkelijk niet kapot. Een brok kwaliteit. Ervaring met een eklasse jaren 90. Wat een beest
gtwillem zegt
@wildbeest: iedereen heeft zijn eigen ervaring. Mercedessen uit de jaren 90 willen nog graag roesten en toen Das Haus elektronica gingen gebruiken in de vroege jaren ’00, ging er ook veel mis. Kennis van mij heeft een ’99 S430: rampenbak.
Mijn BMW is redelijk storingsvrij, maar bij elk beurtje moet er veel gebeuren. Maar de E90/91 voor de LCI had behoorlijk wat mankementen.
Mijn ouders hebben diverse Audi’s gehad, en eigenlijk nooit wat mee gehad, op een gare maandagmorgen C5 A6 na.
Kortom, voor elk merk valt wat te zeggen. Iedereen heeft andere ervaringen.
Dutchdriftking zegt
@ronaldddvos: En waar is deze mening precies op gebaseerd?
fijnkonijn zegt
@dutchdriftking: gokje: gebrek aan intelligentie (kenmerkend voor het BMW proletariaat).
gtwillem zegt
@fijnkonijn: ik denk dat het gebrek aan intelligentie (of het gebruik ervan) meer geldt voor alle fanboys.
e1000bmw zegt
@fijnkonijn: en bedankt!
ronaldddvos zegt
@dutchdriftking: ervaring.
Mercedes E320, momenteel 600k op de klok, geen sleutel technisch aangeweest, oersterke wagens.
Bmw: mijn broer heeft een e30 loopt als een zonnetje. Een vriendin van mij haar moeder heeft een E93 vgm, fijne auto om in te zitten en rijden.
Audi; stuiterbak, je voelt elk kuiltje en huiveltje, als ik voor een audi moet gaan, dan word het een a3 sedan puur omdat ik dat een mooie auto vind om in te zien
mgmgb zegt
@ronaldddvos:
Voor de volgende keer moet je het anders formuleren:
FWD is kut, dus Audi is kut.
RWD is geyl, dus BMW en Mercedes zijn goed, behalve de 2 serie actieve bejaarde, A en B klasse.
gtwillem zegt
@mgmgb: de Mini Cooper S, Honda Integra Type-R, Lotus Elan SE, Renault Megane/Clio Renault Sport, Focus/Mondeo, FIAT Barchetta, VW Scirocco: alle uitstekend rijdende toppers met FWD.
Lada Riva, Alfa 90, BMW Z3 (E30), Chrysler Crossfire, Lexus RC-F, Mercedes R-klasse, Opel GT en Volvo 740 TD waren hopen loos ondanks hun RWD.
Een goede auto is gewoon een goede auto. Maakt niet uit waar de aandrijving zit en welk merk het is. Het moment dat je je dat realiseert gaat er een wereld voor je open ?
lekbak zegt
@gtwillem: en toch zal een rwd auto altijd anders zijn als een fwd. Als je liefhebber bent van het één, zal het ander je niet snel de bevrediging geven die je zoekt. Hoe goed ook…
gtwillem zegt
@lekbak: dat ben ik niet met je eens. Het gaat erom hoe een auto is afgesteld. Een Megane Renault Sport rijdt episch. Kan zich moeiteloos meten met een sportieve BMW. Er zijn heel erg veel goede voorwielaandrijvers waar je erg veel lol mee kan hebben.
RWD heeft zeker zijn voordelen, met name als je meer vermogen hebt. En als je wilt driften, is het essentieel ;-). Alhoewel mijn vierwielaangedreven Impreza makkelijker dwars te zetten is dan mijn BMW ?
ronaldddvos zegt
@mgmgb: ik vind de a echt super mooi, cla ook, b niet.
jmeverts zegt
Dit is niet eens een artikel…
gertjan2012 zegt
Oud nieuws?
Anyway… Zoiets is niet nieuw in de autosport en met name in herlt verleden in de DTM waren dit soort zaken al aan de orde. Check dit fragment maar eens, met een nostalgische Olav Mol :
http://youtu.be/zzxLn9zlhlA
maxpower zegt
@gertjan2012: mooi fragment. Je kan veel over die Italianen zeggen, maar passie voor autosport hebben ze wel.
erwh zegt
@gertjan2012: verschil is dat Nannini als coureur zelf besloot z’n Alfa in die Merc te planten, terwijl bij Audi dit als “teamorder” over de radio werd geroepen.
gertjan2012 zegt
@erwh: dat blijft gissen… In die tijd werden de radios nog niet met ons als kijker gedeeld. Kan me voorstellen dat het Alfa zo in de laatste race geen ruk meer kon schelen wat Nannini met de auto zou doen
elansprint zegt
@gertjan2012:
Niks gissen, Nannini kreeg een ros en heeft hem gewoon opgewacht, de rest is geschiedenis.
Altijd humor, zo’n heet gebakerde Italiaan.
rufctr01 zegt
@gertjan2012: blijft gaaf om te zien. Wat de Duitsers ook altijd deden was de Alfa een tik van achteren geven zodat de uitlaten dicht kwamen te zitten. De uitlaten liepen toen langs de achterbumper schuin omhoog…
desjonnies zegt
@gertjan2012:
Inderdaad, moet er nog vaak aan terugdenken, dit akkefietje.
kapiteinaudi zegt
Nu ga ik onmiddellijk mijn Mercedes verkopen en een Audi in de plaats nemen. Echte premiumness… Lekker puh!
norge zegt
Hij heeft groot gelijk…
87sandyd zegt
@norge: moeeeeeee….
Audi bashers die niets beter te doen hebben staan weer klaar hoor. Man man man wat triest
osmo zegt
Een betere uitspraak zou zijn: “Lease geen Audi’s”. Audi’s worden niet gekocht door particulieren maar door leasebedrijven ;)
sanderm3 zegt
@osmo: Ik héb een Audi gekocht ? een b5 van 99 maar goed
racerx zegt
Om geen audi te kopen heb ik zijn advies niet voor nodig.
pjeey zegt
@racerx: lekkere zin jongen
werf76 zegt
@pjeey: Lekker belangrijk op een auto forum.
racerx zegt
@pjeey: Thanks. Ik was inderdaad bijzonder geïnteresseerd in je mening, ‘pjeey’…
Edge zegt
Dit soort ‘ruzietjes’ zijn meestal een storm in een glas water, maar toch vind ik het altijd wel leuk. Is weer eens wat anders dan alleen maar brave koorknaapjes die een tegenstander niet durven te bekritiseren.
leroyrs5 zegt
Mooi van hem ook wel leuk dat hij uitlegt waarom we het niet moeten doen..dat hij gaat golfen ofzo! Oohnee dat is ook een VAG product..
spotterkevin zegt
Audi maakt duizend keer betere wagens dan mercedes (mercedes = opawagens)
rickpetrolhead zegt
@spotterkevin: en heb jij het meerendeel bestuurt en met elkaar kunnen vergelijken omdat jij er zo ongelofelijk veel en vooral niet partijdig verstand van hebt?
Edge zegt
@spotterkevin: Natuurlijk, want de gemiddelde Audi is natuurlijk ook zoveel spannender dan de gemiddelde Mercedes. En die styling ook, zo innovatief en vernieuwend!
marc94 zegt
@Edge: ik vind ze beiden niet spannend. Daar in scoort bmw nog het hoogst.
raym zegt
@spotterkevin: zo triets altijd dat mercedes of bmw is slecht ik wil audi. Of andersom. Want ik wordt zo kwaad als iemand slecht over audi praat en ik haat mensen met mercedes. Soms zijn auto liefhebbers net zo zielig als fans van een of andere bekende artiest
ej20g zegt
@spotterkevin: nooit aan een Audi gewerkt zeker? Mijn ervaring is dat de gemiddelde moderne Mercedes of BMW technisch toch wat beter in elkaar steekt dat een vergelijkbare Audi. Wat overigens niet wil zeggen dat Mercedes en BMW nou zo bovengemiddeld goed zijn want dat zijn ze veelal nou ook weer niet.
lekbak zegt
@spotterkevin: ik dacht altijd dat Mercedessen taxi’s waren…
Gelukkig, weer wat geleerd vandaag.
e1000bmw zegt
@lekbak: en turkenbakken. Vergeet vooral niet de minderheden (nou ja, minderheden…) te benoemen, anders voelen ze zich gepasseerd…
elansprint zegt
Zo zeg, zijn er even een stel snel op hun teentjes getrapt zeg.
Is het altijd zo “gezellig” hier?
Dutchdriftking zegt
Kijk, dit soort PR stuntjes zorgen weer voor kijkcijfers de volgende race!
poes zegt
@dutchdriftking:
Precies! En dat kan de DTM goed gebruiken, zó populair is het nou ook weer niet.
Daarbij snap ik nog steeds de ophef over die Audi actie niet. Scheider gaf een heel subtiel tikje (in de remzone) en mede door de gladde baan tollen ze prachtig de grindbak in. Echt netjes was het natuurlijk niet, maar de actie pakte wel briljant uit (voor Audi dan).
Ik zie dit veel liever dan dat ze rondjes lang achter elkaar aan rijden omdat ze geen acties durven te maken.
garp zegt
@poes: je vergeet in je verhaal alleen even dat er een opdracht verstrekt werd om dit ‘subtiele tikje’ uit te voeren.
HZW zegt
Het wordt pas echt interessant tijdens de volgende race.
casanova zegt
In het heetst van de strijd is veel geoorloofd. ik heb de acties in de ronden vooraf niet gezien die misschien wel aanleiding geweest zijn.
Wel gaaf, in 1 subtiel tikje 2 ‘opa met hoeden auto’s’ geëlimineerd.
jaapiyo zegt
Lijkt me over het algemeen wel een goed advies. BMW en Mercedes zijn voor vergelijkbare prijzen prettigere opties met (doorgaans) RWD. Tegenwoordig zijn er ook weer een aantal niet-Duitsers op de markt die ook het overwegen waard zijn in die prijsklasse.
Als je FWD ok vindt, is er geen reden om meer te betalen voor een Audi; met een VW bespaar je dan al wat en heb je grotendeels dezelfde techniek. Afhankelijk van het segment zijn er ook met FWD andere goedkopere en/of betere opties. In het B segment bijvoorbeeld de Clio/Fiesta/MINI/Polo ipv de A1. in het C segment de Golf, in het D segment de Mazda6 en Passat…
Eigenlijk is er geen enkele niche waar Audi de auto levert die je moet hebben IMO. Behalve de TT voor dameskappers misschien.
kapiteinaudi zegt
@jaapiyo: Voor 95% van de bevolking maakt aandrijving absoluut niks uit. Als ik een auto koop, kies ik iets wat ik mooi vind en wat kwalitatief goed in elkaar zit. Dan kan de aandrijving mij een worst wezen.
Wat je zegt over de prijzen klopt niet helemaal. De prijzen van premium Duitsers liggen ongeveer op dezelfde lijn. Ze zijn allemaal overpriced en alles is een optie. Daarom heet het ook ‘premium’. Puur geld weggooien, dat is eigenlijk wat het is. ?
En dat meer betalen voor een Audi is ook kort door de bocht. Als ik een Duitse auto met ‘premium’ label wil, kijk ik doorgaans naar Audi, Merc en BMW. BMW vind ik persoonlijk een graflelijk merk waar mijn tenen van krommen, dus dat valt al af. Ik heb nu twee jaar een A-Klasse en die gaat binnenkort weg. De kwaliteit viel wat tegen, dus opnieuw een Mercedes heb ik geen zin in. Dan blijft Audi dus over. Een merk waar ik graag mee rijd, dus daar betaal ik graag genoeg die meerprijs voor. Het is eigenlijk gewoon smaak. Zeggen dat Audi = VW en FWD ≠ premium is ronduit belachelijk.
Ik zou zeggen, ga eens rijden met een grote FWD sedan, hoeft geen Audi te zijn. Heb ik ook gedaan (Cadillac XTS), en dat is een auto waar BMW vandaag de dag alleen nog maar van kan dromen…
racerx zegt
@kapiteinaudi: Mijn aversie tegen 0000 even terzijde: ik heb laatst een mooi aangeklede nieuwe Passat bekeken. Wat mij betreft ben je vrij krankzinnig als je tegen meerprijs iets van audi koopt, zeker gezien de gedeelde techniek. Mooie deftige en goed afgewerkte wagen waarmee VAG eigenlijk zichzelf beconcurreerd. Ik kan me dus opzich wel vinden in het standpunt van @jaapiyo.
e1000bmw zegt
@kapiteinaudi: de afwerking in een A-klasse of 1-serie staat dan ook niet op het zelfde niveau als in een C-klasse/3-serie.. Om nog maar het verschil in afwerking met de S-klasse/7-serie te zwijgen… ?
kapiteinaudi zegt
@e1000bmw523i: Dat is ook logisch, maar ik heb het over Mercedes in het algemeen. Ik heb eigenlijk maar zelden een Mercedes gereden of gehad die geen problemen had. Is altijd wel iets mee. Zo heeft een kennis ooit verteld dat zijn gloednieuwe GL het eerste jaar 6 maanden bij de garage heeft doorgebracht. Of mijn vader, die met een splinternieuwe S500 huurauto reed waar de ophanging linksvoor al aan gort was. Een paar jaar geleden waren Mercs één brok miserie. De laatste vijf jaar is er veel verbeterd maar helemaal top is het zeker nog niet. ?
gtwillem zegt
@jaapiyo: deels met je eens. Ik vind de meerwaarde van een A1 ten opzichte van een luxe aangeklede Polo te klein. Ook bij de A3 zou ik het zelf er niet voorover hebben. Maar de nieuwe A4 vind ik persoonlijk erg mooi geworden. Dus afhankelijk van het type zou ik wel voor een Audi kiezen.
Betreft de niches: een dikke A6 Avant met zescilinder diesel en 4wd rijdt geweldig, zou ik zo verkiezen boven een E of 5. En die nieuwe S8 Plus is ook een fantastisch apparaat. De huidige A5 Cabrio vind ik nog altijd stijlvoller dan de 4-serie en E Cabrio. Kortom, per niche is voor elk model wel wat te zeggen. Audi, BMW en Mercedes bouwen alledrie fantastisch indrukwekkende auto’s. Soms is de een meer geslaagd dan de ander.
HZW zegt
Steeds meer BMW’s en Mercedessen krijgen 4WD, omdat er anders alleen fatsoenlijk mee valt te rijden is als het droog weer is.
Bij het minste aan sneeuw val staan ze al te ploeteren om fatsoenlijk weg te rijden.
Ik zou me kapot schamen als ik met zo’n duur “RWD” BMW of Mercedes hok belemmerd werd door een beetje sneeuw.
E34M5Touring zegt
@HZW: Ik zou me ook kapot schamen als ik niet kon rijden met RWD in de winter….
w0o0dy zegt
@E34M5Touring: ik zou me pas echt kapot schamen als ik niet kon autorijden en dan ook nog eens zo handig was om het met enkele tienduizenden lezers in het openbaar te verkondigen, hahaha.
werf76 zegt
@E34M5Touring: Ik vind het persoonlijk wel opvallend dat veel RWD eigenaren willen laten blijken dat ze kunnen rijden.
lekbak zegt
@werf76: het is dan ook onzin dat je met rwd niet in de sneeuw kunt rijden. Het kan prima mits je daadwerkelijk met het rijden bezig bent ipv als een dom schaap op dat rechter pedaal te douwen.
e1000bmw zegt
@HZW: je zou het ook met een beetje minder vermogen en wat rustiger gas geven kunnen proberen…
w0o0dy zegt
Bizar trouwens dat de über Hunter van Audi niet voor de rest van het seizoen een ban heeft gekregen en de Audi-rijders die van deze actie profiteerden punten in mindering hebben gekregen. Gewoon allemaal 20punten eraf… Hoppa, succes met je kampioenschap.
simsation zegt
Audi is al lang niet meer chique.
desjonnies zegt
Ik vind het eigenlijk altijd een zootje viezerikken in dat hele DTM, de wagens zijn niet meer dan een silhouet van de productiemodellen, volgens mij passen zelfs de koplampen niet eens en qua toerwagen races vind ik er geen reet aan om naar te kijken, het zijn altijd dezelfde drie merken die er al jarenlang rondrijden.
Het Engelse toerwagen kampioenschap BTCC vond ik altijd tig keer leuker, een ‘gewone’ straatwagen die zwaar gemodificeerd was en, alhoewel gasten als Alain Menu met zijn legendarische Renault Laguna de deurkrukken er van af reed, konden die auto’s veel beter tegen klappen dan deze gepimpte clonen van Duitse productiewagens.
Als er bij zo’n DTM wagen een vloetje fout op de baan ligt flikkert’ie al in elkaar.
https://www.youtube.com/watch?v=ZD1yOqNTpGo
toniominestrone zegt
@desjonnies: Het BTCC waar jij aan refereert was in de jaren ’90 gewoon te vergelijken met het DTM van toen, ook het DTM reed toen rond met “echte” toerwagens zoals de Alfa 155 ,e36 en de Calibra’s, DTM is na de eeuwwisseling op de algehele silhouet toer gegaan en inderdaad niet ten goede van de klasse.
Maar neem nou het WTCC, daar rijden ze rond met tourwagens en daar is ook al jaren geen “ruk” aan met de dominantie van Citroën en in het verleden van Chevrolet en Seat, bijna alle actuele raceklasses laten een gebrek aan spanning zien , misschien dat de GT-series een positieve uitzondering vormen.
carmasterr zegt
@toniominestrone:
Niet helemaal waar. De Calibra’s en 155s van begin jaren ’90 reden al volgens een andere formules dan de Groep A toerwagens waar het ooit mee begon. Die wagens waren ook al silhouettes.
scorer zegt
Tja audi… I rest my case.