Nog geen jaar geleden werd de huidige S-klasse onthuld, maar Mercedes zit alweer met zijn kop bij een opvolger. Wat ‘ie vooral moet worden? Groener en lichter.
De huidige S-klasse is al behoorlijk efficiënt, maar er is volgens Mercedes nog zat winst te behalen op het gebied van milieuvriendelijkheid. En dus zal dat het belangrijkste speerpunt worden bij de ontwikkeling van een nieuwe variant. Hermann-Joseph Storp, chief engineer van de S-klasse, stelde tijdens een persco in Genève:
“We are starting now to think about what will come up for the next-generation of S-Class, we say ‘OK, what can be the next step? It may be that the next S-Class has more aluminium, or aluminium combined with plastics [CFRP], for example.”
Om de S-klasse, World Car of the Year-finalist, wat overtollig lichaamsvet te doen verliezen wordt vooral gekeken naar aluminium of aluminium gecombineerd met kunststoffen. De huidige limo draagt al heel wat meer aluminium dan z’n voorganger en bij een volgend model zal die lijn verder worden doorgetrokken.
“It’s one discussion we have with weight; the other is stiffness for the body, and reducing noise.The reduction of weight, CO2 reduction, the combination of a combustion engine with plug-in electrical power, new batteries… and drag coefficient – to reduce it as far as we can – will again help the new S-Class.”
Qua zuinigheid scoort Das Haus op dit moment de meeste punten met hun hybride motoren voor de S-klasse, die in het geval van de S400 Hybrid een liter naft op 12,2 kilometer moeten lopen, met een emissie van 186 gram per kilometer. Zonder aan prestaties in te leveren.
Dat wordt wat. Een zelfrijdende, vederlichte, hypermoderne en ultragroene Merc-limo die je uiteraard draadloos kunt updaten. En die hoogstwaarschijnlijk wel in het bezit zal zijn van een gezond setje spierballen. Wat verwachten jullie ervan? (via Motoring)
norge zegt
Alvast een foto van de volgende lichte groene S
mashell zegt
@norge: dat is een open 2 zitter, duidelijk de volgende SL.
gop1 zegt
Het probleem met auto’s van tegenwoordig is dat ze gewoon veel en veel te zwaar zijn.
Zelfs de huidige generatie A segmenters zijn met hun 800-900 al veel te zwaar.
Alleen de laatste generatie Daihatsu Cuore was met z’n 740 kilo en 69 pk licht genoeg.
dimi zegt
@gop1: En hoe zou dat komen denk je? Mensen verwachten niet dat een dier vlees en wol kan leveren, een huisdier kan zien, eieren en bewaking. Maar ze verwachten wel alles van hun auto.
De motor moet krachtig zijn en met voldoende pit, maar hij mag niet teveel gebruiken. De auto moet klein zijn, maar ruim van binnen. De auto moet minstens 5 sterren halen bij EuroNcap. De auto moet er goed uit zien, maar liefst niet al te duur. De auto moet sportief zijn, maar ook comfortabel. De auto moet alle snufjes zoals cc, esp, abs, usb en dergelijke hebben, maar moet wel betrouwbaar zijn. De auto mag maar maximaal 200gr uitstoten, maar hij moet toch nog onder de 10 seconden naar de 100 gaan. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dan zeggen de mensen dat de auto’s veel meer wegen dan vroeger….
jrk68 zegt
@gop1:
En zelfs die was nog 100kg te zwaar, met een beetje goede wil hoeft een A-segmenter niet meer te wegen dan zo’n 650kg. Nu was een Eend niet bepaald veilig maar die zat ruim onder de 600kg en veel groter dan de huidige ukkies.
Met een beetje slim materiaal gebruik moet het dus mogelijk zijn om een veilige auto te bouwen die op/ onder de 650kg blijft.
Nadeel is dat ze dan wel een stuk duurder worden dan ze nu zijn en nu jankt het gros hier al dat het allemaal te duur is.
Wat men daarbij vergeet is dat een auto in de jaren 70 misschien de helft kostte maar ook na een jaar of 8 helemaal op was.
Dus door gebruik te maken van Aluminium en CFRP gaat zo’n ding nog langer mee, wat de kosten op jaarbasis uiteindelijk gelijk houdt.
Maar ja, dat is duurzaam denken en dat is niet populair in onze wegwerpmaatschappij….
SCscreamGT2 zegt
Ik zou wel eens willen weten hoe het ontstaan- tot productieproces verloopt. Zoals nu in dit stadium vraag ik me af of ze al een nieuwe designlijn hebben, of het slechts concepten voor materiaalverbruik etc is. Fascinerend!
sanderm3 zegt
Ik zou hun “kathedraal” nog wel eens willen bezitten. De s klasse tussen 1990/1998 zeg maar. In het zwart. Machtige auto was dat. Doe maar een 300se, moet ook klein beetje groen denken he….
fconderkantlat zegt
aangezien veel s-klasse eigenaren vetkleppen zijn, kan je het ook vanuit een ander perspectief aanpakken en bij aanschaf van een s-klasse een dieet programma erbij krijgen. Kan ook weer tientallen kilo’s schelen
cargeeksnl zegt
Tsja hij zal wel weer wat lichter worden. Maar meestal komt dat neer op een verschil van net honderd kilo, of dat nou al dat cfrp waard is?
c350cdi zegt
Ben benieuwd of ze nu echt werk gaan maken van de “uber-S” als vervanger van de Maybach.
Daarnaast zouden ze het zelf rijden concept verder kunnen uitbouwen en het zelf rijden kunnen koppelen aan (vermindering van) brandstof verbruik. Ben ik zeker voor, beter dan al die nep hybrides van nu (met het bijbehorende fictieve normverbruik)
reggie-boy_rood zegt
@c350cdi: Of slk..
jaapiyo zegt
Ze zullen wel moeten. De nieuwe/huidige S is nu weer even het opperhoofd in zijn segment maar de nieuwe 7 komt er aan en zal al gebruik maken van al deze nieuwe materialen om een grote gewichtsbesparing te bewerkstelligen.
Afgezien van de electronische foefjes is de S toch best wel een conventionele auto gebleven (die zelfs op het platform van de voorganger staat). Ik vind het best een geslaagde auto maar je kan je natuurlijk afvragen of een S niet vooruitstrevender had moeten zijn.
autoblaag zegt
@jaapiyo: hij staat op het zeer sterk aangepaste platform van de vorige om zo de bestaande R134a airconditioning over te nemen en nieuwe regelgeving te omzeilen (waarvoor lof overigens).
kerimlaz61 zegt
Deze is al 200% perfect hoe zou dan de nieuwere worden?!
exclusieviteitsfreak zegt
Misschien zou Mercedes van de S Klasse beter ineens een ruimteschip maken met kernfusie-aandrijving en voorstuwing . . .