Geen revolutie qua design, maar wel onder de motorkap. Voor de AMG in ieder geval.
Er zijn weinig merken zo voorspelbaar als Mercedes. Voor buitenstaanders is dat misschien saai, maar de clièntele heeft er waarschijnlijk geen moeite mee. Zij weten wat ze van Mercedes kunnen verwachten: degelijke auto’s met een design dat misschien niet spannend is, maar wel gewoon klopt. Daarmee doet Mercedes dus precies het tegenovergestelde van een zeker ander Duits merk.
C-klasse
Na de facelift van de E-klasse en de nieuwe generatie S-klasse zitten deze modellen weer op één lijn. Alleen de C-klasse valt nu nog uit de toon. Dat kan natuurlijk niet, dus dat gaat Das Haus op zeer korte termijn rechttrekken. Mercedes zal niet rusten voordat je twee keer moet kijken om de C- en E-klasse uit elkaar te houden.
Teaser
Gezien de designkoers die Mercedes vaart is een teaser tamelijk overbodig, maar in de aanloop naar een onthulling is dat nu eenmaal een verplicht nummertje. Op de teaserfoto zie je exact wat je zou verwachten: een C-klasse met de koplampen en achterlichten van de nieuwe E- en S-klasse. Aan het profiel is weinig tot niets veranderd. Daarmee nomineren we de teaser van de nieuwe C-klasse bij deze voor de titel ‘minst verrassende teaser aller tijden’.
Volledig geëlektrificeerd
Als je de teaser zo ziet lijkt het om een facelift te gaan, maar niets is minder waar: het gaat hier om een nieuwe generatie C-klasse. Dit wordt dus de W206. Mercedes kondigt aan dat dit de eerste generatie wordt die volledig geëlektrificeerd zal zijn. Reken er dus op dat alle versies een hybride zullen zijn. En ja, dat geldt ook voor de AMG.
AMG
Aan dat laatste idee hebben we al even kunnen wennen met z’n allen, want daar schreven we in 2019 al over. Nu hoeft een hybride niet per se een karige motor te krijgen, maar dat is wel wat Mercedes van plan is. Waarschijnlijk krijgt de opvolger van de Mercedes-AMG C 63 niet eens een zescilinder, maar een vierpitter. Die gaat dus Mercedes-AMG C 180e heten of iets in die richting. Tenzij de marketingafdeling daar nog een draai aan weet te geven.
MBUX
Verder is er nieuws met betrekking tot het infotainmentsysteem. De C-klasse krijgt de tweede generatie MBUX aan boord. Daarmee hebben we al kennis kunnen maken in de kersverse S-klasse.
Over precies een week kunnen we alle ins, outs en foto’s delen. Dan staat namelijk de officiële introductie van de nieuwe Mercedes C-klasse op de agenda.
sntial zegt
Een banaan-design heeft nooit geklopt en zal nooit kloppen.
jaapiyo zegt
Waarvan akte.
mashell zegt
Toch ben ik bang er aan mensen die auto’s op bananen of poepende honden vinden lijken een behoorlijk steekje los zit.
pier zegt
Wel leuk dat je de Audi A7 benoemt. Oh wacht, ik heb een steekje los!
Poulusma zegt
@pier
De A7 is net als de huidige C, E en S-Klasse een misbaksel. Dus zo heel raar is je gedachte niet.
Ik ben bang dat een facelift daar weinig aan veranderd…
cossiekiller zegt
Ik heb me er ook over gezet en een CLS shooting brake gekocht. Dan rijd ik met een kakkende hond én met een shooting break die er helemaal geen is!
#grenzenopzoeken
Dutchdriftking zegt
Weet je nog dat we vroeger alle Audi’s op elkaar vonden lijken? Moet je dit eens zien… Op een plaatje kan ik het verschil tussen een C en een E niet zien. Maakt verder niet uit, het is gewoon een knappe kar.
pindakoning zegt
@dutchdriftking: is het plaatje een C of E klasse?
mashell zegt
Een Mercedes sedan is net een T-shirt van de C&A, in de maten small, medium en large beschikbaar. En eigenlijk is dat best een slimme strategie. Elke klant koopt een volwaardige Mercedes maar voor meer binnenruimte betaal je meer. BMW en Audi doen dat ook met de platforms maar Mercedes gaat net iets verder en trekt ook het design gelijk.
tortuga zegt
@dutchdriftking: hebben ze afgekeken van Iphone, dat was een succes om de design te behouden, sinds dan doen automerken dat ook
por100 zegt
Ben wel benieuwd of merc een mooi geluid uit die 4 cilinder weet te persen.
Zonder dat afgrijselijke pop ’n bang uiteraard
theblazerunner zegt
@por100: ga er maar niet van uit
gregorius zegt
Ik doe het over het algemeen goed bij die quizzes waar je 1 dingetje van een auto ziet, en dan de auto kan raden.
Ik heb best even mn best moeten doen voordat ik het verschil tussen en C en een E (sedan & voorkant) direct kan herkennen…. en ik heb een E.
Met deze update wordt het iig niet makkelijker!
Verder vind ik het mooie auto’s. Ik vraag me vooral af hoe ze het interieur van de C gaan updaten: die zit echt nog 1 generatie terug.
eklasse zegt
@gregorius: het dashboard van de C krijgt dezelfde layout als dat van de S. Dus groot verticaal scherm in het midden en kleiner horizontaal scherm achter (of voor) het stuur.
bart1976 zegt
Vond de W210 vrij onvoorspelbaar toentertijd….
smex zegt
Mercedessen kloppen de laatste tijd juist niet, kromme auto’s met verdwaalde lijnen. En dan beginnen ze ineens met een afschuwelijke omgedraaide grill en geven ze de AMG’s een grill design die regelrecht van Aliexpress lijkt te komen. De huidge pre facelift generatie E AMG bijvoorbeeld is een van de mooiste uit z’n klasse, maar de facelift daarin tegen is nog te lelijk om tegen een muur te rijden. Ik hoop dat de nieuwe C kwa voorkant op de S lijkt en niet op de gefacelifte E.
Poulusma zegt
@smex
Goed verwoord! Maar de laatste mooie E is in mijn ogen de W212.
Daarna is het helaas hard achteruit gegaan met de modellijn van Merkedesh, eeuwig zonde.
lexis zegt
Tja zes cyl in c segmenters zijn zowiezo al een zeldzaamheid, dusja als je je productieprocessen wilt optimaliseren zijn dit toch dingen die meetellen. In Duitsland vond je dikke motoren nog maar in de lage landen toch rariteit. Gaan we het missen misschien wel maar een beetje sound engineer kan toch wel iets leuk door de speakers laten klinken. Tja de mobiliteit lijkt toch in een stroomversnelling te komen.
AbdelJabbar zegt
45s motor plus een elektro motor is wel plausibel toch. Ook beetje in lijn met de prestaties in de turbo hybride tijdperk van de f1
clubbtraxx zegt
Precies, dat gaat het zo goed als zeker worden.
antwaarpeneir zegt
De enige van de 3 grote duitsers met een tijdloos maar vooral elegant en stijlvol design.. in plaats van een rechthoeking overdesigned hok.
Arno's zegt
Helemaal mee eens. Ik doe saai en ga eens shoppen voor de nieuwe C Estate. Ik vind de E sowieso mooier dan een dikke BMW met puddinglip. Dus mocht de C te klein uitvallen voor mij, wordt een een E Estate van een jaartje jong
dalmore zegt
Duitsers hebben naar mijn mening al jaren niks elegants meer uitgebracht. Niet zoals ze dat 10 jaar geleden nog deden. MB is het minst erge van de drie maar wel met de hoogte pauper-factor
menster zegt
Sinds vorig jaar heb ik een C Estate. Ben blij dat het nieuwe model een “evolutie” is en geen “revolutie” qua design. Je rijdt dus niet meteen voor aap met een oude model. Maar eerlijk gezegd… ik vindt de W205 mooier, zeker in mijn kleur Brilliant Blue en als AMG. En rijden… geweldig. Verbruik? Prima! Comfort? Magnifiek!
Toch kriebelt het wel voor een S… maar mijn echtgenote wil niet :-(