Vergeet de C-klasse Coupé en E-klasse Coupé. De Mercedes CLE is hier!
Je zou bijna denken dat Mercedes geen brood meer ziet in de coupés, want na het verdwijnen van de S-klasse Coupé, keren ook de C-klasse Coupé en de E-klasse Coupé niet meer terug. Daarnaast wordt de CLS geschrapt. Dat is misschien geen echte coupé, maar toch jammer.
Gelukkig keert Mercedes de coupé niet de rug toe, want vandaag presenteren ze de gloednieuwe CLE. Zoals we al wisten, vervangt deze zowel de C-klasse Coupé als de E-klasse Coupé. Daarmee doet Mercedes een beetje hetzelfde als wat ze destijds met de CLK deden.
C-klasse Coupé of E-klasse Coupé?
De hamvraag is natuurlijk: is de CLE meer een C-klasse Coupé of een meer E-klasse Coupé? Qua design lijkt de CLE vooral heel veel op de C-klasse Coupé, met de neus van de nieuwe C. Het extra zijruitje wat typerend was voor de E-klasse Coupé zien we niet terug.
De afmetingen vertellen echter een ander verhaal: met een lengte van 4,85 meter is de CLE langer dan de C-klasse sedan en ongeveer net zo lang als de uitgaande E Coupé. Oftewel: qua formaat is het vooral een E-klasse Coupé.
Het interieur is dan weer meer C-klasse. We zijn hier dus geen Superscreen, maar ‘gewoon’ een centraal touchscreen, wat 12,3 inch meet. Achter het stuur zien we nog een 11,9 display wat als instrumentarium fungeert. Dit komt allemaal heel bekend voor als je de nieuwe C-klasse vanbinnen hebt gezien.
Niet alleen vierpitters!
Over de motoren hebben we goed nieuws: waar de C-klasse enkel en uitsluitend met viercilinders wordt geleverd krijgt de CLE nog een zes-in-lijn. Deze is te vinden in de CLE 450 4Matic, de voorlopige topversie. De zescilinder is goed voor 381 pk en 500 Nm aan koppel.
Onder de CLE 450 zijn er de CLE 200 en 300, die beide zijn voorzien van een 2,0 liter vierpitter. Die levert respectievelijk 204 en 258 pk. De CLE 300 heeft altijd vierwielaandrijving, bij de CLE 200 is dit optioneel. Een viercilinder diesel behoort ook nog tot de mogelijkheden: dat is de 220 d met 200 pk en 440 Nm koppel.
Een plug-in hybride versie is er in eerste instantie nog niet, maar die zit wel in de pijplijn. Over een AMG-versie wordt nog met geen woord gerept, maar we kunnen alvast verklappen dat die er ook gaat komen. Daar hebben we namelijk al spyshots van gezien.
Mercedes CLE Cabrio
Aan de cabrioliefhebbers is ook gedacht. De Mercedes CLE wordt namelijk ook meteen als cabrio getoond. De dakloze versie van de CLE komt wel iets later: die zal volgend jaar zijn opwachting maken. De Mercedes CLE Coupé zal in het najaar in de showrooms verschijnen, in november om precies te zijn. Ergens tegen die tijd zullen we ook de prijzen kunnen melden. Wat dus waarschijnlijk E-klasse prijzen worden…
FiXeR zegt
Als BMW liefhebber kan ik de laatste tijd de styling van Mercedes echt waarderen, alleen lijken alle modellen zo extreem veel op elkaar dat ik niet meer zie of iets nu een instap A-klasse is met AMG opsmuk of een duur model.
En daarmee is status natuurlijk aan inflatie onderhevig. Vroeger was ik onder de indruk als een statige BMW 7 E38 langs reedt. Dat is nu niet meer. (Ook niet bij Audi, en laten we niet beginnen over BMW’s styling)
Pica zegt
Netjes!
mashell zegt
Zou je niet beter aan de breedte bepalen of dit nou meer een E-klasse of C-klasse is?
Overigens vind ik de wagen er geweldig uitzien.
machielvdd zegt
Qua breedte zit ‘ie tussen de C- en E-klasse in, maar meer in de richting van de E-klasse
Dutchdriftking zegt
De foto’s zijn wat verwarrend. Op de rijdende foto’s is hij prachtig. Maar op de statische foto’s heeft hij het zelfde probleem als de huidige 4-serie en voorgaande C coupe. De hoeveelheid plaatwerk tussen het achterwiel en de zijruit is te groot.
cdlop01 zegt
Vind ik ook, niet fraai in ieder geval. Sedan veel beter geslaagd. Vreselijk interieur ook weer, erg jmmr, hoe goedkoop wil je het hebben met die displays.
mashell zegt
Displays zijn gewoon van nu en ze zijn zeker niet goedkoop (temperatuur- en crashbestendigheid en de software er achter maakt ze al snel zelfs duur).
Maar dan zie je dat Mercedes user interface designers van Fisher Price heeft geleend want die 8 iconen zien er wel heel erg kinderachtig uit, Carplay maar dan nog knulliger…
Jagris zegt
Dat viel mij ook al op, de interface lijkt wel op die van zo’n goedkoop Chinees aftermarket scherm om in je auto te bevestigen.
mashell zegt
Dat komt omdat de neuzen hoger moeten zijn, als ze dan een dynamische oplopende taillelijn kiezen dan krijg je kleine vensters en een grote ruimte tussen vensters en wiel wat de wagen er zwaar uit laat zien en de wielen klein. Zonder oplopende taillelijn zou het model inderdaad misschien eleganter maar ook ouderwetser ogen en zou de Mercedes stijl met aflopende kofferbak een negatief effect hebben met een kleine kofferbak.
jippie zegt
Precies dat!
Svenska II zegt
Dat is wat klanten anno nu willen. De traditionele 3-box-designs worden bij elk merk vervangen door de shitting-dog-designs…
banderas zegt
Dit deden ze ooit ook met de E-Coupe haha. C-Klasse elementen maar E-Klasse looks.
denx zegt
Cle is een mooie wagen geworden, volgens mijn bescheiden mening.
lecomte zegt
Ik vind hem zwaar tegenvallen, de kont is lomp en de voorzijde ook niet echt mooi.
ronaldotour zegt
En profiel ziet hij er mooi uit, van binnen ook.
De diesel zal wel uitstekend rijden, maar is in Nederland niet welkom helaas.
Ook 2 deuren wordt het niet voor mij, maar dat is vaker met een coupé.
Poulusma zegt
De uitgaande coupes zien er al niet best uit.
Bij sommige modellen kan ik wel stellen dat Mercedes qua uiterlijk aan het verbeteren is tov de oude modellen, maar deze nieuwe coupe is niet bepaald een verbetering te noemen…
janmetdelangeachternaam zegt
Ja wel oké, denk ik. Voorkant ziet eruit als een CLA en die achterlichten zijn niet enorm mooi
kaeser zegt
De cabrio ziet er beter uit dan de coupé, het kan verkeren.
mjpamsterdam zegt
Mooi hoor , zeker de cabrio.
Robert zegt
Ik vind hem prachtig. Helemaal in die kleur blauw, al zou ik dan weer niet voor die zwarte velgen kiezen, dat oogt m.i. weer zo ordinair.
Pordon zegt
Wat een heerlijke wagen is dit geworden zeg.
Graag in het blauw met normale lichtmetalen velgen en chromen raamlijsten. Met de 6 in lijn moet dit echt een hele fijne auto zijn.
Iemand enig idee of hier nog een 4 deurs variant van gemaakt gaat worden?
karhengst zegt
De ultieme C-Klasse als je zelden iemand meeneemt, maar met dat formaat ook weer meer cruiser. Vind het E-klasse interieur rustiger ogen, dat had meer klasse meegegeven aan die model. Hopelijk hebben ze de mild-hybrid problemen opgelost zodat het ook een fijn te rijden auto is.
Zal ongetwijfeld wel veel te duur zijn tov de sedan.
kennone zegt
Hoe mooi de voorkant is, hoe verschrikkelijk de achterkant, past echt niet bij dit model. Overigens vind ik die 6 pitter wel weer een hele dikke plus!
raoufff zegt
Ahhh mooi, meer eenheidsworst van Das Haus!
outlook zegt
Mooi! Graag een cabrio