Oh nee, de compacte Mercedes CLA die het lastig heeft bij de elandtest. Waar kennen we dat van?
De Mercedes-Benz CLA is niet geslaagd voor de elandtest. Althans, dat concludeert het Spaanse KM77. De Elandtest was voor Mercedes eind jaren ’90 een dingetje.
A-Klasse
De toen fonkelnieuwe Mercedes-Benz A-Klasse moest het C-segment gaan veroveren met een interessante bouwwijze, slim interieur en een Mercedes-Benz ster in de grille. De wegligging was wispelturiger dan een fractievoorzitter tijdens een formatieperiode. Dat niet alleen, de A-Klasse viel bijna om. Reden voor Mercedes om de auto te modificeren. Als dat niet genoeg was: de Smart faalde ook voor die test. Dus de aanval van Daimler-Benz op het marktsegment van kleinere auto’s ging aanvankelijk niet al te best.
Spaanse elandtest
Maar nu is Mercedes veel verder. De A-Klasse is niet meer een ‘hoge’ auto en we hebben al jaren niets gehoord over elandtesten en Mercedessen. Tot nu, helaas. Meestal komt het Zweedse magazine Teknikens Värld met uitslagen, maar ditmaal werd er een Mercedes getest en te licht bevonden in een land waar geen elanden zijn: Spanje.
Werkwijze
Maar de werkwijze van het Spaanse KM77 is wel bijna gelijk aan die van Teknikens Värld. Op een testcircuit worden er diverse proeven gedaan om te kijken hoe een auto zich gedraagt in noodsituaties. In dit geval werd er getest met een Mercedes-Benz CLA200 Coupé met het AMG-pakket. Je zou aannemen dat een lage ‘coupé’ (het is natuurlijk gewoon een sedan) met een sportpakket, grote wielen én laagprofiel banden uitstekend zou scoren. Het resultaat is echter anders. De Mercedes CLA en de elandtest zijn geen vrienden. De CLA200 glijdt, onderstuurt en heeft gewoon totaal geen grip in deze situatie. In dit geval ging het om een snelheid van 76 km/u. De testcoureurs van KM77 verlaagden hun snelheid om zo te kijken of het resulaat beter was.
Slijtvast spaarrubber
Dat was het gelukkig ook, maar nog altijd bleek de CLA bijzonder weinig grip te hebben. De CLA 200 slaagde pas voor de test nadat de snelheid was verlaagd tot 66 km/u. Volgens de testers kwam het door te veel body-rol en te weinig grip van de banden. Om de 19″ wielen lag Bridgestone Turanza T005 225/40-rubber. Ondanks de flinke afmetingen, is de Turanza geen sportieve band zoals de Potenza dat wel is, bijvoorbeeld. De Turanza is gebouwd om vooral heel erg slijtvast en zuinig te zijn.
Uitstekend
Er werd overigens ook getest met een CLA Shooting Brake op de dezelfde banden met een iets betere einduitslag. Daarmee zegt KM77 niet dat de wegligging slecht is. Het is alleen opmerkelijk dat de auto niet erg goed scoort in deze discipline. In de slalom scoorde de CLA200 namelijk uitstekend, zonder hinderlijke ingrepen van het ESP. Bekijk de video hieronder:
ty5500 zegt
En ikke maar denken dat de nieuwe mercedessen best wel sportief waren
v60germany zegt
@ty5500: ik kan je uit ervaring na enkele testritten vertellen dat de nieuwe A-klasse (ook de CLA types) erg comfortabel zijn geveerd.
De wegligging an sich is niet megascherp, misschien wel de reden dat de Shooting Brake daarom momenteel veel in de lease voorkomt?
Robert zegt
Dit doet het ergste vrezen voor modellen als de GLA, GLB, GLC, et cetera.
mashell zegt
@RRRobert: hoeft niet, die zijn hoger, als ze door het meer over hellen het effect veroorzaken dat het ESP eerder ingrijpt kunnen ze zelfs met dezelfde banden een beter resultaat halen. Maar ze zijn zeker interessant om te testen. En andere auto’s met loeigrote wielen en eco banden eigenlijk ook.
kerre zegt
Dus de titel moet niet zijn Mercedes zakt vóór de elandtest maar Bridgestone Tires. Het ligt tenslotte aan het eco rubber wat dan zuiniger ofzo zou zijn.
Als ik onder mijn auto (mx5je) eco rubber leg en dan sportief wil rijden is toch te verwachten dat ik veel minder grip heb op bijvoorbeeld rotondes. Dan ligt dit toch niet aan de auto maar aan de banden..
ty5500 zegt
Mercedes levert wel de auto met deze banden en heeft de auto ook uitgebreid getest met deze banden en goed bevonden. Het voorbeeld met de mx5 gaat dan ook niet op. Als je zelf deze banden op je Mercedes steekt is het een ander verhaal. Zeker met 19inch velgen en een AMG pakket verwacht je toch een sportiever eindtotaal.
dinish070 zegt
De nieuwe Mazda 3 staat vanuit de fabriek ook op Bridgestone Turanza T005 banden, maar die voltooid de test wel zonder problemen. Dus het probleem ligt wel degelijk bij de auto.
https://www.youtube.com/watch?v=wKoiO5EeCZY&t=54s
caprio zegt
@dinish070: een hele dure mercedes CLA die het zwaar verliest van een Mazda 3, wat een blamage. Zo zie je maar, status en merk zegt niet alles over de kwaliteit(en).
willeme zegt
@kerre: nee. Mercedes monteert de banden immers zelf. Het is waarschijnlijk een ongelukkige combinatie van factoren.
Een heel belangrijk verschil tussen jouw voorbeeld en het issue met Mercedes is de veiligheid, niet de sportiviteit. Sterker nog, de testers gaven aan dat de auto prettig en sportief reed! Het gaat in dit geval om veiligheid en de CLA faalt voor deze test. Dat is opmerkelijk, vandaar het bericht ;-). De bandeninformatie staat er express bij vermeld in verband met de context en nuance.
wimof zegt
Of om toch nog een acceptabel kilometer aantal te bereiken met al die (onnodige) paarden op de as.
phdg zegt
je moet voor de aardigheid het filmpje van de Tesla 3 ook eens bekijken op dat YT kanaal, ik denk dat daar hetzelfde probleem goed te zien is.
jollykart zegt
De model 3 komt er met ruim 80km/h doorheen.
damrakker zegt
Het publiek staat ook op een veilige plek zo te zien.
baklava zegt
Nooit besparen op banden.
Dutchcarwizard zegt
Andere banden er op en klaar.
johnwaters zegt
je koopt geen auto van pakweg 50k om gelijk naar de bandenboer te rijden.
mashell zegt
Deze rode CLA ziet er met deze wielen wel heel goed uit.
johnwaters zegt
Met de Honda Jazz deden deze heren dezelfde test tegen 80km/u met de glimlach. Wat is zo’n MB toch een muffe Opa auto.
p406 zegt
Waarom niet 77 km/u vind ik beter bij de titel van het blad passen
jollykart zegt
De Ford focus en de Tesla model 3 komen er met 83km/h nog doorheen en een Skoda scala met 79km/h. Zelf probeer ik al die eco meuk te mijden want in de regen wordt het vaak helemaal spannend
moveyourmind zegt
Snap niet waar die Spaanse onderzoekers zich druk om maken…
Ze hebben daar niet eens Elanden.
ikrijdouderommel zegt
@moveyourmind: nee wat dat betreft zou een coronatest meer op zijn plaats zijn
circlestorm69 zegt
Zal nooit de zelfspot van MB vergeten op de IAA een jaar of 14? geleden.
Ze hadden naast een roltrap naar hun mega stand toe een tijdlijn met al hun hoogtepunten.
Bij 1997 hadden ze alleen een Eland gezet. Geen auto. Best grappig.
clubbtraxx zegt
Pretentieuze kop weer AB, het ligt dus voornamelijk aan de gebruikte banden. En ja Merc gooit die er onder vanwege de uitstoot enzovoorts en het gevolg van harde eco bandjes met ook nog eens extra veel lucht erin is inderdaad glijden.
jollykart zegt
Toch vervelend als je plots moet uitwijken en zeker niet wat je als consument mag verwachten. Meeste andere auto’s zie je een moment van overstuur hebben overigens. Puur het op de banden afschuiven is te makkelijk.
karhengst zegt
@clubbtraxx: Een pretentieuze auto verdient een pretentieuze kop.
raoufff zegt
Met Wanli’s of LingLong’s eronder had je dit niet gehad.
eklasse zegt
Niet best maar ik vind de andere filmpjes op die site vermakelijker.
De Suzuki Jimny, die rare Ssangyong, de Juke, de Sportage: daarmee zou ik persoonlijk liever de gok wagen en niet uitwijken voor die eland.
Rob zegt
De Mercedes CLA zakt ook voor de schoondheidstest; mijn god wat ziet het ding er mislukt uit op de 1e foto…
frank2b zegt
Schroef er dan ook fatsoenlijk rubber onder…
driftje zegt
Ze sturen ook gewoon slecht.