Baby-CLS moet Mercedes-Benz definitief op het netvlies zetten bij de jongere koper.
De styling kan na de Concept Style Coupe, de vele gecamoufleerde en lek-plaatjes geen verrassing zijn. Maar toch: in het echt is de op de A-klasse gebaseerde vierdeurs coupe erg lekker. Het is net als destijds met de CLS verbazingwekkend dat niemand anders zo’n type auto al op de markt heeft gezet. Hoewel, de CLA doet me denken aan de Alfa Romeo 156 en dat mogen ze in Stuttgart gerust als een compliment opvatten.
Onder de motorkap vinden we uit de A-klasse bekende motoren, hoewel de instappers (voorlopig) niet beschikbaar komen voor de CLA. Basismotorisering is de CLA 180, een 1.6 met turbo en directe injectie die 122 pk en 200 Nm levert. De reguliere versie haalt 210 en de 100 in 9,3 seconden, maar er komt ook een BlueEfficiency Edition die begrensd is op 190 km/u en iets langer over de sprint doet (9,9s). Het verbruik zakt dan wel 5,4-5,6 liter per 100 km naar 5,0 liter en de CO2-uitstoot naar 118 gram, waarmee de CLA 180 BE in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Leuker zijn de CLA 200 met 156 pk en de CLA 250 met 211 pk (en standaard 7-traps DCT bak). Die laatste variant sprint naar de 100 in 6,7 seconden en haalt 240 km/u. Mocht dat nog niet ruig genoeg zijn, wacht dan nog even op de CLA 45 AMG.
Dieselen kan natuurlijk ook, maar de CLA is vooral ook voor de USA bedoeld dus er komt maar 1 diesel beschikbaar: de CLA 220 CDI met 170 pk, 350 Nm en 109 gram CO2 uitstoot per km. Prijzen beginnen in Duitsland bij 28.977 euro. Ga voor Belgie en Nederland uit van een prijs net onder die van de C-klasse sedan.
Vermeldenswaardig is nog dat de CLA extreem gestroomlijnd is. De CW-waarde is 0,22. Dat is een record voor Mercedes-Benz en zo uit mijn hoofd weet ik ook geen andere productie-auto die dat haalt. Die mooie daklijn betekent wel dat je achterin niet bepaald vorstelijk zit, maar tja wie mooi wil zijn moet…
UPDATE 06:40 – De eerste (lo-res) persplaten!
UPDATE 2 – Dr. Z. introduceert de nieuwe CLA, te zien op video!
UPDATE 3 – Alle officiële info is binnen. De genoemde Cd-waarde van 0,22 geldt voor de C180 BlueEfficiency, die in juni komt. De overige modellen hebben een waarde van 0,23. Er is tevens een nieuwe gallery van de live-onthulling toegevoegd.
UPDATE 4 – Alle motoriseringen op een rijtje:
UPDATE 5 – De prijs is bekend, klik HIER voor meer info!
gedece zegt
Een wagen die het volledig gaat maken volgens mij ;)
jrk68 zegt
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Ik was nogal bang dat de vehoudingen niet zouden kloppen omdat ie zo klein werd.
Petje af dus.
Arnoud zegt
Op geen stukken na zo elegant als de CLS. Maar dat hoeft volgens mij ook niet als je een jonger publiek wilt aanspreken. Dat publiek wil gewoon een auto die ‘dik’ oogt.
nickds zegt
Geen een normale foto dat je nou echt een goed zicht krijgt op de auto. OT: mooi interieur beetje hetzefde als de a maar dat is ook logisch.
sir_smokalot zegt
@nickds: Dat kan jij natuurlijk veel beter met 100.000 gretige journo’s om je heen…
Persplaten volgen!
nickds zegt
@sir_smokalot: Haha nee ben ik met je eens. Sorry het was vroeg ;)
eklasse zegt
@sir_smokalot: ik wel: avond ervoor Chili con carne en als ontbijt broodje shoarma met extra saus. Krijg je nog betere foto’s dan die persplaatjes.
gregorius zegt
@nickds: Mooi intérieur inderdaad, maar MB loopt achter met de LCD schermpjes. BMW en nu ook Audi heeft veel grotere scherm, die er exclusiever (duurder) uitzien. Deze ziet er meer uit als eentje die je ook in een nieuwe Clio oid kan tegenkomen… Jammer
Overigens het zelfde verhaal als met de CLS; de meest luxueuze versie heeft ook een bagger scherm!
Pordon zegt
@gregorius: meest luxe cls een bagger scherm…? Gewoon mooi ingebouwd, duidelijk afleesbaar, niet te groot en werkt uitstekend.
gregorius zegt
@Pordon: niet te groot; maar zeker veel te klein!
Pordon zegt
@gregorius: ik heb nog nooit enig moeite gehad met het formaat.
dijkema zegt
Ik vind hem mooi!! Hier hou ik wel van
bmwe46csl zegt
Als je hem koopt geen rode, want dan lijkt het of er geen achterlichten in zitten, al vind ik de zilvere uit de gallery wel mooi
berlinetta zegt
@bmwe46csl: Dankzij mensen zoals jij heeft Nederland dus zo’n saai wagenpark. Ik zou juist willen dat eens meer mensen een lekker kleurtje uitkozen.
awesome zegt
@berlinetta: dat blauw van de A-klasse… Volgens mij wel nice!
awesome zegt
@awesome: Even visualiseren:
berlinetta zegt
@awesome: Dat bedoel ik. Toch veel mooier dan dat ubersaaie zilver.
bmwe46csl zegt
@berlinetta: naast rood zijn er echt wel meer spannende kleuren hoor, bijv solarbeamyellow ofzo van die MB BS
jwsdevries zegt
Echt een hele mooie auto, en optie voor ons na BMW 320d?
mpow3r zegt
Echt een mooie bak zeker in het grijs!!
mbfanatic zegt
Wanneer is hij in NL? Moet moet namelijk wisselen en dit is een zeer interessant alternatief! Lang geleden dat ik weer een echte kriebel kreeg bij een Merc!
mightymike zegt
Maar dit moet dat de tegenhanger worden van de BMW 1-serie coupe?? Ben benieuwd naar een filmpje
patrick043 zegt
Een goede concurrent voor de 1 serie!
alassad zegt
Is het erg als ik zeg dat ik dit echt niks vind? Voorlampen te groot, achterlampen te Amerikaans. En profil net niks. Terwijl de eerste generatie cls zo’n beauty was… Waar is het fout gegaan?
erce zegt
@alassad: exact. net niks. wielen ogen ook te klein en op de zilverkleurige lijken het wel after market velgen.
slippie101 zegt
Ik had hem liever als coupe gezien
wimpster zegt
Ben ik dan de enige die de achterkant niet kan waarderen? Ik vind de aflopende daklijn niet in verhouding. De CLS is lang genoeg om ermee weg te komen, maar dit past niet imo.
burninrubber zegt
@wimpster: Ja vind ik ook, verhoudingen kloppen niet. Voorkant is mooi voor de rest vind ik het allemaal niet zo spannend
RuVi zegt
Dat ding zal wel weer 50k kosten voordat ie er gaaf uiziet…
gedwongenleaser zegt
@RudyV: idd, ik ben dan ook reuze benieuwd of dat ding er in gemiddelde lease-trim ook nog een beetje uitziet. Maar dit vind ik er toch wel erg dik uitzien!
dunhozzie zegt
@RudyV: Dit lijkt me idd de meest spannende versie, helaas gaan we die maar zelden zien. Ben een benieuwd naar de goedkoopste versie en hoeveel er dan nog overblijft.
kapiteinaudi zegt
Mooi!
atakan zegt
Mercedes-Benz A-Klasse Sedan =).
Alpinaa zegt
“Ohh no, I left heating on and now its melting”
Dat was mn eerste reactie. Ik vindt het mooi dat mercedes een modernere weg inslaat, maar moet alles nu zo overdreven worden.
w0o0dy zegt
Hij, niemand kritisch over de fwd? Als er toch het “juiste” merk op staat slikken ze hier echt alles zonder na te denken.. laat staan dat ze dezelfde meetlat hanteren als voor andere merken…. bijkans zielig hoe de “liefde” mensen verblind.
sir_smokalot zegt
@w0o0dy: *Verblindt. En het ding staat op een A-Klasse-onderstel, wat verwacht jij dan? RWD?
E34M5Touring zegt
@sir_smokalot: Hij is AWD ready. Dus waarom zou dat niet kunnen. Ruimte voor de diffs en aandrijfas is er al.
E34M5Touring zegt
Vind hem erg op de vorige 1serie Coupe lijken. Zeker van achter. Dat FWD vind ik de grootste misser in de A Klasse. Die looks verdienen gewoon RWD. Jammer dat Merc. die stap niet wilde maken. AMG komt er als AWD (dus die gaan lekker de Audi kant op) en leent zich dus ook minder voor een stukje driften.
swordfish zegt
Ik vind een opmerking echt totale onzin: “…verbazingwekkend dat niemand anders zo’n type auto al op de markt heeft gezet.” De CLS was inderdaad een nieuwe klasse, maar de VW Jetta bestaat al erg lang en is hetzelfde principe Golf+kont. Daarnaast heb je in de buitenlanden ook clio’s sedan e.d. Wel een mooie bak, beetje vreemde achterlichten dat wel.
w0o0dy zegt
Wel een erg fraai interieur en ook van buiten een sterk ontwerp (beetje druk soms) met goede proporties en sterke lijnen. Maar als ik de voorkant zo zie dan is de motor net als bij Audi voor de vooras geplaatst en da’s niet ideaal.
ar156sw zegt
Ik vind ‘m best mooi. Maar, daar waar de (nieuwe) CLS het begrip “4 deurs coupe” al erg oprekt (voor zover dat begrip uberhaupt ergens op slaat), zie ik hier helemaal niets anders in dan een sedan. Wel een “sportief gelijnde”, maar echt gewoon een sedan…
De achterlichten ben ik geen fan van, met name het doorlopen aan de zijkant vind ik lelijk. Maar, als ze nou hier ook een “shooting break” van maken, daar zou ik erg benieuwd naar zijn!
petrolhead61 zegt
mooie auto maar als hij 5 mille duurder wordt dan een A is hij net zo duur als een C en gaan er weer alleen maar oude mensen in rijden.
peterv zegt
Lekker, lekker, lekker!
socawarrior zegt
Ik krijg een beetje het Opel Insigna idee als ik hierna kijk? Iemand ook? Buiten dat een prachtige auto!
xowen zegt
Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden en ga wachten met een definitieve mening nadat ik hem in real heb gezien. Er zitten zeer mooie lijnen in maar hij oogt met momenten ook héél druk voor een Mercedes. Sommige lijnen zou ik eerder associeren met Japanse merken. De foto’s lijken de auto soms ook bijeen te proppen waarbij ik ook lengte mis. En het aftermarket velgen gevoel krijg ik ook. Hopelijk komt hij in het echt strakker over!
meneersander zegt
Zo, wat en schoonheid! Aju C-sedan!
pier zegt
Hmm, ik ben nog niet overtuigd. Op zich vind ik het een aardige auto, mooi interieur, maar hij mist iets voor het echte MB gevoel. De overhang voor is te groot, achterkant is qua verlichting twijfelachtig. Grootste misser is voorwielaandrijving. Als hij in de buurt komt qua prijs van een C-klasse zou ik toch voor de C gaan, en ik denk dat ik qua leeftijd de doelgroep voor een CLA ben volgens de marketing boys.
dunhozzie zegt
@pier: Helemaal mee eens, FWD moet niet op een Merc en al zeker niet op deze. En de C is zelf echt geen lelijke auto.
Kvgorp zegt
Wat een ongelofelijk gaaf ding. Ik ben een mercedes man en ik blijf het!
j00rs zegt
Welke jonge koper is in staat om deze auto te kopen?
Ik denk toch echt dat er veel 50+ in zullen gaan rijden hoor.
Een gewone A is stoerder in mijn ogen. Maar t is wel een mooie bak.
brakka zegt
CLA iets voor de dames!!!
Lucb zegt
Oogt zeker niet verkeerd, maar er zal dan ook wel een heel dik prijskaartje aan gaan hangen. En dan vraag ik me af of ze echt jong publiek ermee aantrekken.
gorre zegt
ziet er goed uit , enkel het GPS scherm had groter en ingebouwd mogen zijn !
ruubster zegt
voorwiel aangedreven en dus geen echte Mercedes-Benz.
xilver zegt
Enig idee van de prijs?
brakka zegt
@xilver: de prijs begint bij €29.000
berlinetta zegt
@brakka: In Duitsland.
brakka zegt
@berlinetta: Dan zal de prijs hier rond de €34.000 zitten.
autoblogger zegt
@brakka: UPDATE:
http://www.autoblog.nl/prijs-mercedes-cla-klasse-vanaf-e32-495
bempi zegt
Hahaha nee joh is dit serieus ? Alles is gewoon fout hahahahaaa. Leuk voor de oprit nadat je hem hebt gekocht. Het is maar te hopen dat mercedes msssm ( met super snel spoed mogelijk ) komt met een BLS ( CLS met ongeveer de afmetingen van een E klasse ). Hierin zou mijn oma geeneens in willen worden gezien. Achterlichten fout,Model fout & Comfort fout.
Rick-dos zegt
Voorkant ziet er mooi uit, van de zijkant zie je dat de wielen te dicht bij elkaar staan of er is teveel overhang aan de voorkant en van achter lijkt het, net als de A-klasse, op een Citroen alleen in dit geval de C5…
AudiQuatro zegt
in mercedes grijs een schitterende auto. In het rood daar in tegen……….. Ik ben benieuwd hoe geel hem staat, dat is tenslotte het nieuwe mat toch?
moveyourmind zegt
Met de beste wil van de wereld kan ik hier geen Alfa 156 in zien. Maakt ook niet uit, want dit is hoe dan ook een heel mooie wagen. Persoonlijk vind ik de CLA juist in deze dieprode lak veel mooier uitkomen dan in het zilvergrijs. Erg mooie lak, sportief maar niet te uitbundig.
T16 zegt
@moveyourmind: Ik wel en Wouter ook, die heeft vroeger een Alfa Romeo 156 sedan gereden, dus hij weet waarover hij praat. Kenmerk van de 156 is het coupé-achtige design met verborgen deurgrepen voor de achterste portieren. Ik vindt deze CLA net als de 156 een erg mooie auto, beide hebben ook voorwielaandrijving, vandaar de grote overhang van de CLA bij de vooras. De extreem lage Cw-waarde maakt hem op hoge snelheid relatief zuinig. Zuiniger dan een vergelijkbare C-klasse met even veel vermogen maar wel achterwielaandrijving en hogere Cw-waarde (0,26 -0,27). Erg mooie tegenhanger voor de VW Passat CC met een ouderwetse Cw-waarde van 0,29.