Vergelijkbare laadtechniek, bekend van de Audi e-tron GT en de Porsche Taycan, komt naar de Mercedes CLA.
Dat de ontwikkelingen razendsnel gaan is wel te zien met de nieuwe elektrische auto’s die telkens op de markt verschijnen. Lullig voor de restwaarde van bestaande EV’s, want net als bij smartphones wil je eigenlijk het nieuwste van de nieuwste hebben. Bijvoorbeeld met de nieuwe Mercedes CLA en de indrukwekkende laadtechniek.
800v laden
Porsche en Audi wisten als één van de eerste merken 800v laadtechnologie naar EV’s te brengen. Met razendsnelle laadtijden behaalden de Taycan en e-tron GT indrukwekkende cijfers. Die technologie, normaal gesproken voorbehouden voor auto’s in het hogere segment, kom je nu bij steeds meer auto’s tegen. De Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5, maar ook de nieuwe Mercedes CLA krijgt deze laadtechniek.
Mercedes heeft meer informatie gegeven over de aandrijflijn van de nieuwe CLA. Zowel met betrekking tot het elektrisch rijden, als info over de geleverde verbrandingsmotoren. Want ja, de Duitsers gaan het model met twee aandrijflijnen leveren.
Dankzij de 800v laadtechniek van de Mercedes CLA kan de elektrische auto een pieklaadvermogen van 320 kW halen. Daarmee is de accu in slechts 10 minuten van 10 tot 80 procent op te laden. Kijk, dat komt bijna in de buurt van benzine of diesel tanken qua tijd.
Mercedes brengt de elektrische CLA met 58 kWh of 85 kWh op de markt. In het meest gunstige geval moet je denken aan een actieradius van 700 kilometer. Wat ook baanbrekend in zijn segment zou zijn. Mercedes kiest voor een tweetraps automaat met het elektrische model en de elektromotor is goed voor 272 pk.
Nieuwe benzinemotor
Wie niet zit te wachten op een elektrische Mercedes CLA met verbluffende laadtechniek is er goed nieuws. De CLA krijgt een nieuwe 1.5 liter viercilinder benzinemotor. Deze is ongeveer 17 procent lichter in vergelijking met de huidige viercilinder motor van het merk.
Er is bewust gekozen voor een viercilinder. Deze loopt nu eenmaal rustiger dan een driepitter. Mercedes heeft gekeken naar onder andere het gebruik van schuim en isolatie om de motor zo stil mogelijk te krijgen en vibraties tegen te gaan. Iedereen die wel eens gereden heeft in een benzineauto met een kleine motor weet dat lage toeren vibraties met zich meebrengen.
Ondanks de kleine cilinderinhoud denkt Mercedes comfort op een hoog niveau te kunnen brengen. Het blok is altijd gekoppeld aan een automaat en komt leverbaar met 136 pk, 163 pk of 190 pk. Laatstgenoemde is een 4Matic.
Met deze informatie zijn we weer een stapje dichterbij de onthulling van de nieuwe Mercedes CLA, waarvan de laadtechniek het meest interessante nieuws was. Het model komt in 2025 op de markt.
Gulli zegt
Als hij dan dit keer ook minder oogt als een naaktslak en het interieur niet helemaal vol zit met dat goedkope glimmende plastic ben ik misschien nog eens geïnteresseerd in een Mercedes! Dat is lang geleden.
THSD zegt
In slechts 10 min van 10% naar 80% maar geldt dat voor beide accupakketten?
barchettadriver zegt
Dat zou zo maar kunnen van wél. De C-Factor verandert natuurlijk niet. Die ligt bij 10 minuten 10-80% Nog steeds op 4,2. Dit is overigens een extreem hoge C-Factor.
THSD zegt
Ik denk van niet want 70% van 58kwh of 85kwh daar zit wel een behoorlijk verschil in.
Laden met een piek van 320kw bij beide accupakketten en dan van 10 naar 80% in 10 min?
Als dit voor beide pakketten geldt dan denk ik dat het piekvermogen bij de 85kwh versie langer vastgehouden wordt of het geldt alleen voor de 58kwh versie.
MarcoM zegt
Nu nog mensen vinden die weer naar een EV willen, we waren onlangs bij een dealer in Duitsland en die klaagde steen en been over de EV in het algemeen, niemand schijnt ze meer te willen, hoge afschrijving was o.a. het argument.
b088y zegt
Het schijnt dat niemand meer een VAG auto wilt hebben, dan zou ik als dealer ook klagen.
RutgerK zegt
Voor de 85 kWh zou 70% in tien minuten gemiddeld 357 kW zijn en voor de 58 kWh is dat 243,6 kW.
Ik snap het niet hoe die cijfers tot stand komen.
Gulli zegt
En dan waarschijnlijk bij een perfecte laadcurve? Met voorverwarmde batterij? En laden met wind mee, heuveltje af, achter een vrachtwagen :D
flatoutmarten zegt
Als je een cruise snelheid van 210 km/h aanhoudt, denk ik niet dat je de accu nog veel hoeft te verwarmen. 🔥
audirs3 zegt
@RutgerK misschien van 15 tot 80 procent?
Ik denk dat 12 minuten realistischer is. En in de echte praktijk, met snelweg op en af, moet je misschien op een kwartiertje rekenen.
Qua laadpalen is het geen probleem, alle palen langs de autobahn van Ionity kunnen 350kw aan.
THSD zegt
Artikel wel gelezen?
Staat duidelijk bij van 10 tot 80% en nergens staat er 15 tot 80% benoemd.
audirs3 zegt
@THSD jazeker, maar als je leert rekenen dan snap je dat dat gewoon niet klopt. Je moet niet alles klakkeloos geloven wat je leest. In 1/6e uur laden met 320kw geeft je dus 320/6= 53,3kwh. Dat is slechts 62,7% van een volle accu van 85kwh, en dus niet de 70% die tussen 10% en 80% zit. Ergens klopt er dus iets niet im het verhaal…
THSD zegt
@audirs3
Dat is dus wat ik al eerder benoemde hierboven in de losse comments.
Laadsnelheid zal ook nooit strak op 320kw blijven hangen tussen de 10-80%
Al ver voor de 80% wordt er al begonnen met afbouwen van de piek.
audirs3 zegt
@THSD nou dan zijn we het voor de verandering eens met elkaar eens :) . In het persbericht schrijven ze dat ze steeds stopjes van 10 minuten hebben gemaakt, en dat ze nooit boven de 80% zijn gekomen. Elders heb ik gelezen dat die 10 minuten van 10% naar 55% was. Anyway, het is erg snel, maar nog een prototype en nog een beetje vaag…
THSD zegt
@audirs3
Kijk zo kan het natuurlijk ook he met het eens zijn.
Ik heb liever de echte solid state accu’s al heb ik ook een zwak voor de lucid air.
kennone zegt
Van 5% naar 100 gaat bij mij nog altijd ruim binnen 5 minuten en dan kan ik bijna 800KM rijden met mijn +/- 50 liter wat er dan in gaat. Vind dit nogsteeds niet vergelijkbaar.
audirs3 zegt
Veel belangrijker is dat ze een nieuw record hebben gevestigd, door 3717 km on 24u met een EV te rijden. En ook niet op een onrealistische manier, als je tenminste lak hebt aan maximale snelheden en met 2 man kan rijden. De laadinfrastruur is er al (Ionity biedt overal 350kw aan). Dit betekent retour Amsterdam-Rome in 24u, of NY-LA in ruim een dag.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mercedes-daagt-andere-autofabrikanten-uit-met-record-3-717-elektrische-kilometers-in-24-uur/
Ik hou van mijn ICE als hobby auto, maar voor zowel woon-werkverkeer als vakanties is een EV een prima alternatief.
Dutchdriftking zegt
Als dit in de praktijk in 10 min 400km range laden betekend (bij 130km/h) dan is de auto an sich geniaal. Nu het netwerk nog up to date om dit ook te kunnen leveren.
caprio zegt
Beetje een rare voorstelling van zaken. Porsche was met 800V techniek de eerste maar slechts voor een paar maanden. Toen hadden Hyundai en Kia er ook één met de Ioniq 5 en EV6. Dat is alweer meer dan 3 jaar geleden. Nu pas komen er meer merken op de markt met 800V laadtechniek, waarbij het de vraag is of ze tot 80% vol wel doorgaan met snelladen boven de 300kWh. Want gezien de laadcurves behoren de Zuid Koreanen nog steeds tot de top waar de rest zich nog maar moet gaan bewijzen.
audirs3 zegt
Inderdaad, beetje te weinig credits richting de Koreanen.
Overigens is Lotus op dit moment wel de laadsnelheid kampioen, die doen nu wat eigenlijk Audi zou moeten doen (voorsprong door techniek…)
tborre zegt
Iemand die ook nadenkt over levensduur van de batterijen bij dit soort laadopperaties ?
audirs3 zegt
@tborre Zolang je voor goede koeling zorgt dan hoef je je daar niet zo druk over te maken. Vaak is de laadsnelheid niet eens zozeer het probleem van accu degradatie, maar de opwarming die daar bij komt kijken. Dat was bij oudere EV’s vaak wel een probleem.
mashell zegt
Ja doen we. Is geen probleem. Hitte komt van de stroom en deze heeft een hoge spanning en dus een relatief lage stroom, weinig hitte dus weinig schade.
RutgerK zegt
CATL schijnt batterijen aan te bieden die een garantie van een 1.000.000 kilometer meekrijgen.
Fernando zegt
Die 700km actieradius is in de lente en bij max. 90km/u.
Dat opladen tot 80% is vreemd want een ICE tank je meestal 100% vol.
Had een Taycan helemaal leeg gereden ( restte nog 1% ) duurde wel 50 minuten voordat ie weer 100% vol was
mashell zegt
Je weet best dat boven de 80% het snelladen langzamer gaat. Dus bij 80% stoppen en eventueel nog een keer snelladen ben je sneller op je bestemming.
mashell zegt
Mercedes heeft eindelijk ontdekt dat snelladen hun zwakke punt is, heel goed!