Komende week hebben we notabene een primeurtje in Amsterdam, de CL65 AMG maakt daar namelijk zijn debuut. Terwijl er afgelopen dagen in Amerika diverse geruchten gingen over een nieuwe AMG (CLS65 of E65?) zal de CL65 ook op de autoshow in NYC staan. Onder de kap echter geen verrassingen, net als de SL en S65 AMG heeft de sportcoupé een V12 met twee turbo’s. Het vermogen is 612 pk met een max koppel van 1.000 Nm.
Daarmee gaat de CL65 AMG binnen 4,5 seconden van 0-100 km/u. De top ligt ruim boven de 300 km/u maar waarschijnlijk zal er weer sprake zijn van bengrenzing. Autotelegraaf schrijft dat de verkoop direct na de onthulling al start. Een prijs is niet bekend, maar reken op net geen drie ton. De prijs is € 301.500, zie hieronder het volledige persbericht.
Naast de S 65 AMG en de SL 65 AMG is de nieuwe Mercedes-Benz CL 65 AMG inmiddels het derde model dat wordt aangedreven door de krachtige zesliter AMG V12-biturbomotor. Deze motor spoort de coupé aan tot grootse prestaties: de acceleratie van 0-100 km/u vindt plaats in 4,4 seconden, in 13,3 seconden is – waar dat mag en kan – een snelheid van 200 km/u bereikt. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het piekvermogen van 450 kW/612 pk is beschikbaar in het toerenbereik tussen de 4800 en 5100 omw./min. Het eveneens elektronisch begrensde maximum koppel van 1000 Nm is beschikbaar tussen de 2000 en 4000 omw./min. De motor reageert zeer direct op het gaspedaal, maar is door zijn soepele karakteristiek evenzeer geschikt voor ontspannen cruisen in een hoge versnelling.
De CL 65 AMG verloochent zijn afkomst allerminst: speciale AMG-carrosseriestyling, 20 inch grote gesmede AMG-velgen en AMG-interieurstyling wijzen op het bijzondere karakter van deze versie. Maar ook technisch heeft de CL 65 AMG het nodige te bieden. Zo is de auto voorzien van een AMG-sportonderstel, dat gebruik maakt van het Active Body Control-systeem. Ook het preventieve beschermingssysteem voor inzittenden PRE-SAFE behoort tot de standaarduitrusting, evenals het krachtige AMG-remsysteem, speciaal aangepast voor hoge prestaties, dat zorgt voor maximale vertraging zonder afname van de remwerking.
Er wordt geschakeld door middel van het vijftraps AMG-SPEEDSHIFT-systeem met stuurschakeling en DIRECT-SELECT-versnellingskeuze. Met behulp van een schakelaar op de middenconsole kan worden gekozen voor de standen Sport, Comfort en Manual. Hierdoor verandert niet alleen de schakelkarakteristiek, maar ook de respons van het gaspedaal en de hardheid van de veren en dempers van het AMG-sportonderstel.
Het AMG-sportuitlaatsysteem met twee dubbele verchroomde eindstukken zorgt voor het specifieke AMG-V12-geluid. De katalysatoren zijn voorzien van een trimetaallaag, zodat deze sneller werken na een koude start, beter hun reinigende werking doen en ook duurzamer zijn. De CL 65 AMG voldoet aan de EU4-uitlaatgasnorm en aan geldende eisen in de Verenigde Staten.
In het interieur beschikt de CL 65 AMG over AMG-multicontour-sportstoelen met massagefunctie, een ergonomisch gevormd AMG-sportstuurwiel en een AMG-combi-instrument met “RACETIMER”-functie. Opvallend is ook de analoge klok in exclusief IWC-ontwerp. AMG-sierlijsten op de dorpels, edelstalen sportpedalen en houtafwerking zorgen voor een aangename, comfortabele ambiance.
De levering in Nederland start vanaf 10 april 2007. De consumentenprijs in ons land inclusief BTW en BPM bedraagt € 301.500.
Alwood zegt
o?! nou dan ga ik deze zeker bekijken! echt heelemaal te gek, ik had totaal niet verwacht dat deze op de markt zou komen… een échte supercar.
* sarcasme-mode uit * ;)
doe mij maar de V8 versie!!! (CL63 dus) :)
Alwood zegt
o, foutje… ik wil helemaal geen mercedes! doe mij maar de nieuwe M3 :D
LOWrider_NL zegt
jij je M3, pak ik deze pimp bak die je natuurlijk in het zwart moet hebben!
en deze velgen er onder http://www2.mercedes-benz.co.uk/content/media_library/unitedkingdom/mpc_unitedkingdom/passenger_cars/products/individualisation/amg/models/e_63_amg/E_63_AMG_wheels.object-Single-MEDIA.tmp/e63_saloon_wheels_338x220.jpg
Alwood zegt
DEAL! :P o… damn waar ga ik ook weer het geld vandaan halen?! :| ;) ok, zodra ik er een heb spreken we af! :P
PieterA zegt
Nutteloze auto’s die 65 AMG’s (welk type dan ook). Gewoon té veel power voor wat de auto’s maar aankunnen. En dat is ook niet leuk meer.
AMG zegt
Ik vin de AMG wel mooi , maar een CL 600 zou ook goed zijn.
Pieter zegt
Leuk ding,
neem een goedkopere en gooi m langs Brabus. Zelfde effect, stuk goedkoper en je buurman in de haven van Puerto Banus heeft dan ten minste niet dezelfde.
w0o0dy zegt
@Pieter….. Brabus=goedkoper? Ehm, denk het niet, tenzij je alleen de buitenkant laat doen of zo…
renny zegt
Vorige vrijdag rij ik vanuit het binnenland naar de Belgische kust en kom ik een CL tegen. Ik dacht *waawwww* en tegelijkertijd shit, want mijn digitale camera lag achteraan in de auto. Jammer, want het was mijn eerste die ik tegenkwam. 1 Km verder zie ik een ganse vrachtwagen met CL’s waarvan de onderste het leuke opschrift CL 65 AMG had…
Even balen
Jenson zegt
Hier stond laatst in de straat een (Duitse) CL, volgens mij was het een 600. Zwarte buitenkant, cognacbruine binnenkant, met de goeie velgen, echt super mooie wagen! Dan hoef je niet nog eens een ton uit te geven voor een AMG, maar ja, er zijn mensen die hebben geld zat, dus waarom niet?:P
Ejay zegt
We zullen het wel zien donderdag.
phantom zegt
Het kan niet beter worden op die Autorai, alle (vette) auto’s die er horen te staan staan er!!!!!!!! (o.a. alfa 8c, bugatti veyron etc)
Cheech zegt
Bijna net zoveel peekaa’s als de SLR McLaren!!!
Voor het halve geld!
SimonMc zegt
@Cheech: ja, bijna zoveel pk’s,maar zoveel meer koppel wel.
Maar dat maakt toch niet uit in deze wagen.Al steek je er 1000 pk in, sneller gaat ie toch écht niet worden als een slr.
Deze wagen is gewoon een ramp als het om bochtenwerk gaat, hoop wel dat deze op dat vlak toch wel iets beter is als de vorige.
mini cooper S works zegt
rijd er al een rond bij mij in de buurt
S AMG zegt
Doe mij maar die 63 AMG. Dat scheelt flink gewicht en nog meer geld. Persoonlijk denk ik ook dat de 63 versie wat sportiever is. De 65 is er gewoon voor een ding: verschrikkelijk snel inhalen. Dit is wel de ultieme Amsterdam-Nice cruiser met dat koppel echt ziek..
SamSam zegt
geen upgrade van de 65 AMG motor? is veel een beetje eentonig daar bij AMG..Terwijl ik echt een fan ben van Mercedes Benz
MareX zegt
k snap niet waarom ze een cl63 en 65 uitbrengen :S
AlwinH zegt
@mini cooper S works,
Hoe kan ie nou bij jou in de buurt rondrijden als de verkoop nog moet beginnen?
autoblogger zegt
UPDATE: De prijs is € 301.500, zie het volledige persbericht bovenin…
SamSam zegt
@ Alwin
kan een 65 amg pakket zijn, je kan alles bij Mercedes Benz maken als je maar money neerlegt
Tim (de Hummergek) zegt
Danke shön!
boelie zegt
de getoonde cl65 amg op de RAI zal 313.092 euro. Tevens staan er ook 2 slr’s op de RAI. De meeste pk’s zijn dit jaar zeker bij mercedes te vinden.
SamSam zegt
en brabus
Joostje zegt
Boeiend, interresant. blijft een Mercedes die ontwikkeld is vanuit het oogpunt ” luxe” dat er dan een rete krachtige motor inligt is dan om het even. emotie nul,komma,nul. prestaties vast en zeker top, maar voor dat geld kun je toch beter bij de Italianen gaan shoppen.
Jenson zegt
@Joostje: Met een MB kan je er jaren mee rijden, bij de Italianen kom je dan iets vaker langs de garage.
slk zegt
Geweldige auto. ik ga zeker even kijken bij die wagen.Hoe kan je trouwens zeggen dat er geen emotie in deze auto zit.
JH zegt
Leuk al die pk’s, 0-100, blabla. Grappig is dat er niet over het gewicht gesproken wordt en die ligt erg hoog (meen 2300 – 2500kg). enneh over EU4 en de Amerikaanse eisen; volgens mij valt deze AMG door zijn gewicht in de categorie “vrachtwagens” in Amerika dus uitstoot…who cares?
Egon zegt
Blijft foute auto… Ik koop er over twee jaar wel een voor 30 mille…
Die bakken schrijven af, sjessussss
– Of koop gewoon een standaard CL met mooie opties – of koop een 911 turbo en rij met een beetje stijl rond. Of een RS4 natuurlijk die met z’n 4wd iedereen (in de bochten) eruit rijdt
Citrofiel zegt
Wauwzers, dat is duur… :shock: Voor een MB dan.