Met de Mercedes CL63 op LPG kun je nog een beetje centjes besparen. Een klein beetje dan.
De brandstofprijzen zijn nu al een tijdje stabiel. Maar eigenlijk wil je dat niet, want ze zijn nog onnoemelijk hoog. Een litertje 98 is al gauw tweeënhalve euro. De tank van de Audi A6 duurtester volgooien kost dan 200 euro (er zit een 80 liter tank in). Maar het kan nog veel erger, hoor. De Mercedes-Benz CL63 AMG had standaard namelijk een 90 liter tank.
Dit betekent dat je 225 euro kwijt bent om ‘m vol te gooien. En zuinig rijden wordt lastig met een enorme coupe van twee ton met en atmosferische V8. Sterker nog, Mercedes heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de CL63 AMG kan zuipen als een tempelier.
Zelfs volgens de voorzichtige NEDC-opgave ga je gemiddeld niet zuiniger dan 1 op 6,7 rijden. En vergeet niet dat alles duur is bij een CL63 AMG. Onderhoud is erg duur, onderdelen zijn specifiek voor de AMG (dus erg duur) en de verzekering en motorrijtuigenbelasting zijn ook niet mals.
McDonald’s-saus op Wagyu-steak
Om het een beetje leuk te houden, moet je deze Mercedes CL63 op LPG overwegen. Want ja, deze auto is voorzien van autogas. Het is een beetje blasfemie dat men een gasinstallatie bouwt op de M156-motor.
Alsof je van die penetrante gele McDonald-saus drapeert op een Wagyu-bsteak. Maar hey, het scheelt aanzienlijk in de brandstofkosten. Ja, je moet wat vaker tanken maar LPG is tenminste (nog) niet schreeuwend duur.
Maar deze Mercedes CL63 op LPG heeft nog een voordeel. Het is namelijk een BTW-auto. Je kan ‘m dus op de zaak zetten. Het is nu nog geen youngtimer, maar dat is ‘ie over een paar maanden wel.
Prijs Mercedes CL63 op LPG
Dan kun je tegen 35% van de dagwaarde (lekker laag) aan bijtelling rondrijden. Alle kosten kun je vervolgens op de zaak zetten. Handig als je nog banden moet bestellen voor de 20 inch gesmede Fuchs-velgen, die we in de kofferbak zien liggen.
Dan eventjes de techniek, want die is om van te smullen. Zoals gezegd, ligt de M156 onder de kap. In dit geval is de 6.2 liter V8 goed voor 525 pk en 630 Nm. De achterwielaandrijver kan in 4,6 seconden naar de 100 km/u sprinten, wat gezien het gewicht (net geen twee ton) en aandrijving (allen de achterwielen) erg snel is.
En voordat je gaat mijmeren over het geld dat deze auto kost, vergeet niet dat de grootste kostenpost al verdwenen is. Nieuw betaalde je er met een paar opties 250.000 euro voor.
De prijs van 33.900 euro is niet bijzonder laag, maar gezien het gebodene is het gewoon marktconform. Zeker omdat de kilometerstand relatief gunstig is. Daarbij is het gewoon de enige met een gasinstallatie. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Video can’t be found
Meer lezen? Deze 9 toppers hebben een magistrale motor onder de kap!
thearchitect zegt
Een youngtimer is belast met 35% van de dagwaarde, niet 25%
dutchneon zegt
Met de jaarlijkse MRB van deze zware jongenop lpg zit je al gauw aan de aanschafprijs
ttr6 zegt
Volgens mij is het 35 % bijtelling. Nog steeds goedkoper dan een nieuwe 3 cylinder bolide zakelijk rijden
W115 zegt
✅ ouwe bak
✅ import
✅ te lage km stand
✅ lpg
Advies = gewoon doen
karhengst zegt
Zeker de combinatie van die laatste twee factoren maakt het behoorlijk twijfelachtig. LPG bouw je toch in wanneer je benzine wilt rijden maar dieselkilometers maakt?
Variomatic zegt
@w115: dus wat is je punt? Oud mag geen import zijn of import mag niet oud zijn..?? Er staan niet bijster veel AMG versies van dit model te koop in Europa, dus als je een goede zoekt moet je al snel de grens over. Ding is 3 jaar geleden geimporteerd en was toen ook nog niet goedkoop, alleen een liefhebber koopt zoiets. In dit geval lijkt me oud en import geen enkel bezwaar.
Tonnie zegt
@variomatic: je mist het punt. Je verwacht een hoge km stand bij een lpg installatie. Waarom zou je lpg ombouw willen als je nauwelijks km’s maakt? Kost je meer aan afschrijving dan dat je bespaart aan brandstof. Dus twijfelachtig.
kubimazda3 zegt
Vergeet de extra velgen op de achter stoelen niet. Ook zeker een pluspunt.
turboboy zegt
Ik vind 1 regel voor deze auto’s gelden, als je moet nadenken wat het kost, niet doen en dat gaat al fout met lpg dus.
Arno's zegt
Want jij hebt er verstand van? Als de klepzittingen nog goed zijn, en dat weet je gelijk wanneer je hem aan een uitlaatgastester hangt, zie ik geen probleem wat dat betreft. Verder is een atmosferische motor wat alleen maar in je voordeel werkt tov een turboblok
turboboy zegt
@Arno‘s: Aangezien ik er 1 in de garage heb, beschouw ik het zo: lpg hoeft niet zo slecht voor het blok te zijn maar een AMG op gas, dat geeft niet de indruk dat de vorige eigenaar kosten noch moeite gespaard voor onderhoud heeft.
maotje zegt
@turboboy: de auto is ingevoerd. Als die uit een aziatisch land komt is het niet zo heel gek dat dr lpg installatie inzit. In veel aziatische landen verkopen ze geen 98. Lpg is dan een prima alternatief.
coupedriver zegt
Er blijft dankzij de LPG net wel geld over voor het onderhoud.
reggie-boy_rood zegt
Fuchs velgen???
3246cm252kw zegt
Die zal met dat gewicht wel gezellig in de wegenbelasting zijn 😆
3246cm252kw zegt
Oké dat valt bijzonder mee ten opzichte van mijn E46 cabrio, Manhart MH3 630 Supercharged die ook een gasinstallatie heeft.
kniesoor zegt
Er hangt een zweem van armoedigheid rond LPG in een performance-vehikel. Misschien is het voor de motor an sich niet schadelijk, maar een looiige gastank in je scheurijzer is niet perse goed voor de handling. Lang verhaal kort : ik zou geen interesse hebben in deze CL.
maotje zegt
@amghans: dat valt reuze mee. Die tank is niet zo zwaar. En
Lpg is 30% lichter dan benzine.
mc96 zegt
Ik vraag me af wat voor een types met een dergelijke wagen zakelijk voor willen komen rijden bij een klant
Variomatic zegt
@mc96: gewoon, messenslijpers. Hoezo?
nootdorp015 zegt
Moet er echt 98 in?
Wat voor verschil maakt het op een langere tijd 95 vs 98 met een auto als deze?
kniesoor zegt
Er hoeft niet perse RON98 in, 95 kan ook zonder dat je daar iets van merkt qua performance van de motor. Maar misschien dat het verbruik op 98, net als bij veel andere oto’s, iets lager is dan op 95. Al is dat bij dit soort dorstige wagens dweilen met de kraan open 🙂
SimonMc zegt
Dit kan ik totaal niet begrijpen. Dit is als een kasteel kopen en er valse plafonds met gyproc-platen in monteren.
dree16v zegt
CL AMLPG :-)