Twee weken geleden werd de CL voorzien van een niet heel ingrijpend faceliftje. Daarmee kreeg de langwerpige coupé ook gelijk een aantal nieuwe motoren tot zijn beschikking. Wat ze voor de AMG-modellen in petto hadden was nog even geheim, totdat deze info op de internets uitlekte natuurlijk. Dus wat we grotendeels al wisten heeft Mercedes vannacht bevestigd in een persbericht. En we hebben foto’s!
Eerst even over de CL63 AMG. Daarin lag voorheen de welbekende 6.2L V8. Maar downsizing heeft ervoor gezorgd dat we iets minder motorinhoud voor onze kiezen krijgen, namelijk een 5.4 liter achtcilinder. Maar niet getreurd. Want dit blokje levert -dankzij twee ijzeren longen- 544 pk en 800 Nm aan bandenverslindend koppel. Da’s dus even een flinke pk-sprong in de goede richting! Maar het kan gekker: bestel het AMG Performance Package erbij en je krijgt maar liefst 571 pk & 900 Nm onder je rechtervoet. We like!
Hiermee sprint de ‘normale’ versie in 4.4 tellen naar de honderd en kan er dankzij een begrenzertje niet veel harder dan 250 km/u worden gereden. Met het AMG Performance package op je Benz sprint je trouwens 0.1 seconden sneller naar de honderd en mag je van Mercedes opeens wel de 300 km/u halen. Schakelen gebeurd bij beiden uitvoeringen met de nieuwe zeventraps versnellingsbak (AMG SpeedShift MCT).
Dan nu de krachtpatser van de twee: de CL65 AMG. Die behoudt zijn V12 zoals we ‘m kennen, dus met een inhoud van zes liter. Wel worden er een aantal extra pk’s uitgetrokken, waarmee het vermogen uitkomt op 630 pk. Deze turbogeblazen twaalfpitter smijt de CL in 4.2 seconden naar de honderd, en houdt pas op met accelereren als de driehonderd wordt aangetikt (elektronisch begrensd, hij kan harder). Schakelen gebeurd met een vijftraps AMG SpeedShift transmission.
De remmen, velgen, en ophanging zijn bij beiden modellen gelijk. Het lichtmetaal komt er in de maat 20 inch onder te hangen en is gewikkeld in rubber met de maat 255/35 (voor) en 275/35 (achter). Mocht een toekomstige eigenaar besluiten om een AMG-model van de CL te bestellen zonder badges, dan kun je ze uit elkaar houden via de uitlaat. De CL63 heeft vierkante pijpjes (a la E63 AMG) terwijl er bij de CL65 AMG ronde pijpjes uit de achterkant steken. De Nederlandse prijzen waren al bekend. Namelijk €206.700 voor de CL63 AMG en een tonnetje (!) meer -€308.950 in totaal- voor de CL65 AMG.
Dennis zegt
Mooi hoor! Ziet er beter uit dan een RS5.
750i zegt
Een droom op wielen met voor mij het liefst gevuld met de 12-cilinder!!!
Svenska Aeroplan AB zegt
Ziet er zeker goed uit.
Ik vind dat Mercedes het qua design goed voor elkaar heeft.
Duidelijk en herkenbaar Mercedes, maar toch niet ieder model exact gelijk aan elkaar zoals ehmmm, nou ja je weet wel…
;)
F10 zegt
Ik ben erg benieuwd naar de facelift van de C63 AMG.
VeniVidiVici zegt
En JA hoorrr we hebben er weer een patserige voor gasten met strak-zwart-achterovergekamt-haar-met-kokosvet bak bij!!!
FabianVTS16V zegt
Mooie bak, helaas onbetaalbaar voor velen!
Mijn vraag is eigenlijk; waarom zou je nog voor de CL65 kiezen ??
Voor die 59pk en 100nm ga je toch geen 100.000 euro (!!!) extra betalen??
Dan kan het in mijn ogen alleen maar om prestige gaan!
floryn zegt
@FabianVTS16V:
Die vraag kun je ook ombuigen naar; Waarom gaat niet iedereen met de fiets. Rationeel is het niet echt te beargumenteren dat mensen een auto duurder dan 30.000 euro kopen (meestal).
floryn zegt
Net zoals bij de huidige SL passen de vierkante koplampen totaal niet op deze CL die nog van voor het vierkante tijdperk is.
President zegt
prachtige wagen, alhoewel ik de vorige versie verkies..
KIA zegt
308.950 euro voor een mercedes????????
Met dat geld kun je veel leuke dingen mee doen.
Kun je bijvoorbeeld een huis mee kopen dan heb je kans dat het in waarde stijgt.
Benz.. zegt
@KIA: “Kun je bijvoorbeeld een huis mee kopen dan heb je kans dat het in waarde stijgt.”
Dat zou jij doen. Da’s je goed recht. Mensen welke de financiële middelen hebben om zo’n CL65 AMG aan te schaffen wonen uitsluitend in huizen welke over het algemeen net wat duurder uitvallen dat 3 euroton.
Als ik morgen een miljoen win ben ik de eerste die er eentje aanschaft.
Benz.. zegt
Dit is trouwens erg interessant wanneer je een gebruikte/tweedehandse CL wilt gaan aanschaffen. Buiten het feit om dat bolides van dit kaliber jaarlijks veel afschrijven.
HDM zegt
Je krijgt er iig meer voor dan bij Kia :P En kan dat huis dan rijden? Nee dus.
Ik vind het nog steeds een waardeloze facelift. Koplampen vind ik nog steeds overgestyled met al die boogjes en knikjes, en de persoon die voor de achteruitrijlichten naast de plaat heeft gekozen mogen ze afschieten.
lincoln zegt
totaal nutteloos apparaat ..
heeft totaal geen toegevoegde waarde op deze planeet ..
maar sjieker dan alles dat zich concurent wil noemen ..
echt de heer en meester van alle coupes ..
en dat zo,n ding serieus geld moet kosten kan je niet verontwaardigt over doen ..
Benz.. zegt
En laten we wel wezen. Voor een vergelijkbare concurrent betaal je ongeveer hetzelfde of zelfs nog meer.
Ferrari 612 Scaglietti F1: €308.704
Bentley GT Speed: €301.846
Aston Martin DBS: €343.414
Het ontloopt elkaar niet veel dus.
Jurriuit zegt
”Schakelen gebeurd bij beiden uitvoeringen” moet zijn: Schakelen gebeurt bij beide uitvoeringen ;)
GOD zegt
Interieur doet me aan die van BMW denken.
De opgeruimd staat netjes filosofie.
Interieurs worden steeds kaler en sterieler.
Vind het net iets te kaal/steriel.
Stuur vind ik niks en doet me denken aan een stuurtje voor racespellen.
De dubbele omhuizing voor de tellers en navi vind ik ook niet echt je van het.
Middenconsole vind ik heel mooi geworden.
Voor de rest niets op aan te merken.
Exterieur en Performance gewoon toppie op de ledstrips na, dat is gewoon een dikke fail imo.
Ziet er gewoon goedkoop uit en doet afbreuk aan de auto.
Geen enkele auto is perfect dus al met al gewoon 2 hele geslaagde modellen.
lincoln zegt
@GOD: dus !! koop je em nou wel of niet ??
of is het normaal dat een god geen duidelijk verschaft ..
Lucb zegt
Prachtige wagen, toch vraag ik me af hoe ze aan een prijsverschil van een ton komen.
Hupke zegt
Dit gaat de juiste richting uit, terug naar die geliefde 500 SEC!
@Lucb:
Misschien omdat V12 motoren herontwikkelen waarvan er niet zo veel gemaakt zullen worden redelijk duur is waardoor de basis prijs iets hoger ligt.
En omdat in het fijne Nederland waar deze prijzen gelden de staat er dan nog eens veel meer boven op doet, waardoor het prijsverschil nog toeneemt.
Relief zegt
Nutteloze auto, maar o zo heerlijk! If i had the money, dan zou ik het wel weten :D
Sneep zegt
Wat een monsterbak.
Als ik de loterij een keer mag winnen ga ik voor de V12.
GOD zegt
@ lincoln
Ik sla dit keer over ;)
ascari15 zegt
Voorkant lijk op een Volkswagen passat cc.
GOD zegt
@ lincoln
Ik weet het is raar om eerst allemaal dingen op te noemen die me niet aan staan en dan op het eind een “staande ovatie” te geven.
Maar zoals ik al zij is geen enkel auto perfect en je neemt altijd een aantal onvolkomenheden er bij.
Dat is bij alles in het leven en dus ook bij auto’s.
duke zegt
@GOD: Zoals ik al “zei”!!!! Jongetje toch!
schmeiss zegt
Bring back the oval exhaust pipes for the 63ers! :)
Max zegt
Sinds de facelift heeft de CL van die lelijke achteruitrijlichten naast de kentekenplaten.
Hadden ze die niet in de gewone achterlichten kunnen verwerken? Zoals bij de CL van voor de facelift.
Ziet er een stuk netter uit.
Dit doet een beetje amerikaans aan.
Dimglor zegt
Ziet er echt goed uit! Als je zo’n cl63 besteld, neem je toch ook meteen zo’n Amg Package erbij…. Heb je meteen wat meer vermogen en ie gaat ook net dat beetje rapper :)
Zo’n 65 is gewoon voor mensen die niet weten wat te doen met hun centjes ;)
CURACAO zegt
ik wou even reageren op nike name @ BENZ @
nou dus als jij een miljoen zou winnen dan ga jij ruim 3 ton euro’s aan een auto uitgeven?????????:shock: nou dan ben je volgens mij niet echt goed bezig en dan met je dure auto naar je werk toe gaan ?????? ik zit te denken om lekker te emigeren met mijn miljoen na een tropische eiland !!!!! :P
Acacio zegt
En ik blijf het niets vinden… net zoals elke Benz trouwens, weet niet wat het is maar heb er helemaal niets mee..
M-Power zegt
ook al heb ik het geld voor een CL65, doe mij maar de 63, dat klinkt zooooveel beter, beetje amerikaans zelfs.
BmwMPower zegt
De CL is altijd al een verschrikkelijk dikke coupé geweest.
BMW kan er met de M6 misschien aan tippen, maar het blijft een vette wagen!
sportspotter13 zegt
zo, zeer mooie wagens! Dit zou heel erg goed in de smaak vallen bij zakelijke personen.
GTR zegt
het is wennen aan de achterlichten, maar damn, wat is die wagen lekker. die facelift heeft ‘m heel erg goed gedaan!
E320cdi zegt
Overall is ‘ie mooier, maar die achterlicht UNITS naast de kentekenplaat, diepe zucht. toch zou ik deze graag willen bestellen :-) Wat GOD al zei, je krijgt er altijd wat ‘onvolkomenheden’ bij, dan aub deze lichtjes voor mij + de rest van zo’n CL 63 AMG.
E320cdi zegt
BTW, wanneer zijn de rijtesten te verwachten van de ‘gewone’, 63 en 65 AMG, wouter? :-D
Sneep zegt
@ BmwMPower
De M6 komt echt niet in de buurt bij deze monsters.
Exterieur en interieur is mooier van de Merc. Ik begrijp dat smaken verschillen maar ik neem aan dat je dat ook vindt.
Het weggedrag van de BMW is natuurlijk wel goed.
henri zegt
SUPER auto
Kan geen ferrari tegenop !
Jammer dat over 5 jaar het woonwagenkamp ermee rijdt !
Citrofiel zegt
Ik ben weer ietsjes gewend sinds de vorige keer, maar mijn commentaar staat nog steeds: Op een rond vormgegeven auto opeens zo’n plompe hoekige neus plakken, dat gaat niet zonder het design ernstig aan te tasten. Maar ja, nog een paar keer zien en ik ben eraan gewend en ik trek alles terug. ;)
Hopelijk hebben ze het 63AMG-geluid kunnen behouden, dat lijkt me moeilijk met die turbo’s erbij…
Xpert01 zegt
Mag ik een CL63 + AMG performance pack in de kleur wit met verchroomde wielen… ;)
Flamingo zegt
nou fantastisch..
neehoor t blijft verder een hele mooie auto!
Benz.. zegt
@BmwMPower:
“BMW kan er met de M6 misschien aan tippen”
Aan de CL? Kom aan, de CL is gewoon net even een klasse hoger.
Maakt geen flikker uit want de 6-serie is een dijk van een auto met een goede wegligging maar kan op veel punten de concurrentie niet aan.
Hoeft deze ook niet aangezien het elkaar concurrenten niet zijn.
pizzakoerier zegt
waarom eigenlijk een 5-bak voor de CL65 en een 7-bak voor de CL63?
Benz.. zegt
@pizzakoerier: Ik ben niet bepaald thuis in de techniek welke er achter zit, maar zou het niet te maken kunnen hebben met de bakverhoudingen en het koppelverschil tussen de V8 en V12 biturbo?
troublesome88 zegt
Was al de mooiste Benz in het gamma, is het nu weer..
mashell zegt
Dat interieur is wel erg duidelijk op een luxe speedboat geïnspireerd. Hoewel deze AMG modellen toch vooral een manier zijn om extra veel geld bij de Mercedes dealer wit te wassen (er is geen andere reden om meer geld te besteden dan aan een CL500) zeg ik deze keer toch akkoord.
Homer55 zegt
@pizzakoerier
Ik heb heel vaak gelezen dat de 7bak al het koppel van de 65 modellen niet aankan en de 5bak wel.
Zelfs voor de 5bak hebben ze het moeten begrenzen van ik geloof 1200nm naar 1000nm.
CSL zegt
Ooh wat een heerlijke auto is die CL. Ik zou me thuisvoelen in de CL, heerlijk naar Italie rijden ofzo… De nieuwe CL is perfect.
geertje zegt
het gaat echt helemaal nergens over. ronduit belachelijk, dat een cl 65 een ton meer kost dan een cl 63, voor dat geld kun je beter een c63 amg erbij nemen bij die cl 63 amg. dan heb je meer pk’s voor bijna hetzelfde geld.
fconderkantlat zegt
echt jammer, ik vind het qua uiterlijk een achteruitgang!
ze hebben de mooie ronde lijnen onderbroken door rechte hoekige lijnen erin te gooien alleen omdat de huidige modellenreeks hoekige kenmerken heeft !