Geen wonder dat de Nederlandse schadeherstellers steen en been klagen: klein tikkie op je bolide van 2 ton, en hup, hij gaat op de trailer naar Midden-Europa.
Het leven van een dikke Mercedes CL in Nederland is niet makkelijk. Als je bestuurder je niet bijna pardoes de plomp in rijdt, dan is er wel een handige Japie die je achterbumper komt verbouwen.
Op het eerste gezicht lijkt er toch niet zo heel veel mis met deze Mercedes-Benz CL63 AMG die racegamez tegenkwam bij een tankstation, maar kennelijk was de lichte schade voldoende om een reisje naar goedkopere herstelregionen te maken.
De transporteur uit MOE-land had ook nog gevoel voor humor, want hij speldde onze spotter op de mouw dat het ding hem slechts 18.000 euro had gekost en de schade 300 euro bedraagt. Ik ben bang dat het allebei iets meer is.
Check de foto’s van de gebustste AMG Coupé uit 2011 op autojunk!
norge zegt
Vraag me af wat voor achterkant ze hier op gaan zetten
jrk68 zegt
@norge:
Die van een Elantra dat valt niet zo op.
Jochempie zegt
@jrk68: Precies de reden waarom ik nooit boetes heb gekregen, toen ik met de ex-elantra van m’n ouders vrijwel constant 40 km/u te hard reed: wat was het voor auto? Euh geen idee..
Overigens vind ik dat Mercedes-Benz wel duidelijk met een schuin oog naar de Elantra heeft gekeken bij het ontwerpen van de S-klasse:
Elantra (2001)
M-B S-klasse (2006)
zakar36 zegt
@Jochempie:
Zo die lijkt er wel erg veel op :D
Renesis zegt
@zakar36: Hyundai is hardstikke premium dus waar hebben we het over
autoblogger zegt
@Jochempie: het is geen toeval.. check dit bericht:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/13/omgekeerde-wereld-mercedes-huurt-hyundai-designer-in
Pallas zegt
@Jochempie: Het is dat er logo’s opzitten anders had ik niet kunnen vertellen welke de Benz en welke de Hyundai is…
De Pagani Hyundai, ook mooie auto.
kwaliteituitturijn zegt
@Jochempje Ik denk niet dat ze bij Mercedes-Benz naar het design gaan kijken van met alle respect Hyundai.
Alsof Hyundai de benchmark is, nee dat is nou juist de Mercedes-Benz S-Klasse.
Niet voor niets De allerbeste auto ter wereld.
Ik denk dat het meer toeval is, zullen we maar zeggen.
Jochempie zegt
@kwaliteituitturijn: Onder het mom “de wereld is de Elantra toch al vergeten, kunnen we het best lenen?” ;)
ater zegt
@kwaliteituitturijn: maar als het andersom zou zijn zou je gelijk zeggen dat het na-aperij is.
Pallas zegt
@kwaliteituitturijn: De beste auto ter wereld is natuurlijk de eerste generatie Hyundai Grandeur.
Hubert zegt
Uurtarieven in Polen zijn lager en de onderdelen zijn gewoon te krijgen. Dus lekker daar repareren en op een trailertje terug naar NL.
Zo zal het vast wel goedkomen met de NL herstelbranche…
kickass zegt
Moet er niet [koopje] achter?
TheBear zegt
Misschien kost het inderdaad niet zo veel, alleen zijn wij in het westen zo dom de hoofdprijs te betalen?
mednasonic zegt
Als het alleen de achterkant is die schade heeft en de motor nog in orde is was dit idd wel een koopje!
CL65 zegt
Toch vind ik de mijne nog steeds de mooiste (eerste model). Deze is naar mijn mening (te) rond overal.
300 euro schade? Dat is natuurlijk een grap, alleen de eind demper is al iets van 1500 voor één kant wel te verstaan.
RuVi zegt
@CL65: welke eerste model? Pre-facelift? Of w140, w215 of w216?
Ik vind de facelift van de w216 een veretering
CL65 zegt
@RudyV: ik rijd zelf de w215 (hoe kon ik de w140 vergeten, excuus), facelift van de w216 was wel een lichte verbetering wat de voorkant betreft maar in z`n geheel krijg ik niet gevoel dat ik krijg bij de w215. Hij moet mij nog ‘overtuigen’.
jrk68 zegt
@CL65:
Hier zijn die onderdelen duur ja maar in Polen gaan daar gewoon wat gestolen onderdelen op en de rest trekken ze wel recht.
CL65 zegt
@jrk68: haha ja in de meeste gevallen zou ik je gelijk geven, maar dit is nou niet een auto dat je op elke straathoek tegen komt. Rechttrekken kunnen ze wel als de beste.
Hupke zegt
@CL65:
De w126 SEC is anders ook wel echt een prachtige wagen.
jordy14 zegt
Vette bak, als die heel is.
daanstrijk zegt
Iedereen die dit wazige verhaal gelooft is niet autoblog waardig!
CL65 zegt
@daanstrijk: Dit is je gezonde verstand gebruiken als we het hebben over je schade auto naar het buitenland vervoeren voor reparatie.
st33fie zegt
@daanstrijk
dit ding is gewoon opgekocht en heus gaat iemand zijn auto laten maken in polen
mashell zegt
@st33fie: Sinasappels uit Spanje, wijn uit Zuid Africa, elektronica uit China, kleding uit Thailand, dan is opeens schade herstel in Polen niet eens zo gek meer.
Reimon zegt
Ik denk dat die 18.000 euro nog niet zo gek is. Meneer de Oostblokker heeft nl de BPM retour gekregen bij export. En die is niet afhankelijk van schade, zijn aanschafprijs wel…
smulders zegt
@Reimon: Hoe werkt dat precies? Stel mijn 2011 Mercedes CL63 AMG brand volledig af, er is niks meer van over, de verzekering zegt dat de auto 0 euro waard is. Ik krijg de 90% van de nieuwwaarde uitgekeerd. Vervolgens breng ik het verkoolde framenummer, kenteken en kentekenbewijs naar de douane voor export en ik krijg nog eens de volle mep BPM handje contant?
Dan zou ik ongeveer 140% van de nieuwwaarde op zak hebben….
eklasse zegt
@smulders: iets met sneeuwwitje, paar reuzen, een heks, tien kabouters en een prins…,….,,.,.
salti zegt
@smulders: als de auto total loss is of niet veilig genoeg om er mee te rijden dan krijgt de auto een wokstatus en word er geen bpm terugbetaald bij export binnen eu, bij export buiten de eu vervald de hele bpm regeling
bsxc2 zegt
Ik hoop dat deze CL beter wordt gerepareerd dan de huizen in Nederland waar Polanders bezig zijn.
Reimon zegt
Even gekeken. Rest-bpm is plusminus 40.000-45000 euro. Dat maakt restwaarde in Nederland 58.000-63000 plus schade. Das niet onlogisch..
lambomuira zegt
Ja … Ik ben zelf autospuiter en de schade lijkt op het eersye moment wel mee te vallen .. Maar is als ik zo kijk zie ik toch wel 1 groot min punt en dat is het linker achterscherm … Die kan je haast niet mooi meer uitdeuken omdat er onwijs veel re in zit krijg ke he. Nooit meer 100% dus nieuw schermpje dan moet je de deur uitspuiten bumpen en acherpaneel os wel te herstellen dus wordt wel meer dan 300 euro ff snel gerekend
eklasse zegt
@lambomuira: beunhaas? Als jij er enigszins verstand van had zou je het hebben over schade aan het chassis.. De rest is Bij deze auto Altijd relatief goedkoop te repareren.
406_v6 zegt
@eklasse: Schade aan het chassis? Waarom denk je dat? Lijkt mij dat onze slecht nederlands schrijvende beunhaas dichter bij de waarheid zit.
eklasse zegt
@406_v6: omdat je dat achterscherm helemaal niet gaat uitdeuken. Je bestelt een nieuw scherm. Als voornoemde autospuiter daadwerkelijk autospuiter was wist hij dat. Maar nu valt hij door de mand als E-kadett spuiter.
rikus zegt
@eklasse: waarom zou iemand liegen over z’n beroep?
Maar misschien ben jij wel een echte kenner..
jrk68 zegt
@rikus:
Nee een echte Fanboy.
bobb zegt
BPM teruggaaf maakt het voor buitenlanders toch bijzonder lucratief om dit soort jonge schadeauto’s te kopen? Voor de Nederlandse markt is zo’n auto te duur.
jeroenbosma zegt
@bobb: schadeauto’s komen niet in aanmerking voor teruggave van bpm, zodra er door politie of verzekeringsmaatschapij melding is gemaakt van een schade (een zogenaamde wok melding) geeft de belastingdienst geen bpm terugbetaling bij export
lambomuira zegt
@ eklasse heb het toch ook over een nieuw scherm ??
maar ff serieus je kan een schade niet bepalen aan een foto een voertuig moet je in het echt zien !!
eklasse zegt
@lambomuira: ja klopt allebei. Sorry. Maar je zegt nu dus wel zelf dat je op basis van foto’s niet de niet- zichtbare schade kan beoordelen. (die schade is belangrijkere dan alle optische schade. Zeker in dit geval want bij een auto van meer dan een ton is plaatwerk altijd relatief goedkoop.
lambomuira zegt
en de onderdelen orgineel zijn aardig prijzig van mercedes
eklasse zegt
@lambomuira: de auto is prijzig. Een prijzige auto is gebouwd van prijzige onderdelen. Net zoals je in een snackbar gemalen paardenvlees eet en elders een biefstuk bv ;) enfin het prijzige onderdeel is relatief een goedkoop onderdeel van het prijzige voertuig.
dubhead zegt
louche