Waarom zou je nog zelf schakelen als een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling dat veel sneller kan?
Nadat de Mercedes CL pas een bescheiden faceliftje heeft gekregen kan het niet lang meer duren voordat de Duitsers ons alles over de nieuwe AMG-modellen gaat vertellen. Onze plaatselijke Mercedes-fanboy had geen zin daar op te moeten wachten, en ging zelf aan de gang met de online Merc-configurator. Om erachter te komen dat de meeste info daar al op staat. Net als toen met de eerste foto van de nieuwe CL.
We wisten al dat de CL63 AMG de nieuwe biturbo V8 van Mercedes meekrijgt, en daar zo’n 544 pk uit weet te persen. Samen met het koppel van 800 Nm een gretige bandenvreter bij uitstek. Maar het kan altijd nog ietsje extremer, bijvoorbeeld in de vorm van de CL65 AMG. Deze krijgt de welbekende twaalfcilinder in V-vorm onder de lange motorkap. Dit blok met een inhoud van 6 liter geeft je nu de beschikking over 630 pk en 1.000 Nm. Ja, dat lijkt er meer op. Dat deze krachtbron dan gemiddeld 14,3L/100 km drinkt moet je maar voor lief nemen.
De V8 (CL63 AMG) is uiteraard een tikkie zuiniger, en slurpt per 100 km gemiddeld 10,5 liter peut weg. Deze auto krijgt dus ook de beschikking over het huzarenstukje uit de bakken-afdeling van Mercedes: de 7-traps MCT bak (Multi Clutch Technology). Vor de CL63 AMG betaal je in NL €206.700. Het übermodel, de CL65 AMG, ben je een tonnetje meer kwijt, namelijk 308.950 euro.
UPDATE: meer foto’s van de AMG-modellen van de CL in deze gallery!
martinus zegt
in 1 woord, voor zowel interieur als exterieur: PRACHTIG!
M-lover zegt
‘Waarom zou je nog zelf schakelen als een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling dat veel sneller kan?’
Dat bedoel ik maar, al blijft een pook en koppelingspedaal ‘echter’ rijden…
MDA zegt
mogen we deze nou nog steeds niet ‘S-klasse coupe’ noemen?
Vinny_93 zegt
@MDA: Dat dacht ik dus ook, ik dacht dat ze de naam veranderden…
OT: “Waarom zou je nog zelf schakelen als een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling dat veel sneller kan?”
Waarom nog gas geven als de auto dat zelf veel preciezer kan? Waarom nog sturen als de auto dat zelf veel accurater kan? Vond de oude CL mooier.
Donstil zegt
Kolere 308k voor een Mercedes.
Prachtige bak maar voor dat geld kan je toch ook een hoop anders kopen.
Merry zegt
@Donstil:
Dat zijn inderdaad een hoop oostblok hoertjes.
Maar wat voor beter keus voor dat geld zou jij dan nemen?
jack_abarth zegt
Hierbij een stukje tekst waarbij je iets meer te weten komt over de bak.
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Zuinige-AMG-5.5-V8-goed-voor-900-Nm.htm
mjd1991 zegt
ik ga vast sparen
Noes Carlos zegt
Ik geloof echt niks van dat verbruik, volgens mij verbruikt zo’n CL 63 AMG in de praktijk het dubbele. Een maat van mij heeft een Clio Sport en die haalt 1 op 10 nog niet eens, laat staan een dikke 5.5 V8, turbo’s of niet…
Megakix zegt
@Noes Carlos: ding zuipt natuurlijk spectaculair méér dan de fabrieksopgave…1:6 is normaal.
Koeninsegg zegt
erg begeerlijke auto, maar inderdaad erg duur…
technopatat zegt
hmm, zouden ze tevreden zijn met een aanbetaling van +- 20% voor die cl, de rest betaal ik wel als ze me vinden in het tropische land waar ik naartoe ben gevlucht :p!
Pordon zegt
Leuk als je stage hebt gelopen bij Mercedes-Benz, dan is dit allemaal al oud nieuws;)
floryn zegt
Het is jammer dat dit soort auto’s na vijf jaar als totale pooierbakken worden gezien totdat ze weer ouder dan dertig jaar oud zijn en dan kunnen de meesten hen weer waarderen. Biedt ook een kans om anticyclisch in te kopen (lees goedkoop), maar de meesten zullen je voor een pooier of anderssoortig crimineel aanzien.
John zegt
@floryn: 5 jaar?? Hoezo niet direct na aanschaf? Dit is toch de onderwereld-auto bij uitstek! Stiekem wel mooi dus ;) Tis zoals een heel geil ordinair wijf, je wilt wel een ritje maken, en ook wel een paar keer, maar je zou het nooit kopen..
Merry zegt
@John:
Dus dat heb ik fout gedaan…
John zegt
@Merry: Verkeerde vrouw gekocht Merry?
Merry zegt
@John: Nee nee ging om om de auto ;)
MDA zegt
308kEUR voor een CL65! Pfffoooei. Das een flinke lading euromuntjes. Maar goed, de CL65 is altijd een super dure bak geweest.
Trouwens, en het is een slechte vergelijk, ik weet het, maar 308kEUR is een dikke slag meer dan een SLS moet kosten… Als ik de keuze had (en het geld), dan zou ik het wel weten.
sacha zegt
De S-klasse dus schijnbaar ook een MCT
CrazyHenkie zegt
@ MDA
Dat is een beste vrachtwagen die mag kantelen, wil je dat in één keer binnenharken ja ;)
DDX zegt
Wat een extreem prijsverschil tussen de CL63 en de CL65, lijkt me stug dat het prijsverschil hem alleen in de motor zit.
Of maakt mercedes gewoon veel meer winst op de CL65 ?
SimonMc zegt
@DDX: Tuurlijk niet.Je moet ook versnellingsbak rekenen, sterkere aandrijflijn, betere remmen, enz…Blijf in ieder geval wel veel geld.
bozewolf zegt
Je kon toch al nooit zelf schakelen in een AMG, dus what gives?
Blijven ze overigens de 63 designatie houden ook als de 5.5 TT V8 erin komt? Zou best lame zijn.
John zegt
@bozewolf: Aangezien ze nu al lame zijn met afronden etc. verwacht ik dat ie gewoon 63 blijft heten.. Misschien wel gewoon 72AMG omdat dat zo mooi staat…
Pordon zegt
@bozewolf: hij blijft wel de CL 63 AMG heten maar op de zijkant komt V8 biturbo te staan ipv de 6.3 AMG badge.
De Fiets zegt
Wat een volstrekt zinloze auto is dit. Binnenkort mogen we nergens meer harder dan 80 want dat bespaart 30% CO2 uitstoot: http://www.ce.nl/publicatie/langzamer_is_zuiniger/937
mb man zegt
@De Fiets: Ga lekker fietsen zou ik zeggen.Moeten ze veel meer verkopen deze schitterende autos.
VW Freak zegt
Waarom neit gewoon eerlijk zijn???
Oude CL65 iAMGay was wel mooier…
HDM zegt
De CL63 heeft een Performance Pack op de optielijst. Daarmee stijgt het vermogen naar 571pk en de trekkracht naar 900Nm (origineel 544pk/800Nm). Bovendien krijg je dan een carbon motorafdekking.
Emile_Benz zegt
Noem het dan gewoon CL55 AMG i.p.v. CL63 AMG… :roll:
HDM zegt
Dat vinden cijfer-geile mensen niet leuk. Lager cijfer = lager aanbod = niet interessant.
HKH zegt
vind het hout niet mooi
BMWHerman zegt
Dat verbruik is inderdaad lachwekkend. 1 op 7 met een V12 met twee turbo’s, flikker toch op… Eerder 1 op 4, als je dat al red. Bij een BMW M5 wordt ook 1 op 6,8 opgegeven, nou de helft komt dichter in de buurt. Heel veel mensen verkijken zich hier gruwelijk op.
Peer zegt
7-trapsversnellingsbak is één woord.
@pordon, heb je dat ook geleerd op je stage?
http://www.spatiegebruik.nl/
Bulzai zegt
wie zal deze auto nou niet willen hebben!?
Benz.. zegt
308K is flink wat geld.. Een CL500 zou al voldoen voor mij.
Tja, het scheelt de helft.
Cantago zegt
Waarom niet schakelen? Omdat ik geen vrouw ben! Ik kan dat verdomme zelf wel! Is veel leuker!
bozewolf zegt
@Cantago: Kon je toch al nooit in AMG’s dus maak je maar niet zo druk.
AMG Powerrr zegt
@ Cantago,
koop dan een vergelijkbare Audi of BMW. Oh nee, die zijn er niet. En de snelste modellen hebben ook allemaal een automaatje.
Cantago zegt
@bozewolf: Daarom zal ik nooit een AMG kopen;)
@AMG Powerrr: Een R8 is een behoorlijk stuk sneller, en is leverbaar met handbak. Een A5 Sportback (wanneer komt de RS?) kan ook. Verder komt een goeie 5 of 7 serie ook wel in de buurt van een CL63
Xenonverlichting zegt
@Cantago: Gah jij dik betalen voor een auto met handbak??
er bestaat echt niks betters als een DSG,PDK,MCT enz. misschien moet je uns in zo’n auto rijde dan snap je wat ik bedoel en als je de auto later weer verkoopt zal bijna iedereen die hem kan betalen jammeren over de handbak!!
(p.s. Op een Golf,Astra,Focus natuurlijk een handbak..)
Xenonverlichting zegt
@ Noes carlos: Mercedes-Benz is ook een heel ander merk als Renault trouwens toen die Clio werd geproduceerd was er nog niet eens zo’n opstakel voor het milieu..
lambo4all zegt
De CL63 amg is goedkoper geworden! ha lekker puh idioote overheid met al die benzinebelastinkjes! nu is ie lekker zuiniger dus kan je lekker minder heffen!
Pallas zegt
Lelijk stuur! De rest van het binnenste is wel mooi.
Dimglor zegt
Deze wagen is gewoon af.. Zowel in- als exterieur..
F612S zegt
3 ton voor een ster! Doe mij voor dat geld maar een steigerend paard!