Wanneer je twee auto’s met elkaar wilt vergelijken, is dat het meest nuttig wanneer de twee auto’s ook enigszins met elkaar te vergelijken zijn. Zoals bijvoorbeeld een CLK63 en een M6, dan heb je tenminste iets om over te discussiëren. Een Mercedes CL500 tegenover een Jaguar XKR is natuurlijk een ongelijke strijd.
Vooruit, het zijn allebei dure coupés, maar mocht je ooit het luxeprobleem hebben te moeten kiezen tussen deze twee auto’s, dan zou het mij enorm verbazen wanneer er veel mensen voor de Jag zouden kiezen, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Tipgever Bart heeft onderstaand filmpje voor ons opgesnort.
M Freak zegt
Precies deze vergelijking stond ook in Carros. En raad eens…(jaja) de Mercedes won weer.
naish zegt
ok ik zou denk ik ook voor de mercedes gaan, al vind ik de jag veel mooier ik denkk dat de merceds wel de betere wagen is.
W!d zegt
waarom is dat raar? de jag is volgens die lui preciezer goedkoper en sneller.. daarnaast is de jag gewoon een hele mooie wagen en als je overde boulevard loopt zie je de CL bij bosjes.. en bij dat geld telt exclusiviteit ook!
joep zegt
Ik zou ook voor de Jag gaan, in vind het een veel mooiere auto, en ook chiquere en meer exclusieve uitstraling hebben. Miss is de CL idd wel de betere auto, maar het oog wil ook wat.
evo zegt
Dit filmpje deed mij direct aan dit filmpje denken:
http://www.dpccars.com/car-videos/08-12-07page-2007-Bentley-Continental-GT-vs-2007-Mercedes-Benz-CL600.htm
Mercedes CL600 vs. Bentley Continental GT
Appelflap zegt
Whahaha
Ehum de jaguar is goedkoper W!d, dus het zou me niet verbazen als je die bij bosjes ziet. De jaguar ziet er idd stoer uit, maar een AMG CL500 versie zou denk ik die jaguar tot een kleuter degraderen (qua snelheid en qua looks).
De Mercedes ziet er goed uit, binnenin volgens autoblog mooiste interieur ooit en ook nog eens praktische wagen.
AMG moet eens met hun eigen verise komen.
Aston Martin Rapide zegt
Als ik tussen de twee zou mogen kiezen, dan ga ik gewoon voor de jag. Oogt gewoon mooier en met de prestaties en kwaliteit is niets mis. Misschien is de Benz beter…maar ik hou het op “misschien”, want het blijft toch een beetje subjectieve vermelding.
Maar voor hetzelfde geld zijn er zat andere concurrenties. Ik zou dus geen van beide nemen mocht ik kiezen uit alle wagens.
mike zegt
Jullie zouden de review van de Jag is moeten zien bij topgear.. als je het zo ziet is het een ontzettend mooie bak :)
Appelflap zegt
Vergeet niet de ongelofelijke drang van Topgear om autos van eigen grond de hemel in te prijzen….
w0o0dy zegt
grappig, deze vergelijking heb ik gisteren zitten kijken en toen heb ik getwijfeld of ik er een artikeltje van zou maken.
De Jag is een duidelijk specialere auto dan die grote Benz. Verder hou ik van sportief, licht en smaakvol. In mijn ogen kom je dan automatisch bij de Jag uit.
jesper zegt
@ appelflap, een CL500 kan toch geen AMG zijn?:S dan is het een CL63/CL65 AMG…
DAT zegt
Ja Dennis, je kan je vergissen: De meeste kiezen voor de Jag.
Alwood zegt
uh, Jaguar hier please! :) véél mooiere auto en als ik het zo’n beetje inschat een auto die veel meer op het rijden gemaakt is dan op cruisen.
Ik zie een CL500 nog niet heel snel lekker scheuren over smalle bergweggetjes!
DAT zegt
@ Appelflap
Dat is niet waar, Top Gear had ook flinke kritiek op de Jag (geen geld voor ontwikkeling).
En de Rover 75 werd totaal afgekraakt, en dat was einde Rover.
w0o0dy zegt
ik snap die CL500 eigenlijk niet…. mikt volgens mij vooral op mensen met veel geld die de grootst mogelijke auto willen. Zie in de CL niet zo snel iemand rijden van onder de 40….. volgens mij mikken ze meer op de 50+ categorie. Snap dan ook niet waar dat sportieve op slaat. Het is een s-klasse met minder ruimte…. en een iets sierlijker lijn. Als je een sportieve Mercedes coupé wil dan neem je wel een CLK63 lijkt me….. en geen CL500.
De jaguar is een echte GT. Sportief, maar tegelijk ook comfortabel op lange afstanden en met veel luxe. Aan de andere kant… achterin zitten lijkt me geen feest dus eigenlijk is het een tweezitter (denk ik).
W!d zegt
@wOoOdy.. de kinderen zijn bij die mensen al lang het huis uit;)
@Appelflap.. welke auto zie jij meer dan? wanneer je langs zonnestrand loopt alleen maar mercedessen, dus totaal niet exclusief! Geen ene jag gezien.. en afwerking, ach, je verplaatst je met engelse stijl en dan neem je af en toe een bezoekje aan de dealer ook voor lief.
Aston Martin Rapide zegt
Ik sluit me aan bij WOoOdy. Veel woorden heb ik nu even niet in mijn hoofd…
CCX zegt
Waarom de jag nu juist niet ? Ik zou hem wel boven de mercedes verkiezen hoor ! De Jag ziet en is veel exclusiever. De CL500 heb ik al tientallen keer gezien. De Jag XKR nog nooit ! Dat zegt wel iets ! (De XK heb ik wel al veel gezien natuurlijk)
Nog even een opmerking over de jag : waarom in godsnaam die oerlelijke antenne op zo’n mooie sportwagen ???
PieterA zegt
Ik kies ook zeker de Jag boven die Mercedes!
Pordon zegt
ik kiez de mercedes.
Redenen. 1- Jaguar is de lelijke(net of die al 5 jaar oud is ofzo)
2- Jaguar is Engels dus zegt genoeg
3- slechtere afwerking
4- mercedes biedt veel meer comfort
5- mercedes is in mijn ogen exclusiefer, ik heb pas 1 CL gezien en de Jaguar XKR al 10x ongeveer, en dan vergis ik me dus niet met de normale XK.
Stylez zegt
Ik kies voor the Merc, zonder enige twijfel.
DAT zegt
Een Duitse ’test’ met een Duitse winnaar.
Waarom verbaast mij dat niet.
SimonMc zegt
@Appelflap : KUCH*CL63/CL65*KUCH bestaan al reeds…
Trouwens een instapversie van de CL gaan vergelijken met een topversie van de XK?
Neem dan op z’n minst de CL600 ( maarja, met die V12…) of nog beter de CL63 AMG.
joep zegt
Comfort/Schrijftest in dit filmpje is trouwens een beetje zinloos…. Wanneer dat echt hét criterium zou zijn konden ze die cl beter tegenover de c6 zetten.
jaguar fan zegt
Zo te lezen hebben we hier voor het over grote deel te maken met mensen die smaak hebben.
3-Serie zegt
De CL 500 is voor sedanrijders die de achterdeuren niet nodig hebben…….oudere heren dus.
De Jag daarentegen is een echte coup. Om de Jag af te kraken om zijn ruimte, kofferbak of dat hij niet makkelijk is in te parkeren (?)…zucht
voorkeur lijkt me duidelijk
lincoln zegt
kom nou .. het zijn allebei bloedmooie auto,s .. en beide comfortable .. en beide voor mij niet te betalen .. dus laat ik het kiezen aan jullie over.
Citrofiel zegt
Voor de Jag zou ik gaan voor het merk, om maar geen Duitser te hoeven rijden. :P Aangezien dat een onzinargument is, kom ik toch bij de MB uit. ;) Ja, je hoort (oke, leest) het goed, ik ga voor de Duitser! De XKR is toch meer sportief, doe mij maar (Frans)(in een Duitser desnoods) comfortabel.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Je mag wel fantaseren hoor, daar is Autoblog eigenlijk op gericht: mensen laten fantaseren over dure/snelle auto’s. Dus, welke wordt het?
lincoln zegt
@citrofiel .. nou dat vind ik lief van je .. het is heeeeel moeilijk maar ik denk dat de jag meer mij cup of tea is .. kijk…. jij je MB en ik mijn jag .. hoeven we daar geen ruzie over te maken ..
of? .. nu moeten we natuurlijk ons merk gaan verdedigen met de grootst mogelijke onzin en cijfers .. want daar is autoblog dan OOK weer voor.
lincoln zegt
zoooo .. jaguar is veeeeeel beter .. alleen zotten en citrofielen zouden voor MB kiezen .. zo is de schijfdiafragma in het condens gat bij MB al niet eens echt rond .. ken je nagaan .
binkie zegt
ik zit ook dagelijks te schrijven in de auto, dus.. hou ik daar toch maar mee op en neem ik de Jag :P
Die MB vind ik een beetje een 2-deurs S-klasse.. en een coupé is er toch ook om wat meer lol mee te hebben.
Dus ik koop de Jag.. en een S-Klasse.
Nu nog een baas die dat financiert. :P
tibor zegt
de jag is veel mooier en sneller en de mercedes is nog duurder ook dus doe mij maar die jaguar en trouwens @ de redactie ik zie meer xk’s dan cl’s
sem zegt
ga voor de cls amg, mooiere auto dan de cl500 (oke nog steeds is de jaguar mooier) maar als je tog moet kieze?
joep zegt
lol @ lincoln
Guus zegt
@w0o0dy,
De CL500 is in bijna alle opzichten beter dan de jag, ik zie niet in waarom iemand van onder de 40 niet zal kiezen voor de CL500. “mikt volgens mij vooral op mensen met veel geld die de grootst mogelijke auto willen” Kan je dat eens verklaren? Waarom zal men dan een Mercedes kopen…? Men koopt geen Mercedes voor enkel de ruimte… Dit type autokoper zal toch eerder voor een SUV/amerikaan kiezen dan voor een dure Mercedes. Ik kan mij totaal niet vinden in jouw visie en ik begrijp ook niet wat jij bedoelt met “ik begrijp niet waar dat sportieve op slaat”. Dat jij die jag leuker vindt moet jij weten maar haal dan niet allemaal nergens op gebasseerde argumenten aan om de concurrentie de grond in te boren.
FrieZ zegt
Ik wil niet eens in zo’n taxi van 2 ton gezien worden… doe mij de Jag alstublieft!
w0o0dy zegt
@Guus: Wat is er sportief aan de CL500? Leg me dat maar eens uit. Welke eigenschappen horen bij sportief?
Volgens mij zit sportief niet in het aantal pk’s of hoe snel een auto is…. sportiviteit zit in het weggedrag, de balans, het gevoel dat een auto je geeft.
De CL500 is in mijn ogen echt een auto voor oudere mensen die em stijlvol vinden en van comfort houden. Die mensen kopen een Mercedes omdat ze al 5 (of 10keer?) keer eerder een Mercedes reden en die beviel goed….Waarom zou je een S-klasse rijden als je toch maar alleen bent of een echtpaar waarvan de kinderen ook allang volwassen zijn. “Dan kun je een coupé gaan rijden want die zijn mooier en stijlvoller…..”
Ik boor de auto helemaal niet de grond in, ik zeg dat ik niet snap waarom iemand voor de CL500 zou kiezen als er leukere, sportievere, mooiere, snellere auto’s te krijgen zijn. De CL500 mag een verschrikkelijk goede auto zijn…. zou kunnen. Dat maakt nog niet dat ik snap waarom iemand em wil.
FrieZ zegt
@ CCX: Die antenne is in het nieuwe modeljaar gelukkig geïntregreerd
Damoklets zegt
Mijns inziens wordt hier ietwat langs elkaar gecommuniceerd.
Beide auto’s zijn natuurlijk, ieder op hun eigen wijze, prachtbolides.
Voorts valt er over smaak natuurlijk niet te twisten, maar moeten de verschillende genres niet met elkaar verward worden!
Desalniettemin ben ik van mening dat kwalitatief de Mercedes de betere is. En mocht je dus voor zekerheid willen gaan ik deze zou verkiezen boven de Jag.
Voor waardigheid, respect, klasse en stijl zul je echter bedrogen uitkomen met deze Duitser die het wel ‘denkt’ te hebben. Dan zit je met de Jag juist gebakken.
Maar dan moet je ook niet huilen als je er gedonder mee krijgt! (lees: Op een terugreis midden in de nacht langs de Oostenrijkse snelweg stil komen staan o.i.d. ik noem maar wat)
De duitser is dus de “beste”.
Ware het niet dat er ook een stijlfactor meespeelt voor velen. Ondanks dat de de Mercedes een erg ‘mooie’ auto is, maakt hem dat nog niet stijlvol.
Stijl heeft met imago te maken:
Mercedes is de taxi bij uitstek (om de kwaliteit, maar slecht voor imago), je ziet ze meer (onweerlegbaar feit) en na wat levensjaartjes van een model wordt het imago helemaal verpulverd door de kampjes en achterbuurten te overspoelen met exemplaren.
Daarbij kiezen de meest ordinaire types, berucht om hun wansmaak als het om ‘stijl’ gaat, vaak (dus niet altijd) voor een Mercedes. Allemaal niet bepaald representatief (wel voor de kwaliteit, zeer zeker niet voor de stijl)
Zo is er voor voor mij dus geen enkel argument denkbaar dat mij zal overtuigen van het ‘stijlvol’ zijn van een Mercedes.
Als het merk niet zo’n vervelende smet op haar imago (wat betrefd ‘stijl’) zou hebben, had ik al lang voor een ster op mijn motorkap gekozen. Er zijn simpelweg nauwelijks ‘betere’ auto’s te krijgen; Duitsers bouwen de beste auto’s.
Maar stijlvol… Daar kunnen ze toch beter wat engelse colleges over volgen (terwijl de Britten wat “Deutsche grundlichkeit” niet zou misstaan.)
dekster zegt
Ik zou eigenlijk geen 1van de 2kiezen.
Het mercedes design vind ik gewoonweg raar, de voorkant en de achterkant passen in mijn ogen gewoon niet bij elkaar. Het interrieur zit er mooi uit, maar niet zo mooi als bij de jaguar.
De jaguar daarintegen is harmonieus, maar nu al verouderd dankzij die kleine luchtinlaat vanvoor.
Ik zou liever een M5 kopen voor dat geld ;)
jelle zegt
Ik ga voor de jaguar.. ik vind die mercedes maar niets…
Guus zegt
@w0o0dy
Aha, ik begrijp jouw bericht nu volledig. :) Dat is heel wat duidelijker onderbouwd bericht dan het vorige bericht.
Ik heb zelf een stukje gereden in een CL500 uit 2003, hierin kon je toch behoorlijk sportief rijden. Echt sportief is de CL zeker niet, maar een goede combinatie tussen comfort & sportifiteit is het zeker. Ik zal dus heel goed kunnen begrijpen dat iemand tussen de 20-40 deze wagen zal aanschaffen. Als occasion is de CL al helemaal aantrekkelijk.
En… “leukere, mooiere” zijn toch echt subjectieve zaken. Er zijn genoeg (jonge) mensen die het uiterlijk, het totaalpakket van de CL zeer weten te waarderen.
C200 Kompressor zegt
En volgens mij zit in een jaguar aangedreven (Ford motor). dus eigenlijk GEEN echte jaguar.
Al vindt ik die Jag toch veel exclusieve uitstraling hebben dan de Benz.
Maar een CL 500 is een ECHTE Mercedes, en een Jaguar is eigenlijk een beetje (Ford) achtig, met Ford ondedelen.
Silverarrow zegt
@ Damoklets: Ik snap jouw reply niet helemaal. Correct me if I’m wrong, maar uit jouw reply maak ik op dat jij je mening over het hebben van stijl bij een auto baseert op de mensen die erin rijden? Is dat niet een beetje een rare redenering?
Voor jou zouden dus auto’s als bijv. de Bentley Continental GT en een Rolls Royce Phantom al niet meer stijlvol zijn, omdat er (om en nabij) 300 rappers zijn die zo’n auto hebben?
Robbie Ruifrok zegt
Dit is echt een oud filmpje, maar desalniettemin wel een gekke vergelijking.
En even voor de duidelijkheid, Jaguar is bezig met een 5.0 liter motor die 500 pk op brengt. Ik kan niet wachten tot die in de XK zit. Dan komt er eindelijk een nieuwe motor die deze al zeker 10 jaar oude motor vervangt!
Damoklets zegt
@ Silverarrow;
Je hebt zeker een punt!
De termen ‘Stijl’ en ‘stijlvol’, als zelfstandige naamwoorden(!), zijn titels die een (in dit geval) automerk/type verdiend/verkrijgt/opbouwt door verschillende factoren. Hierin heeft de doelgroep (mensen die er in rijden) een grote invloed. Plat en walgelijk, maar waar.
Anderzijds is er ook de toepassing van ‘stijl’ als bijvoegelijk naamwoord.
Stijl is dan, net als andere woorden die als bijvoegelijk naamwoord worden gebruikt, natuurlijk subjectief.
Als een (doorsnee) kamper het heeft over “stijlvol”, dan duidt dat waarschijnlijk op een stijlstroom waarin bepaalde, aldanniet materiele, producten ook voorkomen;
een gouden schakelketting, satijnen overhemdjes, kunststof “slobber-pantalons”, een tafel met marmeren poten en glazen blad, plafuizen vloer, Swarovski cristallen beeldjes in een vitrine, Andre Hazes, Frans Bauer, Mercedes (hoe goed ze ook zijn), Rolex/Breitling horloges (hoe duur ze ook zijn), capuccino, etc.
De persoon in kwestie vindt het allemaal oprecht mooi, en het zal in zijn/haar optiek stijlvol zijn. Dan is wordt stijlvol gebruikt waar smaakvol bedoeld wordt.
Als je echter globaal kijkt naar de ontwerpers/stylisten die stijlen creeren, en er dus wat verder naar kijken dan hun neus lang is, zal deze subcatagorie niet bepaald als ‘stijlvol’ uit de bus komen.
De rappers waarop je doelt kopen deze auto’s voor een groot gedeelte om het prijskaartje. Produceer een gelimiteerde luxe oplage van (ik noem maar wat) de Lada Niva, zet em voor 6 ton op de prijslijst en je kunt de helft verschepen naar de U. S. of A. voor de ‘Muzikanten’ die geen instrument kunnen bespelen en daarmee meer geld hebben verdiend dan hun onderontwikkelde brein tellen kan.
Daarbij heeft deze specifieke klantenkring de nare gewoonte om deze auto’s, zonder uitzonderingen, zo aan te passen dat de originele ontwerpers van de bolide een rolberoerte ondergaan als ze het onder ogen zouden krijgen. (Denk aan: te grote chromen velgen met niet-bijpassende vormgeving, gaas waar het niet hoort, een kakelfonie van gadgets, kleuren en logo’s etc.etc.). Dus de harmonie die de auto stijlvol maakt, wordt verstoort en die chaos heet ‘stijlloos’. (Al denken deze personen er anders over).
Het klopt dus inderdaad dat de mensen die erin rijden voor een deel het imago en de stijl van de auto aangeven/bepalen, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken.
Sommige doelgroepen zijn (uitzonderingen daargelaten) gezamelijk beter in staat om uitspraken te doen over stijl dan de andere. Dit omdat empathie voor andere stijlen nodig is om echt te kunnen kiezen voor een bepaalde stijl.
Je kunt niet zeggen dat je iets niet mooi vind als je je er niet in verdiept hebt en je hebt verplaatst in hen die het wel mooi vinden
Pas als je kunt begrijpen, ervaren en voelen waarom iemand een (bijv.)auto mooi (of goed of stijlvol etc.) vind die jij absoluut niet mooi (of goed of stijlvol etc.) vind, dan kun je gegrond kiezen. Als dat begrip er wederzijds niet is, ben je een stapje verder dan de ander in de richtng van de top van de ladder; Zij die de stijlen verzinnen.
Wetenschap is waarheid, alleen sommigen zijn nou eenmaal wetenschappelijk minder onderlegd dan anderen.
Maargoed, als we de vakinhoudelijke en wetenschappelijke kant er even buitenlaten blijft het een subjectief onderwerp natuurlijk. Over smaak valt nou eenmaal niet te twisten!! (dicussieren wel natuurlijk)
lincoln zegt
@Damoklets .. zo ben je een eigen column begonnen .. ik heb het serieus met veel plezier gelezen .. goed bezig.
Silverarrow zegt
Ben het met lincoln eens, en je hebt me zeker overtuigd :D
phantom zegt
@ damoklets, waar heb jij zo leren praten?? ;)
nico zegt
rij zelf een mercedes SL ( 8 cil ) en dat is toch het betere werk .