Een flinke domper voor het oerdegelijke, granieten imago van Mercedes-Benz. Dat krijg je er van als je met Fransen het bed in duikt?
Dat laatste is nogal kort door de bocht, natuurlijk weten Fransen wel hoe ze een veilige auto moeten bouwen, de Renault Zoe bijvoorbeeld pakte wel de volle vijf sterren. Feit is dat de Citan gewoon een Renault Kangoo in een ander jasje is, en de Kangoo presteerde in 2008 al onder de maat bij een vorige crashtest (en elandtest). Misschien moet de bedrijfswagendivisie daar toch eens naar kijken, want de Trafic scoorde vorig jaar slechts twee sterren.
Op zich zegt de EuroNCAP-sterrenbeoordeling niet alles, zie ook de discussie omtrent de Dacia Lodgy, maar Mercedes heeft de Citan (sinds de Vaneo de eerste Mercedes in dit segment) juist in de markt gezet als bijzonder veilig, en dan is een score van slechts drie sterren gewoon beneden de maat.
Zinsnedes als: The front seats and head restraints provided marginal protection against whiplash injury in the event of a rear-end collision en Adequate protection was provided by the bonnet over much of its surface but protection in those areas where an adult’s head might strike was mostly poor zijn dan geen teksten waar je als Mercedes blij van wordt.
De gehele uiteenzetting lees je HIER. Een video van de test staat op autojunk (ESC test HIER).
dvt093 zegt
Leuk, maar het blijft een lelijk rebadge hok.
E550 zegt
Echt afschuwelijk deze Citan. Niet echt goed voor het imago van MB deze Citan.
sirmustang zegt
Ik weet dat deze grap al heel vaak gemaakt is… maar hier is hij toch echt van toepassing.
Hij ziet er na de crashtest beter uit dan ervoor :D
primer zegt
Ook dit is Premium.
Gelukkig neem ik geen deel aan de premium activiteit.
betonstaal zegt
@primer: Jij bent meer van de Primer-activiteiten.
primer zegt
@betonstaal: wuk?, is gewoon een basislaag verf.
Dino2400 zegt
Dat de auto drie sterren scoort heeft ook te maken met de manier waarop NCAP beoordeelt.
Was in het verleden een goede bescherming van de bestuurder en de passagiers in de frontale, zijdelingse botsing en paaltest voldoende voor een 5 sterren beoordeling, tegenwoordig komt er meer bij kijken. Vanaf het moment dat bijna alle auto’s vijf sterren haalde is de NCAP veeleisender geworden. Ook de bescherming tegen aanrijding van achter (whiplash), bescherming van voetgangers en de aanwezigheid van veiligheidssystemen die een ongeval kunnen voorkomen tellen nu mee.
De bedoeling is uiteraard om auto’s steeds veiliger te maken, ook voor voetgangers en fietsers. Dat heeft tij nodig maar zal echt wel gebeuren, vijf sterren veiigheid is een belangrijk verkoopargument geworden.
desjonnies zegt
@Dino2400:
kijk, daar hebben we nou wat aan.
mout zegt
@Dino2400
Tuurlijk. Helemaal waar. Daar was de test vd Trafic een mooi voorbeeld van: Een auto die 10 jaar geleden goed meekwam in veiligheid, maar mede door zijn oude ontwerp nu nat gaat. Zo scoort ie slechts 18 van 100 punten voor extra veiligheidsfuncties (denk electronica).
Maar als je in 2013 je auto mede op veiligheid verkoopt moet je wel meer punten scoren dan de concurrentie. En dat doet Mercedes niet. Neem nou die stoelen: Het moet toch lukken – rebadge of niet – er veiliger stoelen in te zetten?
Dino2400 zegt
@mout: Ja, het blijft een blunder natuurlijk.
Zeker omdat ze de auto’s zelf ook uitgebreid testen.
pier zegt
Die paaltest ziet er lekker uit!
norge zegt
Ach, whiplash is alleen een probleem voor de zwakkere mens….
betonstaal zegt
@norge: ik ga even Metallica draaien nu.
ropbp zegt
Ook een misser van Renault die er de prat op gaat dat ze alleen vijf-sterren auto’s bouwen. De oude Twingo is toen ook ineens aangepast, omdat het origineel teveel gelijkenis toonde met een kartonnen doos.
revstars-net zegt
Deze heeft het liefst ook een ster in de voorrtuit.
RazorHead zegt
wat dacht mercedes toch toen ze hier aan begonnen…
nostravinniedus zegt
Fout Smokealot! Mercedes heeft altijd maar een ster: Op of boven de gril !
Robert zegt
@nostravinniedus: inkoppertje – beter tien sterren in de ruit dan één op de grill!
Frissegast zegt
Ik vind dit een grote misser van Mercedes. Ze hebben alle know how in huis om top-bestelwagens te maken, en dan brengen ze een gerebadgede Renault op de markt… Ik kan dit echt niet als een Mercedes bekijken… Eens een Renault, altijd een Renault…
bobb zegt
Wat ik me afvraag is de nieuwe Dacia Dokker een Citan met een ander jasje?
ronin1130 zegt
Een samenwerking met Renault. Tja.
Ikzelf heb ook een probleem met die 1.5 Renault diesel in de A
9000cse zegt
@ronin1130:
Vertel!
ronin1130 zegt
@9000cse: Ik bedoel het op de manier dat ik dat als koper nooit zou accepteren, niet dat ik er zelf ééntje heb.
Waarom gaat ‘Das Haus’, door de jaren heen toch steeds een grote dieselspecialist en adept geweest, in godsnaam een diesel bij godbetert Renault halen.
Dat is wel een heel duurbetaald motorblok als je er eentje koopt, en als kers op de taart plaatsen ze in de automaat wél een Mercedes 1.8 blok. Begrijpen wie kan…
E34M5Touring zegt
Maar hij roest niet.
mbevo zegt
Het is ook een gvdommde kut Renault helemaal niets Mercedes aan
schellekens006 zegt
Ze kunnen wel een amg 65 bouwen maar een fatsoenlijke bestelauto is te veel gevraagd. Wat een hok! Mercedes onwaardig.
gorre zegt
raar , de Kangoo heeft 4 sterren en de Citan krijgt er 3 om dezelfde wagen te zijn ?