Na lang wachten, zweet tussen de billen van de spanning, is er nu de Mercedes Citan. Het nieuwe kleine busje van Mercedes, of Renault, of Mercedes.
Busjes zijn cool want busjes betalen geen provinciale opcenten. Op die manier kan je toch vrij goedkoop Mercedes rijden (MRB gewicht omstreeks 1200kg). De Mercedes Citan deelt echter wel heel veel onderdelen met de Renault Kangoo. Omvang en inhoud zijn identiek (maten: 3.94m, 4.32m en 4.71m). Prijs, motorisering en interieur verschillen. Zo heeft Mercedes zelf wat aan de motoren gesleuteld om meer vermogen te leveren. De middenconsole ziet er wat strakker uit en je hebt natuurlijk zo’n befaamde ster op je grille.
Voorin een turbodiesel met 75pk of 110pk. Benzine-adepten kunnen een supercharged 114pk viercilinder krijgen. Schakelen doe je naar wens met een 5- of 6-versnellingsbak. Aandrijving gaat natuurlijk altijd naar de voorwielen. De diesels hebben standaard een roetfilter en je hoeft slechts om de 40k km langs voor een beurt. Een start-stop systeem is standaard op de benzine en optioneel bij diesels.
Hoe leuk het ook is om verder te zeuren dat dit gewoon een Renault is. Het maakt niet uit. Mercedes komt er gewoon mee weg. Al sinds het begin bouwen ze lelijke, soms roestige busjes maar dit doet het merk-imago helemaal niks. Ook van deze Citan gaan we er de komende jaren héél veel zien. Iedere loodgieter wil er eentje en allemaal grijnzen ze op de linkerbaan je binnenspiegel in. Ondanks de primeur op de BedrijfsAutoRAI zegt Mercedes de Citan pas in september in Frankfurt “officieel” te onthullen.
zanveld zegt
Mercedes Logan
nelly0183 zegt
@zanveld: haha mee eens.
Beetje jammer dat je je sterretje plakt op een Renault, wat kwalitatief onder de maat is, heel ver onder de maat.
eklasse zegt
@nelly0183: http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/23/renault-kangoo-faalt-tijdens-elandtest
Flamingo zegt
10x niks natuurlijk
wel mooi kleurtje dat mat roodoranje gestolen van de aventador
james125 zegt
@Flamingo: alleen de kleur is mooi.
Zou dit zijn geweest wat Karl Benz voor ogen had toen hij densitometer naar zijn dochter vernoemde?
michelyman zegt
Mag ik zeggen dat dit een beetje een schande is voor Mercedes? Alle personenauto’s en bedrijfswagens zien er goed uit, op deze vreemde eend na. Bah moet er niks van hebben, multipla 2?
fiat5001965 zegt
@michelyman: belediging voor die.multipla ;)
wobwobgaserop zegt
Snap ik niet…. ze hebben al een partner in bedrijfswagens… VW! Waarom geen Caddy met Ster in de grille en n kleine MB diesel in t vooronder als ze perse eigen motoren willen? VW rijdt toch ook met een omgebadgede Sprinter rond.. Een Caddy heeft ook nog eens meer klasse en uitstraling dan een Kangoo by my opinion..
Alwood zegt
@wobwobgaserop: denk eerlijk gezegd dat Mercedes eerst dit segment wil verkennen. Dan zal Renault de goedkoopste partner geweest zijn. Over een paar jaar zullen ze zelf wel iets ontwerpen.
Volkswagen was gezien het verleden idd wel een logische keus geweest.
robbie zegt
@wobwobgaserop: Daimler/Mercedes & Renault/Nissan zijn dikkere maatjes van elkaar dan VW & Daimler.
Zo worden de nieuwe Twingo & Smart samen ontwikkeld en gaan Renault & Mercedes motoren delen. Ook zal de nieuwe kleine Infiniti gebaseerd worden op het platform van de Mercedes A- & B-Klasse. Ook komt er een (grote) Renault op een Mercedes (C? E?) platform.
Zo vreemd is deze Citan dus helemaal niet.
Alwood zegt
@robbie: maar zowel de sprinter als oude vito zijn samen met vw gemaakt… MB bedrijfswagens had dus juist warme banden met VAG.
robbie zegt
@Alwood: dat is allemaal oud natuurlijk, het nieuwe speeltje is Renault en komt uit Frankrijk.
Ook is de Kangoo (2008) een stuk verser dan de Caddy (2004), dat zal ongetwijfeld ook een rol gespeeld hebben.
eklasse zegt
@robbie: Daarom snap ik niet dat ze op deze geen smart-label hebben geplakt ipv Mercedes. Krijgt dat merk ook weer eens aandacht. Mini gaat tenslotte ook bedrijfsuitvoeringen leveren.
Esprit_de_Flandre zegt
@wobwobgaserop: Om in termen van 2003 te spreken: het is een coalition of the willing. Niet de coalitie bepaalt de missie, maar de missie bepaalt de coalitie…
PSA en Fiat werken ook samen voor de grote bestellers, maar de kleintjes doen ze apart. Renault en Opel werken ook samen voor de grote, maar het kleintje haalt Opel bij Fiat. En nu haalt MB z’n kleintje bij Renault.
Tja, dat zijn gewoon onderhandelingen en financiële afwegingen. MB is blijkbaar tot de conclusie gekomen dat het meeste geld kan verdient worden door voor het kleintje samen te werken met Renault…
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: even over je eerste volzin…een coalitie of consensus is altijd ingegeven door de missie. Er is nimmer een coalitie geweest die vóóraf geen missie als grondslag had. Kortgezegd is de term ‘coalitie of the willing’ een leuke advertorial, maar nooit meer geweest dan ‘pointing out the obvious’.
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: Die coalitie was de NAVO. Nu is ze dat enkel nog in theorie…
veyronslr zegt
Meneer 1: ‘wat help ik dit merk naar de klote’
Meneer 2: ‘Haha die knuppels gaan dit nog kopen ook, een matoranje Kangoo met Mercedes ster
En meneer 3 gaat lekker dicht tegen meneer 2 aanstaan….
SimonMc zegt
@veyronslr: Ik heb een luier voor je hoofd, want je praat poep.
eklasse zegt
@veyronslr: meneer 3 streelt meneer 2 over z’n oranje billetjes.. Daarom heeft meneer 2 ook zo’n twijfelachtige grijns op z’n gezicht.
the-budel-guy zegt
Buitenkant mooi. Binnenkant om te janken. Had er dan een verkort Mercedes sprinter interieur in gedaan.
resulutionNL zegt
Idd, schande! Wat een lelijke hok zeg! Je zou bijna gaan denken dat MB, Renault aan het aap-na’en is…
norge zegt
Ik wil helemaal geen Mercedes bus meer ,na de eens maar nooit meer Vito ben ik genezen van dit merk.
Alwood zegt
@norge: dat was een eerste type vito? schijnen barslecht in elkaar te zitten wat ik er van gehoord heb idd..
norge zegt
@Alwood: Nee ,ik had het tweede type.En geloof me dit was de slechtste auto/bus die ik ooit gehad heb .Roest over de hele body electronica problemen,aandrijf assen en tussen as voor de 125000 naar de kalote .
Was wel de lekkerste bus om te rijden …
mbevo zegt
@norge: Dan heeft die van jou het nog langer uitgehouden dan die 112cdi van mij,daar ging naar 45,000km de turbo van kapot en net geen garantie meer natuurlijk,Bedrijfwagens van Mercedes komen er bij mij niet meer in,alleen de personenwagens voor 2000,heb 5maal c250 turbodiesel combi’s(geen nieuwe meer natuurlijk) aangeschaft voor de helft van een nieuwe vito,en die lopen moeiteloos de miljoen en verder
MB zegt
@norge: Best apart dat onze 120cdi na ruim 150.000 km geen enkel probleem heeft meegemaakt. Ook geen last van roestvorming of iets dergelijks. Kan alleen maar zeggen dat het geweldig rijdt en betrouwbaar is.
wobwobgaserop zegt
@norge: Haha, nog meer merken die t bij jou verbruid hebben…? ;)
norge zegt
@wobwobgaserop: Jep, premium betekent voor mij, geen kwaliteit voor veel geld.
wobwobgaserop zegt
@norge: je moet niet te snel over jouw zin heen lezen, anders snap je niet waarom je over bepaalde merken klaagt ;) Maar get the point, hoop graag eens van je bevindingen te lezen over andere merken dan MB en VW, stellen deze ook teleur of was je hier wellicht zeer positief over?. Ook ooit bedrijfswagens gereden van Opel, Renault, Citroen, Nissan, ea?
kraakensmaak zegt
Wat een walgelijke vertoning dit, al die taxi’s zijn al slecht genoeg voor het imago. Gaan ze er zo een busje bijmaken met een interieur waarnaast een Dacia Duster nog meer premium is. Doet mij een beetje denken aan een Mercedes Vaneo, daar wil je als Mercedes rijder toch ook niet mee geassocieerd worden.
jochemh zegt
@kraakensmaak: ik weet niet of het slecht is dat veel mercedessen taxi’s zijn. Vaak kies je als taxi bedrijf voor een grote en betrouwbare auto, dat lijkt me niet slecht voor je imago toch?
dawwg zegt
@kraakensmaak: Wauw, nu je het zegt; liever een Dacia Duster dan deze nep-MB. Het interieur is echt 99% Renault en de motoren zijn echt on-MB-waardig; een 75pk diesel kan anno 2012 echt niet meer, daar is ie leeg al veel te zwaar voor (1200kg), laat staan belast.
Wordt dus automatisch de 110pk HDI versie (benzine is meestal geen optie in deze markt), maar waarom niet een leuke 140pk versie erbij, MB stond juist bij de ‘busjes’ bekend om de lekkere motorisering (en 140pk is nog steeds ‘groen genoeg’ lijkt me) …
supermo zegt
Check ze dan trots hun bastaard showen. Mercedes ga je diep diep schamen!
535d zegt
Ben enorm fan van MB, maar ik neem aan dat de heren die bij de auto staan zich enorm schamen voor deze auto?
Esprit_de_Flandre zegt
@535d: Helemaal niet. Die mannen smilen zonder weerga, en zonder schijn. Alleen al het idee dat ze een Renaultje voor een prikje kunnen kopen, er een ster op plakken, en dan lekker ‘premium’ weer doorverkopen. Ka-Ching! Ik zou verdomme ook grijnzen als een breedsmoelkikker…
Scarface zegt
Oef, 75 pk, net als in mijn 190D…
Gaat ie dan ook in 22 sec naar de 100 kmh?
Ik hoop dat jullie hier een rijtest mee gaan doen!
robbie zegt
Idee:
Uitvoering:
Spot de verschillen!
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Het stuur is niet meer gemaakt van lucht in de echte…
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ter vergelijking, het interieur van de Kangoo.
Eerlijk gezegd vind ik die van de Kangoo er leuker uitzien. Over materialen ga ik geen uitspraak doen, want ik heb beide nog niet mogen voelen…
lowlow zegt
Dit is een waar dieptepunt! Schamele renault en dito kwaliteit met een Mercedes ster voorop, jammer dat merknamen zich zo laten afglijden voor dat marginaal verschil in NOG meer winst. Het eeuwige gevecht tussen audi, bmw, mercedes, vw en porsche ligt hier wellicht aan de oorzaak van.
Als ik het zou kunnen vergelijken. Dit is hetzelfde als ze bij BOSE, bekend van de superieure audiokwaliteit, een medion radio zouden uitbrengen met het bose logo op.
Volgende stap is zich mengen met dacia, de dacia S600
nibor zegt
@lowlow: want Bose is echte kwaliteit zeker? *Proest…* En een Kangoo rijdt echt beter dan je denkt hoor. Ook valt het kwalitatief best mee.
Northwestern zegt
@RRenault: Ben wel fan van Renault, maar de Kangoo is echt bagger. Rijdt als een natte krant, schakelt belabberd en de kwaliteit van de materialen is verschrikkelijk.
lowlow zegt
@Northwestern: hoe het rijdt kan ik niet zeggen maar ik heb er eens * moeten * in meerijden en het is echt een rammelkar, gigantisch slechte geluidsdemping en hij haalde met moeite 120 op de snelweg… In elk geval, bijzonder mercedes-onwaardig. Dat er zelfs kangoo-fanboys bestaan, je moet het maar durven
Northwestern zegt
@lowlow: Ach, als je er zakelijk in rijdt is het een straf, en vrijwel iedereen die privé een kangoo heeft is niet helemaal 100%.
lowlow zegt
@RRenault:
Haha als je natuurlijk Renault als nickname hebt… Blijkbaar ken je naast van auto’s ook niet veel van audio want bose is wel degelijk zeer goeie kwaliteit, ik heb er enkele producten van, niet te vergelijken. Maar goed, met zo’n mensen ga ik niet verder in discussie, proest….
autogedrocht zegt
@lowlow: bose is goedkope consumentenhifi, gatver!
Nilo zegt
@lowlow: Bose is leuk voor de leek, maar een echte audiofiel walgt van Bose. Dit omdat Bose speakers nooit het geluid afspelen wat je er in stopt, het wordt altijd hersampled om ‘beter’ geluid te krijgen. voor de prijs van een Bose set kan je een veel betere audioset halen, maar dan moet je wel zelf gaan mixen en installeren. En vervolgens moet je nog je set afstellen. Te veel werk voor de gewone man, en het is een status symbool…
Megakix zegt
@Nilo: en goedkoper…begint al bij Harman Kardon..15x beter dan Bose, maar dan voor een prikkie.
nibor zegt
@lowlow: over dat een Kangoo gewoon niet het lekkerste busje op de markt is kunnen we het nog eens worden. Ze zijn inderdaad zo sloom als een oude 190D. Zelfs de 1.6. Maar zeggen dat ik geen verstand van audio apparatuur heb omdat ik zeg dat Bose niet geweldig is gewoon lachwekkend. Bose is gewoon te vergelijken met een wat duurder JVC/Sony/Pioneer consumenten “huis, tuin en keuken” home cinema setje. Niet verschrikkelijk, maar zeker de prijs die ze vragen niet waard.
dvt093 zegt
Wat een grafding! Doet de naam Mercedes geen eer aan.
robbie zegt
Durven ze de achterkant niet te laten zien trouwens?
Revvji zegt
@robbie: Nee, daar waren ze vergeten het embleempje te vervangen ;)
Flamingo zegt
@robbie:
………………………………………………………………….
Esprit_de_Flandre zegt
@Flamingo: Hé, geen ster op de achterkant?? Maar hoe kunnen de mensen die je van de baan drumt dan zien dat je Premium rijdt… ?
potver7 zegt
@Esprit_de_Flandre: Je ziet toch altijd eerst de voorkant? En de ster die ze daar op geplakt hebben is zo idioot groot dat je dat nog wel weet tegen de tijd dat de achterkant in beeld is.
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Daar heb je geen tijd voor. Die dingen komen zo snel van achter je dat je het pas gezien hebt als je in de gracht ligt…
mrcabdrivert zegt
Komt er ook een AMG-versie van? ;)
Specht zegt
Een 114pk viercilinder? Hmm ik wacht wel op de AMG versie… :P
Benjamin1 zegt
Bij het woord Kangoo breekt mijn rug spontaan in tweeën….
toyotafortuner zegt
Meer heb ik niet te zeggen.
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: poging 2:
Meer heb ik niet te zeggen.
4991 zegt
@toyotafortuner: lol
extuned zegt
beetje laat voor 1 april niet?
E550 zegt
Zo jammer dat ze dit soort dingen produceren. Doet afbreuk van het merk.
Esprit_de_Flandre zegt
@e550: Dat doen ze niet. Dat doet Renault. MB levert enkel de sterretjes…
trolle zegt
Ik vraag mij af of brabus hier een v12 inkrijgt :P
Esprit_de_Flandre zegt
@trolle: Achteraan…
trolle zegt
@Esprit_de_Flandre: nog niet aan gedacht….
Zal een leuk wagentje worden met 850pk en 1100nm :P
stihl zegt
Die ster is ver buiten proporties.. veelste groot in vergelijking met de rest van het uiterlijk!
Esprit_de_Flandre zegt
@stihl: Anders zou niemand geloven dat het een Mercedes is…
RubenPriest zegt
Moet je je voorstellen dat hier een Black Series van komt.
potver7 zegt
@rubenpriest: of een vierzits cabrio… :)
Megakix zegt
@potver7: een Kangoo Landaulet ;-)
C220AMG zegt
Nu moet ik eerlijk zeggen dat de buitenkant niet eens zo heel verkeerd oogt, een AMG pakketje zou overigens geen kwaad kunnen hoor. Maar de binnenzijde stelt zeer teleur, tuurlijk het is een bedrijfswagen en dient vooral functioneel en robuust te zijn maar een leuk streepje hier en daar, chrome randje zou wonderen doen! Wellicht wanneer je een paar opties aanstreept zoals navigatie, want die zie ik hier ook niet inzitten.
Preske zegt
zou er een personen versie van komen?
Esprit_de_Flandre zegt
@Preske: Als MB slim is wel. Maar of het Renault zo goed gaat doen weet ik nog zo niet. Uiteindelijk maken ze hiermee een concurrent voor hun eigen product…
Esprit_de_Flandre zegt
Kijk es aan, Premium met Zwarte Plastieken Bumpers…
Eerlijk gezegd, het ziet er niet mis uit. Zal wel goed verkopen ook. Alweer een slimme zet, van die MB-boys…
mbevo zegt
Het ziet er niet uit!!!!!!!!!!
meneersander zegt
Tegenwoordig heeft zelfs die vrachtwagen de climatic knoppen uit de personenauto’s, en dit busje moet het met deze troep doen… Had gehoopt dat MB er meer aan had gedaan om het op een Mb te laten lijken, maar hij heeft niet eens een MB stuur…
Dimglor zegt
@meneersander: Ik heb het ook gemerkt… Is gewoon het Renault stuur met Merc logo op… Ik vind het interieur van de Merc er zelf cheaper uitzien dan van de Renault…. En het exterieur, daar zullen we maar niet veel anders over zeggen behalve dat het lelijk is…
meneersander zegt
@Dimglor: Hoe hij eruit ziet is altijd persoonlijk, maar wat zeker waar is, is dat hij er van binnen nog cheaper uit ziet. Meestal zijn de eerste foto’s die vrijgegeven worden van de dikste uitvoering, maar bij de kangoo heeft die nog climate control, en knopjes op het stuur, navi etc. Dat heeft deze ook niet. Dit wordt echt een marge pakker voor MB.
meneersander zegt
Oja, en wat is die lelijk met die plastix zwarte bumper!
SimonMc zegt
Heren heren ( jongens?) …
Uit ervaring kan ik vertellen dat Renault goede, tot zeer goede bestelwagens maakt. Demping van geluid en materiaalkeuzes wat goedkoop? Nou en? Voor een bestelwagen maakt dat toch ook niet uit? Alsof die Mercedes bestelwagens zo goed zijn…
Weer uit ervaring: mijn vader heeft verscheidene bestelwagens gehad van Renault ( Trafic, Express (pre kangoo dus ), R4,…En dit ware werkelijk werkpaarden die je niet kapot kreeg, hoezeer je ze ook afbeulde , en oh ja, dat werd gedaan…Betrouwbaarheid op-en-top. In mijn ogen ook innovatief ingericht, zoals de manier waarop ruimte werd benut, en een laadvloer op een hoogte om van te dromen.
Toen kwam er een Sprinter…Nou, die laadvloer lag eerst en vooral al een halve meter hoger, en een vering zo slap alsof het gemaakt leek voor mensen met een hernia. Centrale vergrendling met afstandsbediening? Leuk, maar het moet wel werken. Die meuk heeft meer niet dan wel gewerkt. Alarmsysteem? Na een aantal keren ’s nachts te hebben opgestaan omdat het alarmsysteem wéér eens nodeloos afging, hebben we die rommel snel weer laten afkoppelen. De gewone centrale vergrendeling ( ja, nu moesten we weer zoals in de jaren 80 de sleutel in het deurslot steken ) , speelt ook graag spelletjes door deurtje open-deurtje toe te doen, en na een aantal pogingen wilt hij soms dichtblijven.
Enfin, bovenstaande problemen zijn bij navraag zeker niet uniek…
Ik ben aangenaam verrast dat Mercedes met Renault in zee is gegaan, en kan dit alleen maar toejuichen. Denk je dat Mercedes zichzelf in het vlees gaat snijden door samen te werken met een zogenaamd onbetrouwbaar merk? Please…alsof ze niet geleerd hebben uit hun E-klasse fiasco…
Dus aan al de jongens hier die denken het beter te weten : doe eerst eens 20 jaar ervaring op met een merk en dan praten we wel verder.
dutchiehd zegt
@SimonMc: hulde!
desjonnies zegt
Mercedes Benz is links en rechts ingehaald door de rest van de wereld.
En met de Sprinter is het imago van het solide merk uit Stuttgart redelijk naar de knoppen gegaan.
Zo hadden we hier een 213 CDi Sprinter en een Renault Master.
De Master was 10k goedkoper in aanschaf en goedkoper in onderhoud en de carosserie is veel en veel beter.
De Sprinter was sterker en sneller, maar de Renault weer zuiniger in gebruik.
Door de goede ervaringen met Renault is er gekozen voor een Trafic met 110 pk.
Inmiddels 180000 achter zijn hoeven.
Ik zie geen enkele reden om ooit nog een Mercedes te kopen, behalve de snelheid die idd geweldig is.
Daarnaast juich ik dit soort strategische samenwerkinge van harte toe.
Het is het optimaliseren van elkaars know-how en productie capaciteit.
Voordat we straks allemaal in een Chinese bestelwagen moeten gaan rijden waar uw knie de kreukelzone is.
Idd. ik ben Europeaan.
Hupke zegt
Die naam klinkt wel enorm veel als gitane (zigeunster), humor hebben ze wel bij mercedes.
prlwytzkofski zegt
Past in het rijtje:
cesarestevao zegt
@prlwytzkofski: De lelijkste en schandalige mercedes aller tijden!!!
quattroporte zegt
Mercedes heeft me zwaar teleurgesteld ,deze hoort niet op hun naam.
caddy3 zegt
Ik was al niet kapot van Mercedes bedrijfswagens, maar dit is wel een rampending. Zelfs in een luxe uitvoering ziet het dashboard er niet uit. Dan ziet het dashboard (en exterieur ook trouwens) van mijn Caddy uit 2010 er stukken beter uit, en dat van de facelift ziet er nog eens een stuk beter uit. Ze hadden er wel wat beters van kunnen maken in mijn ogen…
cesarestevao zegt
Vaneo en de nieuwe Citan, de meest waardeloos lelijkste modellen die mercedes ooit gemaakt hebben!!!
Lucb zegt
Jammer van dat interieur, die van de Kangoo ziet er nog beter uit.
potver7 zegt
Altijd aandoenlijk, zo’n foto van mannen in hun nette pak die doen alsof ze apetrots zijn op een nieuwe auto waar ze stiekum niet dood in gevonden willen worden… ;)
lamborgfan zegt
@potver7: haha idd, ff foto maken en weer in de s-class naar de vergaderruimte!
bobb zegt
Wanneer komt BMW eens met bedrijfswagens als Mercedes hier mee wegkomt.
ferrari94tr zegt
Hebben, wat een leuk alternatief voor een caddy.
stijn_torfs zegt
wat een lelijk ding seg!
somebody zegt
Wat een reacties…. wat een BEDRIJFSAUTOOTJE al niet teweeg kan brengen….
mercs zegt
Ik was het even vergeten: BMW is hoofdsponsor bij AutoBlog.
Even On topic: Mercedes Bedrijfswagens is een heel ander onderdeel dan Mercedes personenauto’s. Het zijn twee verschillende bedrijven op twee verschillende locaties met toevallig dezelfde naam. En ja, ze hebben wel hetzelfde moederbedrijf.
De betrouwbaarheid van bedrijfsauto’s projecteren op de personenauto’s is net zo iets als zeggen dat Airbus een slecht vliegtuig is omdat Daimler daarbij betrokken is voor 30% van de aandelen. #bullshit
tstile zegt
@mercs: Het idee van logo’s is dat mensen associaties maken met alle positieve gevoelens die een merk aan z’n logo wil koppelen.
Als je instapt in een voertuig met een Mercedes ster dan verwacht je wel wat, leuks als die verwachting dan ook uitkomt.
Dat ze leentjebuur doen snap ik, maar de Kangoo is rond en dat past niet bij de huidige designstijl van mercedes wat mij betreft.
Mensen hebben heus wel extra geld over voor een MB bestelwagen maar dan moet het het wel echt een Mercedes product zijn.
luuktb zegt
@norge eindelijk Premium voor paupers , ik zeg doen! kan je bij je stam café zeggen dat je Mercedes rijdt.
norge zegt
@luuktb: Gek ,ik dacht altijd dat Audi premium voor paupers was ,of was het nou dombo’s ? Nouja 1 van de 2 in ieder geval…
huge zegt
Het is heel eenvoudig; Mercedes bied aan bedrijven een compleet pakket aan voertuigen aan maar een auto in de grootte van de Citan hadden ze nog niet…de prijs ligt tussen de Renault en de VW Caddy
geertjuh zegt
Vet! Komt hier ook een AMG uitvoering van?
geertjuh zegt
Dit is trouwens de mooiste MB sinds jaren
tjorque zegt
Ranzigste mercedessen ooit:
daar kwamen ze ook mee weg…
Ik vind de citaro (renault of geen renault) eigenlijk helemaal niet zo erg als ik bovenstaande mercedessen zie…
SimonMc zegt
@tjorque: En BMW komt hier mee weg… :
135i zegt
Dus ook een soort caddy? :P
selfkicker1981 zegt
Hoe liep het ook alweer af met de VANEO (dat andere markt verkennende hok) net zo’n bro’n brok blik waar je niet dood in gevonden wil worden……
http://www.autoblog.nl/archive/2005/02/16/mercedes_vaneo_geflopt_en_afge
AH….. dat was het GEFLOPT EN AFGESCHREVEN
nick94 zegt
De Mercedes Citan… Op het eerste zicht vind ik deze lichte vracht redelijk geslaagd. Als je ze bekijkt in vooraanzicht valt het niet op dat het een ‘Renault Kangoo’ is. Persoonlijk wou ik het verschil vaststellen en ben ik naar de Mercedes dealer geweest en daar heb ik dan de nodige uitleg gevraagd. Dan blijkt dat de Mercedes toch wel de nodige aanpassingen gekregen heeft in vergelijking met de Renault. Namelijk stoelen met betere zijdelingse steun, een betere geluidsisolatie binnenin… Het enige wat ik echt jammer vind is dat ze motoren gebruiken van Renault. Ook vind ik het een niet zo passende titel van dit artikel, namelijk: Mercedes Citan is officieel, de premium Renault Kangoo. Ik vind dit een echte afgang voor de merknaam Mercedes, vooral omdat het hier gaat om Duitse kwaliteit en Franse kwaliteit. Er zijn toch genoeg verschillen naar mijn mening om deze twee wagens niet aan elkaar gelijk te stellen.