
Vaak schrijven we over auto’s die een belachelijk succes zijn. Maar de Mercedes C63 AMG met vierpitter is een belachelijke flop.
Iedereen moet mee in de push voor een beter milieu. Ook, of misschien zelfs vooral, als dat alleen op papier het geval is. Een verkwistende dinosaurus zíjn die van hot naar her vliegt om de wereld te redden is oké. Maar een verkwistende dinosaurus líjken naar de buitenwereld toe, dat is onvergeeflijk. We leven immers in een post truth samenleving waar het beeld dat je naar buiten uitstraalt vele malen belangrijker is dan de werkelijkheid van je bestaan.
Vierpittertje in loodzware auto
Zo kon het gebeuren dat Mercedes voor de nieuwe C63 AMG opteerde voor een vierpittertje. Dat is wel even slikken voor de afficionado’s. Voorheen had de C63 sinds altijd een bonkige V8 onder de kap. Dat was zelfs al zo sinds de C55 W203 AMG. Ook de W202 was er met AMG V8, echter werd deze kortstondig opgevolgd door de C32 met compressor V6.
Enfin, eigenlijk was de gigantische motor ook meteen de grootste aantrekkingskracht van het model. Voor een scherp sturende circuit-tijger moest je immers de BMW M3 hebben. Maar voor een niet aflatende mokerhamer voor de Autobahn met een epische soundtrack, was de C63 je aangewezen gereedschap.
Hart en ziel
Met het verdwijnen van de V8 werd dus letterlijk het hart en de ziel van de C63 eruit getrokken. Daarvoor in de plaats kwam een vierpitter met een hele (zware) bak technologie die de auto op papier ‘modern en zuinig’ maakte. Plug-in hybride aandrijving, een elektrische turbo, vierwielaandrijving, alles zit erop. Maar het eindresultaat, wordt door niemand geliefd. Op papier biedt de de C63 680 pk en is het verbruik ruim 1:14. In de praktijk heeft de aandrijflijn duidelijk last van de 2.165 kilo die meegetorst dient te worden en is het verbruik eerder 1:7.
AMG kopers niet schijnheilig genoeg
AMG kopers waren misschien al nooit de doelgroep voor schijnheilige producten. Maar nu blijkt dat niet alleen de AMG koper afhaakt, maar dat er überhaupt geen doelgroep is voor de nieuwe C63. Zelfs volgens het Mercedes-minnende MBPassion, is de nieuwe C63 een Ladenhüter. Dat is een Duitse term voor auto’s die niet uit de showroom te branden zijn. De oudere BMW M3 met zes-in-lijn onder de kap veegt volgens MBPassion de vloer aan met de C63 qua verkoopcijfers. Niet alleen omdat de M3 wél een belachelijk succes is. Maar ook omdat de nieuwe C63 gewoon bijna niet wordt verkocht.
Glorieuze terugkeer bonkige V8
Mercedes heeft naar verluidt inmiddels ook de fout ingezien. Althans, als we het hardnekkige gerucht mogen geloven dat met de facelift van de W206, de V8 ‘gewoon’ terugkomt. Een heugelijke overwinning van de dino’s over de wokies dus. Waarvan akte.
Joechei !
We moeten schoner. Absoluut en geen twijfel mogelijk. Maar de c63 aanpakken is gewoon achterlijk. Weet je wat gaat helpen, als de volumemodellen veel minder slecht voor het milieu zijn, bijvoorbeeld omdat ze elektrisch zijn. Elke golf en fiesta (of de crossover variant ervan) welke miljarden kilometers maken, geen 1.0 of 1.5 meer, die kilometers kunnen elektrisch. Maar die wat paar duizend v8 modellen die je per jaar verkoopt. Laat gaan. Ga daar geen moeite in steken. Al die moeite kan je beter steken in een nieuwe a, b of c klasse met een goede elektrische range, Daar ga je winst halen. En verkoop die paar v8jes gewoon. Stervensduur zijn te toch wel door alle milieuheffingen.
Amen!
De topper is toch bedoeld om iedereen de optionele wannabe AMG pakketjes aan te smeren? Nu hoor je er automatisch al bij met je viercilinder Hybrid…
Iedereen kocht een AMG vanwege prestaties en beleving!
V8 geluid was HET kenmerk van de AMG.
Op wie ga je nu indruk maken op de Meent met de hybride?
Voor prestatie hard rechtuit kun je beter een Plaid nemen en echt sturen doet die AMG olifant vast ook niet echt lekker.
Je moet juist kleine zuinige betaalbare autootjes interessant maken. Panda’s, Punto’s, Polo’s, Fiesta’s met kleine 3 cylindertjes. Daar is de grote winst te behalen.
Beetje voorbarige conclusie, de C63 wordt nog niet uitgeleverd laat staan dan Wouter er een rondje mee gereden heeft :)
https://www.youtube.com/watch?v=qrfnL4K5NMI
Ja maar dit zijn rednecks – ik wil Woutert!
Het zijn Canucks…maar, fair enough. Ik zal het doorgeven aan Woutert.
Iedereen moet mee met de push voor een beter milieu…. Buiten het westen hebben ze daar schijt aan lijkt het…
Dat apparaat zou kaal bijna 150.000 euro moeten kosten. Dan doe ik nog niets met opties en pakketjes. Ga ik bij Autoweek kijken wat je nu kan kopen voor je zuurverdiende 150k, dan is het 6 of 8 cilinders. Dus ik snap heel goed dat je vanwege je groene geloof een obese 4 cilinder met hybride ondersteuning gebruikt, maar daar zit niemand op te wachten zodra je bij BMW aan een hele fijne M3 Touring kan komen.
Dan kan je nog aangeven dat je 671 PK kan ophoesten, maar dat is niet het punt. Het gaat om hoe dat vermogen wordt afgeleverd. Hoe het voelt, klinkt, ruikt…. En ja, dan blijft het een 4 cilinder. Net als buurvrouw Corrie in haar Suzuki Alto.
Boven de 200 heb je geen elektrische ondersteuning meer en als de accu leeg is heb je idd gewoon een loodzware bak met een opgepompte vierpitter onder de kap.
Nou dit dus, dat riep ik al toen de eerste berichten over de aandrijflijn door jullie gepubliceerd werden. Een V8 is altijd sneller, want zodra je met een halfuur flink gasgeven je batterij leeg hebt getrokken blijft er weinig performance over. Kun je met je viercilinder een partij lege accu’s gaan verplaatsen.
Voor een daily niet zo erg, niet per sé gebouwd voor performance. Hoewel, ik had laatst een G30 LCI 530e mee als leenauto. Hele fijne auto, maar toen de accu eenmaal leeg was reed moest ik het doen met 184pk die een lege accu voort moest slepen. Thuis laden gaat in mijn situatie niet en op de een of andere manier voelde ik ook niet de noodzaak om bij een Fastnet te gaan staan…
Fastned kon je ook niks mee want een 530e kan niet aan een snellader
Boeiend, punt is dat voor veel mensen zo’n plugin geval (en in zekere zin een EV) geen praktische oplossing is.
Klinkt als een aannemelijk verhaal, ben wel benieuwd naar de rijtest van Wouter.
Overigens was er ook al een C43 met V8
Mijn Cadillac heeft ook een potente 2l, 4 cilinder turbo motor. Leuk voor een instap model. In de top versie verwacht je toch meer…
Uitgelachen wordt -ie. Beschimpt. En over 25 jaar is dit een waanzinnige collectors item vanwege z’n zelfdzaamheid.
Dat denk ik niet. De Malaise era muscle cars worden ook nog altijd niet echt geliefd. Althans nog lang niet zo zeer als de potentere units van daarvoor (en daarna).
Nee.
De reden is, het ding is te complex geworden. Als je de motorruimte ziet, daar ergens verstopt tussen alle buisjes en slangen zit een 4 pitter. Dat ding rijdende houden is nu geen probleem, maar over 20 jaar zijn die onderdelen er niet meer. De kennis om het apparaat rijdende te houden ook niet. En het moet aanspreken. Nou, toon mij een jongetje (<10 jaar) met een poster van deze AMG Mercedes boven zijn bed.
Het mag dan zeldzaam zijn, maar juist over 20 jaar wil men de V8 versie en niet een veel te zware inline 4 met 20 jaar oude batterij-techniek en onderhoudsnachtmerrie …
In de originele tekst staat ‘Ladenhüter’ met één ’t’ een klein verschil in letters, maar een groot verschil in betekenis. ‘Ladenhütter’ betekent helemaal niets, het is geen Duits woord.
Mercedes-Benz gaat zich weer vreselijk in de vingers snijden, ook met de verhoogde prijzen van modellen. Men denkt van het succes te profiteren, maar gaan waarschijnlijk van een koude kermis thuiskomen. Of denkt men met Smart de minder vermogende klant te gaan bedienen en daarmee het gat op te vullen?
Dat is net zoiets als een Ford Mustang met de 2.3 en 4 cilinder, slaat ook nergens op.
Tuurlijk wel. Prima instapmodel. Debiel als topmodel.
Je verwacht toch bij een Mustang ook de emotie van het geluid, net als een Harley Davidson die opeens als elektrisch te koop zijn.
Ze kunnen het inmiddels beter een C20 gaan noemen. Ook als ze de V8 er weer in lepelen is het geen C63, de 63 stond immers voor de 6.2/6.3L motor.
Hoe heeft MB het marktonderzoek gedaan voor deze AMG?!
Je koopt deze voor de broem broem.
In Excel. Stond vast ergens nog een verwijs naar het papieren CO2 getal was uiteindelijk de doorslag gaf.
En milieutechnisch gezien is dit model natuurlijk een nog veel groter succes dan ze ooit hadden verwacht.
Nieuwe CEO van MB bakt er niks van, hogere prijzen van alle auto’s waardoor men zich de markt uitprijst. Slechte verkopen in China, AMG-modellen schoner maken waar niemand op zit te wachten…een doorsnee CEO lag er allang uit..
Overigens prima om die 680pk hybride alsnog in de (niet bestaande) C53 te leggen tussen de V8 en C43 in
Men had toch ook bij Porsche kunnen zien dat een 4 cilinder in de Boxster in de topversie ook niet verkocht en daar dus gewoon een atmosferische 6-cilinder in moest liggen.
Een A45 mag met 4-cilinder; dat mag. Hot hatch; super snel. Elke Henkie kan echt snel rijden met zo’n a45.
Een, zeg, E-AMG; is een grote(re) bak; lekkere bak vermogen, veel geluid, heerlijk met zo’n V8.
En dan heb je de C-coupe. Er is geen man die zoiets koopt omdat het een lichtvoetig circuit-monster is; wat ooit het idee van een M3 was. Men wil een C-coupe omdat het een lekker fout en luid ding is.
De C-sedan en de C-station is eerder een lease-topper. De (vaak) succesvolle man die woon-werk doet, en dat eigenlijk niet in een E kan doen. Dus als je dan toch die paar-honderd per maand extra hebt, kan je prima een C63 hebben, badges eraf en 99% van de mensen zien t niet. En eigenlijk past een 2.0 + (plugin)elektro hier heel goed bij. Loei-snel als het moet, zuinig als je die kilometers moet maken.
Ja; het klinkt misschien aantrekkelijk voor de lease zo’n nieuwe C63; maar dat is het dus blijkbaar toch niet; vermoedelijk omdat je minstens 2K per maand aan leasen betaalt voor je 4 cilinder hybride, los van de bijtelling. Een Tesla Model S Plaid begint bij 1.7K per maand en een reguliere long range model S bij 1.3K. En in de praktijk zal het verschil veel groter zijn, daar dit de ‘instap’ (10K km/jaar + 5 jaar leasetijd) prijzen zijn.