Eén van de Autoblog favorieten en nog leverbaar in diverse carrosserievarianten ook. De Mercedes C63 AMG W205 in het occasion aankoopadvies.
Het is breedste aanbod aan dikke kanonnen in dit segment, want Audi en BMW houden zich nog net wat meer in met M3/M4 en RS4/RS5. De Mercedes-AMG C63 is namelijk in vier varianten geleverd: sedan (W205), station (S205), coupe (C205) en cabriolet (A205). Dat wordt nog lastig kiezen….
Alle C63 AMG’s zien er heftiger uit, maar vooral de sedan en station zijn het meest ingrijpend aangepakt. De voorzijde is met 54 mm verlengd en carrosserie is verstevigd om beter te kunnen omgaan met het geweld wat de V8 veroorzaakt. De spatborden zijn 14 mm verbreed, voorzien van V8 Biturbo badges en uitgevoerd in aluminium.
C63 versus C63S
Wie een C-klasse in AMG trim wil, die heeft nog wel wat te kiezen. In Europa komt de C63S het meest voor, maar voor de volledigheid tippen we ook nog even de reguliere C63 aan.
Beiden hebben een vier liter grote V8 (M177), de C63 heeft 476 pk en 650 Nm. De C63S heeft 510 pk en 700 Nm, waardoor de sprint naar de 100 0,1 tel sneller wordt. Afhankelijk van de carrosserie gaat dan in minder dan vier seconden.
Overige verschillen zijn de dynamische motorsteunen, grotere remmen, RACE mode, rode remklauwen en de mogelijkheid tot keramische remmen (tegen bijbetaling). Tot 2019 had de C63 een reguliere sper, vanaf dat jaar hebben ze beide een beter, elektronisch aangestuurd sperdifferentieel.
C63 v C43
Nog een ander alternatief is de AMG light, zoals we die plegen te noemen. Net als Audi S en RS modellen heeft, biedt Mercedes nu ook twee smaken AMG aan. De C43 AMG heeft een V6 met 367 pk en 540, het verschil met de C63 (S) is best fors. De sprint naar de 100 doet de C43 in 4,7s, de C63 AMG in vier seconden rond en de C63S snoept daar nog een tiende van af.
De grootste verschillen zijn echter de minder brede carrosserie, andere grille en de aandrijving. De C63 (en C63S) sturen alle power naar de achterwielen, de C43 AMG heeft het veiligere en saaiere vierwielaandrijving. In het occasion aankoopadvies concentreren we ons deze keer op de Mercedes C63 AMG.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Mercedes C63 AMG wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Mercedes-AMG C63 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- Excessief windgeruis kan worden veroorzaakt door een niet goed afgehangen deur of door slechte rubbers.
- Het optionele panoramadak zorgt nog wel eens voor problemen. Wees er alert op, want niets is zo vervelend als een dak dat half open staat en niet meer dicht wil. Vaak zijn de dakgeleiders defect, maar het is dan ook aan te raden direct de dakmotor te vervangen. Anders vreet een beschadigd tandwiel direct de nieuwe kabels op.
Onderstel
- De C63 lust best een achterbandje. Let er tijdens aanschaf op wat voor rubber er op ligt. Goedkope banden passen niet bij het prestatiepotentieel. Als ze op de achteras zitten, dan is het nog een leuk excuus om ze direct op te roken.
- Optioneel kon de C63 AMG worden uitgerust met keramische remmen. Ze zijn te herkennen aan de gouden remklauwen. Keramische remmen gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk niet en ze zijn kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn
- Goed onderhoud en frequent olie wisselen is aan te raden.
- De 4.0 biturbo is geen makkelijk blok om aan te werken. De motorruimte zit nogal vol en dus kunnen schijnbaar kleine klussen toch een hoop werk.
- De bougies moeten regelmatig vervangen worden, zeker bij getunede auto’s. Hoe heftiger getuned en hoe “enthousiaster” je rijstijl, hoe eerder ze op zijn. Symptomen zijn vermogensverlies, misfires, stotteren en een hoger brandstofverbruik. Vaak merk je het als eerst bij opschakelen bij volgas.
- De C63 lust het liefst goede brandstof, en lust er ook veel. Tank echter nog steeds goede benzine. Wellicht niet bij een “witte pomp” maar liever een duurdere premium brandstof. In ieder geval 98 of beter.
- Olieverbruik: de V8 lust niet alleen graag brandstof, ook olie kan er rap door heen gaan. Controleer dus regelmatig het oliepeil. En hadden we al genoemd dat je regelmatig olie moet verversen?
- De bobines hebben niet het eeuwige leven. Symptomen zijn vermogensverlies, misfires, stotteren.
- De MAP sensor op de intercooler wil ook nog wel eens het leven laten.
Motoren
- C63 476 pk/ 650 Nm
- C63S 510 pk/ 700 Nm
Aanbod Mercedes C63 AMG W202 op Marktplaats
Op moment van schrijven staan een kleine 50 exemplaren van de Mercedes-AMG C-klasse van de generatie W205 op Marktplaats.nl te koop. Prijzen voor de Mercedes C63 AMG W205 variëren van €40.000 tot een dikke ton. Voor het totale aanbod van de Mercedes C-klasse AMG kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
gregorius zegt
Beste van de C63 cabrio: de E63 (die je eigenlijk wil hebben) is nooit geleverd: die ging maar tot de E53.
De SL ziet er niet uit.
En de AMG GT is toch echt een ander beestje.
Kortom: je zit gewoon goed met de C63 cabrio.
En wat een blok! Het verbaast me nog bijna elke dag wat voor kracht er in zit (E63s in mijn geval).
Turbo S zegt
Ik vind de cabrio helemaal niet zo mooi. In geval van een C63 zou ik zeggen Coupé>Station>Sedan>Cabrio.
Ik vind er ook helemaal niks aan om met mijn kop in de wind te zitten. Bij snelheden beneden de 100 km/h is het al hartstikke irritant.
s2000vtec zegt
Heb je een te lange nek-kop combinatie ?.
ghost zegt
@gregorius: je vergeet misschien nog wel het belangrijkste;
Mercedes stopt ook met de C coupe en cabrio. De nieuwste generatie krijgt die niet meer. Collecter-wise gezien wellicht dus ook goed om een cabrio (of coupe) te bemachtigen. Worden wellicht gewild (in de juiste configuraties).
fabian159 zegt
Jammer van het hoge toeterstoetgehalte
sportabgasanlage zegt
Die tüüüter geeft een grote blij!
jarnobakker zegt
Bij mij in de buurt rijden meerdere AMG modellen. Je hoort ze aankomen lekkere donkere roffel
Robert zegt
@jarnobakker: bij mij in de buurt rijden er ook een paar rond. Stuk voor stuk bestuurd door ‘nachtapothekers’. Te herkennen aan het achteruit inparkeren, de eeuwig draaiende motor op de parkeerplaats en de hardstyle of Arabische popmuziek uit de speakers.
Hoe graag ik zelf toch ook rond rijd met een ster op de grille, met zulke gasten wil ik toch niet graag worden geassocieerd.
jarnobakker zegt
@RRRobert: gelukkig zijn ze hier van hardwerkende autoliefhebbers met een goeddraaiende eigen zaak.
clubbtraxx zegt
@rrrobert Je werkt het zelf in de hand door dit soort posts.
Wat minder vaak roepen dat elke AMG rijder maar een ‘nachtapotheker’ is helpt al.
Ik ken er ook een paar, stuk voor stuk GEEN nachtapothekers maar gewoon hard werkende ondernemers.
sportabgasanlage zegt
Vraag: stel je keramische schijven zijn op/kapot. Kun je die dan gewoon 1-op-1 vervangen door stalen schijven? Of moet er van alles aangepast worden?
fabian159 zegt
Ja je dient 2 extra wielen toe te voegen
Turbo S zegt
Volgens mij wel.
ghost zegt
@sportabgasanlage: kan uiteraard maar dan heb je een auto waarvan in het boekje staat: geleverd met keramische remmen, en dan heeft ie stalen remmen, niemand die dat dus doet.
993carrera4s zegt
Heerlijke auto’s. Worden al aardig betaalbaar ook
ghost zegt
Wederom wordt C43 weer als saai en veilig afgestempeld. Wat een dooddoener altijd omdat er een nog een C63(s) bestaat. Ken meerdere mensen met diepe zakken die makkelijk 10 C63’s kunnen halen en alles wat ze wensen maar toch voor de C43 zijn gegaan. Simpelweg omdat die auto juist niet zo mega opvalt, je niet in de steek laat in de regen of de sneeuw, een toch net even lekkerder verbruik kent maar tegelijkertijd toch ook weer zo goed klinkt en rap is…ondergewaardeerde motor en auto!
mashell zegt
Ach de mensen dromen van de onderste uit de lijst, merken als Mercedes maken daar schandalig misbruik van door van de onderste in de lijst nog een S model te maken, handjevol pk’s extra door andere kalibratie, niet merkbaar in dagelijks gebruik maar wel enkele tienduizenden euro duurder. Verstandige mensen gaan op zoek naar de sweet spot.
cossiekiller zegt
@Ghost Exact. Die brede wielkasten geven wel dat extraatje als uiterlijk, maar voor de rest is zo’n C43 gewoon de betere auto om dagelijks mee te rijden. Zelfs op de autobahn heb je nog overschot.
rensso zegt
@ghost: mee eens!