
Over ruim twee maanden zal Mercedes op de Detroit Motor Show de vierde generatie C-Klasse presenteren. Natuurlijk is deze weer in alle opzichten beter en efficiënter dan zijn voorganger, en natuurlijk komt er ook een AMG-variant van.
De nieuwe C-Klasse, interne codenaam W205, doet gelukkig mee met de gewichtsbesparingstrend. Door toepassing van aluminium en sterke staalsoorten (en kleinere motorblokken) moet de auto tot 100 kg lichter worden dan zijn voorganger. Hij beschikt over een nieuw onderstel, een nieuw ontworpen 4-link vooras, én GPS-gevoelige airconditioning. Jawel.
Ook al duurt het nog even totdat we hem te zien krijgen, Mercedes plugt zijn nieuwe verkooptopper-in-de-dop al flink middels teasers en interieurplaatjes. Whatever.
Ook een opvolger van de C63 AMG (457 pk, 600 Nm) zit in het vat, waarbij we er voor nu even van uitgaan dan de cijfers ’63’ behouden blijven. Het motorblok echter zeker niet, de zware, dorstige, maar o-zo-lekkere atmosferische 6,2 liter V8 moet plaats maken voor een exemplaar met turbo(‘s), zo meldt de nieuwe AMG-baas Tobias Moers aan het Australische Motoring.
Zou het de nieuwe 4 liter V8 zijn, of toch nog een teruggeschroefde 5,5 liter Biturbo V8? Het eerste klinkt aannemelijker, maar we weten natuurlijk niet of dit blok al ‘af’ is. Volgens de geruchten wel in ieder geval. Het vermogen komt uit op ‘485 tot 500 pk’, wat mooi ruimte overlaat voor een Edition 5xx over enkele jaren. Bandjes roken kan je er in ieder geval mee.
Geheel volgens traditie volgde de huidige C63 AMG slechts enkele maanden na het debuut van de W204 in maart 2007, op de autosalon van Genève. We verwachten derhalve niet al te lang op de nieuwe koning C-Klasse te hoeven te wachten.
Zo legendarisch als de huidige C63 zal ‘ie helaas niet worden vrees ik. Al helemaal niet als ze de 4 liter gaan gebruiken.
@SCscreamGT2: aan de andere kant, de BMW M3 was veel legendarischer toen ze nog kleinere motoren gebruiken ipv een lompe V8, BMW is dan ook op de weg terug daarnaar. Misschien wordt de C63 ook wel wat sportiever en minder de lompe bruut en wellicht zelfs leuker daardoor.
@mashell: Je kunt zeggen wat je wilt over die V8 van de E92, werkelijk alles, behalve dat ‘ie lomp is. Ik ben van mening dat de meeste auto’s van dit genre één generatie terug op hun best waren. Dus de e92, de rs4, C63, E60, RS6 etc. Zoveel karakter wat tegenwoordig ondergeschikt lijkt aan prestaties en milieu.
@mashell: idd de e46 m3 is voor mij nog steeds DE m3
@SCscreamGT2: laten we eerst maar is kijken wat de heren van amg neerzetten voordat we huilie huilie gaan doen! De 5.5 biturbo e klasse is ook een vooruitgang vergeleken met de 6.2. Maar dat is natuurlijk mijn mening.
@lambo4all: * eens
En krijgt de AMG nu ook is een fatsoenlijk setje rubber achter? 255 breed. Met 500pk. Volgens mij ook een van de redenen dat zelfs de vorige al zoek werd gereden op een circuit door een M3 met 35pk en een vracht koppel minder. Prachtige sound en als je de hooligan uit wilt hangen ideaal. Maar als je wat vaker een circuitdag opzoekt is een M3 toch echt beter (op dit moment).
@E34M5Touring: Mensen met een C63 gaan niet naar een circuitdag. Hangen liever de hooligan uit op de Coolsingel.
@SCscreamGT2: Nog steeds? Dacht dat ze de meeste wel in beslag hadden genomen de laatste tijd. Maatje van me rijdt regelmatig in Rotterdam, soms met een Continental, maar die kan geen 5mtr rijden zonder aangehouden te worden om te vragen hoe meneer aan die auto komt.
Ben toch ook erg benieuwd naar welke motor er nou uiteindelijk in komt te liggen. Van alle berichten op het internet wordt je niet veel wijzer.
@Pordon: meeste wat ik heb kunnen vinden neigt naar een 4.0, die ook in de SLC/GT/”C190” moet komen.
@HDM: Klopt, maar sommige zeggen toch ook nog de 5.5L… Ik ga zelf ook uit van de nieuwe 4.0L. Dit blok zal volgens geruchten grote overeenkomsten hebben met de 2.0L uit de A/CLA 45 AMG. Nou moet ik zeggen dat het me allemaal niet zo heel veel uitmaakt. 450+ pk is meer dan genoeg, alleen nu nog hopen dat AMG ook bij deze nieuwe motor het geluid fantastisch weet te maken. Zo lekker als de 6.2L zal het helaas niet worden ben ik bang.
Het al wel weer een waardige opvolger worden dus laat maar snel komen!
@sir smokalot;
De 6.2 was helemaal niet zo zwaar. Lichter zelfs dan het 4.0 V8 blok uit de M3!
Ik vind de c classe amg al nog lomp in vergelijking met de bmw m3 en de rs5 meer werken aant gewicht mercedes BENZ
@tyso quattro:
Audi RS5 – 1725 kg
BMW M3 – 1575 kg
Mercedes C63 – 1655 kg
Mooi in het midden..
Nu ben ik wel benieuwd waarom, wanneer en vooral hoe die Airco GPS-informatie gebruikt.
Ik ben eens benieuwd.
Er zal wel een jag komen die lichter is dan deze merc. dus ze focussen volgens mij best gewoon op pure lompe snelheid en de ophanging.
Ik heb toch altijd nog liever een E500 coupé dan een C63 hoor..
@all beamer lovers.. Waarom dar vergelijk met een m3? Deze is nooit voor een race classe gebouwd.. Een m3 wel. Daarentegen de black series clk63 weer wel.. Zet die tegenover een m3 op een circuit en kijk dan nog is naar tijden enz…