Nadat Mercedes de kraan gisteravond zelf liet druppen, wordt deze nu volledig opengedraaid: maak kennis met de nieuwe Mercedes-Benz C63 AMG (W205), ook verkrijgbaar als sterkere S-versie.
Gelijktijdig met de sedan onthult Mercedes ook een Estate-variant van zijn snelste C. Op de foto’s is deze als AMG S uitgedost, en het blauwe kleurtje staat de breedgeheupte station uitstekend.
Waar de vorige generatie C63 en BMW M3 nog enigszins vergelijkbaar waren, neemt Mercedes met deze C-Klasse meer afstand van de concurrentie. In zijn sterkste hoedanigheid is het verschil met de nieuwe M3 maar liefst 79 pk en 150 Nm. Bovendien heeft de C63 een V8 onder de kap, waar de M3 terugging naar een zes-in-lijn.
Het Audi-equivalent, de RS4/5, heeft nog een V8 onder de kap, maar diens opvolger krijgt naar verwachting ook een zescilinder. Liefhebbers van een V8 in het Duitse D-segment kunnen in de toekomst dus alleen nog bij Mercedes terecht.
Onder de kap begeeft zich Mercedes’ nieuwe M177 4 liter V8 twinturbo, met naar wens 476 pk en 650 Nm of 510 pk en 700 Nm. Hiermee positioneert Daimler de C-Klasse gevaarlijk dichtbij het hogere segment, waarin de M5, RS6 en E63 zich begeven. Om dit te illustreren: de nieuwe C63 S levert slechts 50 pk minder dan de BMW M5, en haalt zelfs 20 Nm meer uit zijn motorblok.
Hieronder de specs op een rijtje:
De C63 is standaard gekoppeld aan een 7-traps Speedshift-transmissie. Optioneel monteert Mercedes een sportuitlaatsysteem met hierin een klep voor een ultieme herrie-beleving. Zet de auto in “Comfort” en er is niets aan het handje, maar bij “Sport +” en “Race”, galmt de V8 er op los. Of dit even indrukwekkend is als bij de oude C63, die 2,2 liter meer motorinhoud had, en geen last van geluiddempende turbo’s, moeten we zelf te zijner tijd maar eens ervaren. Het voordeel van het nieuwe blok is wel dat het verbruik met dik 30% daalde.
De Mercedes-AMG C 63 viert zijn wereldpremière op 2 oktober 2014, samen met het beursdebuut van de Mercedes-AMG GT op de Autosalon van Parijs. De marktintroductie van de C 63 S Limousine met 375 kW (510 pk) staat voor februari 2015 gepland. De C 63 met 350 kW (476 pk) en de C 63 S Estate volgen in april 2015.
broodjan zegt
wat een dik interieur zeg,,
sydney zegt
Mhaww.. Die Estate ziet al een stuk beter uit.Goeie kleur ook,dat blauw.Maar het blijft imo gewoon een niet zo mooie auto.
ablogjunk zegt
476 pk of de 510 pk het maakt maar 0.1 seconde verschil naar de 100. Zal daarentegen wel veel schelen in je portemonnee.
E34M5Touring zegt
@ablogjunk: 100-180 zullen de verschillen groter zijn denk ik.
griffendahl zegt
@E34M5Touring: Net als de bochtsnelheden…
griffendahl zegt
@griffendahl: Of heeft de S gewoon het ‘standaard’ onderstel?
E34M5Touring zegt
@griffendahl: Maakt niks uit bij Merc. Zijn musclecars, geen circuittijgers. Lekker hoonen en driften. Ook leuk!
maseratizzzzzzzz zegt
@ablogjunk: met 0-200 zal het verschil groter zijn, evenals de tussensprintjes
viezefreddyw zegt
Wát een prachtige Estate!
en wát een mooi interieur.
Hebben!
reistje zegt
“Na mini s-klasse, nu ook mini e-klasse estate officieel!”
Ik blijf de oude een stuk mooier vinden. Deze lijkt zo groot voor een C klasse. Ook vind ik de cijfers wat tegenvallen, de atmosferische AMG Edition had ook 507pk. Liever liters en atmosferisch an twinturbo downsizing.
En tja het verbruik… Nu haal je dan 1 op 8 in plaats van 1 op 6? Lekker boeiend voor een C63 koper.
lambo4all zegt
@reistje: je vindt 510 pk wat weinig voor een C klasse?.. in praktijk zal het verbruik weinig uitmaken ja. toch zal de koper het niet erg vinden, aangezien die vele duizenden euro’s minder mee hoeft te nemen naar de dealer!
reistje zegt
@lambo4all: Ja daar kan je natuurlijk niet mee voor de dag komen.
Nee maar ten opzichte van zijn voorganger. Ik zou gewoon altijd atmosferische paarden boven turbo paarden kiezen.
En ja klopt, hoewel dat vooral in nl veel scheelt natuurlijk. Eigenlijk ben ik benieuwd hoeveel deze ‘nieuwe generatie turbo supercars’ werkelijk zuiniger zijn dan hun voorgangers.
gregorius zegt
@reistje: scheelt zeker wel voor de toekomstige C63 kopers in sommige landen.
Een 4.0 tov een 6.2/5.5l scheelt een hele hoop aan belasting in Zwitserland bijv (wegenbelasting is per cc). Ook CO2 belasting scheelt een slok op een borrel in een hoop landen. Lagere nieuwprijs (door de lagere belasting) scheelt ook weer in de verzekering.
Ik ben iig fan (van de station en zeker in die kleur).
lambo4all zegt
Prachtig! de sedan is een plaatje, iets ingetogener dan de vorige maar of dat nou zo’n straf is. de estate is ook gewoon een prachtige wagen en met 500pk zullen heel veel porsche rijders zenuwachtig worden als je in hun binnenspiegel verschijnt.
gtwillem zegt
De Estate is er wel op vooruitgegaan ten opzichte van de vorige. De vorige was wel erg gaaf met zijn 6.2 liter V8, maar laten we eerlijk zijn: het interieur kon er net mee door. Deze heeft een schitterend interieur, ziet er van buiten gelikt uit, heeft nog meer koppel dan de vorige C63 en is nog zuiniger ook!
Die AMG GT (of hoe ze de SLC ook genoemd hebben) gaat waarschijnlijk flink meer kosten, terwijl de motor letterlijk gelijk is. Doe mij maar een C63 AMG S Estate, in Donkerblauw graag. En over het motorgeluid ben ik niet zo bang eigenlijk. De 4.0 TFSI V8 van Audi/Bentley klinkt uitstekend, evenals 5.5 V8’s van Mercedes en de 4.8 van Porsche. Het lijkt er op dat BMW het tegenwoordig prima vindt dat hun M modellen klinken als stofzuigers (terwijl ze altijd het mooiste klonken…)
sir_smokalot zegt
@gtwillem: Qua specs niet (vgl met AMG GT); deze C trekt nog 50 Nm extra uit het blok. Heb helaas nog geen koppelkrommes gezien
gtwillem zegt
@sir_smokalot: Dat is het voordeel als je een motor hebt dat zo veel koppel kan leveren, je kan het afstemmen op het type auto. Ik denk dat het grootste verschil zit in de afstemming van het motormanagement andere onderdelen die gewijzigd zijn.
jaapiyo zegt
@gtwillem: Ik durf te betwijfelen dat deze veel goedkoper zal zijn dan de AMG GT in nederland daar een groot deel van de prijs bij dit soort auto’s door de C02 tax bepaald wordt en die zal voor beide rond hetzelfde bedrag uitkomen (van tienduizenden Euro’s). De AMG GT zal vast een wat hogere basisprijs hebben maar wordt volgens mij in de markt gezet om met de 911 en F type te concurreren dus ik zeg C63 voor 110K o.i.d en AMG GT vanaf 140 of zo…
/uit de mouw geschud
gtwillem zegt
@jaapiyo: Daar heb je zeker een punt, dankzij de nederlandse regelgeving komt het prijsverschil er krom uit. Toch, voor een geschatte 30k minder heb je dus een C63 die bijna net zo hard loopt.
paulaner zegt
@jaapiyo: waar Mercedes de plank mis slaat met de sedan doet ze het wel erg goed met de estate. Beetje een audiëske ontwikkeling.
Maar de hamvraag: wat vindt de labradoodle?
jaapiyo zegt
@paulaner: Hmm…een labradoodle zit natuurlijk meestal achterin dus ik vrees dat die de Audi prefereert; die gaat namelijk rechtdoor nose-first de berm in bij een scherpe bocht en met een beetje geluk blijft de achterzijde dan heel zodat ‘ie in de berm kan spelen. De C63 daarentegen kan als er iets te enthousiast wordt gedaan eventueel de kont tegen een boom aangooien…minder fun voor Bello.
Dat gezegd hebbende, misschien ziet ‘ie wel een gelijk gestemde geest in zo’n raar metalen ding dat ook met zijn staart zwiept…je weet het niet. En tsja, die Audi’s zijn uiteindelijk ook niet altijd hondvriendelijk in een crash:
Ik denk dat de voorkeur per labradoodle verschillend zal zijn.
maseratizzzzzzzz zegt
@gtwillem: 4.0 v8 van VAG klinkt goed? 4.8 klonk goed in de 1e gen Cayenne/Panamera toen die nog atmosferisch was. Je hoort amper iets…, 5.5 van AMG ben ik met je eens..
gtwillem zegt
@maseratizzzzzzzz: Tuurlijk de Mk1 RS6 klonk vele malen beter dan de huidige, maar in verglijking met de M5 klinkt ie schitterend!
berlinetta zegt
Nu ik de officiële foto’s zie, vind ik hem opeens wel te ingetogen. Vooral de voorkant. Als je zo’n beul van een auto koopt dan mag je dat er ook wel aan af zien vind ik. En nu ik het gewicht zie, snap ik ook waarom een M3 even snel naar de 100 is met 79 pk en 150 Nm minder.
osmo zegt
Lang geleden dat ik nog een Mercedes echt mooi vond maar doe mij maar zo’n sedan in dat blauw :)
porsche928 zegt
Ik zag vanochtend op TV een reclamefilmpje van de C estate. Wat een prachtbak, wil ik over een jaar of 8 als ik hem kan betalen wel in rijden.
dameister zegt
Vind de huidige mercedes modellen erg mooi maar deze vind ik wat saai. Vooral de sedan is erg saai, estate is wat leuker, blauw staat hem goed!
audirs3 zegt
Misschien moeten de grote Duitse 3 ook eens een ‘herenakkoord’ sluiten over de maximale pk’s in auto’s. Zoiets als 300pk in B-segment (mini,A1), 400pk in C-segment (A/1/A3), 500pk in D-segment (C/3/A4) en 600pk in E-segment (E/5/A6). Want als dit anders zo doorgaat krijgen we straks >500pk in een mini of A3, weet niet of we dat wel moeten willen.
whatisdis zegt
@audirs3:
Waarom? Als bepaalde auto’s ineens niet meer verkocht vanwege teveel vermogen worden dan passen ze zich vanzelf aan aan de markt en komen er weer modellen met minder vermogen.
audirs3 zegt
@whatisdis: ik denk dat er altijd wel mensen blijven die het sterkste model willen hebben, al is het alleen maar om het M/AMG/RS embleem. En het is een langzame evolutie. Maar vroeger ging het ook zo met topsnelheid, ik kon als klein jongetje pochen dat mijn pappa’s BX Sport wel 200km/h reed! Maar daar hebben ze met dat herenakkoord een stokje voor gestoken dat het harder dan 250km/h ging. Een vergelijkbaar akkoord met vermogen zou een goed idee zijn, dan kunnen zij zich richten op gewicht, tractie, wegligging etc.
sir_smokalot zegt
@audirs3: Het lijkt me handiger de markt dit lekker zelf uit te laten zoeken in plaats van te reguleren. Doorgaans weten de fabrikanten wel waarmee ze bezig zijn.
audirs3 zegt
@sir_smokalot: jij snapt het principe achter een herenakkoord niet helemaal, dat is juist door de markt bedongen en niet door de overheid gereguleerd. Je mag er wettelijk gezien van afwijken.
henkhupelschoten zegt
@audirs3: En dan heb je Opel opc die z’n wagens gewoon onbeschoft hard laten rijden slaat echt nergens op zon herenakkoord
stephanotis zegt
In zijn sterkste hoedanigheid is het verschil met de nieuwe M3 maar liefst
79 pk en 150 Nm165 kg, zelfs meer dan je schoonmoeder weegt.Onehp zegt
@stephanotis: helemaal juist. En dat zijn nog maar de begingewichten. Diegene die uit de showroom rollen zijn gewogen al snel 100-200kg meer met wat leuke opties… (geldt ook voor de M3 uiteraard)
sir_smokalot zegt
Ze bedankt je tussen een paar happen Big Tasty met bacon door voor het compliment. Ouwe charmeur.
jmcclane zegt
De achterkant met name de lichten doet mij wel sterk aan Audi denken.
mbkevin zegt
@jmcclane: maarja jij, jij hebt net zon hekel aan MB als ik aan Audl
jmcclane zegt
@mbkevin: Nope dat is nou het verschil tussen ons, ik laat mijn leven niet beheersen door ”haat” dat is voor simpel volk. Verhitte discussies horen erbij, maar wel op een normale manier.
Sommige auto’s vind ik mooi en andere weer lelijk, maar een hekel hebben? Nee.
Mercedes is ook een mooi merk en er zijn modellen van Mercedes die ik mooi vind.
Jou Audi zegt genoeg over jou denk ik..
jmcclane zegt
@jmcclane: Jou Audi haat zegt genoeg over jou
schnitzelexpert46 zegt
Ben misschien een Audi ‘fanboy’, maar die Estate c63 maakt de RS4 met de grond gelijk. Wat een stuk schoonheid zeg!
jmcclane zegt
@schnitzelexpert46: Audi vind ik een mooie merk en de c63 amg estate is een mooie auto. Zeker in dit type blauw, de achterlichten doen mij wel een beetje aan Audi denken. Vind de stations van Audi gewoon zeer fraai.
Welke sneller is is niet relevant, allebei zijn ze gewoon snel met meer dan genoeg vermogen.
mbkevin zegt
@jmcclane: touche, daar ik nix op terug! Alhoewel ik audl best wel haat probeer ik personen niet te haten wat me redelijk lukt gelukkig, maar t is een leerproces! Bedankt voor de correctie
centho zegt
Het design van het interieur is wat minder orthodox dan de carosserie.
Het uiterlijk van de C klasse lijkt wat mij betreft te veel op de “mindere” broertjes en zusjes.
autoblogfan zegt
Grappig, het vermogen van de C63 met 476 PK is gelijk aan het vermogen van de oude 2002 – 2006 E55 AMG met mech. compressor. Aan koppel levert hij 50 NM in t.o.v. het oude beestje.
baasbas zegt
Ok… als estate zou ik aan dat exterieur kunnen wennen
moldauferrari zegt
Gisteren vond ik hem nog erg tegen vallen maar nu ik deze plaatjes zien vind ik hem tig wel gaan vooral de estate vind ik wel gaan. Maar het blijft een niet zo mooie auto.
henkhupelschoten zegt
Schitterend! Dikke middelvinger naar de concurrentie
mbkevin zegt
Mercedes is goed bezig hoorrr, meer is beter! V6 is nix en V8 is alles! Verkooptopper-alarm-bellen rinkelen! Steek dat geld maar snel in een SLS/SLR opvolger
jrmpower24 zegt
@mbkevin: V6?..
Ik hoop echt dat je het niet over de nieuwe M3 hebt.
bedirhan zegt
@mbkevin: ooit van de Nissan Gtr gehoord?
paulaner zegt
@bedirhan: En een zekere Jaguar. .
TimD zegt
@bedirhan: haha juist !!
henkhupelschoten zegt
@mbkevin: eerst slr en hij moet gullwings hebben niks vetter als gullwings, ben overigens ook best wel benieuwd wanneer das haus met een v12 supercar komt maar vindt V8 ook prima haha als ie maar een dikke middelvinger naar de concurrentie kan geven netzoals z’n voorgangers dat deden en een V8 hoort in de c klasse segment vind ik niks geen V6 6 in lijn inderdaad
tvr1974 zegt
Nice.. ben benieuwd of er een “black”series komt.. Van de vorige was deze er alleen als CLK uitvoering maar aangezien BMW nu ook de 3 en 4 serie heeft lijkt het mij wel weer leuk dan… Een C(LK)-DTM AMG oid zou natuurlijk ook leuk zijn… Die was overigens net wat sneller nog dan de “s” van nu…
henkhupelschoten zegt
@tvr1974: ik heb het vermoede dat de clk er ook komt, kunnen ze ook gelijk mee concurreren met de 4 gran coupe maar dan clk variant, las laatst iets dat de naam clk ook echt terug zal keren maar dan zitten ze ook weer met s coupe maar ze hebben nog 12 niet bestaande wagens opmte vullen voor 2020 dus wie weet
fmgarcia zegt
Gatver wat zou die witte mooi zijn in t zwart. En de tekenaar van het achterste zijraam zien we binnenkort ook terug in het programma van J de mol. Stats zijn wel om van te smullen, net als t interieur
jrmpower24 zegt
Grappig dat mensen steeds benadrukken dat deze nogsteeds een V8 heeft.. Leuk maar van het geluid van de AMG turbo blokken wordt ik niet echt vrolijk. Ze klinken zo belachelijk veel slechter dan de atmosferische V8’s. Ik heb zoveel liever een M3.
jaapiyo zegt
@jrmpower24: De motor klinkt inderdaad als een stofzuiger. De AMG GT heeft dan 3 of 4 verschillende modi waar je het geluid mee kan tweaken maar dat is gewoon een sound generator dat kan bijna niet anders…wordt trouwens al lang over gespeculeerd ook bij de 5.5 biturbo dat Mercedes stiekem op een of andere manier kunstgrepen toepast om de motor nog ergens naar te laten klinken maar dat stil houdt vanwege de ridiculisering van de M5 met speakergeluid.
kapiteinaudi zegt
Mercedes maakt prachtige auto’s. Voor mij is de C Klasse bij verre de mooiste in zijn klasse.
schellekens006 zegt
Pfff. Hele dag in die stoelen. Liever wat Italiaans frans comfort. Maar een dikke auto is het wel.
1audi1 zegt
Prachtig die estate! Vond de sedan in het echt tegenvallen, achteruitgang tov het vorige model! Maar stiekem blijft dit toch me eerste keuze in dit segment. Alhoewel de jaguar xe toch ook wel een prachtige auto is.
bedirhan zegt
30% zuiniger ? Dat mag wel aangezien je 1/3 van je cilinderinhoud inruilt
TimD zegt
Wauw, eindelijk een C estate die ik echt mooi vind ! Nu nog even een AWD variant… ( wachtend op reacties )
fastcars zegt
@TimD: Ben het met je eens, gooi er AWD op en je bent officieel de snelste rond het circuit.
TimD zegt
@fastcars: dat wil ik niet zeggen, maar een hoop mensen willen met dit vermogen gewoon AWD, of het saai is of niet… Veiliger is het zeker! En Ik zou met 300 altijd AWD willen hebben :) )
fastcars zegt
Ik vind dit de aller mooist C-klasse tot nu toe, de V8 klinkt gaaf in de GT hopelijk klinkt hij net zo goed in de C63 AMG. Nu kijken wat BMW en Audi gaan doen om de power bij te houden, misschien een extra gepeperde versie bij BMW. Maar wat gaat Audi doen, er over heen misschien? Maar dan komen ze wel heel dicht in de buurt van de RS6.
suzy991 zegt
@timd: Helemaal mee eens. En de huidige AWD systemen hoeven het rijplezier absoluut niet te verzieken (zie 991 C4S of Turbo bijvoorbeeld). Met AWD is deze auto zoveel meer bruikbaar in de dagelijkse realiteit. Heb altijd een soort van hekel gehad aan alles met een ster op de neus, maar ik moet toegeven dat Mercedes de laatste tijd erg mooie auto’s in de markt zet. S coupé, AMG GT, en vooral deze C-Klasse estate in C63 uitvoering. Ze zijn goed bezig in Stuttgart en Affalterbach!
E34M5Touring zegt
Ik vind hem in dikke AMG trim erg fraai. Heb echter vd week een paar NL Lease editions gezien, zonder de AMG wielkasten en op 225 bandjes en dan vind ik de proporties helemaal weg. Lijkt wel of ie dan te smal is voor de hoogte van de auto. Had dat bij de vorige minder al maken daar de AMG wielkasten ook wel een groot verschil. Interieur vind ik wel erg fraai, sowieso bij Merc op het moment. Je kunt kiezen uit zo’n moderne ‘ongelakte’ houtafwerking, ik vind dat echt heel mooi. Maakt het interieur erg licht en strak.
TimD zegt
@E34M5Touring: nou precies wat je zegt… Een C klasse zonder AMG pakket klopt echt niet.
twiggaa zegt
Jammer van die kont, vorige model is lekkerder. Superspecs!
toyotafortuner zegt
Zo op de topicfoto oogt ie best wel porno!
mbkevin zegt
Zijn dit identieke stoelen als in de A45 of lijken ze er gewoon veel op? Je zou in een C misschien iets meer comfort willen als in een A