Voor nu is ‘ie uniek voor de Mercedes C260L, maar hopelijk komt ‘ie ook beschikbaar voor de Europese modellen.
We hebben het vaak over BMW’s en de enorme nieren. Of Audi’s met gigantische single-frame-grilles. Maar ergens lijken we de Mercedes met gargantueske ster nog weleens over te slaan.
Nog niet zo heel erg lang geleden, was het vrij simpel bij de producten van Das Haus. Mercedessen hadden een chique grille met enkele horizontale lamellen en een subtiele ster op de motorkap. Het is precies hoe het hoort. Tegenwoordig hebben bijna alle Mercedessen zio’n mega-ster in de grille, maar dan kunnen alleen anderen genieten van jouw autokeuze. Dit terwijl het andersom hoort te zijn. Dat je tijdens het cruisen uitkijkt op die ster op de neus. Tijdens het parkeren is het overigens ook erg handig als je geen parkjeersensoren hebt. Ook als je ze wel hebt, trouwens.
Mercedes C260L
Excuses voor de te lange intro, maar in dit geval is het wel relevant. Mercedes heeft namelijk onlangs de nieuwe C-Klasse geïntroduceerd. Ook zijn de prijzen van de Mercedes C-Klasse gelekt, eh, bekend gemaakt. Maar tot nu toe hebben alle Mercedes C-Klasses zo’n enorme ster in de grille. De nieuwe Mercedes C260L heeft dat níet.
Net als veel andere primeurs van vandaag maakt deze auto zijn debuut op de Shanghai Auto Show 2021. Uiteraard is deze uitvoering van de C-Klasse (modelcode: V206) specifiek voor de Chinese markt bedoeld. Daar wenst men in elke klasse een langere wielbasis, voor meer ruimte en prestige.
Met name dat laatste is een dingetje, want het gemiddelde postuur van de Chinese bijrijder zal compacter zijn dan dat van de gemiddelde Noord-Europeaan. Nog een verschil is dat men zich in China graag laat rijden, niet alleen S-Klasse eigenaren hebben daar een chauffeur.
Foute grille ook mogelijk
Mocht je trouwens de foute grille in je Mercedes C260L willen, dan is het dat gewoon mogelijk. Verdere details ontbreken voorlopig nog eventjes. Volgens Motor1.com is de verlengde C-Klasse 4,882 meter lang en bedraagt de wielbasis 2,954 meter.
Mocht je geen timmermansoog hebben, dan kun je aan de chromen ‘L’ zien dt je met een verlengde C-Klasse van doen hebt. De Mercedes C260L is een Chinese motoruitvoering en staat voor een 1.5 turbo viercilinder plus 48V-aggregaat. Je kan deze combinatie zelfs in een karige CLS krijgen…
tortuga zegt
Is dit niet zoals de w205 de exclusive line?
karhengst zegt
Wat neus betreft wel ja. Alleen is de exclusive line komen te vervallen met het nieuwe model. Het was nu ook niet bepaald de bestverkochte versie van de vorige generatie.
bietje zegt
Zo subjectief, maar mijn hemel, wat is dat lelijk.
https://www.diveworldwide.com/images/products/whale_shark_diving_habitat_biology.jpg
rumour zegt
Nu speelhal gokkast neon bling kitsch bordeel interieur aanpakken en we komen ergens. De koets mag hoekiger met achterrruit. Te rond doorgezakt model en uit verhouding Mercedes onwaardig.
dakarbemo zegt
Als ik zon wagen had importeerde ik zsm zon Chinese bumper en grille, smoelt veeel beter wat mij betreft
bertorelli zegt
Er gaat niets boven een ster op de grille (dus niet IN de grille)
Heb zelf een S-Klasse uit 1984 dus met zo’n lekkere vierkante grille met ster er bovenop.
Pas halverwege jaren 90 zijn ze van op de grille naar op de kap verhuist.
mashell zegt
Nee joh, de sportieve en de luxe modellen hadden al heel lang de ster in de grille, zie de legendarische 300SL, de 126 SEC of de R107 SL. Inmiddels is elke Mercedes een sportief of luxe model en dus hoort de ster in de grille. Een ster op de grille is een hulpmiddel voor taxi chauffeurs waarmee ze voetgangers in het vizier kunnen nemen.
unknown32 zegt
@mashell: mijn MB van 2015 had ook de ster op de grill. Zoals het hoort
Robert zegt
@bertorelli: mijn eenvoudige doch betrouwbare S203 180K uit 2007 heeft ook de Ster gewoon óp de grille. Zoals het heurt.
De Ster ín de grille was altijd al voorbehouden voor de meest sportieve versies (want meer aerodynamisch). Niet zelden geflankeerd door verticale spijlen (zgn. Panamericana grille). En daarvan gaat de historie zelfs al terug tot Mercedes 300SL in 1952, waar met dit type auto werd geracet in… jawel, de Panamericana rally.
potver7 zegt
Het is dan maar goed dat je die grille niet kunt zien vanaf die bestuurdersstoel. Mijn God wat een inspiratieloos vormgegeven geheel… En de gemiddelde Chinees kan die ster op de motorkap alleen zien met de bestuurdersstoel op de hoogste stand, dus dat helpt ook al niet.
Maar het lelijkste is nog wel de achterkant. Die doet vermoeden dat de L in de modelnaam is verdiend door de achterbumper 20cm extra te laten uitsteken.
Nee laten ze dit ding maar lekker in China houden. En de ontwerper ook…
saxoke zegt
Ik blijf die D segment en E segment Lange versies van alle merken een beetje vreemd vinden. Waarom zou iemand een lange C kopen als er ook een E is. Waarom zou iemand een Lange E kopen als er ook een S is. Een Lange S snap ik dan weer wel, groter is er niet op dat Nivo bij de ster. Dus, ben je in de markt voor een lange C=> koop een E. Ben je in de markt voor een lange E => koop een S.
karhengst zegt
Het hangt natuurlijk van de prijsstelling af, plus dat je in de regel een klasse lager met een nog kleinere motor kunt krijgen. Dat maakt de vanaf-prijs per strekkende meter des te interessanter.
MarcoM zegt
Begint helaas een beetje op een uienbak te lijken. Waarom niet een designer aannemen die Mercedes weer een echte smoel en kont kan geven! “Vroeger”, toen was Mercedes iets waar je tegen op keek, helaas is dat beeld verdwenen, of heb ik het mis.
Poulusma zegt
“Mercedes C260L heeft ein-de-lijk een chique grille”, jammer dat ze met de grille zijn opgehouden dan.
De rest van de auto kan ook nog wel wat aandacht gebruiken 🤣
mustang750supersnake zegt
@poulusma: t hele gamma ziet dr bij mb niet meer uit…de enige die nog n beetje als n benz uitziet is de g-klasse….
Poulusma zegt
@mustang750supersnake
Over het algemeen ben ik dat wel met je eens, al vind ik de nieuwe A wel redelijk opgeknapt. En ik vind de A limousine i.t.t. de CLA ook wel aardig te pruimen. Maar goed de interieurs van deze auto’s verpesten die vreugde al snel weer, en dat is toch (als je een dergelijke auto bezit) waar je het meeste naar toe kijkt.
Teerdz zegt
Mooi wel dat de mythe blijft hangen dat Chinezen alleen verlengde auto’s zouden willen kopen omdat ze gechauffeurd willen worden of permanent bezig zijn met een wedstrijdje wie de langste heeft. In principe is de gezinssituatie de grootste oorzaak van het enorme aanbod aan (relatief modale) verlengde auto’s in China. Daar is het namelijk dikwijls zo dat de (groot-)ouders ook bij een gezin inwonen en aangezien de Chinezen goed voor hun (groot-)ouders willen zorgen, kiezen ze ervoor om zoveel mogelijk ruimte achterin te hebben. Dan hoeft er niemand opgepropt te worden, zeker bij auto’s die al niet zoveel ruimte op de achterbank hebben maar er wel een L-versie in het programma is. Daarentegen kan ik dan weer helemaal niks begrijpen van de Audi A7L, die had de extra ruimte gewoonweg niet nodig en ziet er nu gewoon uit als een A6L.. Dergelijke grote auto’s zijn er dan wel alleen om in rondgereden te worden, maar koop dan gewoon een A8 zou ik zeggen, die zal er in China ook vast met 2.0 viercilinder te krijgen zijn.
erwinlagcher1977 zegt
Ach, mijn Lexus heeft gelukkig nog een L in de grill welke gaat verdwijnen want er staat ook een L op de kap.
mustang750supersnake zegt
manmanman….wat n lelijk ontwerp….