De C-klasse Estate (combi, station, sportwagon, whatever) biedt ruimte voor vier golftassen inclusief trolleys, negen verhuisdozen of 44 frisdrankkratten met zes flessen van een liter.
Daarmee hebben we meteen het grootste verschil met de recent geintroduceerde C-klasse sedan te pakken: de estate biedt een stuk meer ruimte. Mercedes claimt dat de maximale ruimte van 1500 liter de grootste in zijn klasse is. Het controleren daarvan laten we graag aan onze collega’s met de meetlinten over. Als de achterbank in de normale positie staat heeft de C-klasse estate 485 liter ruimte. De C-klasse Estate wordt op de IAA in Frankfurt gelanceerd en verschijnt in december bij de dealers.
Wil je even kijken hoe de sjorogen in de kofferbak eruit zien of hoe het typeplaatje op de kofferbak geplakt is, check dan even de highres platen op Autojunk.
Persbericht
Enkele maanden na de introductie van de sedan presenteert Mercedes-Benz nu de C-Klasse Estate. Op het gebied van veiligheid, dynamiek en comfort bevindt deze nieuwe uitvoering zich op hetzelfde niveau als de sedan. Alleen qua ruimte gaat hij nog verder: met een maximale inhoud van 1.500 liter biedt hij meer capaciteit dan welke andere stationwagen in zijn marktsegment dan ook. Om in- en uitladen en transporteren nog gemakkelijker te maken, is de C-Klasse Estate voorzien van tal van handige kenmerken, zoals de achterklep die met één druk op een knop automatisch kan worden geopend of gesloten. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe C-Klasse Estate bovendien een stuk zuiniger: met een verbruik van 6,0 liter per 100 km volgens NEDC-norm en een tankinhoud van 66 liter heeft de C 200 CDI bijvoorbeeld een actieradius van meer dan 1.000 kilometer. Op het gebied van veiligheid legt de C-Klasse Estate nieuwe maatstaven aan met innovaties als PRE-SAFE en het Intelligent Light System. Tot de standaarduitrusting behoren zeven airbags, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers plus crash-responsieve NECK-PRO hoofdsteunen.
Net zoals de sedan wordt ook de C-Klasse Estate geleverd in een drietal uitrustingsniveaus, zogeheten ‘lines’. In de standaarduitvoering is de nieuwe C-Klasse Estate voorzien van een rijke standaarduitvoering; inclusief dakreling, bagagevangnet, zeven airbags (inclusief knie-airbag voor bestuurder), NECK-PRO crashactieve hoofdsteunen, AGILITY CONTROL onderstel, airconditioning THERMATIC met gescheiden temperatuurregeling voor bestuurder en passagier, voorstoelen met elektrische hoogte- en leuningverstelling, lendensteun voor bestuurdersstoel, multifunctioneel stuurwiel, middenarmsteun met opbergvak, vier elektrisch bedienbare ramen met comfortfunctie, verwarmbare buitenspiegels en mistlampen vóór.
Op basis van deze uitvoering kan eventueel gekozen voor klassieke luxe met de ELEGANCE of sportiviteit met de AVANTGARDE. De AVANTGARDE-uitvoering valt op door de grote Mercedes-ster in het midden van de grille. Dit kenmerk van de meer sportieve Mercedes-Benz-modellen is bij de C-Klasse voor het eerst ook bij een Estate aan te treffen. Bij de ELEGANCE-uitvoering is de grille uitgevoerd met drie glanzen gespoten louvres, kenmerk van luxe en comfort.Nieuwe norm: maximum laadvermogen van 1.500 liter
Dankzij een gewijzigde vormgeving van de achterkant kon bij de nieuwe C-Klasse Estate het laadvermogen in vergelijking met het voorgaande model aanzienlijk worden vergroot. Dat maakt de nieuwe auto veelzijdiger en functioneler. Afhankelijk van de positie van de in ongelijke delen neerklapbare achterbank loopt het laadvermogen nu uiteen van 485 tot maar liefst 1.500 liter, 146 liter meer dan bij het vorige model. Zo is er bijvoorbeeld plaats voor vier golftassen inclusief trolleys, negen verhuisdozen of 44 frisdrankkratten met zes flessen van een liter. De maximaal te benutten laadlengte in het interieur is 2,82 meter, gemeten tussen de achterklep en de beenruimte van de passagier voorin, 17 centimeter meer dan voorheen.Voor gemakkelijker en veiliger in- en uitladen en transporteren is de nieuwe C-Klasse Estate voorzien van diverse doordachte details, zoals de twee tassenhaken en vier sjorogen in de bagageruimte. Bergvakken met netten en een inklapbaar boodschappenkrat zijn in alle modellen te vinden. De nieuwe EASY PACK-achterklep kan met een druk op de knop worden geopend en gesloten, een noviteit in dit segment. Met het als optie leverbare EASY PACK-bagagesysteem kan de bagageruimte variabel worden ingedeeld en de lading op z’n plaats worden gehouden. Ook als trekauto is de C-Klasse Estate uiterst geschikt met een maximum trekgewicht van maar liefst 1.800 kg (1.700 kg voor C 180 KOMPRESSOR). De automatische niveauregeling, die als optie leverbaar is, houdt de wagenhoogte constant, ongeacht de belading.
Gecertificeerde milieuzorg: twaalf procent minder brandstofverbruik
Bij de ontwikkeling van de C-Klasse is van meet af aan veel aandacht besteed aan milieuzorg. Dat blijkt wel uit het milieucertificaat, dat is toegekend door de Duitse technische autoriteit TÜV. Mercedes-Benz is de enige autofabrikant ter wereld die een ISO 14062-certificaat heeft gekregen voor milieuverantwoorde productontwikkeling.
Met nieuwe of verbeterde motoren, die meer vermogen en koppel leveren, verbruikt de C-Klasse Estate tot twaalf procent minder brandstof dan voorheen. Er is vooral veel aandacht besteed aan de viercilindermotoren. Bij de C 180 KOMPRESSOR en C 200 KOMPRESSOR nam dankzij aanpassingen aan de compressor en de zuigers het vermogen toe met respectievelijk 10 kW/13 pk en 15 kW/20 pk, terwijl het verbruik met 10,3 procent werd verminderd tot respectievelijk 7,7 en 7,8 liter per 100 km. De viercilinder dieselmotoren ondergingen wijzigingen aan de inspuiting, de turbocompressor en de tussenkoeler plus meer dan 90 andere onderdelen. Dat leidde voor de C 200 CDI tot een vermogen van 125 kW/170 pk (voorheen 110 kW/150 pk) en een koppel van 400 Nm (voorheen 340 Nm) bij een verbruik van 6,1 liter per 100 km (tot dusver 6,9 liter). De nieuwe C 200 CDI levert elf procent meer vermogen: 100 kW/136 pk in plaats van 90 kW/122 pk, bij een verbruik van 6,0 liter per 100 km tegenover 6,8 liter per 100 km bij het voorgaande model. Wie liever een zescilindermotor heeft, kan kiezen uit drie benzinemotoren met respectievelijk 150 kW/204 pk, 180 kW/231 pk en 200 kW/272 pk, plus de nieuwe C 320 CDI, goed voor 165 kW/224 pk. Behalve de C 350 worden alle motorvarianten geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De C 350 beschikt over de zeventraps automaat 7G-TRONIC.
Dynamiek en sportiviteit: schokdempers passen zich aanDe unieke mix van sportiviteit en comfort, één van de troeven van de nieuwe C-Klasse, is vooral te danken aan het standaard geleverde AGILITY CONTROL-pakket. Dit omvat schokdempers die zich automatisch aanpassen aan de actuele rijomstandigheden en daardoor zorgen voor meer rijcomfort wanneer er normaal gereden wordt. Wanneer er sprake is van een meer dynamischer rijstijl komt de maximale dempingskracht vrij om de auto effectief te stabiliseren. De zes procent directere besturing en de korte schakelwegen van de zesversnellingsbak maken ook deel uit van dit pakket. Als optie is het Dynamic Handling Package leverbaar, waarbij kan worden gekozen uit twee verschillende afstellingen van het onderstel: Comfort en Sport. Hiermee krijgt de C-Klasse Estate naar wens van de stemming van de bestuurder de dynamiek van een echte sportwagen. Hierbij hoort ook de nieuwe snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Voor nog meer sportieve looks en vaste trim op sportiviteit is er het AMG-sportpakket met sportonderstel inclusief kortere veren en stuggere dempers en 17 inch lichtmetalen velgen in AMG-design, waarbij de carrosserie ook nog eens 15 millimeter wordt verlaagd.
Spreekwoordelijke Mercedes-kwaliteit: de veiligste auto in z’n klasse
De C-Klasse Estate is het resultaat van een omvangrijk test- en ontwikkelingsprogramma, waarbij veel aandacht werd besteed aan veiligheid. De auto heeft meer dan 100 crashtests moeten doorstaan. Zo’n 70 procent van de carrosserie bestaat uit ultrasterk staal met geprogrammeerde kreukelzones, waardoor het passagierscompartiment zo lang mogelijk intact blijft. Zeven standaard airbags zorgen voor optimale bescherming van de inzittenden. Voor de bestuurder, de passagier voorin en de passagiers op de buitenste zitplaatsen achterin zijn bovendien gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers aangebracht.De NECK PRO-hoofdsteunen voorin reageren bij een aanrijding: ze bewegen naar voren om het hoofd van de bestuurder en passagier voorin op te vangen en zo het risico van een whiplash te beperken. De ingebouwde kinderzitjes die naar wens uit de zitting van de achterbank komen zijn verder ontwikkeld en zijn nu ook voorzien van een zijhoofdsteun. De als standaard geleverde knipperende remlichten, Brake Assist en het Electronic Stability Program dragen bij aan het voorkomen van ongevallen. Een nieuw element van het ESP is de stabilisatiefunctie voor aanhangers.
Het preventieve beschermingssysteem PRE-SAFE, dat als optie leverbaar is, neemt voorbereidende maatregelen om de inzittenden te beschermen wanneer een dreigend ongeval wordt herkend. Ook het Intelligent Light System is afkomstig uit Mercedes-Benz-modellen uit hogere segmenten. Dit systeem omvat vijf verschillende verlichtingsfuncties, elk aangepast aan uiteenlopende rij- en weersomstandigheden.
Volop comfort op lange afstanden dankzij nieuw ontwikkelde stoelen
In het interieur zorgen het dashboard, de hoogwaardige materialen en de aantrekkelijke kleuren voor een huiselijke sfeer. Voor het eerst is het kleurconcept ook toegepast in de laadruimte. Bij de standaard uitvoering en ELEGANCE is de gekozen kleur terug te vinden in de bekleding. De AVANTGARDE wordt geleverd met zwarte bekleding achterin. Nieuw ontwikkelde stoelen, als optie leverbaar met multicontourfunctie, en een krachtige airco zorgen voor comfort op lange afstanden. Als eerste model in zijn klasse biedt de C-Klasse Estate als optie een individueel instelbare klimaatregeling met drie zones. Ook het panoramisch zonneschuifdak is voor het eerst leverbaar bij een Mercedes-Benz Estate.
Het kleurenscherm in het midden van het dashboard is gekoppeld aan de bedieningsknop op de middenconsole. Hiermee kunnen het audio- en navigatiesysteem en de telefoon worden bediend. Een logische menustructuur maakt de bediening eenvoudig. Als alternatief zijn er de directe keuzeknoppen op de middenconsole voor het inschakelen van radio, CD/DVD-speler, navigatiesysteem of telefoon.Voor de C-Klasse zijn drie nieuwe infotainment-systemen ontwikkeld: Audio 20, Audio 50 APS en COMAND APS. Naast een toetsenbord voor het invoeren van telefoonnummers en radiofrequenties zijn deze voorzien van een bluetooth-functie, waarmee mobiele telefoons draadloos aan het handsfree-systeem kunnen worden gekoppeld. Audio 50 APS omvat ook een pan-Europese DVD-navigatie. Bij het COMAND APS-systeem is de informatie vastgelegd op een harde schijf. De hoge-resolutiekaart wordt weergegeven op het zwenkbare kleurenscherm. COMAND APS omvat ook een DVD-speler met een muziekserver voor maximaal 1.000 nummers.
C-Klasse Estate-uitvoeringen met Audio 50 APS en de 6-DVD-wisselaar of met COMAND APS zijn standaard voorzien van de LINGUATRONIC spraakbesturing.
Voor het eerst herkent dit systeem hele woorden wanneer er een bestemming, een radiostation of een naam uit het telefoonboek wordt ingesproken. Namen van landen, steden of wegen behoeven daardoor niet meer te worden gespeld.De nieuwe C-Klasse Estate is een sterke troef in de hernieuwde massieve aanval van Mercedes-Benz op de zakelijke markt. Ook in de pers wordt de zakelijke ambitie van de nieuwe C-Klasse bevestigd. Zo nam het model onlangs de AMbitieprijs 2007 in ontvangst, een aanmoedigingsprijs voor nieuwe zakelijke auto’s die wordt uitgeloofd door een gespecialiseerde jury van het vakblad Automobiel Management.
Na de première van de nieuwe C-Klasse Estate op de autotentoonstelling IAA in Frankfurt vindt de première bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers in december plaats.
L-Fred zegt
Wat een ruimte in de kofferbak zeg: Echoooooo … (echo)
Apache zegt
Dit is wel een mooie auto, die estate!
– Apache
joost zegt
In het grijs ziet de combi er gelikt uit. Alleen de knipperlichten in de zijspiegels zijn een beetje te prominent aanwezig.
dannyboy zegt
mooie auto.
BreinStein zegt
een schitterende aanvulling op de mooie sedan
nichos zegt
ik vind er niets mooi aan, eerlijk waar..
Wel veel ruimte, dus kan je toch wel 2 dozen cornflakes meer kopen als je naar de supermarkt gaat! (bij wijze van spreken)
Ringgo zegt
De kont is vlak, slap en spierloos. Vraag me af wat voor cijfer die bij het billenonderzoek van de telegraaf zou krijgen…
Steven zegt
De achterkant trekt me niet zo voor de rest is het van voren en van opzij een prachtige auto maar ik heb toch liever de sedan.
JLJ zegt
1500 liter bagageruimte de grootste in zijn klasse??
Dit is toch gewoon een middenklasse-stationwagon, weliswaar een dure, maar hij valt in de zelfde klasse als een Ford Mondeo, Citroen C5, Opel Vectra en die zijn toch STUKKEN ruimer!
XP zegt
Ziet er mooi uit maar vind em zeker niet spannend
RAW zegt
Nou nou, wat overdreven die reactie op de kofferbak. Is weliswaar groter dan bij een Audi A4 of een BMW 3-serie, maar absoluut gezien niet bijzonder ruim. De huidige VW Passat heeft al 600 liter inhoud, een Skoda Octavia 580 liter, dus die 485 liter is niet echt om van de toren te blazen. Zelfs de nieuwe VW Golf zit al op 505 liter!
Marc zegt
@ JLJ .. wellicht valt hij in dezelfde klasse qua typering.. Maar ik heb het idee dat BMW, Audi, Mercedes en dat soort merken al tijden lang hun eigen klasses hebben vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.. Niet te spreken over de afschrijving. Betekend niet dat de auto’s van onze Franse of Amerikaanse heren slechte auto’s maken..
Enfin, ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen wat ik bedoel.
Borat zegt
@ Marc
et is eel juist wa ge zegt wih ;)
sal zegt
Beetje een Vectra station van de zijkant..
niet mooi..
zo ie zo.. de nieuwe C is niet veel aan..
Doe mij maar een Audi!
C30CDIAMG zegt
Een echt meer Amerikaansere uitstraling kan eigenlijk niet he… Niet mijn ding iig
Mr. Marteen zegt
Bij het zien van de eerste foto’s dacht ik eerder aan een BMW 1 serie estate , ipv een Mercedes. Apart model
floryn zegt
al zou ik altijd voor de bmw equivalent gaan is dit echt een prachtig ding en hoop ik dat mercedes met deze combi een hoop AMG versies gaat verkopen ipv van in een sedanversie want de combi’s zijn ten eerste praktischer en ten tweede mooier.
Barry330cd zegt
Echt een mooie combi en je kunt een Mercedes toch niet vergelijken met VW Passat en dergelijke. In ZIJN klasse is hij nu de ruimste, totdat Audi met haar nieuwste A4 Avant gaat komen denk ik.
Tiemen zegt
Jah maar evengoed zit ik met mijn benen in mijn nek als ik daar achterin moet..
Bart zegt
Ben erg nieuwsgierig op de nieuwe C naast de nieuwe A4 te zien. Ik denk dat de 3-serie er oud uit ziet naast deze twee.
_-IS250-_ zegt
Achterkant mag specialer, maar is toch netjes naar mijn gedacht.
Dat geldt ook voor de rest.
Renny zegt
Die voorkant ok, maar de achterkant… jeezus, niet mijn ding, zowel de berline als de break.
MrSelected zegt
De enige echte concurrent is de BMW 3-serie, welke geen toonbeeld van ruimte is. Dus chapeau mercedes; de C Estate is ruimer dan de 3 Touring!
Eerlijk is eerlijk: Op de stompe neus na vind ik dit model toch zeer geslaagd qua uiterlijk. (Je wilt de prijzen alleen niet weten.. )
Mairsil zegt
Half-taxi en half-bestelbus, nee, kan me niet voorstellen dat ik zoiets ooit zou kopen. Sowieso heb ik dat met elke estate eigenlijk wel, maar met zo’n C-klasse neus is het wel extra erg.
Rick zegt
Hij heet Combi aangezien de E ook zo heet :D
speedlimit zegt
Op de 1e foto in ’t rood lijkt ie nogal wat weg te hebben van ’n avensis station.
vla zegt
das nu eens een estate met karakter, en de achterlichten zijn eindelijk eens niet lijkwagenachtig maar jaguarachtig!!!!
toch heb ik liever de sedan, voor een mooie estate moet je bij volvo aankloppen
thomaz zegt
Tsja, normaal ben ik de bij de meeste auto’s fan van de station (zoals A4/A6) maar doe mij bij de C-klasse toch maar de sedan, ziet er een stuk gelikter uit.
Michael zegt
Hele mooie auto :)! Maar toch heb ik het ook nog altijd meer voor de sedan.
Dirkmk.1 zegt
“Dat leidde voor de C 200 CDI tot een vermogen van 125 kW/170 pk (voorheen 110 kW/150 pk) en een koppel van 400 Nm (voorheen 340 Nm) bij een verbruik van 6,1 liter per 100 km (tot dusver 6,9 liter).”
Ik denk dat hier de C220 CDI had moeten staan ipv C200 CDI?!
Rick zegt
En nu ik,
Ehm ik vind hem ook niet mooi vond de vorige E classe station mooier maar de sedan is gewoon de bomb!
FrankyCash zegt
Doe mij maar een C350, Combi en AMG Styling pakket. Dit is echt overduidelijk de mooiste estate van het moment. En driekwart van voren misschien wel de mooiste van allemaal!
Cliff zegt
Net een fiat stilo van achter!
little zegt
Ingezakte kont en een Astra-voorkant met een totaal duffe uitstraling. En dat terwijl de vorige generatie C-klasse juist zo vrolijk en fris was.
Esprit_de_Flandre zegt
Mja, slecht 1 woord nodig: mooi
C30CDIAMG zegt
Ik snap niet dat jullie ‘m allemaal zo mooi vinden. Het is toch helemaal geen mercedes? Er zit geen eens een ster op de motorkap… En boven ziet die achterkant er toch helemaal niet uit? Die lampen… In het begin dacht ik nog dat het wennen was, maar chineser dan dit kan haast niet. En zoals mijn vorige bericht, de voorkant kan niet meer Amerikaanser zijn. Het is gewoon geen Mercedes, klaar.
En de styling in het AMG pakket daarentegen weer geen steek veranderd. Die skirts had ik ruim 3 jaar geleden ook onder m’n AMG…
Ik snap er niks van…
thomaz zegt
@ BMW M335D TOURING
Geen ster op de motorkap is toch alleen bij de avantgarde, de andere versies hebben het wel.
De la marche zegt
de achterkant doet me een beetje denken aan de niewe Golf Variant, voor de rest ziet het er we deftig uit.
student zegt
… een lijkwagen…, inderdaad net als de vorige E combi!!
koane zegt
erg scheun
C30CDIAMG zegt
alleen die naam al… estate… pff
TTB zegt
Die achterkant hebben ze bij Mercedes in mijn ogen echt verknalt.. het had een enorm mooi auto kunnen worden gezien de voorkant alleen tja dan dit… Lelijk! Doe mij de nieuwe audi A4 dan maar!
Fova' zegt
Doet me denken aan dit :S :
width=”450″>
Luc zegt
saai interieur, buitenkant verkeerde achterlichten en die ster in ge grille kan echt niet. Heeft wat weg van een bmw aan de zijkant
Fova' zegt
In de herkansing ;)
Fova' zegt
ryan82 zegt
mooie auto….
mercedes gaat de goeie kant op…
polomen zegt
Prachtige auto, veel beter dan die ronde koplampen! :-D
Peugeot407coupe zegt
Stijlvol.
Frederikkie zegt
hier lijkt die blauwe mercedes wel op het oude model 3 serie touring (e46) met een iets grotere kont. Loopt mercedes dus toch weer achter BMW aan ;)
westerstraat15 zegt
@autoblog
Leuk die plaatjes van mijn nieuwe auto!
Mooie mercedes. Stijlvol en sportief. Helemaal top.
DennieFR zegt
Ook bij de 3e generatie vind ik de achterkant ‘helaas’ matig,terwijl ik alle 3 generaties sedan wel netjes vind.
Wel ergggggg vel ruimte met neergeklapte achterbank,dat wel.
mercedesfan zegt
mooi en praktisch
de achterkant zieter in iedergeval beter uit dan die van de 3 reeks
Mr. R zegt
Nou, ja, heh, het is een grote stationkar. En daar heb je alles wel zo’n beetje mee gezegd. Niet mooi, niet lelijk, niet slecht maar ook niet bijzonder. Help! Ik vind de nieuwe Laguna Grand Tour mooier en leuker!
Jonas zegt
Zeeeer mooi, mercedes rocks the place ^^
Leejon zegt
Veel ruimte in die kofferbak! Maar dat uiterlijk, brr! Mercedes, dit kunnen jullie veel beter!
Beau92 zegt
Ik vond de sedan al erg mooi, en dit is denk ik de eerste estate van mercedes die ik ook erg mooi vind. AMG?
loonie zegt
Prachtige auto gewoonweg!!
Dit met amg packet erop, en je rijd met een van de mooiste auto’s rond van het moment!!
Mooi MB!!!!
pipil zegt
estate? why the fuck?
wat is er mis met T-Modell?
slk zegt
Mooie auto.Heb altijd alle generaties c combi’s mooi gevonden.Dynamische auto’s
koane zegt
losers
C30CDIAMG zegt
@ Pipil
En wat is er mis met Combi…???
neodee zegt
@ fova’
en zo is het maar net….. een grote dure fabia….dat was het eertste wat in me opkwam toen ik de pics zag!
De sedan is wél lekkerrr!
Lebastille zegt
De voorkant ziet er mooi uit, de flanken lijken sterk op een 3-serie touring of een passat. De achterkant is ronduit lelijk, de achterlichten zitten te laag.
binkie zegt
Ik zou een rode nemen om die te lage achterlichten niet meer zo te laten opvallen.
Maar dan moeten er weer grijze spiegels op om die lelijke knipperlichten te verbergen..
Verder wel een erg leuke auto, ik vind de neus vooral erg geslaagd en hij rijdt ongetwijfeld weer heerlijk.
Toch maar eens ‘in het echt’ naar kijken binnenkort. :)
ppv zegt
Ik kan bijna niet meer wachten. Als de toezegging gestand wordt gedaan krijg ik 2 jan. 2008 een C320 cdi Estate in zwart afgeleverd met alles er op en eraan.
jpb zegt
Hartstikke mooie wagen hoor,
hoe duur is ie eigenlijk?