Dit lijkt een op het oog gemene beslissing van Mercedes. Het merk boort de inboorlingen aan de andere kant van de plas pardoes de door hen zo geliefde Vee Eight Motor door de neus.
In dit tijdsgewricht loopt het allemaal niet zo soepel meer voor grote motoren. Voor zover ze nog bestaan, worden ze gehinderd door turbo’s, partikelfilters en kafkaesque belastingen. Met name in Europa en Nederland in het bijzonder is dit het geval. Wij willen immers het beste jongetje van de klas lijken en pakken de heilige koe daarom keihard aan. Zowel de blikken variant als die gemoedelijke grazer van vlees en bloed.
Rabiaat
In andere gebieden, gaat men iets relaxter om met dit soort zaken. Niet dat er daar niks aan gedaan wordt, maar het is vaak wat minder rabiaat. In Amerika bijvoorbeeld wil Joe Biden dat in 2030 de helft van het aantal verkochte auto’s geëlektrificeerd is. Dat is de helft minder dan onze overlords voor ogen hebben. Plus, plug-in hybrides tellen ook als ‘geëlektrificeerd’. Je kan daar dus nog even door met een gezellig brommende Vee Eight Motor.
M17x V8 komt niet meer naar Amerika
Behalve dan, als je spoedig zo’n dikke V8 van Mercedes wilde aanschaffen. Mercedes-Benz USA heeft namelijk bekend gemaakt dat de bekende M17x V8 voor modeljaar 2022 van het menu geschrapt wordt. Een heel lijstje modellen zal daardoor niet geleverd worden. Mensen die er eentje in bestelling hadden staan, worden helaas teleurgesteld. De lijst met gesneuvelde modellen leest als de autoverzameling van Kim Dotcom:
1. Mercedes-AMG C63 S Coupe
2. Mercedes-AMG C63 S Cabriolet
3. Mercedes-AMG GLC63 S Coupe
4. Mercedes-AMG GLC63 SUV
5. Mercedes-AMG GLC63 S SUV
6. Mercedes-AMG E 63 S
7. Mercedes-AMG E 63 S Wagon
8. Mercedes-AMG GT 63
9. Mercedes-AMG GT 63 S
10. Mercedes GLE 580 4MATIC
11. Mercedes GLS 580 4MATIC
12. Mercedes-AMG GLE63 S SUV
13. Mercedes-AMG GLE63 S Coupe
14. Mercedes-AMG GLE63 SUV
15. Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC
16. Mercedes G550
17. Mercedes-AMG G63
Prioriteiten
Voor Mercedes is dit natuurlijk geen lekker scenario. De logische gedachte is dat het wat te maken heeft met het chiptekort. Verschillende Mercedes-fabrieken liggen hierdoor soms al eventjes stil. Doch het merk zelf heeft aangegeven dat het lucratieve modellen prioriteert.
In die zin is het gek dat juist deze bleppers nu een zware pijp roken. Op de dikste modellen maakt het bedrijf namelijk relatief veel winst. Bovendien is Amerika er, naast de zandbak, de geijkte markt voor. De kapitaalkrachtige klanten die je daar hebt, wil je liever niet teleurstellen. Sommigen speculeren dan ook dat er wellicht een reden anders is dan het chiptekort dat Mercedes de M17x van de markt haalt. Het merk zelf is ook een beetje ambigu en zegt er dit over:
MBAG has prioritized its focus to comply with various global, external and internal requirements, as well as several other factors, including but not limited to, challenges in the supply chain that have an impact on the product portfolio offered in the US market. This action applies to previously ordered MY22 GLE580, GLS580, GLS600 Maybach and AMG V8 models.
Mercedes, een enigma gewikkeld in een mysterie
Waarvan akte. Of de modellen een glorieuze LL Cool J-esque comeback maken voor modeljaar 2023 valt nog te bezien.
tinnemans zegt
Ik herken de Decepticon op de foto niet direct, wie weet welke het is?
sollie1984 zegt
@tinnemans: dat moet dan Soundwave zijn.
rynnus zegt
Betreft het verschil in motorisering aan de andere kant van de plas heb ik ook nog een leuke over de nieuwe Audi A3: die komt daar standaard met 201 pk. Dat tegenover 110 pk, in Duitsland, waar hij vanaf 27.250 ook nog eens 1000 euro duurder is én veel kaler in de opties staat.
E550 zegt
@rynnus: een A-klasse sedan is daar een 220 ipv 180.
ericc zegt
And now the end is near….
wetdualclutch zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flyerbunch zegt
AMG GT R blok?
993carrera4s zegt
@flyerbunch: Nee dat is een dry sump blok. Die staat er niet tussen trouwens.
pa045 zegt
Ik gok dat er iets niet klopt met de uitstoot. Het blijven Duitsers en zij zullen het ook blijven proberen.
993carrera4s zegt
@pa045: Die kans is groot ja, dit doe je niet vrijwillig.
pindakoning zegt
Wat een lekker lijstje eigenlijk
mopar zegt
Dat lijkt me voor Mercedes ook een groot probleem. Meen me te herinneren dat the good old US of A de grootste afzetmarkt voor AMG modellen ter wereld is, zelfs groter dan het midden oosten. Zal een behoorlijke impact hebben op de verkopen van MB.
mashell zegt
Het chique Mercedes wil niet langer met het wat ordinaire AMG geassocieerd worden?
michiel_vandelft zegt
Kun je hier uit opmaken dat de non “S” modellen van AMG met V8 dan wél leverbaar blijven, of kreeg Murcia überhaupt alleen de “S” modellen?