Het gaat lekker daar in Stuttgart.
Wat gaat de tijd snel. We zijn nog bezig met onze goede voornemens en het is alweer de 10 maand van het jaar. Daimler daarentegen doet het goed qua voornemens: ze doen het tot nu toe meer dan uitstekend.
Het moederbedrijf vanonder andere Mercedes-Benz, Smart, AMG, Maybach en Mercedes-Benz Trucks meldt dat het merk Mercedes-Benz een topmaand heeft gedraaid. Er werden in september 2019 maar liefst 233.838 auto’s verkocht. Dat is 10,6 procent méér dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De meeste winst kon Mercedes noteren in Duitsland, daar werden er 28.397 exemplaren verkocht, wat bijna een kwart meer is dan vorig jaar in september. Ook in Azië deed Mercedes-Benz meer dan uitstekend. Met name Ibn China zijn de Benzen niet aan te slepen. Ook in de Verenigde Staten deed Mercedes-Benz het meer dan goed.
Compacte Mercedessen
Een meesterzet van Mercedes-Benz is toch wel de toevoeging van een hele familie van compacte auto’s. De A, B, CLA en GLA zijn in hun segment zeer populair. De verkopen van deze modellen stegen met 17%. De nieuwe modellen slaan dus erg goed aan. De stijging is op zich wel te verklaren, want de familie van voorwielaangedreven Mercedessen wordt telkens groter. Denk aan toevoegingen als de A-Klasse Sedan en de zevenzits GLB.
Sedans
We gaan het even niet hebben over crossovers en SUV’s. Daarvan weet iedereen wel dat ze in trek zijn. Het knappe is dat Mercedes hun traditionele modellen goed weet te slijten. De verkopen van de E-Klasse stegen namelijk met 11 procent. Eenzelfde stijging kan genoteerd worden voor de S-Klasse. Met name dankzij de Chinese markt weet deze oudgediende uitstekende cijfers te noteren.
Smart
Met Smart gaat het aan de andere kant dramatisch. In september 2019 werden er slechts 7.286 van verkocht. Dat is bijna een derde minder dan september 2018, wat eigenlijk ook al geen topmaand was. In totaal zijn er 87.776 Smarts verkocht dit jaar. Zeker anno 2019 zou je denken dat er voor zo’n klein, premium en milieuvriendelijke auto meer animo zou zijn. Sterker nog, gekeken naar de concurrentie is de zat animo voor.
chrisvis zegt
Smaken verschillen en ben miss wat bevooroordeeld (rijden zelf Mercedes) maar naar interieur toe vind ik het toch net even frivoler dan BMW, VW en in mindere mate Audi. Dit gaf bij ons toch de doorslag aangezien je het meeste tijd die doorbrengt achter het stuur. Moesten we enkel op het exterieur afgaan had het een BMW geworden maar helaas kan de binnenkant ons niet bekoren.
sparks zegt
@chrisvis: Ik heb de 3 serie gekocht omdat ik de laatste generatie Mercedessen qua interieur niet om aan te zien vind. Bovendien vond ik de Mercedes te sportief rijden.
momo zegt
@sparks: Mercedes rijdt sportiever dan BMW? Dat is niet wat hier doorgaans wordt beweerd.
sparks zegt
@momo: Ja dat klopt, ik heb alleen een F30. Daar is wel eens wat anders van gezegd. En laat ik dat nu net fijn vinden…
neymar zegt
@sparks: eerlijk de nieuwe 3 serie heeft een prachtige interieur!
chrisvis zegt
@neymar: als je dan de nieuwe a-cla-bklasse bekijkt daartegenover word je wel precies terug naar de 90s gekatapulteerd ( nota bene nog altijd dezelfde klokkenpartij als toen ook)…maar ieder zijn mening uiteraard/gelukkig, anders reden we allemaal met hetzelfde
nvn1993 zegt
@chrisvis: Mercedes staat nu ook wel aan de top que interieur vind ik. Zelfs nog mooier dan Porsche.
Dutchdriftking zegt
Kijk, ze zijn lekker bezig. En laten we eerlijk zijn, de huidige designtaal van Mercedes spreekt vrijwel iedereen aan. Doen ze gewoon heel erg goed.
smex zegt
Als ze nou nog een keer van die bananenontwerpen afstappen en rare coupe vormen dan zou het helemaal top zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@smex: OF ze scoren zo goed dankzij deze ontwerpen… Bananen FTW!
eelco74 zegt
@smex: je bent de enige vermoedelijk, het kopende publiek laat zich er niet door tegenhouden
rhellema zegt
@smex: inderdaad, maar ook die downie voorkant met die rare geknepen ogen.
karaya zegt
@smex: De designtaal van Mercedes spreekt me erg aan. Dat is voorheen wel anders geweest.
billymobiel zegt
Liever een ster in de voorruit dan op de motorkap.