En dat is een aardige opsteker na een nettoverlies van €2,6 miljard in 2009. Dr. Z. heeft weer reden tot lachen!
Na het rampjaar 2009 moest je het ook wel radicaal verbruid hebben, wilde je als autofabrikant in 2010 nóg slechtere cijfers noteren, maar deze ommekeer is wel een erg sterke. In totaal verkocht het Daimler-concern vorig jaar 1,9 miljoen auto’s (+ 22%), goed voor een omzet van 97,8 miljard euro. En dan kan je nog eens een bonusje weggeven.
Op zich zijn deze cijfers niet heel verrassend, gedurende heel 2010 werd al wel duidelijk dat het Daimler voor de wind ging. Met name de Aziatische verkopen deden het goed, en voor 2011 verwacht Zetsche een ‘aanzienlijk beter bedrijfsresultaat’ te behalen. Dit moet dan wel voornamelijk uit andere regio’s dan West-Europa komen, want hier schijnt de rek er een beetje uit te zijn.
Voor het binnenkort staan er in ieder geval twee verse introducties te wachten: een nieuwe SLK en de C-klasse coupé maken binnenkort hun opwachting.
Donstil zegt
Netjes hoor. Doet Apple (om maar eens iets te noemen) een kwartaal over.
Simpson zegt
@Donstil: nog een verschilletje:
http://tweakers.net/nieuws/72670/apple-kinderarbeid-bij-leveranciers-flink-gestegen.html
pjoeri zegt
@Donstil: Heb toch nog steeds liever een Mercedes dan een iPhone
koenmb zegt
@Donstil: Mercedes stuurt geen zwijgcontract als jouw wagen ontploft omwille van een batterij die oververhit geraakt…
Donstil zegt
@koenmb: Haha wedden dat ze dat wel proberen.
koenmb zegt
@Donstil: Vreemd dat het Apple is die al meerdere keren tegen de lamp is gelopen…
mbman zegt
Goed bezig.De uitvinder van de auto.Wie anders!
mout zegt
Dat is 4,7%. Voor een onderneming toch echt te weinig. Vooral als er jaren met -2% in de buurt zijn. Vergeet niet dat die 4,7 miljard moet worden uitgespreid over alle aandelen. Ik weet niet hoeveel dat er zijn, maar meer dan een paar duppies per aandeel is het niet.
sir_smokalot zegt
Je vergeet de belasting: hun EBIT (dus niet hun EBITDA) lag op 7,3 mld. Het voorgestelde dividend is €1,85, iets meer dan een paar duppies dus.
tomtom zegt
@mout: Ik geloof niet dat er bij ondernemingen van die grootte veel wordt gekeken naar de winst die ze hebben op hun omzet.
Als je kijkt naar het rendement ten opzichte van het eigen vermogen kom je heel wat betere cijfers uit:
36milj. EV/4,7milj winst= 13,06% rendement.
Moest ik zo’n onderneming hebben zou ik daar toch wel blij mee zijn.
Voor een grote onderneming is het absoluut niet makkelijk om een grote marge te behalen op het verkochte product.
Gelukkig kan Daimler door zich te positioneren in het premiumsegment toch nog behoorlijk wat nettowinst op halen.
Hiermee is duw bewezen dat daimler wel degelijk een mooie winst heeft neergezet.
Het uitgekeerde dividend zal weer niet enorm zijn, maar daar gaat het nu niet om
pier zegt
Dit zijn gewoon hele goede cijfers, zeker voor een autofabrikant.
Snooze zegt
Dat is dan vast niet alleen op auto’s. Anders zouden importeurs/dealers gemiddeld 51.474 euro per auto hebben betaald (ex belastingen).
huge zegt
@Snooze: Mercedes-Benz Cars heeft vorig jaar 1.276.800 autos (Mercedes, Smart en Maybach) verkocht met een omzet van €53,4 Mrd. wat neerkomt op 41823 Euro per auto (meer dan de kostprijs van een S-klasse)
bpc zegt
@huge: waar haal jij je s-klasses ? geef je even het adres dan ? 41K voor een s klasse? daar heb je bij onze dealer een redelijk uitgeruste c-klasse voor …
huge zegt
@bpc: ik praat over de kostprijs en niet over de verkoopprijs…dus dat wat het Mercedes kost om een S-klasse te produceren (en dat is minder dan 41k); daarna komen alle andere kosten (overhead, marketing, etc., etc.) er nog bovenop
406_v6 zegt
@huge: Dat ga je niet redden, 41k als kostprijs voor een gemiddelde S-klasse. Enig idee hoeveel de gemiddelde S-klasse kost? (dus incl. de accesoires e.d.?)
robbie zegt
@huge: het Daimler concern doet veel en veel meer dan alleen maar auto’s bouwen en verkopen. Je vergelijking slaat dus nergens op…
huge zegt
@robbie: welke vergelijking bedoel je? ach het Daimler concern doet meer dan auto’s bouwen? ik werk zelf voor Daimler dus dat is me bewust ;)
autoloos19 zegt
Aardig resultaat van Mercedes-Benz. Ik denk dat de nieuwe C-coupé onder andere goed verkocht zal gaan worden..
brinky zegt
Chrysler is uit de boeken verdwenen en tada….
mbman zegt
@brinky: komt de kwaliteit ook ten goede.
robbie zegt
@brinky: Chrysler was in 2007 al verkocht. Je praat dus peop.
Pordon zegt
Netjes! Mercedes is naar mijn mening goed bezig de laatste tijd. Net bij de preview van de SLK geweest en hij ziet er echt goed uit. Op foto’s was het nog even wennen maar in het echt klopt de auto gewoon.
C220AMG zegt
Lekker bezig Benz, keep it on! maar daar twijfel ik uiteraard niet aan. Afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd met een nieuwe design stijl en dat werpt zijn vruchten af!
Esprit_de_Flandre zegt
Een bredere lach dan dit moeten we waarschijnlijk niet van Zetsche verwachten. Het lijkt nu al vreselijk pijn te doen…