Vergeet Autopilot, Mercedes lanceert Drive Pilot en heeft daarmee een dikke primeur.
Tesla maakt al jaren furore met Autopilot, maar ze zijn natuurlijk niet het enige merk dat druk bezig is met autonoom rijden. De Duitse Drie zijn er ook mee bezig, al zijn ze misschien iets voorzichtiger. Tesla is een merk dat wel tegen een stootje kan, maar Mercedes zit natuurlijk niet te wachten op berichten over auto’s die hulpdiensten rammen. Om nog maar te zwijgen over dodelijke ongelukken.
Mercedes Drive Pilot
Die berichten zijn er ook niet geweest, maar Mercedes lanceert nu wel hun systeem van ‘hooggeautomatiseerd rijden’, zoals het zelf noemen. Mercedes heeft dit syteem ‘Drive Pilot’ gedoopt. Dat klinkt een beetje als Autopilot, maar dan net iets minder misleidend.
S-klasse en EQS
We weten al langer van het bestaan van Drive Pilot, maar nu is het zover: vanaf deze maand is het daadwerkelijk te krijgen op je Mercedes. Daarvoor moet je wel in Duitsland wonen. Vanaf 17 mei kunnen Duitse klanten Drive Pilot als optie aanvinken op hun S-klasse of EQS.
Primeur
Na Duitsland wordt Drive Pilot als het goed is ook gelanceerd in twee Amerikaanse staten. Volgens Mercedes hebben ze hiermee een primeur. Ze zijn de eerste fabrikant die “een Level 3-systeem met internationaal geldige certificering” in serieproductie neemt. Dat klinkt indrukwekkend.
Snelweg
Wat kan Drive Pilot precies? Nou, je kunt het rijden in principe volledig aan de auto overlaten. Mits je op een geschikt snelwegtraject rijdt. En niet harder gaat dan 60 km/u. Oftewel: alleen bij drukte op de snelweg. De mogelijkheden zijn dus nog redelijk beperkt.
Wat voor jezelf doen
Toch gaat Drive Pilot wel een stapje verder dan de rijhulpsystemen die jij misschien ook in je auto hebt. Die systemen – inclusief Autopilot van Tesla – zitten namelijk allemaal op niveau 2. Het verschil: met niveau 3 hoef je niet meer je ogen op de weg te houden en kun je dus wat voor jezelf gaan doen. Wél moet je nog in staat zijn om het stuur over te nemen als de auto daar om vraagt. Het is dus niet de bedoeling dat je een dutje gaat doen.
Audi
In dit verhaal moeten we eigenlijk ook Audi nog even noemen. Zij kondigden namelijk in 2017 aan dat zij de primeur zouden pakken met de nieuwe A8. In 2020 krabbelde Audi echter terug. Ze zouden meer tijd nodig hebben met de regelgeving en de A8 zou al “door een aanzienlijk deel van zijn levenscyclus heen zijn”.
Nederland
Het resultaat is nu dus dat Mercedes met Drive Pilot de eerste is. Voor ons als Nederlanders maakt het allemaal weinig uit, want hier is het wettelijk nog niet toegestaan. We zullen het dus voorlopig met niveau 2 moeten doen. En onze eigen zintuigen hebben we natuurlijk ook nog.
Pascal zegt
Mercedes past zo achterlijk veel sensoren en redundancy toe dat het hiermee nu als eerste in staat is om in zwaar gecontroleerde omgevingen level 3 aan te bieden: namelijk alleen op pre-mapped snelwegen, alleen als er een auto voor je rijdt, tot 60km/u, niet in de regen, niet in de sneeuw, niet het donker. Dat zijn onstandigheden die vrij simpel zijn te simuleren/controleren en daardoor niet een erg grote uitdaging.
Door die overload aan sensoren hebben zij nu het primeurtje, maar ik zie ze dit niet zomaar uitbreiden naar niet-mapped wegen, steden, in de regen etc. Verschillende type sensoren (lidar, radar, camera) spreken elkaar nu eenmaal tegen en brengen de auto in verwarring, en dat gebeurt juist in moeilijke situaties. Iets waar Tesla al een tijdje achter is. (https://youtu.be/SVuBBAWbOTk)
Ik wacht nog even met van m’n stoel vallen.
faalhaas zegt
@Pascal: Ha, dus over 5 jaar net zo bruikbaar als een antiek navigatie systeem.
mashell zegt
Haha. Het kan ook alleen maar met verschillende typen sensoren die elkaar tegenspreken. Ja het is moeilijk om dan de juiste beslissing te nemen maar het is de enige manier om verder te komen. Recent was er nog dat filmpje van die Tesla op de vroege zondagochtend in Los Angeles. Die stopte voor een logo van een bank aan een gebouw omdat het volgens de software op een stopbord leek en de wagen wilde telkens paaltjes om maaien. Daaraan zie dat Tesla nu extra sensoren moet gaan toevoegen om verder te kunnen komen want precies dat soort fouten filter je er uit door input van een ander type sensoren te gebruiken.
Stel je voor dat Tesla ooit FSD vrij geeft en er gebeurt een ongeluk mee, Tesla wordt aangeklaagd voor nalatigheid dan stelt de rechter de simpele vraag, had Tesla door de actuele stand van de techniek te gebruiken het ongeluk kunnen voorkomen? Zonder radar en lidar gebruiken ze niet de actuele stand van de techniek en loopt het dus op een veroordeling uit, met alle consequenties voor de beurskoers van dien.
Pascal zegt
Tsja het is natuurlijk altijd smullen als er weer ergens ter wereld een smeeuiige anekdote opduikt over Tesla, maar vergeet niet dat er ondertussen miljarden kilometers zijn gereden met autopilot en de kranten vreemd genoeg bepaald niet bol staan van alle dood en verderf die die auto’s volgens critici zouden moeten zaaien. Ondertussen sukkelen de auto’s van Mercedes met 60km/uur voorzichtig achter andere auto’s aan op de snelweg. Dan kan er wel weinig misgaan, maar dan heb je ook precies niks.
flutterby zegt
@mashell: hoezo extra sensoren? Ze hebben juist radar verwijderd omdat het de beelden onnodig tegen sprak.
flutterby zegt
Level 3 is puur kwestie van verantwoordelijkheid. Tesla kan al lange tijd level 3 rijden maar waarom zou je die verantwoordelijk op je nemen wanneer je een gratis bestuurder hebt die het in de gaten houdt en controleert? Het algoritme moet natuurlijk nog wel getraind worden. Level 3 of zelfs 4 zijn niet de impact die level 5 gaat maken. Overigens zijn de “levels” bijzonder vaag. Mensen zijn niet eens level 5.
Papageno zegt
Ja het zijn elke keer kleine stapjes waardoor ervaring en kennis wordt opgedaan. Ik denk dat we eerder zelf vliegende autoos hebben dan zelf rijdende maar als het maar vooruitgang is.
flutterby zegt
@Papageno: zelfvliegende “auto’s” bestaan al hoor, alleen mogen ze nog niet boven openbaar terrein gebruikt worden. De efficiency van een vliegende auto is overigens dramatisch en zie ik niet snel gebeuren. Zelfs vliegtuigen hebben nog steeds twee piloten en de fabrikant van ziekenhuis apparatuur is enkel bij aantoonbaar verwijt aansprakelijk voor fouten hoor.
flyerbunch zegt
Het klinkt indrukwekkender dan dat het is zo lijkt het.. Het lijkt een soort van tussenfase, leuk voor filerijders mss?
koeberg zegt
Het indrukwekkende zit niet in de functionaliteit, die beperkt is tot een punt dat je het maar weinig kan gebruiken, maar ik heb begrepen dat Mercedes de juridische verantwoording accepteert wanneer het systeem de auto heeft overgenomen. De bestuurder is op dat moment niet eindverantwoordelijk.
Het is natuurlijk de vraag of dat stand houdt in de rechtbank, want het OM denkt er misschien anders over wanneer er iemand is doodgereden. Maar revolutionair is het vooralsnog wel en Mercedes kan de functionaliteit in de loop van tijd natuurlijk zachtjes aan uitbreiden.
koeberg zegt
Verschil in aanpak tussen Mercedes en Tesla (enigszins gechargeerd):
Mercedes: wij bieden onze functionaliteit enkel aan in omstandigheden waarin we absoluut zeker weten dat het 100% zeker werkt. We hebben een reputatie te verliezen.
Tesla: ‘It compiles. Ship it!’ Onze klanten hebben een vrijwaringsverklaring getekend, want juridisch bèta-software.
flutterby zegt
@koeberg: lol, ik heb nog nooit systemen gezien waar geen fouten in zitten. Denk je echt dat Mercedes dit serieuzer neemt dan Boeing bij het ontwerpen van een vliegtuig? Ook daar gaat wel eens iets mis.
kniesoor zegt
Zag vandaag voor het eerst een EQS in het wild, op een snelweg. Oto oogt in het echie minder onheumig groot dan ik me op basis van foto’s had voorgesteld. Wel een elegant ding in z’n soort.
panam1 zegt
Autonoom rijden gaat nooit werken – alleen als iedereen het doet, en je op een soort treinrails gaat rijden. Het wordt al bijna 10 jaar ontwikkeld, en een groot bewaard ‘publiek’ geheim is dat AI niet in staat is om ongelukken te voorkomen. Het grappige is dat eigenlijk de afgelopen 2 jaar je hier bijna niets meer over hoort omdat de grote ontwikkelaars al weten dat ze het niet 100% foolproof kunnen maken. Bijna alle (ongelukken) die gemaakt zijn door autonoom rijden hadden voorkomen kunnen worden door menselijk handelen. Google het maar!
Pascal zegt
Ik spreek je niet tegen hoor, misschien heb je wel gelijk. Maar het lijkt me wel interessant om het andersom ook eens te onderzoeken: hoeveel menselijke ongelukken zouden nu al worden voorkomen (en zijn er al voorkomen) door bijv. Tesla’s autopilot? Daar hoor je vrijwel nooit wat over omdat we liever over de gevaren praten, maar volgens mij wordt het gros van de ongelukken toch echt veroorzaakt door onoplettendheid, afgeleid zijn, vermoeidheid, etc. Daar hebben die systemen dan weer iets minder last van.
flutterby zegt
@panam1: zeg nooit nooit..
alfaqv zegt
In de X1 (2016) van mijn vrouw zit een file assistent, tot 60km per uur, op de snelweg, remt, stuurt en accelereert de auto zelf. Je moet alleen je hand op het stuur leggen of het trucje met een fles water doen. Is dat niveau 2? Of ook 3?
Remi Vingerhoedt zegt
Toevallig, zag ik afgelopen woensdag een mercedes s-klasse met duitse nummerplaat, en er stonden allemaal radarsystemen op. Ik vraag me af voor wat die zouden dienen? Ik kan foto’s doorsturen.
cloverleaf zegt
Ze hadden het gewoon “Das Pilot” moeten noemen. Gemiste kans
sonnybonds zegt
Al die elektronica en sensoren werken niet echt. De parkeer sensoren van mijn nieuwe opel doen het al niet goed hoe moet dat dan met autonoom rijden?
RiKe zegt
@sonnybonds: dat heeft er meer mee te maken dat het een Peugeot met een ander logo is. En Peugeot is nou niet bepaald het meest betrouwbare merk
mpc007 zegt
Tja, met Tesla Navigate on Autopilot kan je volgens mij eigenlijk meer, ook al heet het dan geen level 3..
Pascal zegt
Tesla rijdt inderdaad letterlijk rondjes om Mercedes heen op dit gebied, maar Mercedes kan (binnen de uiterst beperkte en gecontroleerde situaties waar je het kan gebruiken) nu een hogere mate van veiligheid claimen door de grote redundancy in de systemen. (En men heeft waarschijnlijk nét even lekkerdere connecties bij de Duitse regelgevers) Ik vraag me alleen sterk af hoe ‘schaalbaar’ deze aanpak is naar normale wegen met normale snelheden in normale omstandigheden. Op dat gebied heeft Mercedes helaas nog niets laten zien.
Gulli zegt
De meeste autofabrikanten slaan level 3 en 4 toch over vanwege de schijnveiligheid? Je levert een auto die zo goed als alles zelf kan, maar vraagt wel van de bestuurder om bij de les te blijven.
Gevolg is dat de bestuurder echt niet de hele tijd in stand-by blijft zitten om de auto over te nemen wanneer dat nodig is (hoe actief ben jij op de passagiersstoel als er iemand aan het rijden is?). Die gaat een krantje zitten lezen/instagrammen en is vervolgens veel te laat wanneer er echt ingegrepen moet worden.
Dan kun je maar beter meteen level 5 aanbieden, dan kun je dat ook overslaan.
Overigens; hoe zit het met die ambitie van Nederland om het ‘zelfrijd-mekka’ van de wereld te worden? We gingen toch allerlei testlocaties inrichten en wetten aanpassen om het hier als eerste mogelijk te maken? We hadden toch zo’n slimme tech-sector en hooggeschoold personeel waarmee we de wereld wel ff voor zouden blijven?
We worden links en rechts ingehaald op dat gebied dus volgens mij is daar weinig van terecht gekomen.