De FIA gaat naar aanleiding van een klacht een aantal zaken onderzoeken bij Racing Point en Mercedes.
De roze auto’s van Racing Point hebben het tempo goed gevonden. In tegenstelling tot een team als Ferrari, hebben ze bij het team van mede-eigenaar Lawrence Stroll wel de boel op orde. Een verdachte situatie, vinden ze bij Renault. Zo is bekend dat de auto van Racing Point sterk geïnspireerd is op de W10 (2019) van Mercedes. Volgens Renault zit hier iets niet in de haak.
Voor het maken van een Formule 1-auto zijn er natuurlijk de nodige regels. Eén van die regels is dat sommige onderdelen zelf gemaakt dienen te worden. In dit specifieke geval gaat het om de brake ducts aan de voor- en achterkant van de auto van Racing Point. De brake ducts lijken sterk op de W10 van Mercedes. Het is niet verboden om een auto na te maken in de F1 met eigen materialen. Dit is een ander verhaal als exact hetzelfde materiaal en dezelfde vorm is toegepast, want dan is er sprake van een regelrechte kopie.
Protest van Renault
In dat kader heeft Renault protest aangetekend. Het vermoeden bestaat dat Racing Point de brake ducts heeft geleend van de W10 van Mercedes. De FIA is naar aanleiding van het protest een officieel onderzoek begonnen. Racing Point, Renault én Mercedes moeten nu de onderdelen gaan aanleveren aan de FIA. Vervolgens gaat de FIA kijken of Racing Point inderdaad het het exacte onderdeel van Mercedes gebruikt, of dat ze slechts het idee van de W10 hebben overgenomen. In dit laatste geval is er niets aan de hand en hoeven ze bij Racing Point niets te vrezen. De FIA komt in een later stadium met een resultaat van het onderzoek.
boriske zegt
Komaan FIA, straf Mercedes zo kan je nog iets spannends maken van dit seizoen.
mashell zegt
De straf gaat natuurlijk naar degenen die met de kopie rondrijden. Mercedes zal de bedrijfsspionage/vertrokken medewerker/per ongeluk PC naar de kringloop gebracht/geen flauw idee hoe ze hier aan komen/hacker kaart kunnen spelen.
fastshifter zegt
Als Mercedes de ontwerptekeningen heeft overhandigd aan Racing Point dan zouden ze nog wel eens mede schuldig kunnen zijn. Ik heb het gevoel dat er wel iets aan de hand is want de band tussen die twee is op z’n minst gezegd apart. Toto Wolf heeft voor 50 miljoen aandelen gekocht van Aston Martin; het merk waaronder ze volgend jaar gaan racen.
wildbeest zegt
@fastshifter: mercedes weg uit f1; verder onder racing point vlag met Mb blok?
nineelevenheaven zegt
Zoiets.
1. Stroll is eigenaar van Aston Martin.
2. Aston Martin is de nieuwe naam van Racing Point volgend jaar.
3. Aston Martin heeft AMG-Mercedes motoren voor de straatauto’s
4. Toto heeft aandelen Racing Point/Aston Martin
5. Daimler CEO Dieter Zetsche heeft openlijk ‘een hekel aan Toto’
6. Dieter Zetsche heeft niets met F1
7. Mercedes is inmiddels gestopt met het ontwikkelen verbrandingsmotoren, in de ICE-koningsklasse blijven heeft voor Dieter Zetsche dus geen zin meer.
8. Mercedes verdiend goed geld aan klantenmotoren via AMG
9. na de 7e titel stopt Mercedes en gaat over in het Aston Martin AMG-Mercedes team, in British Racing Green, en Racing Point wordt het ‘Alpha Tauri’ van Aston Martin. Toto wordt de ‘nieuwe’ teambaas van het grootste klantenteam van Mercedes (semi fabrieksteam)
mashell zegt
1 Stroll heeft 20%
2 Aston Martin staat nu op de Red Bull, gewoon een sponsor niks meer
3 Aston Martin ontwikkelt een eigen V6
4 die klopt en dat is raar, Toto heeft blijkbaar geen concurrentiebeding
5 Zetsche is vertrokken. Opvolger Källenius moet bezuinigen en dan worden ook de dure hobbies bekeken
6 Zetsche was juist gek van F1, kwam regelmatig kijken
7 klopt. Verbrandingsmotoren zijn een gepasseerd station voor Daimler er komen geen nieuwe generaties meer.
8 Dat handjevol klantenmotoren zal de winst niet brengen. De AMG modellen die ze aan al die Maikels van het kamp verkopen, daar maken ze dikke winst op.
9 Aston Martin zit financieel in zwaar weer, wat moeten die met twee F1 teams?
Conclusie: je combineert zoveel onjuistheden met onlogische zaken dat je met dezelfde onzin ook had concluderen dat Max Verstappen via Red Bull Aston Martin Honda ons allemaal corona geeft om ons via een vaccin een nano chip van Bill Gates te kunnen implementeren zodat we allemaal Microsoft producten op 5G netwerken willen gebruiken en Microsoft alsnog geld verdiend aan de overname van de mobieltjes tak van Nokia en we op die mobieltjes allemaal reclame krijgen van Ralph Lauren polo’s omdat Stroll dat zo geweldig vindt.
berlinetta zegt
Ben het wel eens met je betoog, maar je vergeet alleen dat Ola Källenius tegenwoordig de eindbaas is bij Daimler.
Edge zegt
@nineelevenheaven: Een paar kleine kanttekeningen:
Bij punt 4: Toto Wolff heeft geen aandelen in Racing Point, wel in Aston Martin. Racing Point en Aston Martin zijn aparte bedrijven met een gemeenschappelijke grootaandeelhouder. Dat Toto aandelen Aston Martin heeft, betekent dus niet dat hij ook aandelen Racing Point bezit. Hij bezit wel 30% van het Mercedes F1 team en heeft sinds kort weer een belang van 5% in Williams.
Ik denk dat jebij punten 5, 6 en 7 Ola Källenius bedoelt. Dieter Zetsche is de voormalig CEO en stond juist bekend als iemand die het goed kon vinden met Toto Wolff, hem alle vrijheid gunt en groot F1 fan was. Van Källenius wordt inderdaad wel beweerd dat hij niks met F1 heeft, Toto Wolff niet de vrijheid geeft die hij onder Dr. Zetsche had en ook niet echt goed met Toto Wolff kan opschieten.
En punt 4 klopt ook niet helemaal. Toto Wolff bezit wel aandelen Aston Martin, maar geen aandelen Aston
En wat je nog aan je lijstje bent vergeten toe te voegen, is dat Stroll Andy Palmer weggebonjourd heeft en vervangen heeft met AMG-baas Tobias Moers.
boriske zegt
5. Ik heb ook een hekel aan Toto
9. Botas is bevestigd voor volgend seizoen dus Mercedes doet er sowieso een jaartje bij
mashell zegt
Ik denk dat dat we er niet al te hard over moeten zeuren want de band tussen Red Bull en Alpha Tauri is minstens zo apart.
KEV9 zegt
al laat je Mercedes achteruitrijden dan winnen ze nog met seconden voorsprong
Dutchdriftking zegt
Tja, ook al krijgt Mercedes een straf, ze worden er niks langzamer van.
mashell zegt
Tijdstraffen! Verplicht op een willekeurig moment in de race (dat helemaal niet willekeurig is maar bepaald wordt door F1 fans) 30s stilstaan in de pits in waarbij de coureur uit de auto moet klimmen en samen met de teamleiding een dansje moet doen.
metalmike zegt
@mashell: Ach dan zetten ze nog een tandje bij, rijden ze het complete veld op een rondje en staan ze tussendoor 30 seconden stil. Kan Hamilton nog wat tweets/insta’s versturen vanuit de auto tijdens die pauze, goed voor de fanbeleving.
gregorius zegt
,,,, en racing point weet dus al wat werkt nu.
Kunnen ze dus mooi nu iets maken wat lijkt op wat ze hebben. Tikje op hun vingers en verder gebeurt er niks meer.
breakingpoint zegt
Hoopte op iets spannends na het lezen van de titel. Jammer dat het “maar” zo onschuldig is.
Gulli zegt
Alleen de brake ducts? Wat dachten we van de complete neus, de achterspoiler, de barge boards, spiegels, t-wing, luchtinlaten, winglets op de neus, vleugeltjes op de halo, ga nog maar even door. Het valt me nog mee dat ze DAS niet ook hebben gekregen dit jaar, slechte deal :P
https://www.youtube.com/watch?v=V8_ZamCT1g0&t=1m22s
Alex_79 zegt
Het probleem is dat Racing Point ook gewoon toegeeft dat ze voor uiterlijk en vorm veel foto’s hebben gemaakt en die door de 3d scanner hebben gehaald. FIA heeft de bouwtekeningen vergeleken met die van Mercedes en daar niks illegaal in gezien. De brakeducts (remkanalen als ik google translate mág geloven) zijn een ander verhaal omdat ze uniek moeten zijn en niet gekopieerd mogen worden. Haas heeft al jaren remproblemen omdat hun Dallara bouwpakket niet het remsysteem van Ferrari mag gebruiken en daarom halen ze ook geen lunteny of protesten binnen. Daarnaast is Renault gewoon wraak aan het nemen omdat Stroll hen de vorige keer aanklaagde en dwong een automatisch rembalans systeem niet meer te gebruiken
Edge zegt
@Alex_79: Het klopt niet helemaal wat je zegt. Voor de brakeducts van de auto gelden exact dezelfde regels als voor het bodywork. Beide zijn de zogeheten listed parts, onderdelen die je niet mag afnemen van andere teams of een gemeenschappelijke toeleverancier (zoals meerdere teams wel bij Brembo mogen aankloppen voor remschijven). In de regels staat nergens dat je niet met tientallen of honderden foto’s aan de slag mag om onderdelen van anderen te reverse-engineeren.
En daarmee opereert Racing Point met hun brakeducts dus in exact hetzelfde grijze gebied als met de rest van de auto. En aangezien Racing Point tijdens vrijwel de hele ontwikkeling van die auto in overleg met de FIA is geweest, verwacht ik niet dat Renault veel kans maakt. De zaak zou pas veranderen op het moment dat Renault kan aantonen dat Racing Point niet met een velletje overtrekpapier en een stapel foto’s in de weer is geweest, maar daadwerkelijke blauwdrukken van Mercedes heeft gekregen.
Alex_79 zegt
@edge, bedankt voor de extra info. Dan zijn er dus twee mogelijkheden:
– of de FIA heeft die brakeducts niet meegenomen in hun controles (wat onwaarschijnlijk lijkt maar oke)
– of Renault is kwaad vanwege Stroll versus Ricciardo in de laatste ronde en nu tegen windmolens aan het vechten omdat er zo kort veel races achter elkaar komen en er dus bij een voor Renault positief oordeel ineens veel punten voor het grijpen liggen
sportevo zegt
@Edge: ze hebben voor de brakeducts gekozen omdat die van de buitenkant op die van Mercedes lijken maar inwendig ook allerlei kanalen hebben en die kun je moeilijk fotograferen. Zijn die kanalen gelijk, dan kan Renault een sterk punt hebben.
ghini zegt
Toto is natuurlijk ook matties met papa Stroll. Zou mij niks verbazen als er allerlei afapraken en deals gaande zijn ook met zicht op toekomst en voor ons nog onbekende plannen.
ericd zegt
Is er komende zondag weer een race?
SpeedGeek zegt
Ja.
berlinetta zegt
Er zijn zelfs 2 races. De Mercedessen racen tegen elkaar en tegelijkertijd doet de Formule 1.5 ook een race op hetzelfde circuit.
brammetjedeb zegt
Die van racing point is roze, dus anders…
pomoek zegt
Tja, het zal allemaal best. Ondertussen hebben we 2 races gehad die, afgezien van de baan, heel verschillend waren. Met een uitzondering. Een MB als winnaar. En dat gaat dus waarschijnlijk volgens jaar niet anders zijn. Ferrari heeft de handel al in de ring gegooid, Red Bull, of beter gezegd Verstappen, kan ook geen vuist maken, en Renault zegt nu al dat 2021 een verloren jaar is. Het je moet zelf alles ontwerpen anders is het niet leuk is zo langzamerhand niet meer vol trots houden. De grootste voorstander van dit systeem is Williams. Die dus al jaren achter de feiten aan hobbelt. Dus wat mij betreft: kom maar op met die kopieën van MB RB en Ferrari. Dan wordt het wellicht nog een interessant seizoen!
Gulli zegt
Gewoon net als bij Indycars paar standaard chassis aanbieden waaruit ze kunnen kiezen en een paar motoren. Dan mag de rijder verder uitmaken hoe snel hij (m/v) daarmee is
mashell zegt
Maar dan is de F1 niet meer de F1… Want het gaat in de F1 er eigenlijk niet om wie de beste coureur is maar wie de beste ingenieur is. Dat maakt F1 juist anders en van hoger niveau dan alle andere raceklassen. Probleem is dat de beste ingenieurs bij Mercedes zitten, daar ook het meeste geld zit en ze (daarom) ook de beste coureur hebben. Ze hebben gewoon de les 1 van “hoe creëer je een onverslaanbaar team” uitgevoerd.
donvincenzo zegt
Tja. Men wil juist een beweging inzetten waarbij de sport toegankelijk blijft voor de kleinere teams, o.a. door ervoor te zorgen dat de kleine teams niet alles zelf hoeven te ontwikkelen, maar ook onderdelen kunnen inkopen bij de grotere teams. Dat drukt niet alleen de ontwikkelingskosten, maar zorgt ook voor meer competitie.
Nu geldt dat (vooralsnog) kennelijk niet voor de remmerij, maar het zou toch wat tegennatuurlijk voelen als racing Point hiervoor bestraft zou worden.
Richmond zegt
@donvincenzo: het is steeds de discussie tot hoe ver kun je gaan om jezelf nog constructeur te noemen? Als je als team alles inkoopt en alleen maar een soort kitcar in elkaar zet. Ben je dan volgens de regels nog wel constructeur? En ja ze willen kosten besparen en de show verbeteren. Maar tegelijkertijd moet het nog steeds uitstralen dat het de hoogste klasse is en niet een veredelde F2 of Europese variant van IndyCar.
Richmond zegt
“We don’t think it’s possible to copy internal geometries. Furthermore, we know that transfers of information on brake ducts were allowed last year. But it’s not allowed to use this information on your race car this year.
“These parts were not listed last year, and they’re listed this year, so you could exchange information last year, but you cannot use this information on your race car this year. So if they’ve used information from the Mercedes ’19 car that they received, we contend that this is illegal.
“It’s for is for the FIA to determine this. But what is clear is that any part that is listed needs to be your own proprietary design. The regulations are clear, not only do you have to design it yourself, but you can’t outsource it to another competitor.
“And if a competitor designs it, it retains exclusive rights to use it. So there’s no way you can base your design on someone else’s without breaching the regulations.”
Yzord zegt
Het is gewoon een zaadseizoen. RB die wel lijken stil te staan na een ‘vruchtbare’ winter. Een Max die hoogstwaarschijnlijk alle woorden van het scheldfocabulaire woordenboek drie keer heeft geroepen en een Albon waar ik toch wel teleurgesteld in ben. Hij begon zo lekker verleden jaar. En dan die schijt corona die overal maar roet in het leven gooit.
Nee voorlopig is er geen hol aan dit seizoen.
Richmond zegt
@yzord: behalve dat er geen publiek is en het seizoen later begonnen is/korter is heeft corona weinig invloed op het geheel.
polak zegt
Gisteren letterlijk is slaap gevallen op de bank, helaas. Gelukkig was er ook nog een Nascar race die een goedmaakte.
Richmond zegt
Renault gebruikt dit als ingang om de hele auto illegaal te verklaren. Je kan een auto wel kopiëren op basis van foto’s, maar dan heb je nog steeds niet dezelfde aero, afmetingen etc. plus alles.
Ook al hebben ze de motor en versnellingsbak hetzelfde en gebruiken ze dezelfde windtunnel.
Richmond zegt
Offtopic: Bottas heeft bijgetekend voor volgend jaar. Dus de kans dat Vettel daar gaat rijden (of een Russel) is ook verkeken.
https://www.motorsport.com/f1/news/bottas-mercedes-contract-2021/4833817/
mustang750supersnake zegt
ach…t is allemaal bezeikte boel….iedereen is vriendjes met iedereen/belazerd de boel op hun eigen manier….en wij zijn degen die naar de poppenkast kijken…
de één heeft meer geld dan de ander,en die bezeikt de boel dan ook wat harder…..de ander heeft minder dus die kan ook niet zoveel….t is n kwestie van tijd/vriendjes op de juiste plek… wanneer de eerste tegen de lamp loopt………en dat zijn meestal niet de grote jongens…