De 1905 Simplex 28/32 HPs Phaeton is één van de oudste overgebleven Benzen ter wereld en ziet eruit als nieuw. Je zou zeggen dat deze schoonheid al vaker zijn opwachting heeft gemaakt tijdens luxe veilingen, maar niets is minder waar.
In de kleine 110 jaar waarin de Simplex over deze aardkloot rijdt, wordt dit de eerste keer dat hij de binnenkant van een veilinghuis ziet. Nog helemaal compleet en in staat om te rijden vormde hij jarenlang het pronkstuk in de Mercedes-Benz collectie van Arturo Keller in Napa, Californië.
De meeste auto’s uit de vroege periode van de automobiel waren veredelde driewielers, wat de Simplex tot een technologisch hoogstandje maakte. Groot, mooi en krachtig waren de ingredienten om de Amerikaanse markt te betreden en het op te nemen tegen de andere Europese fabrikanten. Comfort werd bereikt door middel van simpliciteit, waar de auto zijn naam “Simplex” aan te danken heeft.
Echter, de Duitse keizer vond de motor helemaal niet zo eenvoudig, zoals hij de Mercedes engineers op de IAA in Frankfurt destijds liet weten. De enorme 5,5 liter viercilinder leverde 35 pk werd zo laag mogelijk gemonteerd voor een betere balans en besturing. Aerodynamica hadden ze alleen nog nooit van gehoord, dus de kap over de achterbank zal het rijden bij een stevige wind erg lastig kunnen maken. Gelukkig zal de wagen niet snel wegvliegen met zijn zware lijf.
De richtprijs voor de Simplex is niet gegeven, maar wij verwachten dat het geen kattenpis zal zijn. Andere topstukken op de veiling zijn de 1951 Cooper 500 MK V van Ken Wharton, de enige coureur met vier opeenvolgende titels in de British Hill Climb Championship (£35.000 – £50.000, foto hieronder), de 71e Jaguar E-Type uit 1961 (£90.000 – £110.000), een 1929 Bentley Supercharged 4,5 liter (£580.000 – £700.000) en de enige Victor High Wheel Electric Runabout ooit gebouwd (£38.000 – £55.000). Het grote bieden start 3 december bij Coys in Londen tijdens de toepasselijk genoemde “True Greats sale”.
bierbuik zegt
Mooi ding, lekker rendabel trouwens; 5,5L 4 pitter met 35 pk.
Maar ach zo ging dat vroegah
sls63amg zegt
@bierbuik: hahaha ja idd ik zat ook al te kijkah
betonstaal zegt
@bierbuik: spoorboekjes echter zijn in 100 jaar echter niet veranderd, treinen blijven even snel gaan.
6cylinder zegt
@bierbuik: Ik vond het juist opvallend veel, met 35 paarden in je span ben je echt wel koning in die tijd.
rob68 zegt
Leuk voor in het museum.
Hupke zegt
Dat heeft toch iets die rijdende koets.
fortuna zegt
Dit is een Mercedes, zonder Benz. Die fusie kwam pas later.
406_v6 zegt
Inderdaad een Mercedes zonder Benz.
De motor van de Simplex was een ontwerp van Wilhelm Maybach.
Destijds kostte de Simplex zo’n 200.000 goudmark een vermogen. Enkele jaren later in 1908 kostte een T-Ford $850.
Topsnelheid was ongeveer 60 kmh.
toyotafortuner zegt
Wel erg mooi!
Alfarobert zegt
Dit soort auto’s ga je niet mee rijden op een warme zondagmiddag.Teveel risico omdat er niet veel van zijn.Maw,dit hoort gewoon in het museum thuis.
FIAT127 zegt
Chitty chitty bang bang?