Laat de Zandbakspelen beginnen!
Hij kwam al even eerder voorbij, deze machtige megalomane mastodont, speciaal gemaakt voor spendeerzieke Sjeiks met een duinrag-obsessie. We hebben het natuurlijk over de Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6, een terreinbeul met 544 pk en 760 Nm. In alles lijkt deze auto geschikt voor het grotere safari-werk, en als Prins Bernhard nog leefde, dan had hij er stante pede een besteld, om met zijn gabber Juan Carlos olifanten te gaan schieten.
Groot rijbewijs
Zo’n bijna 6 meter lange 6×6 weegt wel wat natuurlijk, met 3,7 ton zelfs zoveel dat je even bij je rijschool langs moet om een C op je roze pasje bij te lessen. In Nederland dan, waar we deze pickup vermoedelijk net zo vaak gaan zien als onze toekomstige Koningin bij de Wibra.
Slimme aandrijving en luchtdruksysteem
De drie assen van de G 63 AMG 6×6 hebben een aandrijfverhouding van 30% (voor), 40% (midden) en 30% (achter), en zijn onafhankelijk van elkaar opgehangen, wat de tractie voor de wielen onder alle omstandigheden ten goede moet komen.
De druk in de banden is middels een bandenspanningscontrolesysteem aan te passen tussen 0,5 bar (duinen) en 1,8 bar (asfalt). De benodigde lucht voor het hervullen is afkomstig uit vier 20-liter luchtreservoirs. Hatseflats.
Interieur
Een beetje een multimiljonair accepteert geen plastic of andere goedkope rommel in zijn voertuig, en dus is ook deze Mercedes aan de binnenkant een oase (har, har) van luxe, met plek voor vier personen. De zetels zijn verwarmd en ventilerend, zodat je nooit een plakjurk oploopt.
Wanneer kan ik er een kopen?
Mercedes-Benz laat weten dat ze “afhankelijk van de reacties en interesse van potentiële kopers zullen besluiten of en wanneer de G 63 AMG 6×6 daadwerkelijk in een kleine serieproductie gebouwd gaat worden.” Play it safe, Mercedes, maar deze auto gaat er gewoon komen natuurlijk.
De 6×6 kwam overigens tot stand in Mercedes’ ontwikkelingscentrum in Graz (Oostenrijk). Een lekkere video om in de stemming te komen vind je op Natuursloopjunk. Foei Mercedes, denk ook eens aan de plantjes!
Update 20-09: We hebben een Duitse prijs, 451.010 euro (!). Tikkie BPM er overheen en je hebt er in Nederland ook één.
E34M5Touring zegt
Plakjurk? Is dat de zandbak variant van plakzak? Wat een over the top ding zeg. Maar goed, als er markt voor is en men loopt massaal naar tjoeners om dit te doen, waarom zou je dan als Mercedes dat ding niet zelf bouwen. Met behoud van garantie etc.
jipino zegt
Ik kan er de humor wel van inzien… Vooral in een tijd waarin iedereen je haat als je iets opzichtigs en benzinezuipends hebt.
birdboy zegt
Heerlijk dit. Kan niet wachten tot Brabus er een 800pk V12 in lepelt.
SimonMc zegt
@birdboy: Inderdaad, zou meteen ook de eerste auto zijn die het vermogen fatsoenlijk op de weg krijgt.
lamborgfan zegt
*Komt het albert heijn parkeerterrein oprijden om een parkeerplek te zoeken met “the A-team” tune op de achtergrond..
darkpluisje zegt
@lamborgfan: weet niet hoe het bij jullie ah staat maar mission impossible tune zou relevanter zijn
mightymike zegt
@darkpluisje: AH XL
Pordon zegt
Ik weet niet precies waarom, maar ik vind het echt briljant dat Mercedes dit gewoon gaat bouwen.
CorteX zegt
Dat zelfs op de persfoto’s Dubai kentekenplaten te zien zijn zegt eigenlijk al een heleboel. Kan niet wachten om de eerste G63 AMG 6X6 door Knightsbridge te zien ploegen.
SimonMc zegt
AMG zou voor de grap, ipv G63, G36 moeten gebruiken omdat het 6X6 is.
technopatat zegt
@SimonMc: goejke!
mikkeloentje zegt
Kan iemand uitleggen hoe die bandenspanning werkt, hoe je dat oppompt etc. vergeleken een auto met een normaal ventiel?
lamborgfan zegt
@mikkeloentje: Als het hard waait (windkracht 7) draai je het dopje open, en loopt het zo de banden in.. Let wel op dat je tegen de wind instaat voor optimaal gebruik, maar dat staat ongetwijfeld in de handleiding..
toroloco zegt
@mikkeloentje: pssssst
406_v6 zegt
@mikkeloentje: linkje: http://auto.howstuffworks.com/self-inflating-tire2.htm
quincy zegt
Op deze auto meer van toepassing dan op welke auto dan ook: Waarom? Omdat het kan!
baklava zegt
Dan zou ik toch eerder voor de Unimog gaan.
robert110 zegt
@baklava: agree
SjoerdMini zegt
Wat een tof ding zeg! Bruut voor in het terrein!
Land Rover, eat your heart out, en kom dan snel met een antwoord!! :P
Overigens:
Kan iemand mij uitleggen hoe de wielaandrijving nu werkt?
Is dit een ‘excentrische’ aandrijfas die in de fusee naar het hart van de velg wordt overgebracht? Zit er dan een hele scheve homokineet tussen oid?
robert110 zegt
@SjoerdMini: defender blijft beter. En zal nooit verslagen worden
406_v6 zegt
@robert110: Ga jij maar met je defender de blubber in, maar niet zeuren dat de G je er uit moet trekken omdat je toch vast bent komen te zitten.
robert110 zegt
@406_v6: zal wel andersom zijn. G is te modern. Bij blubber overheerst basic
406_v6 zegt
@robert110: Ik ga er van uit dat als je de blubber opzoekt, je dat niet met de AMG versie doet…. maar met een degelijke Baureihe 461, da’s tenminste iets wat beter vergelijkbaar is met de Defender….
robert110 zegt
@406_v6: Dat veranderd de zaak. Samen met de G pro (defensie G) die die jij noemt en de Defender heb je de laatste echte productie terreinwagens te pakken. De G pro is ook een van de weinige mercedesen die ik nog waardeer.
desjonnies zegt
@SjoerdMini:
Mercedes, eat your heart and guts out, RR deed dit al meer dan dertig jaar geleden……………………………………………
http://www.flickr.com/photos/37322606@N08/3791948813/
HDM zegt
@desjonnies: nog niet een kwart zo bruut als een 3-asser AMG. MB beweert ook nergens dat zij de eerste zijn.
Hupke zegt
@desjonnies:
En citroën (en zelfs moto guzzi) nog veel vroeger.
Punt is deze G amg is een staaltje marketing en ik denk dat dat goed gaat landen.
Jantje_555 zegt
@desjonnies: deze g klasse is van de tijd van die range rover http://www.youtube.com/watch?v=ac535ICgU-c
Stoes zegt
@SjoerdMini: mbv bovenportaal assen, zitten ook onder unimogs vaak
xilver zegt
Zo’n vet ding… ik zou het nooit kopen maar machtig is het wel.
speed zegt
@xilver: heb je het geld er wel voor ?
berlinetta zegt
Gewoon gaaf dat Mercedes zoiets bouwt. Dikke fuckyou naar Greenpeace.
nielsr zegt
En gelukkig is er een laadbak om de harem te vervoeren.
toyotafortuner zegt
Waarom? Omdat het kan! En omdat er vast vanuit de zandbak vraag naar is!
Stoes zegt
Wat een terreinmonster! En wat een bodemvrijheid :O
406_v6 zegt
Nu nog wachten op een G 6×6 met een geweldige diesel in het vooronder, dat doet meer recht aan de benodigde “C” op je roze papier/kaart.
bakkertje10 zegt
Wat een beest
MullerG zegt
Doelgroep lijkt me, vanzelfsprekend, rijke Arabieren… Maar oh wat lijkt het me mooi om met zo’n ding door de binnenstad van menig Nederlandse stad te rijden. En iedereen maar kijken, zijn de Duitsers terug?!
reggie-boy_rood zegt
@MullerG: geweldig toch
honeyhanger zegt
Ik ging stuk om wibra en de koningin hahahah
speed zegt
graag een witte
rikus zegt
Ik wil em.. Gewoon.. Als bedrijfswagen!
Hupke zegt
Machtig maar nutteloos, een oude G diesel heeft wel iets vind ik de rest is stoef meuk en geen haar beter dan die gouden tanden of gouden kettingen die sommig soort volk zo graag wil dragen.
Jantje_555 zegt
waarom komt de G65 AMG onderhanden genomen door Brabus hier van uit?
Jantje_555 zegt
@Jantje_555: wanneer*
lincoln zegt
LOL .. wat een kermis ding ..
Jantje_555 zegt
misschien kunnen jullie dit filmpje ook nog mee in je artikel zetten
http://www.youtube.com/watch?v=rQ6Hd8F3ox0
onlycocksdriveaudi zegt
Is dit wat er gebeurd als Duitsers last krijgen van humor?, Nou ja in ieder geval past je kameel in de achterbak.
thomcarspotter zegt
“Foei Mercedes, denk ook eens aan de plantjes!”
Ze zijn toch bezig met e-cell modellen :P
reggie-boy_rood zegt
Heb altijd al een mercedes tank gewilt !!!!!!!!!! heel gaaf
Jantje_555 zegt
blijkbaar niet de eerste keer dat ze het doen.
hier betaalbaardere G 6x6en
http://www.youtube.com/watch?v=ac535ICgU-c
mbevo zegt
@Jantje_555: De 1ste 6×6 was de Mercedes G4 6×6
Davidov zegt
Hoeveel zou dit gaan kosten? :|