De volledig elektrische Mercedes-Benz EQB is toegetreden tot de Autoblog Garage voor de komende periode. Zo op het eerste gezicht lijkt het een elektrische alleskunner. Wat wil jij weten over de EQB?
Mercedes-Benz timmert inmiddels keihard aan de weg met volledig elektrische modellen. Dat doet het merk allemaal onder het EQ-label. Natuurlijk deed het merk eerder al pogingen met een elektrische B-klasse, maar de markt was toen nog niet helemaal klaar om over te stappen op elektrisch rijden.
Inmiddels zijn de kaarten anders geschud en is de elektrische auto niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Elke autofabrikant zet vol in op de BEV, Mercedes-Benz vormt geen uitzondering. Het merk planned een complete familie van volledig elektrische auto’s.
EQ-familie
Inmiddels hebben we al de EQA, EQC, EQE, EQS, EQS SUV, EQT (toekomst) en EQV. De EQB komt het gamma versterken. De positionering is vrij overzichtelijk. Daar waar de EQA de elektrische versie vormt van de GLA, daar is de EQB het 100 procent elektrische alternatief voor de GLB. De EQC mag je dan weer zien als de elektrische GLC.
Nu is de GLB een echte allrounder met ruimte voor het hele gezin, eventueel een derde zitrij en een prima line-up aan aandrijflijnen. Om te zien is het een G-Klasse in het klein, want hoekige vormgeving, hoog op de wielen en stoere looks. Bij de EQB zijn er wel wat verschillen te bespeuren, met name het front en de achterkant heeft een eigen design gekregen, maar de basisvorm van de GLB is behouden.
Diverse aandrijflijnen leverbaar
Voor de EQB heeft Mercedes-Benz in totaal drie aandrijflijnen in het gamma. Hieronder even een beknopt overzicht:
EQB 250
190 pk & 385 Nm
66,5 kWh
Actieradius WLTP: 433-469 km
Topsnelheid: 160 km/u
0-100 km/u: 9,2 seconden
Vanafprijs: 56.408 euro
EQB 300 4Matic
228 pk & 390 Nm
66,5 kWh
Actieradius WLTP: 395-419 km
Topsnelheid: 160 km/u
0-100 km/u: 8,0 seconden
Vanafprijs: 64.031 euro
EQB 350 4Matic
292 pk & 520 Nm
66,5 kWh
Actieradius WLTP: 395-419 km
Topsnelheid: 160 km/u
0-100 km/u: 6,2 seconden
Vanafprijs: 66.935 euro
De Poolwit-kleurige duurtester die wij de komende periode gaan rijden betreft ‘de gulden middenweg’: de EQB 300 4Matic dus. Met 228 pk en 390 een meer dan vlotte familie-SUV. Rijden in die versie kan overigens vanaf 64.031 euro, maar het exemplaar waarin wij rijden betreft een sportiever ogende AMG Line met de nodige toeters en bellen. Een overzicht van wat opties op ‘onze’ EQB 300 4Matic AMG Line:
- Smartphone integratie: 363 euro
- Dodehoekassistent: 544,50 euro
- Panorama-schuifdak: 1.452 euro
- Derde zitrij met twee wegklapbare stoelen: 1.004,30 euro
- Antidiefstalpakket Urban Guard: 774,40 euro
- Premium Plus II pakket: 3.248,85 euro
Premium Plus II
Onder de streep ontstaat er een prijs van 75.653 euro. Interessant is dat de auto een zevenzitter is (vijf zitplaatsen is standaard). En wellicht verdient ook het Premium Plus II-pakket even wat toelichting. Want wat is er precies inbegrepen?
In feite combineert dit pakket de uitrusting van het Advanced-, Premium- en Advantage-pakket. De auto beschikt daardoor over onder meer stoelverwarming voor, logo-projectie via deurverlichting, keyless-go, automatische airco, advanced sound systeem, de mogelijkheid om je smartphone draadloos op te laden en een parkeerpakket met achteruitrijcamera.
Laadmogelijkheden
Het opladen van de lithium-ion batterij kan met 11 kW via normaal laden of met 100 kW bij een snellader. In dat laatste geval is de batterij in 32 minuten van 10 tot 80 procent opgeladen. Dit is gelijk voor alle versies van de EQB. Uiteraard zit er verschil in de actieradius. Dit is afhankelijk van het vermogen van de aandrijflijn, de uitrusting, het gewicht en ga zo maar door. De WLTP-range van alle aandrijflijnen varieert van 395 tot 469 kilometer.
De EQB 300 4Matic AMG Line heeft op papier een range van 395 tot 418 kilometer. Volgens de eerste ervaringen – weliswaar onder gunstige zomerse omstandigheden – kunnen we al concluderen dat je daar aardig dicht bij in de buurt komt. Dit komt mede door het redelijk bescheiden wielformaat op deze testauto: 18-inch lichtmetaal.
Daardoor zit er ook veel rubber in de wangen en dat is weer gunstig voor het comfort. Want als je de EQB in een woord moet omschrijven, dan is dat comfortabel. Supercomfy geveerd, heerlijk stil, hierin wil je langere afstanden afleggen. En dat gaan we dan ook doen. Gelukkig kan er dan ook nog wat bagage mee, want de inhoud van de bagageruimte varieert van 495 tot 1.710 liter. Maar als je de derde zitrij gebruikt, is de EQB dan nog net zo praktisch?
Dat is iets wat we de komende tijd gaan onderzoeken. Stay tuned dus voor een volgende Autoblog Garage-update over de Mercedes-Benz EQB 300 4Matic. En heb je zelf nog prangende vragen? Stel ze in de comments!
tortuga zegt
Als ik het zo zie is de instapper het voordeligst, want de range is beter? Maar een vraag is of jullie een 1200km roadtrip willen doen. En daar de feedback van geven: laadprocedures, mogelijkheden, met airco, zonder airco, pano dak open, vol of leeg(lading) …
cdlop01 zegt
Laten staan B klasse, slechtste Mercedes vwb betrouwbaarheid en afwerking, absoluut Mercedes onwaardig. Relatie heeft benzine uitvoering, nooit meer Mercedes voor hem, zoveel ellende, rammels, software issues, afwerking zeer matig, motot uitgewisseld etc etc, auto van 1 jr oud…….
bernoulli zegt
Bassie wil zijn schoen terug.
Davion zegt
Lol; 363€ betalen voor smartphone integratie in 2022… Genoeg reden om hem te laten staan.
RobTWo zegt
Als je één zitplaats op de derde zitrij gebruikt, past er dan een rolstoel naast?
frank2b zegt
Even wat opties aanvinken leidt tot een meerprijs waar je in betere tijden een complete wagen voor kon kopen. En dan hebben we het over opties die op de eerste de beste Kia gewoon standaard worden meegeleverd…..
Allemachies…..