Dik – dikker – E63 AMG S. Mercedes’ huistuner uit Affalterbach heeft zich duidelijk niet ingehouden bij het maken van deze über-E-Klasse. Koolstofvezel-accenten overal zorgen voor voorpret, maar de echte beleving ervaar je pas bij een stukje sturen.
99% van de kopers komt in de gefacelifte non-AMG versies terecht, een paar kapitaalkrachtige geluksvogels kunnen en willen zich een AMG permitteren. Aan de voorkant zijn de modellen makkelijk uit elkaar te houden, daar de voorbumper van de AMG een groot aaneengesloten gat is, aan de achterkant hoef je alleen maar even de badge te checken. En als de auto in beweging is zal het uitlaatgeluid direct duidelijkheid verschaffen.
In een ideale configuratie heb je 585 paardjes en 800 Nm tot je beschikking, en lanceer je jezelf in een onwaarschijnlijk 3,6 seconden uit stilstand naar de 100 km/u. Laat dat nog even op je inwerken…
Als je er snel genoeg bij bent, dan beantwoordt Dr. Z (Daimler-CEO Dieter Zetsche voor de leken) al je vragen hoogstpersoonlijk. Kijk maar, hij staat er pal naast. Over Zetsche gesproken: de topman heeft zojuist zijn contract tot en met 2016 verlengd. De komende drie jaar zullen we de sympathieke Duitser en zijn kenmerkende borstelsnor dus wel vaker tegenkomen.
Videomateriaal van de geweldenaar zien? Tuurlijk, dat regelen we:
bempi zegt
Wat een smaakloze combinatie ( witte basis kleur met een zwarte poeprandje op de kofferbak dat een sportieve uiterlijk moet geven ). Maar 3.7 sec is f.cking geil !!!
roberto zegt
Kerstcadeau top 3:
1. Mercedes E63 AMG!!
2. BMW M6 Gran Coupe
3. Laat dan maar zitten…
Robinveerman42 zegt
@roberto: kerst? Dan kan je lang wachten.. Zou het voor Sinterklaas vragen als ik jou was, heb je het eerder
darrock zegt
@Robinveerman42: nog 2 weken en dan ben ik jarig, kan niet wachten!
xilver zegt
Aaaaawwww yeah
gforce zegt
In ideale configuratie is het toch zelfs in 3,6 seconden naar de 100? Dat zeiden jullie in het vorige persbericht althans.
gforce zegt
@gforce: “De versie met 4MATIC-vierwielaandrijving sprint in 3,7 s van 0-100 terwijl de Estate een tiende langzamer is. Bestel je de S-spec dan ben je een tiende sneller in zowel de sedan als de Estate.”
rogierrs zegt
ik vraag me af wat ze nu bij BMW en vooral Audi denken
berlinetta zegt
@rogierrs: Ik denk dat ze bij Audi nu eens verbaasd naar dat Quattro-logo in de grille zitten te staren en zich afvragen waarom dat er ook alweer staat.
300e zegt
@rogierrs: die zijn gelijk in tranen uitgebarsten
mister zegt
@gforce:
“watch out! Ik ben een tiende sec sneller bij de 100 dan jij…” :D
berlinetta zegt
@gforce: 4WD is niet voor iedereen de ideale configuratie he ;)
Pordon zegt
@berlinetta: Daarom krijg je bij AMG de keus;)
berlinetta zegt
@Pordon: Dat is ook de ideale keus. BMW zou dit ook moeten gaan doen. Dan kan Audi zich eens achter de oren krabben.
Robbert89 zegt
Als ik dit zo hoor ben ik echt bang voor de dag dat fossiele brandstof op is en we allemaal elektrisch moeten gaan rijden. Wat een geluid, wat een motor.
schoeneke zegt
Deze is echt super vet, super mooi!!
E34M5Touring zegt
Technisch een kanon 1e klas. Optisch heb ik liever het vorige type. 1 van de mooiste moderne Mercs vind ik. En hoewel 4×4 natuurlijk voor een geweldige 0-100 tijd zorgt, heb ik toch liever de RWD. Hoort toch bij een AMG, rookpluimen zo groot dat ze in Rome denken dat er een nieuwe paus is.
luuktb zegt
@E34M5Touring: Ja eigenlijk moet je een knop RWD/AWD zoals de Saab 95 Aero dat heeft
faalhaas zegt
Al die dure dinge, ik vind helemaal mooi.
Ik ga helemaal wak!, Is niet normaal!
Megakix zegt
@faalhaas: ‘zo ies de natoer!’ :)
Homer55 zegt
@faalhaas: Deze auto is echt helemaal beest. Gewoon zakke met die gaspedaal.
Pordon zegt
Laat maar staan daar, ik kom ‘m wel ophalen. Hoewel RWD natuurlijk briljant is om te driften ben ik niet zo overtuigd van mijn eigen stuurmanskunsten dat ik dat ook daadwerkelijk gecontroleerd zou kunnen doen. Gezien het feit dat ik vaak naar de sneeuw ga ben ik erg blij met deze 4-Matic uitvoering. Geoefende rijders zullen ook de 4-Matic versie nog in een mooie drift kunnen leggen met 33% voor en 67% achter, niet?
darrock zegt
@Pordon: dat drift, zeker voor een beginner, waarschijnlijk beter.
Of eigenlijk is hij makelijker te houden. Als je iets te ver indraait kun je hem vanwege de aandrijving op die voorwielen makkelijker terugkrijgen.
Maar het is en blijft wat beschaafder dan alles op de achterbanden ;)
patrick043 zegt
Doe mij deze maar!
kaeser zegt
Hey 4WD, dat is veiliger voor mij…en de andere weggebruikers.
jordy14 zegt
Holy sh*t. Wat een dikke wagen.
dtm01 zegt
ow wat moet audi nog veel leren??? http://www.youtube.com/watch?v=4c5dlQaS-ik
en dit met een s6 laat staan wat de 2013 rs6 doet.
Bmw telt niet meer mee
germancarsftw zegt
@dtm01: De Audi RS-6 gaat van 0-100 in 3,9 seconden. Dat is dus slomer dan de E63 (S)AMG 4matic die de sprint tot de 100 klaart in 3,7 (3,6) seconden. Know your facts, mate. Niet dat ik de Audi RS-6 niet mooi vind, hij is prachtig. Maar deze E63 verslaat hem op alle fronten.
dtm01 zegt
@germancarsftw: Het Feit is dat er vaak tijden worden op gegeven en in de werkelijkheid is de auto sneller (of trager)
Audi staat er om bekend dat ze sneller zijn. Deze amg is werkelijk een prachtige auto. Ik zeg laat maar komen die dragrace!!!!
ej20g zegt
@dtm01: AMG staat er ook om bekend sneller te zijn dan opgegeven. Nog een mooie vergelijking: Audi staat erom bekend dat hun atmosferische motoren minder leveren dan opgegeven, bij Mercedes is dat andersom. Wat betreft de turbomotoren weet ik het bij Audi niet…
germancarsftw zegt
@ej20g: Tel daarbij ook op dat AMG motoren vaak meer koppel leveren dan de motoren van Audi, dus in de tussensprint zal de AMG ook wel het voordeel hebben gok ik.
germancarsftw zegt
@dtm01: Ja, ik zie daar erg naar uit! Ben benieuwd!
MAB zegt
@dtm01: op de audi site staat er dat de audi s6 in 4,6 seconden naar de 100 is en de rs6 in 3,9?
leandrorb zegt
Ik vind de achterlampen van de vorige E klasse toch een stuk mooier dan deze, maar het zal vast gewoon een kwestie van wennen zijn. De voorkant is wel zeer fraai!
ronin1130 zegt
De facelift heeft deze E toch wel een pak sierlijker gemaakt. En AMG’s zijn altijd wel lekker. Ze zijn goed bezig daar in Stuttgart!
glennvdv911 zegt
dat filmpje van die audi S6 is complete onzin!!!
de S6 heeft 420Pk! hoe wilt die in godsnaam in 3.7sec de honderd berijken? BTW hij doet het in 4.6 sec!!!
MAB zegt
@glennvdv911: ik vond het ookal raar
solmatje zegt
@glennvdv911: dat is 3,7 naar 60 mijl/per uur.. Das geen 100 km/p
amg65 zegt
@solmatje: nee maar wel 96 km/h toch?
solmatje zegt
@amg65: Hij zal wel lang over die extra 4 km/h doen ;)
bmwe46csl zegt
Mooie achterlichten zitten er in, veel mooier dan de vorige
germancarsftw zegt
Wat een bak! De AMG is er ten opzichte van het vorige model zeker vooruit gegaan, ik vind dat de auto meer in balans is door het weghalen van die knik bij het achterspatbord. De bodykit is ook erg geslaagd en die nieuwe uitlaten van AMG staan hem erg goed! Wel grappig trouwens dat je straks als eigenaar van een E63 AMG 4matic in de sprint tot de 100 een SLS eruit rijdt…
replicant zegt
Lekkah!
b0ss zegt
kapiteinaudi zegt
Zo vet, vééééél vetter dan een M5!
paulaner zegt
@kapiteinaudi: Qua buitenmaten inderdaad wat groter.
EB zegt
@kapiteinaudi: Zo veel vetter dan een gevoeloze Audi
kapiteinaudi zegt
@EB: Nee dat zeker niet, de RS6 is nog steeds koning!
Pordon zegt
@kapiteinaudi: En wat zal jouw mening objectief zijn he;)
lincoln zegt
@Pordon:
ach joh .. dat ventje is 14 .. laat gaan ..
EB zegt
@kapiteinaudi: Wat een verrassend dat jij dit zecht!
EB zegt
@EB: Zegt!
EB zegt
@EB: wow heel mijn zin klopt niet waar was ik met mijn hoofd op dat moment.
jgo1 zegt
@EB: even in de wolken
En je komt er denk ik niet meer uit :p
paulaner zegt
Geweldige auto om in te rijden maar mooi vinden doe ik ‘m niet.
9000cse zegt
Dit zal wel vloeken in de kerk zijn, maar mag ik hem laten staan? Ik zie er namelijk altijd wel een paar voorbij komen, als ik onderweg ben naar Hamburg, Berlijn of München. En dan denk ik: Lekker geluidje, maar! Stel, dat ik dit op elke rit van meer dan 1000 km heen en terug en in totaal zo’n 100.000 km/jaar zou aan moeten horen. Op de eerste plaats gaat het wel wennen, maar zou het mij blijven storen. Op de tweede plaats geef ik er de voorkeur aan om die afstanden zo comfortabel als mogelijk af te leggen. En daarom zou ik er de voorkeur aan geven om een lekker volgeladen E500 te kiezen. En wedden, dat het verschil in reistijd en aantal pk’s uiteindelijk te verwaarlozen zou zijn?
germancarsftw zegt
@9000cse: Dat ben ik met u eens. Ik zou zelf ook niet weten of mij dit geluid na een lange tijd nog steeds echt kan bekoren als ik het dag in dag uit moet aanhoren. Dan zou ik inderdaad gaan voor een volgeladen E500 of misschien zelfs een E350 (meer dan ruim voldoende op de Nederlandse snelwegen) als daily driver en van het geld wat je dan overhoudt een tweedehands SL 55 AMG aanschaffen. Die kompressor motoren van AMG klinken misschien nog wel beter dan de atmosferische.
meneersander zegt
Dat is nog eens leuk speelgoed!
MAB zegt
een audi s6 die doet ook 3,7 seconden.. en dit is zelfs een AMG S
MAB zegt
@MAB: 4,6 seconden sorry
germancarsftw zegt
En ik denk tóch, ondanks dat ik een Mercedes fanboy ben, dat de M5 van het trio RS6/E63/M5 nog steeds het beste rijdt. De BMW zal namelijk sowieso meer gevoel in de besturing hebben dan de Audi en de Mercedes vanwege de hydraulische besturing. BMW is nog niet helemaal verloren hierom denk ik.
solmatje zegt
@germancarsftw: op het circuit gaat hij stront gereden worden iig
kevinRS6 zegt
Toch nietecht heel mooi deze facelift! Prestaties wil ik ook nog wel in de praktijk zien…
amg65 zegt
Bruut!
peterv zegt
Wat een auto….zucht..