De Mercedes-Benz CLE Cabriolet is misschien wel de meest praktische cabriolet.
Als het gaat om vierzits cabriolets, is Mercedes-Benz toch wel een beetje de koning. Het merk bouwt ze al jarenlang en is er in de tussentijd erg goed in geworden. Dit is hun laatste wapenfeit, de Mercedes-Benz CLE Cabriolet. De open auto die alles kan. Het is de ideale auto voor de bijna-pensionado die van het leven wil genieten voordat ‘ie in een crossover verder moet gaan.
Natuurlijk, cabrio’s zijn zelden praktisch, maar de CLE Cabriolet komt heel erg dicht in de buurt. Het is sowieso een auto die het leven makkelijker maakt voor je, mede door de enorm omvangrijke standaarduitrusting. Meestal zijn Duitse auto’s episch kaal standaard, maar bij de open CLE valt het heel erg mee. Zelfs het AMG-pakket is standaard.
Zo zit er een akoestische kap op, die beter gevoerd zijn en daardoor dus stiller. Voor meer comfort zijn de Aircap en Airscarf helemaal standaard. Aircap betreft de winddeflector op de voorste raamstijl, airscarf is de warme lucht in je nek. Dan kun j altijd open rijden.
Flinke bagageruimte
De stoelen zijn elektrisch bediend en standaard voorzien van memory-functie. Ook is Keyless-go standaard. Het geeft een idee van de intenties van de CLE Cabriolet: onbekommerd genieten. Even op een neer naar de Loire cruisen voor een doosje Sancerre en nu we er toch zijn, een doosje Pouilly-Fumé. En ja, dat past ook allemaal in de nieuwe Mercedes-Benz CLE Cabriolet.
Je kan het dak bestellen in drie kleuren: zwart, grijs en rood. Je kan de kap openen en sluiten binnen 20 seconden. En ja, dat kan ook tijdens het rijden, maar dan kun je maximaal 60 km/u rijden. Met het dak naar beneden heb je 295 liter aan bagageruimte, maar met het dak omhoog is dat een zeer redelijke 385 liter. Een praktische voorziening is de neerklapbare achterbank (60-40) waardoor je eventueel ook grotere voorwerpen kunt vervoeren.
Techniek Mercedes-Benz CLE Cabriolet
Qua motoren kun je een hele hoop kanten op bij Mercedes-Benz. Het begint bij de CLE200 met 204 pk en 320 Nm. Eigenlijk is dat de beste motor voor zo’n cabrio. Het gaat toch al in 7,9 seconden naar de 100 km/u en loopt 236 km/u op de Autobahn.
Prima specs toch? Wil je langzamer, dan kun je de CLE200 als 4Matic bestellen, dan heb je vierwielaandrijving. De CLE300 met 258 pk en 400 Nm heeft altijd 4Matic en loopt al 250 km/u.
De CLE450 4Matic heeft een 3.0 liter zescilinder lijnmotor met 381 pk en 500 Nm. Daarmee sprint je in 4,7 seconden naar de 100 km/u (de topsnelheid mag je raden). Het klinkt als een waar snoepje, maar gezien de CO2-uitstoot van minimaal 180 gram CO2 vrezen we het ergste voor de prijs in Nederland. Wil je juist zo min mogelijk CO2 uitstoten, moet je je wenden tot de CLE220d. Deze heeft 197 pk en 440 Nm en is bijna net zo snel als de instap-benzine uitvoering, maar kan volgens de WLTP zuiniger dan 1 op 20 rijden!
Prijzen zijn nog niet bekend, maar in Duitsland kun je de Mercedes-Benz CLE Cabriolet bestellen vanaf 66.402 euro.
kniesoor zegt
Prachtige oto, prettiger om naar te kijken dan z’n evenknie van BMW. Jammer, dat-ie niet te krijgen is met de V6 uit de C240 van enige tijd terug, die zou qua geluid mooi bij deze cabrio gepast hebben.
mattr zegt
Die 240 motor was er een met het verbruik van de 320 en de prestaties van de 200…
sleepyj zegt
Auto….
lekkerlinksrijden zegt
Mooie auto behalve het laatste stukje. Vanaf de zijkant zakt het achterste stukje weg, als dat de oplopende lijn had gevolgd had dat denk ik mooier geweest
Robert zegt
Tja, dan opteer je voor een vierzits cabrio…
“The only man ever who looked good on the back seat of a convertible was Adolf Hitler.” – Jeremy Clarkson.
O plaat zegt
Dan moet Clarkson eens naar jaren 80-90 hiphop video’s kijken.
Stefje zegt
Wel lekker voor de papa die graag met zijn jonge kinderen rondrijdt.
1000bochten zegt
Ik ben eigenlijk een BMW man, maar kan ze de laatste tijd niet echt mooi vinden. De Mercedessen zijn de laatste tijd juist wel erg fraai. Dus ik zou eerder voor deze CLE gaan dan voor een 4-serie cabrio.
vriend_van_de_show zegt
Ziet er goed uit. Hopelijk rijdt deze net zo fijn als een echte BMW.