De ideale eerste auto voor het gezin en de zaak. Of andersom. Het is maar net hoe je prioriteiten liggen, uiteraard! We hebben in elk geval de prijzen van de Mercedes-Benz C300e voor je!
Er was een tijd geweest dat PHEV’s de gouden standaard waren als het aankwam op leaseauto’s. Denk aan de Volvo V60 D6 PHEV, Mitsubishi Outlander PHEV en de VW’s Golf en Passat GTE. Lang leve de bijtelling! Nu ligt de focus daarmee beperkt op elektrische auto’s. Als je een goedkope EV gaat leasen, valt de bijtelling mee. Daarom voorzien we dat deze PHEV’s een kleine revival gaan maken.
Een EV is zakelijk leuk en aardig, maar privé (denk aan vakanties en dergelijke) kan het toch een lastig concept zijn. Dus je bespaart ietsje bijtelling, maar je moet wel een fatsoenlijke auto erbij kopen om privé te kunnen gebruiken. Met een PHEV betaal je (veel) meer bijtelling uiteraard, maar daar krijg je een volwaardige auto voor terug. Een auto zoals deze C-klasse die je op de afbeeldingen ziet. De auto was al aangekondigd, maar nu hebben we de prijzen van de Mercedes C300e voor je!
Twee varianten Mercedes-Benz C300e
Er zijn twee versies leverbaar, de C300e sedan (‘Limousine’) en de C300e stationwagon (‘Estate’). De vierdeurs is er vanaf 55.094 euro. Deze kun je per direct bestellen en bij de dealer afhalen. Toch meer interesse in vijfdeurs ‘Wagon? Dan moet je even wachten tot december van dit jaar. Of de auto wordt afgeleverd door een mijter-dragende man of een rendier-liefhebber, is niet bekend. De prijs van de C300e Estate is dat wel: 56.954 euro.
Als je kijkt naar wat je krijgt, zijn dat best scherpe prijzen. Natuurlijk moet je diep graven in de bermuda-driehoek van het huishoudboekje* om alle pakketten, AMG-goodies en mooie opties te kunnen bekostigen. Maar je krijgt met de Mercedes-Benz C300e wel een 2.0 viercilinder met 204 pk plus een elektromotor die 129 pk levert. Het systeemvermogen is een meer dan gezonde 313 pk! Het systeemkoppel van 550 Nm mag er ook zijn. Daarmee knal je in 6,1 tellen naar de 100 km/u. De topsnelheid van de sedan is 245 km/u, de Estate komt niet verder dan 240 km/u.
Bijzonder is het relatief grote accupakket. Die is namelijk 25,4 kWh groot. Daardoor kun je meer dan 100 km elektrisch rijden. Als je een beetje slim laadt, dan kun je écht zuinig gaan rijden met de Mercedes-Benz C300e. Mocht je heel veel lange stukken rijden, kun je het beste even wachten. Er komt namelijk ook een diesel-plug-in-hybride aan, de C300de. Het is de grootste nachtmerrie van een EV-evangelist of ware petrolhead, maar dat zou in het dagelijks gebruik de fijnste en zuinigste auto in zijn klasse kunnen zijn.
Concurrentie
Uiteraard kijken we ook even naar de concurrenten van de Mercedes-Benz C300e Limousine Business Line Limited:
- Peugeot 508 GT HYbrid | 40.090 euro
- Volkswagen Arteon GTE Business | 49.890 euro
- Volvo S60 T6 Recharge Inscription | 52.150 euro
- Mercedes-Benz C300e Business Line Limited | 55.094 euro
- BMW 330e Sedan Business Edition Plus | 56.353 euro
- DS Automobiles 9 E-Tense E-Tense Performance Line+ | 60.890 euro
De BMW 330e is uiteraard de meest directe concurrent. De twee geven vrij weinig op elkaar toe. Wel is er bij de 3 Serie de mogelijkheid om een minder krachtige variant (320e) te kiezen én vierwielaandrijving. Bij Volvo is men koning als het gaat om PHEV-aandrijflijnen en een goede prijsstelling.
De DS9 is beduidend minder krachtig (250 pk systeemvermogen slechts) en een stukje duurder. Wel is de DS 9 veel ruimer en heel erg veel luxer. De Peugeot is minder krachtig en luxer en vooral flink goedkoper. De VW Arteon zit qua prijs (en prestaties) iets lager.
*grap van het immens geestige Met een Goudvis naar Zee van Harrie Jekkers.
Sanitarium zegt
Of niet. Met zo’n ding raak je pas echt verslaafd aan je laadpaal omdat je er elke dag aan wilt..
.. zodat je na 3x gas geven de snelweg op weer kan overschakelen op de ijskoude motor.
Ik sla over.
faalhaas zegt
@Sanitarium: Ik heb er geen ervaring mee, maar met normaal rijden is dit echt een issue? De Toyota hybrides vallen niet na 2 ton uit elkaar met het cyclen tussen elektrisch en op ICE.
civicfk3 zegt
@faalhaas: die hebben ook geen turbo
mashell zegt
Een ijskoude motor die meteen in een hoge versnelling met een laag toerental kan draaien op de snelweg wordt natuurlijk wel minder zwaar belast dan een ijskoude motor die met zich eerst in lage versnellingen en met hoge toeren zich een baan door de stad naar de snelweg moet banen.
Avir zegt
Ik vind het een mooie auto maar wel te hoog in prijs. Zeker omdat EV’s in opkomst zijn. Voor de zakelijke rijder is die aantrekkelijker en dan moet een PHEV goedkoper worden. In het rijtje alternatieven is natuurlijk de Arteon Shooting Brake de mooiste veruit. De BMW is de best rijdende van het stel en de Volvo best geprijst en snelste. TOch zou ik voor de Arteon gaan omdat je hem ook nog eens weinig ziet
sprankel zegt
Ik heb de C300DE (oud model), je beeld is verkeerd. Die motor is al elektrisch voorverwarmd nog voor ik vertrek (samen met het interieur) en als ik langere ritten doe dan slaagt die ICE aan het moment ik de snelweg oprijd ook al zit de batterij nog 90% vol. Dat beeld dat je eerst de batterij leeg rijd klopt niet echt. Overigens regelt de auto dat zelf dus niet dat ik continu met knopjes bezig ben. Gezien hij de ICE niet start met een startmotor maar gewoon de motor opspint met de elektromotor merk je daar weinig tot niets van als hij beslist de ICE aan/uit te zetten (en dat doet hij aan de lopende band). Op een snelweg warmt de motor heel snel op. Dikke plus is dat hij op alle snelheden en ook als de batterij laag staat altijd vol vermogen levert (dat is een aandachtspunt bij veel hybrides)
Je hebt wel een punt dat je met een plugin hybride altijd aan het laden bent maar dat doe je dan ook thuis. En is de batterij leeg dan is hij leeg, daar maak je u geen zorgen in, daarom heb je net de hybride.
Met een batterij van amper 50km bereik, in de zomer, als je u best doet dan nog om dat cijfer te halen zit ik op 40% van de km’s elektrisch gereden maar in tijd uitgedrukt is dat 75%. Die diesel doet eigenlijk enkel zuiver autostrade dus van slijtage heb ik enkel schrik van de batterij maar niet van de ICE.
meetsysteem zegt
De diesel hybride. Ze durven wel…
Corrado16v zegt
Qua looks is het mijns inziens in ieder geval de grote verliezer.
Robert zegt
@corrado16v: zo zie je maar, smaak is subjectief. Ik zie regelmatig een S206 (SW dus) bij mij om de hoek geparkeerd staan en ik vind het t.o.v. de persfoto’s echt een hele fraaie auto om te zien.
En 100 km elektrisch rijden met een PHEV is ook bepaald niet misselijk, daarmee kan denk ik 90% van mensen het woonwerkverkeer wel mee afdekken. Ik heb het geld noch de functie ervoor, maar ik zou er subiet voor tekenen.
JanJansen zegt
Een PHEV kopen alleen voor de vakantie heb ik nooit begrepen.
Waarom is dit nou een meer volwaardige auto dan een EV met 400km+ range?
Wel eens 400km gereden met kinderen zonder te stoppen? Moet je ze wel eerst oxazepam geven.
Flutterbi zegt
1300km, kinderen van 2 en 5. 3x gestopt en overdag gereden. Het kan dus prima hoor. Gelukkig kon ik mijn model 3 tijdelijk omruilen voor een ICE. Want die model 3 van me zou beladen met een dakkoffer en 130 kmh nog geen 250 km halen denk ik.
cruise zegt
@JanJansen: actieradius van een elektrobak; Iets er achter je elektrobak hangen dan proberen 800km op een dag af te leggen sterkte
mashell zegt
Achter een elektroauto moet je gewoon geen caravan of vouwwagen hangen, het vermoordt de actieradius en maakt snel laden tot een zeer lastige exercitie, dat moet je gewoon niet willen en niet eens proberen. Conclusie: elektrisch rijden roeit de caravan uit, nog een voordeel van elektrisch rijden!
Maarten123 zegt
@mashell: dan heb ik slecht nieuws voor je. De e-caravans staan al te trappelen. Die gaan de ev’s ondersteunen in hun range. Houden ze daarna mooi twee plaatsen tegelijk bezet bij de snellader.
mashell zegt
Er zijn serieus mensen die heel het in een Subaru rijden omdat het zo’n goede caravantrekker is. Dat ene vakantie ritje is zo belangrijk dat de mensen er de vreemdste dingen voor doen. Zoals een Subaru of een PHEV rijden. Of de mensen zijn zo weinig creatief, dat kan natuurlijk ook.
monsieurleloure zegt
Draai om de oren op zijn tijd werkt best goed weet ik nog uit ervaring als wij zaten te jengelen op de achterbank.
.
Tegenwoordig moet het helemaal een makkie zijn als ze een iPad krijgen om zich te vermaken.
PunicaOase zegt
Als je een klein beetje doorspaart. Kan je die KIA EV6 met 500+ pk nemen en een dikke range.. om de 350-400 km stoppen voor een lekkere pauze en effe laden is toch geen probleem..
Mas-Estate zegt
Niet volledig on topic maar – sorry ik word gewoon een beetje boos van hoe ontzettend veel de nieuwe Peugeot 508 en de DS 9 aan de buitenkant op elkaar lijken.
Dat is toch geen onderscheidend design meer?
karhengst zegt
Zet de dieselvariant hier maar op de stoep. Genoeg accu voor de dagelijkse korte ritjes en een erg prettige diesel voor de maandelijkse lange afstanden.
Wat dat betreft is een diesel-PHEV een stuk logischer dan eentje op benzine.
Dutchdriftking zegt
@Willeme De Harrie Jekkers grap over de Bermuda driehoek van het huishoudboekje blijft leuk :)
willeme zegt
@dutchdriftking: Goede, ik heb het er even bijgezet! Die beste man moet wel de credits krijgen!
arias zegt
Toch wel echt fors aan de prijs, verder vind ik het best een mooie auto